Voorlichting homoseksualiteit verplicht onderdeel op school

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Voorlichting homoseksualiteit verplicht onderdeel op school

Berichtdoor hubert » 20 feb 2012 16:03

Op scholen, zowel openbare als bijzondere, wordt voorlichting over homoseksualiteit een verplicht onderdeel. Aanvankelijk voelde minister Marja van Bijsterveldt niets voor een verplichting, maar uiteindelijk stelde ze haar mening bij. Het CDA en de kleine religieuze partijen bleven van mening dat dergelijke voorlichting niet zou thuishoren in de kerndoelen voor het onderwijs.

Goede zaak?

elbert
Moderator

Re: Voorlichting homoseksualiteit verplicht onderdeel op sch

Berichtdoor elbert » 20 feb 2012 16:14

Het gevaar bij dit soort wetgeving is dat de staat hier gaat bepalen wat de school op levensbeschouwelijk gebied moet doorgeven aan de leerlingen.
Nu staat er in de voorgestelde wet wel dat scholen hier hun eigen invulling aan mogen geven, maar het geeft te denken voor de toekomst.
In de toekomst zou het erop neer kunnen komen dat er een stuk staatspedagogiek verplicht wordt gesteld, in de zin van: "dit moet je als school aan de leerling doorgeven en dit moeten de leerlingen ook zelf zo vinden". Daarmee staat de onderwijsvrijheid op het spel.
Dat lijkt me volstrekt ongewenst en het kan bovendien als een boemerang werken ook. Het idee dat een aantal politici in de 2e kamer gaan bepalen wat je als puber moet vinden, is zelfs voor de meest volwassen puber al genoeg reden om wat dat betreft de kont tegen de krib te gooien.

Zoals het wetsvoorstel er nu ligt, lijkt me dit trouwens volledig overbodig.
Ik neem tenminste aan dat er op de meeste scholen in de een of andere vorm in de biologie- en maatschappijleervakken al aandacht aan homoseksualiteit wordt besteed. Dat was in de tijd dat ik op school zat nl. al zo (en dat is al een tijdje geleden).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 feb 2012 16:19

elbert schreef:Het gevaar bij dit soort wetgeving is dat de staat hier gaat bepalen wat de school op levensbeschouwelijk gebied moet doorgeven aan de leerlingen.
Nu staat er in de voorgestelde wet wel dat scholen hier hun eigen invulling aan mogen geven, maar het geeft te denken voor de toekomst.
In de toekomst zou het erop neer kunnen komen dat er een stuk staatspedagogiek verplicht wordt gesteld, in de zin van: "dit moet je als school aan de leerling doorgeven en dit moeten de leerlingen ook zelf zo vinden". Daarmee staat de onderwijsvrijheid op het spel.
Dat lijkt me volstrekt ongewenst en het kan bovendien als een boemerang werken ook. Het idee dat een aantal politici in de 2e kamer gaan bepalen wat je als puber moet vinden, is zelfs voor de meest volwassen puber al genoeg reden om wat dat betreft de kont tegen de krib te gooien.

Zoals het wetsvoorstel er nu ligt, lijkt me dit trouwens volledig overbodig.
Ik neem tenminste aan dat er op de meeste scholen in de een of andere vorm in de biologie- en maatschappijleervakken al enige aandacht aan homoseksualiteit wordt besteed.

Dat geldt toch voor andere kerndoelen ook? Als het niet verplicht wordt dan wordt het zeker niet behandeld, want er is ontzettend veel weerstand. Zeker op Islamitische en Reformatorische scholen. We zijn er nog lang niet. Zie ook mijn topic incest en misbruik.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 16:43

Op de middelbare school waar ik zat, en daar zat ik van 2000 tot 2004, is in de lessen het onderwerp homoseksualiteit nooit aan de orde gekomen.
Ik denk dat het mij geholpen zou hebben als ik er tenminste íets over gehoord had.
Dus ik vind dit een goede zaak, en een gemiste kans voor de christelijke politiek om dit niet te steunen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 feb 2012 16:52

Kinderen moeten op school worden voorbereid op de bredere maatschappij. Hoe je er ook tegenoverstaat, homo's maken significant deel uit van die maatschappij, dus is het niet meer dan logisch dat er op school aandacht aan wordt besteed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 feb 2012 16:54

Goede zaak.
Maar het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de overheid de inhoud van deze lessen gaat bepalen.
Hoezeer de maatschappij ook pruttelt: dit soort ethische zaken vallen onder verantwoording van de ouders.

Maar het is zeer zeker een goede zaak dat kinderen wordt verteld dat er homoseksualiteit bestaat en hoe daar in de maatschappij mee wordt omgegaan. Dat betekent dat kinderen kennis nemen van het feit dat er bijvoorbeeld een homohuwelijk bestaat, maar ook dat het praktiseren van komoseksualiteit door grote groepen christenen wordt afgewezen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 16:54

Mijn school was haar tijd ver vooruit, Driestar vond het nodig om te vragen wie er in de klas dacht dat ie wellicht homosexueel was, niemand steekt natuurlijk zijn hand op, en dan na een korte wachttijd komt de veroordeling: Goed, want dat is zondig en verkeerd etc etc.
Ben diezelfde week nog vertrokken, einde school.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 feb 2012 19:27

@boer, wat rare gang van zaken!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 feb 2012 20:07

JeeWee schreef:Maar het is zeer zeker een goede zaak dat kinderen wordt verteld dat er homoseksualiteit bestaat en hoe daar in de maatschappij mee wordt omgegaan. Dat betekent dat kinderen kennis nemen van het feit dat er bijvoorbeeld een homohuwelijk bestaat, maar ook dat het praktiseren van komoseksualiteit door grote groepen christenen wordt afgewezen.
Alsof kinderen van de leeftijd waar we het over hebben (middelbare schoolleeftijd) deze feiten niet allang weten... Dat geldt ook voor kinderen op islamitische en reformatorische scholen, want die leven echt niet in een reservaat.

De enige meerwaarde vind ik zitten in de vraag: "hoe ga je daar vanuit je eigen overtuiging nu mee om?"
Dat lijkt me een vraag waarbij het antwoord er wel toe zal doen, maar dat zorgt er niet voor dat nu opeens er een verschuiving in voor/tegen plaats zal vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 20:16

Ik had voordat ik voor de eerste keer verliefd werd, nog nooit nagedacht over homoseksualiteit. Wel eens een negatieve opmerking gehoord over homo's en ik kende het scheldwoord homo.
Het is dus wel zeker nodig om voor te lichten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 feb 2012 14:48

Voor Tante P.
Hetero's hebben het gemakkelijk en kunnen gewoon de hormonen hun gang laten gaan. Homo's moeten daar wèl over nadenken en dat niet alleen, ze moeten ook nog eens over de hoge drempels van zelfacceptatie, acceptatie rondom etc. Is het gek dat ik zo ben? Eventueel: Wat vindt de Bijbel ervan?
Allemaal vragen die je eigenlijk niet wilt hebben in de pubertijd, zeker niet als je hopelijk verliefd wordt. Heerlijk!!!!

Een beetje voorlichting op school kan inderdaad wonderen doen! Nu de refo's en de Islammers nog mee zien te krijgen.

Ps:het is ook belangrijk dat hetero's het opnemen voor homo's. Het is een kleine zwakke minderheid die - ondanks de pride - support nodig heeft.
Laatst gewijzigd door hubert op 21 feb 2012 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 feb 2012 14:53

hubert schreef:Voor Tante P.
Homo's moeten daar wèl over nadenken en dat niet alleen, ze moeten ook nog eens over de hoge drempels van zelfacceptatie, acceptatie rondom etc. Is het gek dat ik zo ben? Eventueel: Wat vindt de Bijbel ervan?

been there, done that.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 feb 2012 15:33

Mooi zo!

Terug naar “Archief”