De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 15 feb 2012 09:28

Ik sluit me geheel aan bij wat benefietdiner schrijft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2012 13:27

Ook in een verweerschrift kun je een belijdenis uitspreken en dat is precies wat zowel de Geloofsbelijdenis van Athanasius en de Dordse Leerregels doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2012 16:04

Ook hierin verschillen wij nogal van opvatting.
Laten wij dat verschil laten voor wat het is want dit topic gaat niet over belijdenissen maar hang er wel mee samen want dopen is ook een belijdenis. Dopen betekend immers ondergaan en opkomen, afwassen. In de Bijbelse doop belijd je schuld en laat je (eventueel) zichtbaar afwassen in de gemeente. In dit topic wordt er netjes gediscussieerd terwijl er sommigen zijn die zich dusdanig aangesproken voelen en zeggen dat de toon hun niet aanstaat en zeggen: ‘fundamentalistisch ik ben gekwetst’. Sommige zeggen dat er wijzen woorden gesproken worden als er naar hun mening gesproken wordt en sluiten hun oren voor andere meningen. ‘2000 jaar oud die doop discussie’ en vergeten dat de duivel net zo oud is en noch altijd de verleider is van deze wereld. Zelfs zijn er die roepen ‘slotje mod.’ en willen de oude bedekking vast houden en er niet van horen. Hoe is het mogelijk dat er in de verkapte vorm van kinderdoop een grond van besnijdenis tot stand wordt gehouden in een oude verbondsopvatting. Wat had Abraham graag gezien dat het beloofde verbond in zijn tijd al vervult zou zijn geworden in Christus. Het lijk voor velen of de Hebreeën brief niet geschreven staat in de Bijbel waarin God zelf betuig dat er nogal wat mankeerde aan dat oud verbond en er een nieuw voor in de plaats gegeven heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2012 16:23

Je zou natuurlijk ook kunnen accepteren dat wij, de overgrote meerderheid op dit forum, de doop betrachten op de wijze waarop wij haar betrachten en je zou ook je anti-kinderdoopgedram kunnen staken. Dit is een reformatorisch forum waar andersgelovigen ook van harte welkom zijn, mits zij zich voegen naar wat binnen het reformatorisch protestantisme de norm is: Gods Woord en de drie op Gods Woord geënte Formulieren van Enigheid.

Jij bent hier te gast en jij hebt getekend voor respect voor de gereformeerde belijdenis. Het continu doormekkeren over hoe verschrikkelijk fout (nu wordt zelfs Old Toby the Devil er nog aan de horens bijgesleept) wij, reformatorisch protestanten en anderen, die de kinderdoop goed achten, wel niet zijn, getuigt niet van veel respect voor de gereformeerde belijdenis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2012 16:34

Ik begrijp niet zo goed waar dat ineens allemaal vandaan komt. Zelfs predikanten krijgen nu verzoeken van mensen dat ze zich willen laten overdopen.
Het lijkt er op of de één de ander opjut of zo.
Voorheen was er een enkeling, in de reformatorische kringen dan, die die behoefte opeens kreeg. Maar nu begint het een epidemie te worden.
Hoe moet het dan als je je nogmaals hebt laten dopen en komt later tot het besef dat het feitelijk overbodig was?
Ik zou het mijn ouders nooit hebben willen aandoen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2012 16:40

Blijkbaar willen ze toch nog iets toevoegen aan hetgeen ze van de Heer hebben ontvangen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2012 17:34

schelpje3 schreef:Ik begrijp niet zo goed waar dat ineens allemaal vandaan komt. Zelfs predikanten krijgen nu verzoeken van mensen dat ze zich willen laten overdopen.
Het lijkt er op of de één de ander opjut of zo.
Voorheen was er een enkeling, in de reformatorische kringen dan, die die behoefte opeens kreeg. Maar nu begint het een epidemie te worden.
Hoe moet het dan als je je nogmaals hebt laten dopen en komt later tot het besef dat het feitelijk overbodig was?
Ik zou het mijn ouders nooit hebben willen aandoen.

Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
Overdopen is een Bijbels aspect.
Als jij gedoopt ben in de doop van Johannes (kinderdoop) moet je nogmaals gedoopt worden met de Heiligeest.
Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).
Johannes doopte van de bekering, de Heilig geest van de verlossing.

In de reformatorische theologie en dogmatische geschriften wordt van oudsher de doop van kleine kinderen van gelovige ouders gezien als een Bijbelse opdracht.
De christelijke doop gaat niet alleen terug op de doop van Johannes de Doper, maar met name op de Proselietendoop. Bij de proselietendoop ging het om de bekering van heidenen tot het jodendom. Hierbij werden waarschijnlijk ook de kleine kinderen gedoopt. Echter….. de proselietendoop was een instelling van de joodse rabbies, niet een instelling van God. De kleine kinderen werden waarschijnlijk dan wel gedoopt, maar hún kinderen vervolgens niet meer (hoewel het wel mocht en soms werd aanbevolen). Het ging dus om een éénmalige doop van het hele gezin, waarbij het gehele geslacht verder beschouwd werd als behorend bij het joodse volk. Het is moeilijk de christelijke doop hiermee te vergelijke.

Het blijft een feit dat in het NT de doop voortdurend wordt verbonden, direct of indirect, aan het persoonlijke geloof.

Ik weet het een emotioneel geladen onderwerp. Daarom wordt er ook zo fel gereageerd hier het raakt het hart van de gelovige.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2012 18:33

De geloofsdoop is een weerspiegeling van de heerlijkheid van het evangelie. De geloofsdopeling heeft de kosten van het discipelschap nauwkeurig berekend. Hij weet dat hij zijn oude leven zal verliezen. Hij weet dat er door de Heilige Geest diep in zijn vlees zal worden gesneden. Maar als hij inderdaad bereid is zijn leven af te leggen, zal God hem behandelen als een discipel van de Heer Jezus. Hij zal zijn deel krijgen in het lijden van Christus, maar daarin ook aan de glorie van Zijn opstanding. De dopeling zal er niet alleen voor staan: hij zal door de Heilige Geest aan de hand gaan van zijn Meester: de Heer Jezus Christus.

De geloofsdoop, op deze manier ontvangen, bewust en weloverwogen, is het grootste feest dat de Heer Jezus voor Zijn volgelingen heeft bereid. Als markering van het begin van een eeuwige en glorieuze relatie tussen God en de mens is een moment van onuitsprekelijke vreugde, zowel voor God als voor de dopeling.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2012 18:57

Optimatus schreef:Je zou natuurlijk ook kunnen accepteren dat wij, de overgrote meerderheid op dit forum, de doop betrachten op de wijze waarop wij haar betrachten en je zou ook je anti-kinderdoopgedram kunnen staken. Dit is een reformatorisch forum waar andersgelovigen ook van harte welkom zijn, mits zij zich voegen naar wat binnen het reformatorisch protestantisme de norm is: Gods Woord en de drie op Gods Woord geënte Formulieren van Enigheid.

Jij bent hier te gast en jij hebt getekend voor respect voor de gereformeerde belijdenis. Het continu doormekkeren over hoe verschrikkelijk fout (nu wordt zelfs Old Toby the Devil er nog aan de horens bijgesleept) wij, reformatorisch protestanten en anderen, die de kinderdoop goed achten, wel niet zijn, getuigt niet van veel respect voor de gereformeerde belijdenis.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 feb 2012 19:13

benefietdiner schreef:Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
Als jij gedoopt ben in de doop van Johannes (kinderdoop) moet je nogmaals gedoopt worden met de Heiligeest.
Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).

Originele uitleg maar daarom nog niet waar. Heel fijn hoor dat jij overdopen een bijbels aspect vindt, maar evengoed kan polytheïsme prima uit de bijbel gehaald worden. Het is ondubbelzinnig duidelijk dat volgens de reformatorische dogmatiek/kerkleer (en in dat forumonderdeel zitten we) het overdopen een zonde is.
Ik weet het een emotioneel geladen onderwerp. Daarom wordt er ook zo fel gereageerd hier het raakt het hart van de gelovige.

Indien je bekend bent met de gevoeligheid van dit onderwerp vraag ik me af waarom je er zo'n beetje alles aan doet om je gastheer (dit forum) te schofferen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2012 20:00

Hoe substantieler de argumenten worden van de geloofsdopers, des te venijniger de aanvallen, en grover het taalgebruik.
En natuurlijk is het geen zonde om iets recht te zetten waarvan je niet eens bewust was dat het gebeurd is.
Het is zonde om te denken dat een paar druppels water iets bewerkstelligen, ipv het geloof.
Abraham's geloof redde hem, niet de besnijdenis!!!!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2012 20:03

En....het is maar wat je achter onze bewoording wilt lezen.
Wij drammen nergens, schofferen / mekkeren niet, tonen respect en willen een serieuze discussie voeren.
Ik heb hierboven al gezegd dat ik de drie formulieren erken, opgesteld in hun tijd en wijze zoals ze geschreven zijn, tevens kan ik mij vinden in de twaalf artikelen van het geloof.
Dat is wat anders dan belijden natuurlijk want belijden kan een christen alleen zoals verwoorden in de Bijbel. Alle andere geschriften zijn mooi en prachtig maar het blijft een aftreksel van De Schrift.
Dat overdopen een zonde is in de reformatorische leer is mijn bekend maar onjuist, daarom wil ik het ter gedachtewisseling stellen.
Wel jammer dat er inhoudelijk weinig respons is dan alleen geschriften naast de Bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2012 23:56

benefietdiner schreef:En....het is maar wat je achter onze bewoording wilt lezen.
Wij drammen nergens, schofferen / mekkeren niet, tonen respect en willen een serieuze discussie voeren.
Ik heb hierboven al gezegd dat ik de drie formulieren erken, opgesteld in hun tijd en wijze zoals ze geschreven zijn, tevens kan ik mij vinden in de twaalf artikelen van het geloof.
Dat is wat anders dan belijden natuurlijk want belijden kan een christen alleen zoals verwoorden in de Bijbel. Alle andere geschriften zijn mooi en prachtig maar het blijft een aftreksel van De Schrift.
Dat overdopen een zonde is in de reformatorische leer is mijn bekend maar onjuist, daarom wil ik het ter gedachtewisseling stellen.
Wel jammer dat er inhoudelijk weinig respons is dan alleen geschriften naast de Bijbel.

Je toont totaal geen respect voor de gereformeerde belijdenis als je maar blijft doormekkeren dat kinderdoop onchristelijk is - je sleurt er zelfs al een duivel aan de horens bij.

Jij schrijft: "Dat is wat anders dan belijden natuurlijk want belijden kan een christen alleen zoals verwoorden in de Bijbel. Alle andere geschriften zijn mooi en prachtig maar het blijft een aftreksel van De Schrift." Daarmee toon jij aan, dat jij geen enkel respect voor de Formulieren van Enigheid. Zij zijn op de Schrift geënt, zij zijn volledig in lijn met de Schrift.

Overdopen is totaal onzinnig. Daarmee geef jij namelijk aan, dat de kinderdoop, welke in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest is geschied, van nul en generlei waarde is. Christus zegt: "Maak alle volkeren tot Mijn discipelen en doop hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Hij zegt niet: "Maak alle volkeren tot Mijn discipelen en doop hen, maar niet de kinderen, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Jij wilt een soort Maggi-Bijbel: een beetje van Christus en een beetje van je eigen denkbeelden. Blijkbaar wil jij kinderen het discipelschap ontnemen, feitelijk hinder jij hen om al op jonge leeftijd tot de Heer Jezus Christus te komen.

Wat doe jij eigenlijk op Refoweb als jij faeces aan de gereformeerde leer hebt?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 08:31

Optimatus, kun je je taal wat kuisen?
je schreef:
"Christus zegt: "Maak alle volkeren tot Mijn discipelen en doop hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Hij zegt niet: "Maak alle volkeren tot Mijn discipelen en doop hen, maar niet de kinderen, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest."

Hij zegt ook NIET:Doop alle volkeren tot Mijn discipelen, en onderwijst hen.
Wel eens op de volgorde gelet?
Zelfde voor hand 2:38.
bekeert U en laat u dopen, NIET laat u dopen en daarna moet u zich bekeren.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 feb 2012 10:38

benefietdiner schreef:Lees het eerste gedeelte van Handelingen 19 eens Schelpje.
De doop met de Heilige Geest wil NIET zeggen dat je nogmaals met water gedoopt moet worden.....!
benefietdiner schreef:Eerts belijden, dan laten zien (volwassendoop).

In de reformatorische theologie en dogmatische geschriften wordt van oudsher de doop van kleine kinderen van gelovige ouders gezien als een Bijbelse opdracht.
De christelijke doop gaat niet alleen terug op de doop van Johannes de Doper, maar met name op de Proselietendoop. Bij de proselietendoop ging het om de bekering van heidenen tot het jodendom. Hierbij werden waarschijnlijk ook de kleine kinderen gedoopt. Echter….. de proselietendoop was een instelling van de joodse rabbies, niet een instelling van God. De kleine kinderen werden waarschijnlijk dan wel gedoopt, maar hún kinderen vervolgens niet meer (hoewel het wel mocht en soms werd aanbevolen).
Kinderen mogen gedoopt worden, wat "urineer" je dan nog? :wink:
benefietdiner schreef:Het ging dus om een éénmalige doop van het hele gezin, waarbij het gehele geslacht verder beschouwd werd als behorend bij het joodse volk. Het is moeilijk de christelijke doop hiermee te vergelijke.
Als eenmaal gedoopt genoeg is, waarom dan overdopen? En als het hele geslacht door de doop van 1 gezin bij het verbond hoort, waarom moest jij je dan nog laten dopen?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”