De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 11:25

boer schreef:Optimatus, kun je je taal wat kuisen?

Ik heb allerminst de behoefte om leugenaars hun laster ongestraft te laten verkondigen. Iemand die zegt, respect te hebben voor de gereformeerde leer, maar continu zijn stroom van ongerechtigheden over deze leer uit te storten, hoort niet op dit forum. Dit is een reformatorisch forum, waar jij te gast bent. Het is dan ook niet bepaald beschaafd om de gastheren/vrouwen van dit forum permanent te desavoueren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 11:34

Race, je vergeet denk ik even dat de doop met de Heilige Geest in het OT nog niet was verordineerd, en dat Johannes' doop ter bekering daar een (nog lichamelijke) voorbereiding op was.
Ik denk niet dat je de ware betekenis zeit van wat benefietdiner schrijft.
kun je trouwens, net als Optimatus je verbale creativiteit weglaten, om je disrespect over andermans mening te laten horen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 11:39

Optimatus schreef:
Ik heb allerminst de behoefte om leugenaars hun laster ongestraft te laten verkondigen. Iemand die zegt, respect te hebben voor de gereformeerde leer, maar continu zijn stroom van ongerechtigheden over deze leer uit te storten, hoort niet op dit forum. Dit is een reformatorisch forum, waar jij te gast bent. Het is dan ook niet bepaald beschaafd om de gastheren/vrouwen van dit forum permanent te desavoueren.

het pleit slechts voor dit forum, dat ze haar christelijke verdraagzaamheid en opdracht tot vriendelijkheid en liefde serieus neemt, ipv in de fout van te vervallen om te heersen ipv te dienen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 11:42

Boer, mag jij liegen?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 16 feb 2012 11:53

Optimatus, goede vriend, welke rol speel je op het moment? Zolang de moderator de ruimte geeft in de discussie zou ik niet steeds regelmatig zo dreigend overkomen.
Je weet en zo is het in de maatschappij dat er ruimte moet zijn in elke discussie, zwakte geeft een dreigende toon.

Ik kan goed begrijpen dat er op dit forum weerstand geboden wordt over een tal van ‘bijbelse’ onderwerpen, 'gegrond' op uitspraken van vroegere kerkleiders en hun geloofszekerheden, maar stel de kerk en zijn uitspraken nooit boven het Woord van God.

Over een staaltje van durf van geloof en waarheidstrouw gesproken!!
Je weet dat het Johannes Huss zijn leven heeft gekost (voorloper van de Hervorming) die stelde en eiste dat “de Kerk” geen gezag mocht uitoefenen over iemands geloof, en eiste dat de kerk zich aan het Woord zou onderwerpen (Ef.5:24).
Dus Het Woord van God (Gods Woord) boven “de Kerk”, en zijn “kerkelijke” uitspraken.

Hierdoor werd de almachtige kerk van haar fundament gestoten, en zou haar stoelpoten hebben doorgezaagd. Dit kostte Huss zijn leven!

Het enige antwoord dat Rome aan de Hervormers gaf was: onderwerp u aan de kerk, herroep uw stellingen! Herroep, dat wil zeggen in het Latijn 'Revoca'.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2012 12:15

Amen boer en marin.
Tjonge, was net een stukje aan het lezen op refoweb over ‘satanskinderen’ hier de url: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/185 ... ?pageID=3/
Oké, dat stukje maakt mijn duidelijk dat het hier op dit forum idem is gesteld met de reformatorische mensen zoals die jongen het meemaakt.
Het scheelt maar weinig of 'reformatorische inquisitie' worden op ons toegepast.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2012 12:26

Amen boer en marin.
Tjonge, was net een stukje aan het lezen op refoweb over ‘satanskinderen’ hier de url: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/185 ... ?pageID=3/
Oké, dat stukje maakt mijn duidelijk dat het hier op dit forum idem is gesteld met de reformatorische mensen zoals die jongen het meemaakt.
Het scheelt maar weinig of 'reformatorische inquisitie' worden op ons toegepast.

Is dat zo???? .... Door jouw ogen misschien, ik vind dat die vergelijking helemááááál niet gemaakt mag worden!
Sommige refo's zijn wat onbeschoft... :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 12:36

marin schreef:Het enige antwoord dat Rome aan de Hervormers gaf was: onderwerp u aan de kerk, herroep uw stellingen! Herroep, dat wil zeggen in het Latijn 'Revoca'.

Het antwoord van Rome doet er op dit moment in dit topic niet toe.

Wat wel opvalt, is dat hier een (gering) aantal (al dan niet zwaar gefrustreerde) ex-refo's hun jeugdtrauma's probeert te verhelpen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 12:48

Altijd maar weer dat in hokjes opdelen van mensen, zonder ze te kennen.
Met een venijnige, veroordelende ondertoon.
Zeer ONchristelijk, mister.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2012 12:49

Zijn we uitgepraat over de doop?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 feb 2012 12:59

benefietdiner schreef:Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
Overdopen is een Bijbels aspect.
Als jij gedoopt ben in de doop van Johannes (kinderdoop) moet je nogmaals gedoopt worden met de Heiligeest.
Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).
Johannes doopte van de bekering, de Heilig geest van de verlossing.

Overdopen een bijbels aspect? Bedoel je dan dat de Bijbel in hand.19 leert, dat overdopen toegestaan is?
Is dat overdopen,iets wat je zelf uit Hand. geleerd hebt, of is dit iets dat je van iemand anders geleerd hebt. Zo ja van wie dan? Of uit welk boek?

Misschien wil je voor mij even onderbouwen, waarom jij de doop van Johannes, die toch aan volwassenen(!) voltrokken wordt, door jou kinderdoop genoemd wordt?

Je zegt......"eerst belijden en dan laten zien"......
Wat belijdt je bij je doop, wat mij betreft formuleer je dat even heel letterlijk. Dus dat wat jijzelf bij je eigen doop beleed.
En wat laat je dan zien, wat mij betreft ook even heel letterlijk, dan weet ik dat en kan ik goed reageren op wat je zegt. Dus dat wat jij zelf bij je eigen doop "liet zien".

Zo hoop ik je beter te begrijpen om beter te kunnen reageren.

b.v.d. Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 13:15

Artikel 34 uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis (Confessio Belgica):

Van den Heiligen Doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 16 feb 2012 13:16

Bijde visies hebben (maar mijn mening) een compleet ander uitgangspunt:
kinderdoop: verbond en Gods beloften.
volwassen/geloofsdoop: persoonlijke geloofsdaad als antwoord op Gods genade.

Ik ben zelf als kind gedoopt. Een aantal jaar geleden ben ik daar achter gaan staan door bewust belijdenis te doen. Ik heb ook een tijdje gekerkt in een evangelische gemeente, waar men ervan overtuigd was dat ik de doop nog maar een keertje over moest doen. Dus ik ben daar serieus over na gaan denken.

En uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat in de Bijbel bar weinig staat over een mogelijke discussie over volwassen/geloofsdoop vs kinderdoop. (ps. Doop met de Heilige Geest heeft in mijn optiek niet te maken met water maar met geest. maar dat is een andere onderwerp)
Dus als we het op de Bijbel willen baseren kan komen we niet verder dan: ik lees het zo, en jij leest het anders.

Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat mijn doop als kind ook een geloofsdaad was (van mezelf) nu ik er als christen op latere leeftijd achter ga staan dat de doop die ik als kind heb ondergaan ook mijn keuze is. (Met andere woorden als ik niet gedoopt was zou ik het nu direct laten doen.)
In de Bijbel zie ik het zelfde principe met de rest van bekering en geloof. De genade, de herstelde relatie met God en de prijs die betaald is voor de mijn zonden is ook 2000 jaar geleden gedaan. Ik vind dat ook een rare volgorde.
Wie ben ik dan om een sacrament (wat volgens somige niet in de juiste volgorde is gedaan) over te doen?
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 16 feb 2012 13:20

Als ik heel eerlijk ben, ben ik meer voor de volwassen doop. Dat heeft in mijn optiek een grotere gevoelswaarde.
Maar het punt blijft: gedoopt is gedoopt; of dat nu met besprekelen, onderdompeling (in een bad of in de natuur), bij een kind of bij een volwassenen gebeurt.

Ik sta dus zeker niet achter nog een keer dopen!
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 14:25

HuibertJohannes schreef:Als ik heel eerlijk ben, ben ik meer voor de volwassen doop. Dat heeft in mijn optiek een grotere gevoelswaarde.
Maar het punt blijft: gedoopt is gedoopt; of dat nu met besprekelen, onderdompeling (in een bad of in de natuur), bij een kind of bij een volwassenen gebeurt.

Ik sta dus zeker niet achter nog een keer dopen!

Gevoelswaarde?
M.a.w. als je 22 bent en je denkt, toe maar, nog een keer, is dat dan een levenslange garantie? Ik ken mensen die op hun 40e of 60e er nog de brui aan geven, omdat het leven heel erg tegen zit. En zij een liefhebbend God verwachten, omdat zij immers hadden gekozen?
De oudjes zeiden vroeger, kijk het nog maar eens aan, laat de zomer en daarna de herststormen en de winter er maar eens overgaan. Is het blijvend? Is het een zaak van het hart geweest of slechts emotie?

Terug naar “Archief”