Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 13:10

Geen offers, maar barmhartigheid, schelpje.
Niet zondag, maar ALTIJD.
Janneke heeft het goed omschreven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 13:12

boer schreef:Geen offers, maar barmhartigheid, schelpje.
Niet zondag, maar ALTIJD.
Janneke heeft het goed omschreven.

Barmhartigheid van wie, naar wie?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 13:29

schelpje3 schreef:Langs een schaatsbaan staan om iemand toe te juichen, heeft NIETS met de eer van God te maken. Alles met de "eer" van mensen, hun talenten, hun mogelijkheden, hun doorzettingsvermogen.
En als je op zondag deze mensenverheerlijking verkiest boven een kerkgang, vraag ik me af waar je hart dan naar uitgaat?
Gisteren nog gehoord: kunt u nog geen één uur met mij waken?
Nee, we gaan liever schaatsen of er naar kijken.

Schelpje, ik zal op zondag ook niet naar schaatsen gaan kijken of zelf aan zo'n tocht meedoen, net als jij.
Overigens is jouw stukje echt een persoonlijke mening en geen algemeen feit.
NIETS met de eer van God te maken

mensenverheerlijking

verkiest boven kerkgang

Jij ziet het op een bepaalde manier schelpje, en dat is goed, dat staat iedereen vrij, maar daarom mag je het niet als algemeen feit presenteren, tevens kun je geen oordeel geven over christenen die wel zouden kijken of mee zouden doen en die het misschien wel zien als tot eer van God, wie zijn wij om daar iets over te zeggen?
Daarom mijn eerdere woorden, bij alles wat je doet, doet het ter ere Gods, en hoe iemand dat invult kan zeer verschillend zijn, sterker, het zouden tegenstellingen kunnen zijn!
Ik herhaal me nogmaals, als christenen alleen zouden bestaan met dezelfde gewoonten als reformatorisch Nederland zouden er maar weinig christenen zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 feb 2012 13:34

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Rom.14:5
vers 4
Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan.
Maar hij zal staande blijven, want de Heer is bij machte hem vast te doen staan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 13:39

Dat is natuurlijk erg makkelijk. Laat ieder doen en laten wat hij zelf wil. Moderne verderfelijke theologie. Het gaat erom waar je hart naar uitgaat! En als je daar de kerkgang zo makkelijk voor laat schieten, zegt mij dat wel even genoeg. Wie zegt dat je volgende week weer naar de kerk kunt?
We hebben een recent voorbeeld van iemand die zo gezond, zo letterlijk stilgezet is!
Ik heb geen lust in dezelve gehad, moet je dan tegen God zeggen. Ik vond schaatsen vorige week veel belangrijker dan Uw Huis! Dus ik vel geen oordeel, het zegt alles over jou die naast die schaatsbaan staat.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 13:47

En als je nu een sabbatvierder bent en op zaterdag naar Gods huis bent geweest?
En als je nu naar de kerk bent geweest en daarna naar die ijsbaan zou gaan?
Nee scheplje, dat is geen verderfelijke theologie, maar dat is de waarheid wat schaapje zegt, het staat in de bijbel, en wat in de bijbel staat is absoluut geen verderfelijke theologie.
Als de een de zondag anders ziet en invult als jij en reformatorisch Nederland gewend bent is dat geen verderfelijke theologie maar Rom. 14, daar kunnen wij als mensen niets over zeggen!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 feb 2012 13:51

schelpje3 schreef:Dat is natuurlijk erg makkelijk. Laat ieder doen en laten wat hij zelf wil. Moderne verderfelijke theologie. Het gaat erom waar je hart naar uitgaat! En als je daar de kerkgang zo makkelijk voor laat schieten, zegt mij dat wel even genoeg. Wie zegt dat je volgende week weer naar de kerk kunt?
We hebben een recent voorbeeld van iemand die zo gezond, zo letterlijk stilgezet is!
Ik heb geen lust in dezelve gehad, moet je dan tegen God zeggen. Ik vond schaatsen vorige week veel belangrijker dan Uw Huis! Dus ik vel geen oordeel, het zegt alles over jou die naast die schaatsbaan staat.

:shock:

4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 feb 2012 13:59

Ik vraag me af op wat voor grond jij kan zeggen dat een geciteerde Bijbeltekst dit moderne theologie is, schelpje. :-k

verderfelijk nog wel :?:
Laatst gewijzigd door schaapje op 20 feb 2012 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 13:59

janneke7337 schreef:En als je nu een sabbatvierder bent en op zaterdag naar Gods huis bent geweest?
En als je nu naar de kerk bent geweest en daarna naar die ijsbaan zou gaan?
Nee scheplje, dat is geen verderfelijke theologie, maar dat is de waarheid wat schaapje zegt, het staat in de bijbel, en wat in de bijbel staat is absoluut geen verderfelijke theologie.
Als de een de zondag anders ziet en invult als jij en reformatorisch Nederland gewend bent is dat geen verderfelijke theologie maar Rom. 14, daar kunnen wij als mensen niets over zeggen!

Tuurlijk, als.....
Het is nog niet zo heel lang geleden, dat mensen elkaar op dingen aan konden spreken, tegenwoordig voelt men zich al snel in vrijheid beknot.
Het 'probleem" heeft zich inmiddels geheel natuurlijk opgelost.
Tot de volgende keer als er een wielerronde of ander sportgebeuren op zondag door een christelijk dorp moet.
Ik heb er genoeg over gezegd.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 14:06

schelpje3 schreef:Tuurlijk, als.....
Het is nog niet zo heel lang geleden, dat mensen elkaar op dingen aan konden spreken, tegenwoordig voelt men zich al snel in vrijheid beknot.
Het 'probleem" heeft zich inmiddels geheel natuurlijk opgelost.
Tot de volgende keer als er een wielerronde of ander sportgebeuren op zondag door een christelijk dorp moet.
Ik heb er genoeg over gezegd.

Je begrijpt me niet schelpje.
Ik pleit echt niet om maar bij die tocht aanwezig te zijn.
Sterker, als je lid bent van een reformatorische kerk in Nederland denk ik dat je daar niet heen hoort te gaan, alleen al om het provoceren tegen te gaan al zou ik dan nog geen oordeel uit durven spreken.
Zelf zou ik er ook niet heen gaan omdat ik de zondag gebruik om naar Gods huis te gaan en probeer met alle zwakheid met Gods dingen bezig te zijn.

Het enige waar ik voor pleit is dat wij als mensen geen oordeel kunnen uitspreken over mensen die hier anders over denken en die andere gewoonten hebben als reformatorisch Nederland.
Als een christen die niets te maken heeft met reformatorisch Nederland wel mee zou kunnen doen met de tocht of zal gaan kijken, wie zijn wij om daar iets over te zeggen? Het enige wat wij tegen die persoon kunnen zeggen is dat bij alles wat hij/zij doet de ere Gods bedoeld moet worden.
En dat geld dan niet alleen voor hem/haar, maar ook voor ons, en niet alleen op zondag maar op elke dag van de week, alle tijdsbestedingen die wij hebben, ook de tijd die wij doorbrengen in ledigheid.
Niet dat wij als enige de waarheid en feitelijkheden hebben, dat bedoel ik maar te zeggen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 14:06

schelpje3 schreef:Dat is natuurlijk erg makkelijk. Laat ieder doen en laten wat hij zelf wil. Moderne verderfelijke theologie. Het gaat erom waar je hart naar uitgaat! En als je daar de kerkgang zo makkelijk voor laat schieten, zegt mij dat wel even genoeg. Wie zegt dat je volgende week weer naar de kerk kunt?

Romeinen 14 is dus verderfelijke theologie?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 14:13

janneke7337 schreef:Je begrijpt me niet schelpje.
Ik pleit echt niet om maar bij die tocht aanwezig te zijn.
Sterker, als je lid bent van een reformatorische kerk in Nederland denk ik dat je daar niet heen hoort te gaan, alleen al om het provoceren tegen te gaan al zou ik dan nog geen oordeel uit durven spreken.
Zelf zou ik er ook niet heen gaan omdat ik de zondag gebruik om naar Gods huis te gaan en probeer met alle zwakheid met Gods dingen bezig te zijn.

Het enige waar ik voor pleit is dat wij als mensen geen oordeel kunnen uitspreken over mensen die hier anders over denken en die andere gewoonten hebben als reformatorisch Nederland.
Als een christen die niets te maken heeft met reformatorisch Nederland wel mee zou kunnen doen met de tocht of zal gaan kijken, wie zijn wij om daar iets over te zeggen? Het enige wat wij tegen die persoon kunnen zeggen is dat bij alles wat hij/zij doet de ere Gods bedoeld moet worden.
En dat geld dan niet alleen voor hem/haar, maar ook voor ons, en niet alleen op zondag maar op elke dag van de week, alle tijdsbestedingen die wij hebben, ook de tijd die wij doorbrengen in ledigheid.
Niet dat wij als enige de waarheid en feitelijkheden hebben, dat bedoel ik maar te zeggen.

Ik was gestopt maar zal jou nog even antwoord geven, omdat ik zie dat ik verkeerd gelezen wordt.
Ik heb het niet over mensen die ongelovig zijn, of maar wat aanrommelen, ik heb het over een zich reformatorisch, of wedergeboren christen!
Dan is het geen keuze, dan gaat je hart daar totaal niet naar uit. En wel zeker niet op zondag!
En die vrijheid blijkt zo wankel, dat mensen hier dat kennelijk onbegrijpelijk vinden.
Een beetje God dienen en een beetje de wereld. Satan vindt dat wel best. Dan word je echt niet aangevochten in je geweten hoor. Juist als je het wederstaat, dan wel! Want dan kan hij je influisteren dat het zo erg toch niet is, je bent toch vanmorgen naar de kerk geweest ? Nou dan.
Gaan jullie rustig verder, ik heb genoeg gezegd. :D

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 14:20

Een wedergeboren christen is te herkennen aan de vruchten van zijn geloof.
Daaronder staan verdraagzaamheid, niet oordelen over een ander, en vriendelijkheid hoog op de lijst.
En een geduldig vermanen, ipv afserveren.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 14:24

schelpje3 schreef:Ik was gestopt maar zal jou nog even antwoord geven, omdat ik zie dat ik verkeerd gelezen wordt.
Ik heb het niet over mensen die ongelovig zijn, of maar wat aanrommelen, ik heb het over een zich reformatorisch, of wedergeboren christen!
Dan is het geen keuze, dan gaat je hart daar totaal niet naar uit. En wel zeker niet op zondag!
En die vrijheid blijkt zo wankel, dat mensen hier dat kennelijk onbegrijpelijk vinden.
Een beetje God dienen en een beetje de wereld. Satan vindt dat wel best. Dan word je echt niet aangevochten in je geweten hoor. Juist als je het wederstaat, dan wel! Want dan kan hij je influisteren dat het zo erg toch niet is, je bent toch vanmorgen naar de kerk geweest ? Nou dan.
Gaan jullie rustig verder, ik heb genoeg gezegd. :D

We staan niet zover van elkaar af hoor :wink:
Indien iemand lid is van een van de kerken van (rechts) reformatorisch Nederlands, bijvoorbeel de (oud)ger gem (in ned) en nog meerderen ben ik het met jouw verhaal eens in zoverre dat zo'n persoon niet op zondag naar zo'n tocht zal gaan al is het alleen al om niet te provoceren, of het hart er naar uit gaat durf ik niets over te zeggen dat is voor een ieder persoonlijk.
Al ben ik dan nog zo voorzichtig dat ik niemand uit die kerken zal durven veroordelen die aangeeft Gods zegen te ontvangen hierover, maar dat is ook persoonlijk, zelf zou ik het niet doen.

Een adventvierder die wel naar zo'n tocht zou gaan, kan ook een wedergeboren Christen zijn met als enige verschil dat zij de sabbat vieren op zaterdag, daar zou ik niets over durven zeggen, en daar is de tekst van Romeinen van toepassing.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 16:12

janneke7337 schreef:Dit is jouw persoonlijke mening Teus, je kunt echt niet een algemeen oordeel vellen dat je daar niet zou mogen komen, ik ben het met je eens op basis van persoonlijke gevoelens en leer in reformatorisch Nederland, maar reformatorisch Nederland is gelukkig niet de enige waarheid als het aankomt op zondag/zaterdag/rustdag/gedenkdag/gewoonten/cultuur en dergelijke, want dan zouden er maar weinig christenen zijn over de wereld verspreid...

Ik heb weinig met mensen te maken als zijnde refo's.
Voor God maakt het ook niets uit of je refo bent of een ander principe nastreeft.
Voor een ieder geldt, of je nu refo, rooms katholiek, baptist bent, of helemaal niet naar een kerk gaat, we moeten leven naar Gods eer en anders niet. Als ik iets doe wat niet tot Zijn eer is geldt dat ook voor een ander die hetzelfde doet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”