Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Wat Cicero zei:
Dus op basis van het Hebreeuwse woord alleen valt niet uit te maken wat voor liefde er bedoeld wordt. Daarvoor is de context nodig.
Dus jouw uitleg is ook maar een interpretatie van wat er staat.
Tante Pollewop schreef:Ja, dat viel mij ook al op o.a. bij Boekenlezer.
Tante Pollewop schreef:Boekenlezer, je zegt dat als er bij David en Jonathan aan homo's wordt gedacht teveel wordt gekeken vanuit onze cultuur.
Vervolgens haal je wel doodleuk Leviticus erbij.
Inconsequent.
Boekenlezer schreef:Wie heeft het hier over het Hebreeuwse woord? Ik geef gewoon even aan mohamed door hoe ik de tekst lees. Dat mag toch? Waarom moet je daar meteen zo neerbuigend over doen?
Boekenlezer schreef:Wat is daar inconsequent aan? Ik ging er vanuit dat de wetten uit Leviticus in Davids tijd gewoon bekend waren, en op schrift stonden.
Of ben ik misschien niet schriftkritisch genoeg volgens jou, als ik dat zeg?
Tante Pollewop schreef:Het grappige is dat je dit niet wil doen als het om de Levitische geboden gaat die je eerder noemde.
Boekenlezer schreef:Israël had de roeping om radicaal anders te zijn dan de heidenvolkeren, en om een heilig volk voor JHWH te zijn. Dat is de strekking van Leviticus, die mij bekend is.
Boekenlezer schreef:Die teksten uit Leviticus zijn volgens mij behoorlijk helder in hun strekking: zoals een man bij zijn vrouw ligt (en je weet natuurlijk wat een man met zijn vrouw doet), zo moet een man niet bij een andere man gaan liggen.
Wat context betreft: die teksten staan in hoofdstukken die gaan over seksueel gedrag, en wel wat er op dat gebied niet mag. Zoals: het met je zus doen, of andere familieleden, of het met een dier doen. Dat soort dingen.
Historische achtergrond? Volgens mij het gedrag van de toenmalige Kanaänitische volkeren, die al dit soort dingen wel deden. Israël had de roeping om radicaal anders te zijn dan de heidenvolkeren, en om een heilig volk voor JHWH te zijn. Dat is de strekking van Leviticus, die mij bekend is.
schaapje schreef:David was een man naar Gods hart, dus geen homo-seksueel en ook niet bi-seksueel.
schaapje schreef: Maar waarom ik heb gepost heb ik toch duidelijk gemaakt? geen dingen lezen over David en Jonathan die er niet staan..
coupe soleil schreef:Het uit de discussie plukken van enkele citaten waar al ruimschoots op gereageerd is -en dat na een stuk of zes pagina's- bevordert de discussie m.i. ook niet echt.
Tante Pollewop schreef:Precies, en wat deden de mannen van die Kanaänitische volken? Leefden die samen in liefde, zoals we de homorelaties van nu kennen? Hadden ze überhaupt gehoord van een huwelijk en van liefdesrelaties?
Nee, er was sprake van homoseksuele tempelprostitutie, cultische seks. Dat is ook historische context.
Tante Pollewop schreef:Maar deze discussie is al heel vaak gevoerd hier op refoweb. In de 5 homofilie topics, en onlangs ook weer hier:
Onderwerp: Homo met relatie oprecht christen?
Boekenlezer schreef:Het zal er bij die Kanaänitische volken ongetwijfeld wat ruiger aan toe zijn gegaan. Of dat echter ook betekent dat die teksten in Leviticus daarom alleen maar van toepassing zijn op die ruigere situaties, en niet op gewone situaties, is een andere vraag, die met interpretatie te maken heeft. Ik kan mij prima voorstellen dat de verboden in Leviticus zich niet slechts richten op die ruigheid, maar op die gebruiken als zodanig. Dat betekent in dit geval dan dat de homoseksuele praktijk hoe dan ook verboden is. Het is natuurlijk net welke kant je op wil: heb je ontzag voor God en neem je daarom liever geen loopje met zijn geboden, of ben je groot voorstander van de homoseksuele praktijk en grens je het verbod af voor ruige situaties?
Tante Pollewop schreef:Mijn punt is juist dat er helemaal geen 'gewone situaties' waren. Dus hoe kan er een gebod voor 'gewone situaties' zijn terwijl ze niet bestonden, iets als een relatie uit liefde ook niet voorkwam en al helemaal niets bekend was over geaardheid?
Tante Pollewop schreef:Ik vraag me daarnaast af waarom je mijn ontzag voor God in twijfel trekt, alleen op basis van een historisch verantwoorde Bijbeluitleg.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten