RD: emancipatie van homo's, vergeleken met die van vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DDD
Sergeant
Sergeant

Re: RD: emancipatie van homo's, vergeleken met die van vrouw

Berichtdoor DDD » 01 dec 2011 23:59

@JeeWee:

Dertig jaar geleden was het zeker geen probleem voor een gereformeerdegemeentedominee om op zondag met de auto te reizen. Ik denk dat de GG in de tussentijd eerder verrechtst zijn dan verlinkst. Ik weet heel wat inmiddels overleden dominees die echt niet iedere dag in een zwart pak rondliepen. Inmiddels lijkt het wel of de jonge predikanten zelfs op een vrije dag in een zwart pak rondlopen. Dat was in 1960/1970 echt niet in de breedte van de GG gebruikelijk. Nog rond 2000 zag ik geregeld emerituspredikanten die door het dorp fietsten in grijs. Of een grijze of streepjesbroek aan hadden op zondag. Om maar een voorbeeld te noemen. En echt geen heel linkse broeders, integendeel.

Niet dat het zo belangrijk is, maar het is een teken aan de wand dat het kennelijk wel belangrijk gevonden wordt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 feb 2012 00:07

JeeWee schreef:Het gaat er vooral om dat inzichten veranderen.
Vrouwen op de kansel waren in álle kerken tot 80 jaar geleden ondenkbaar. Op Bijbelse gronden. En waar zijn onze refo kerken over pakweg 25 jaar?

Ik heb er gewoon maar even een punt uit gehaald.
Waar hoop jij dat de refo-kerken over pakweg 25 jaar staan m.b.t. dit punt Jeewee?

Laten we het niet over kerken hebben, maar over individuen. Ik ben benieuwd wie er nog overeind staan als het beeld van het beest aanbeden wordt.........

Eerst dan zullen we elkaar zien, zij die staan en niet knielen....en de vurige oven ingaan.......

h.g. Learsi

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 feb 2012 10:34

learsi schreef: Waar hoop jij dat de refo-kerken over pakweg 25 jaar staan m.b.t. dit punt Jeewee?

Allereerst hoop ik dat er überhaupt nog kerken zijn in Nederland over 25 jaar.
En zeg nou niet te snel dat God ons nooit los laat.
Wij laten God los. Dat si duidelijk.
Turkije (Klein Azië) was ooit vol met christenen.
En nu?

God heeft genoeg geroepen en gewaarschuwd en ik ben bang dat God er wel eens genoeg van heeft en de boom niet niog eens een jaar zal laten staan.
Er zijn andere schapen die wel naar Hem uitzien. Kijk eens in Afrika en Azië.

En verder:
Afegelopen zondag hoorde ik over een preek die als eye opener werket voor mij:
De essentie van het evangelie is ten diepste niet 'vergeving' maar 'volgen'.

En dan gaat het niet meer over het feit wat je wel of niet bent, homo, vrouw, tollenaar...
"Volg Mij" en als je in Zijn licht wandelt zal dat ook je leven beschijnen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 feb 2012 10:13

Citaat Mineur: En dat is alles wat bovenstaand is, en ik zou niet waar weten waar ik de bijbel tegen heb, als ik lees zoals het er staat.

Dat is nou precies wat mij zo tegen staat in deze manier van redeneren. Ik studeer mijn hele leven al in de Bijbel en ik ben er gaandeweg achter gekomen dat bijna niets is zoals het er staat. Je kunt de Bijbel namelijk niet als geschiedenisboek lezen, noch als een boek waarin klip en klaar antwoorden worden gegeven op vragen van nu. De verhalen lezen in hun culturele en historische context geeft het meeste inzicht. Vergeet ook niet dat het meestal metaforen zijn. Dus wel waar, maar niet waar gebeurd. De meeste theologen weten dat wel, maar durven het de behoudende kerkmensen niet te vertellen, omdat ze anders hun aanhang (en broodwinning) verliezen. Maar 'eerlijk' is het niet.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 20 feb 2012 10:22

"De meeste theologen".

Makkelijk gezegd, maar ik geloof het niet. Heb je daar een grafiekje of dingetje van?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 feb 2012 10:28

Als ik terug mag gaan naar het onderwerp dan denk ik dat de vrouwen emancipatie een voorbeeld kan zijn voor de homo emancipatie in de (behoudende) kerk.

Hoe dan? Gewoon ervoor uitkomen dat je homo bent. Je kunt er alleen maar mee winnen. Iets lezen over de zogenaamde veroordelende teksten en er achter komen dat die niet op jou situatie slaan en dat dan ook uitdragen. Is in ieder geval bevrijdend voor jezelf. Je mag er van God zijn, nu de rest nog! Vooral voor het recht opkomen jezelf te mogen zijn als christen en het recht om je eigen leven vorm te geven. Druk van binnenuit is niet zo gek. Als de tegendruk te hoog wordt kun je altijd switchen naar een kerk waar men de mensen niet veroordeeld.
Het geeft toch eigenlijk ook geen pas dat hetero kerkmensen iets zeggen over homokerkmensen? Stel je het omgekeerde voor.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 10:44

''Jij bent homo, jij mag er zijn, kom op voor je rechten, jouw leven, geef het jouw vorm, draag het uit, bevrijd je zelf!''
is deze freedomfighter-houding nog steeds nodig?
Toevallig (?) is er de theorie, die zegt dat de gemancipeerde vrouw, die thuis ''de broek'' aan heeft, bijdraagt aan het homosexueel worden van een zoontje, omdat een jong jongetje bij gebrek aan een overheersende vader , naar een dergelijke figuur met bijpassende funktie gaat verlangen, alhoewel nog on(der)bewust.
't is maar een gedachte, maar als ik kijk naar de homo-vrienden die ik heb, kan ik niets anders dan beamen, dat de meeste een redelijk dominante mamma hebben (hoewel niet altijd met een broek aan, maar goed velen denken nogal stoffelijk, naar het vlees, ipv geestelijk )
Laatst gewijzigd door boer op 20 feb 2012 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 20 feb 2012 10:46

Mijn ma is ook zo een harde, maar ik ben toch echt hetero.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 10:47

RogierV schreef:Mijn ma is ook zo een harde, maar ik ben toch echt hetero.

haha, het is ook maar een faktor, die de aanleg vergrote kans geeft op ontwikkeling...

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 20 feb 2012 10:52

Het schijnt ook een hoop te maken te hebben met de hormoonhuishouding tijden de zwangerschap. Meerzo zelfs dan opvoeding.
Maar het was toch allang vastgesteld dat homofilie geen aangeleerd gedrag is.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 feb 2012 13:04

boer schreef: maar als ik kijk naar de homo-vrienden die ik heb, kan ik niets anders dan beamen, dat de meeste een redelijk dominante mamma hebben

Deze bizarre stelling is op een aardige manier aan de kaak gestedl door de bekende Dr. Dick Swaab.

Dick Swaab vertelt: “… Ik heb jarenlang op college aan 250 medisch studenten gevraagd: wie van jullie heeft er géén dominante moeder? Nog nooit heeft een student zijn vinger opgestoken…”.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 13:09

De homo's die ik ken, zijn dol op hun moeder, DAT valt mij op! En die moeders zijn allemaal schatten. Ik bespeur niks van dominantie.
Ik heb een hele dominante zus, haar zoons mochten vroeger niet met de (barbie)poppen van hun zusje spelen. Dat zou maar rare gevoelens opwekken en neiging tot "anders geaard zijn".
En zo zijn er meer van die zgn oorzaken, die volkomen uit de lucht gegrepen zijn. :-&

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 13:14

HA, ik mocht vroeger van mijn vader ook nooit met de oude afgetakelde poppen van mijn oudste zussen spelen.
Dus deed ik maar weer met mijn broers mee met de autootjes. Wat ik overigens ook best leuk vond. :)

Of ik een dominante moeder heb: niet dominanter dan vele andere moeders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 14:03

Het is natuurlijk ook maar net wat je onder dominant verstaat :wink:
Je hebt moeders die niet van eindeloze discussies houden en dan op een gegeven moment resoluut de knoop doorhakken. Voor sommigen komt dat dan over als dominant, maar ben je dat dan ?
Als ouder moet je soms de beslissing nemen, een kind kan niet verder nadenken dan het heden.
Dominant vind ik dat je verstikkend bent. Dus je kind mag niet kiezen tussen een rode trui of groene trui.
En als je steeds de term: omdat ik dat zeg! bezigt.
Maar word je daar als jongen homo van?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 14:11

Nee, want dan zouden mijn broers ook homo moeten zijn. :) En dat zijn ze niet. Voor zover ik weet. 8-[

Terug naar “Archief”