Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
meribel schreef:wat inderdaad treurig is dat er aan liefde altijd maar seks gekoppeld moet worden. Terwijl iedereen het toch eens is dat liefde, pure onvoorwaardelijke liefde helemaal geen ene zak met seks te maken heeft?
1a2b3c schreef:- 'je liefde was mij zeer lief'
Ik ben de grondtaal niet machtig maar ik zou wel eens willen weten welk woord hier voor 'liefde' staat.
Ik heb wel eens gehoord dat hier agapè staat. (de belangeloze liefde die alleen geeft en niets terug verwacht)
- 'je liefde was mij wonderlijker dan de liefde van vrouwen'
Hier zou het dan gaan over de eros-liefde. David verkiest dan de agapè-liefde die hij voor Jonathan voelt boven de eros-liefde die hij voor vrouwen heeft.
Dus als iemand weet wat er in de grondtaal staat ....???
Tante Pollewop schreef:Toch zie ik seksualiteit wel als onderdeel van een liefdesrelatie.
Het is toch niet alléén de lust en de egoïstische daad?
Seksualiteit is ook jezelf geven aan de ander, bij elkaar geborgenheid vinden. Dus om te zeggen dat seks niets met liefde te maken heeft vind ik niet oké.
Volgens mij was jij degene die homofilie/homoseksualiteit/verliefdheid (via Yael Dayan) koppelde aan David en Jonathan, nietwaar?mohamed schreef:meribel: "wat inderdaad treurig is dat er aan liefde altijd maar seks gekoppeld moet worden. Terwijl iedereen het toch eens is dat liefde, pure onvoorwaardelijke liefde helemaal geen ene zak met seks te maken heeft?"
Dat lijkt mij ook, maar kennelijk ben ik niet gereformeerd genoeg.
Boekenlezer schreef:In het Hebreeuws worden woorden gebruikt, die met de stam אהב ['_h_b → ahav] van doen hebben.
blijblij schreef:Even een vraagje buiten de discussie om: hoe krijg jij Hebreeuws in je tekst?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Code: Selecteer alles
[size=150][/size]
elbert schreef:Volgens mij was jij degene die homofilie/homoseksualiteit/verliefdheid (via Yael Dayan) koppelde aan David en Jonathan, nietwaar?
Daarom ben ik het helemaal eens met meribel: hou dat buiten de geschiedenis van David en Jonathan, want dat is niet aan de orde.
mohammed schreef:dus wat jij nou wilt zeggen door te verwijzen naar de ons allen bekende teksten uit Leviticus is me niet duidelijk, probeer je misschien David en Jonathan aan het kruis te nagelen?![]()
mohammed schreef:De liefde tussen man en vrouw kan met seks te maken hebben en daarom is het des te opmerkelijker dat David de liefde van Jonathan vergelijkt met die van vrouwen en daarboven prefereert. Indien zijn gevoelens voor Jonathan geheel zonder seksuele aantrekking waren zou hij hun verhouding dan niet beter hebben kunnen vergelijken met die tussen hem en andere mannen? Ook het feit dat zij elkaar kusten en samen huilden (1 Sam 20,41) zijn zaken die men tegenwoordig hard veroordeelt in bepaalde kringen.
Vast wel, maar wat heeft dat met David en Jonathan te maken? Volgens mij niets.mohamed schreef:Ja, maar Jezus heeft gezegd dat een vrouw begeren in gedachten overspel met het hart is, zou dat dan niet zo zijn met mannen?
Even recapituleren: je bent het met meribel eens dat "dat liefde, pure onvoorwaardelijke liefde helemaal geen ene zak met seks te maken heeft" en suggereert dat dit in "gereformeerde kringen" wel zo is.mohamed schreef:Natuurlijk wel, maar misschien in gereformeerde kringen alleen niet.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten