Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 14:54

Optimatus schreef:
Als organist/koorleiden heb ik doorgaans vrij veel contact met onze predikant. Ik heb sinds 1997 met drie predikanten in onze gemeente samengewerkt en die stonden er alledrie op dat ik hen bij de voornaam zou noemen. Daar kwam bij dat ik met alledrie een uiterst plezierig heb kunnen samenwerken en ook een goede persoonlijke verstandhouding heb kunnen opbouwen. Als je iemand tutoyeert als hij of zij daar prijs op stelt, moet je dat, mijns inziens, ook doen.

Daar komt bij dat wij in onze gemeente bijna altijd "jonge broekies" krijgen, net afgesturdeerde proponentjes. Die kun je op kerkmuzikaal vlak nog een heleboel aanleren, omdat ze daar tijdens hun opleiding (in mijn ogen) veel te weinig onderwijs in krijgen. Het is altijd weer een hele klus om hun duidelijk te maken, dat liederen niet alleen qua tekst passend moeten zijn, maar ook qua melodie enigszins te zingen moeten zijn voor ongeschoolde gemeentestemmen. Met een cantorij kun je een gemeente op weg helpen met een moeilijk lied, maar uiteindelijk moet de gemeente het wel oppikken.

En los daarvan, het heeft nog een voordeel als je muzikale witte blaadjespredikanten krijgt: die luisteren tenminste nog enigszins naar de wijze adviezen van hun koorleider :P

Eén en ander genuanceerd natuurlijk. Mevrouw dominee noemt haar man ook bij de voornaam :wink:
Ik bedoel het in algemene zin.
Ook leeftijd doet er toe.
Als ik bij de huisarts kom, die is trouwens tegenwoordig ook behoorlijk jonger dan ik ben, dat ga je nu eenmaal krijgen bij het stijgen van de leeftijd :mrgreen: , noem ik hem dokter en geen Piet. Omdat er een bepaalde professionele afstand is tussen hem en mij.
Hij heeft het sterfbed van mijn vader begeleid en dan heb je op een andere manier met elkaar te maken en toen noemde hij me wel bij de voornaam, als zijnde dochter van zijn patiënt.
Als de dominee hier op ambtelijk bezoek komt, is dat van heel andere orde dan dat ik bijv als begeleidend moeder met hem er ook bij, op een jeugdkamp ga. En je zit nadat het jonge geboefte op bed ligt, nog even met elkaar na te praten.
Dit zijn ongeschreven sociale omgangswetten, die je moet kunnen aanvoelen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2012 15:13

Ik ben het daarmee eens.
Het heeft o.a inderdaad met leeftijd te maken.
Maar ook of het een professionele relatie is of een vriendschappelijke.
Wat de huisarts betreft: hij hoort tot dezelfde kerkelijke gemeente als ik en werd ooit gevraagd voor een ambt. Dat deed hij niet, want hij wilde ook 's avonds beschikbaar zijn als arts.
De eerste keer dat ik bij hem in de spreekkamer kwam - hij had zich net gevestigd - heeft hij zelf
expliciet aangegeven dat hij mij niet bij de voornaam zou noemen en dat ook niet verwachtte van mij naar hem toe. Dat maakt bepaalde vragen makkelijker te bespreken, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.

Mijn kinderen zeggen 'je' en 'jou' tegen mij en hun ooms en tantes.
Maar toen mijn zoon de predikant aan de lijn kreeg, of hij kon helpen bij computerproblemen, was het automatisch 'u'. Biij de begrafenis van hun vader hetzelfde. De predikant spraken ze aan met 'u'.
Zonder dat ik ze het expliciet geleerd heb. Sommige dingen voelen ze gewoon aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 15:22

Riska: wat goed om te lezen! Toen wij kinderen kregen gingen ze ons jij noemen en wij hebben dat bewust niet verbeterd in u. En zonder dat wij dit zeiden, gingen ze vanzelf u tegen opa en oma en de tantes/ooms zeggen. Wij hebben daar vanuit de familie behoorlijk wat kritiek op gehad, want het is totaal niet gebruikelijk in refokringen. Nu zijn onze kinderen ouder en ik vroeg laatst, wat vinden jullie nu fijn? Zoals het nu gaat, dat we jij mogen zeggen. Het is heel vertrouwd.
U hoort bij "vreemden". En echt, je kinderen worden helemaal niet automatisch brutaler. Want kinderen die u zeggen, gooien er soms de meest verschrikkelijke woorden uit tegen hun ouders.
Maar ik sta er wel op dat ze iedereen beleefd behandelen en zeker mensen in het ambt. En als ze bij de dokter, tandarts, docent e.d. komen.
Wij hebben een hele fijne predikant, die heel open is naar de jeugd. Communicatief vaardig, zeer benaderbaar. Veel jongeren lopen met hem weg! Maar het is u en dat straalt hij ook uit.
En dat is net met charisma, dat heb je of je hebt dat niet. Ik ontmoet wel eens predikanten als ik in een ouderencentrum op bezoek ga, en dan blijkt die meneer die zich voorstelt als Flip Jansen de dominee te zijn. Het is niet te zien, hij benoemt het ook niet, wat mij betreft onduidelijk.
Ik zou liever zien als hij zich zou voorstellen met: Jansen, de predikant van uw tante, of iets dergelijks. Meteen helder. Nu moet ik er in de loop van het gesprek achterkomen. Ik stel mezelf toch ook voor als schelpje, het nichtje van mevrouw X?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2012 15:37

Ik stel mezelf toch ook voor als schelpje, het nichtje van mevrouw X?

Hij zou je raar aankijken als je dat deed. Of je niet goed bij je hoofd was of zo... :lol: :lol:
Maar alle gekheid op een stokje: een predikant in een ziekenhuis - of waar dan ook - die daar beroepsmatig is, moet aangeven dat hij dominee x is en komt voor...
Dan is het helder.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 18:40

Het heeft wellicht ook iets met de woonplaats te maken. In dit dorp zijn ze sowieso niet zo van meneer en mevrouw.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 20:04

Optimatus schreef:Het heeft wellicht ook iets met de woonplaats te maken. In dit dorp zijn ze sowieso niet zo van meneer en mevrouw.

allemaal kultuur en traditie. de engelsen hebben het makkelijk. iedereen is YOU.
(En dat in het land dat klassen en status heeft uitgevonden) In duitsland weer niet, maar Gott ist Du.
Dat zou bij de meeste nederlanders niet in hen opkomen, denk ik...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 feb 2012 21:38

Optimatus schreef:Het heeft wellicht ook iets met de woonplaats te maken. In dit dorp zijn ze sowieso niet zo van meneer en mevrouw.

Dat zeer zeker. Hier is alles je&jij, behalve de dominee, dokter en de meester&juffrouw.

Eigelijk is het hier heel simpel: iedereen die dialect spreekt is je&jij, wie anders spreekt en ouder dan jezelf(en volwassen natuurlijk) is, is u. (dus de volgede keer zal ik netjes u tegen je zeggen Opti 8) )

Maar goed, terug naar opleiding predikant.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 21:51

Als je het maar laat, MW! Dan moet je verplicht vier uur naar jodelmuziek luisteren!

Een vraag aan Schaapje: maakt jouw gemeente deel uit van een landelijk verband of is het een zelfstandige gemeente?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 21:52

Optimatus schreef:Als je het maar laat, MW! Dan moet je verplicht vier uur naar jodelmuziek luisteren!

Een vraag aan Schaapje: maakt jouw gemeente deel uit van een landelijk verband of is het een zelfstandige gemeente?

Uhhh bedoel je nou schaapje of toch mij? #-o

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:02

Ondanks dat mijn ogen een afwijking van -8 en -6 hebben, is mij het onderscheid tussen een schaap en een schelp nog steeds goed helder :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:09

Optimatus schreef:Ondanks dat mijn ogen een afwijking van -8 en -6 hebben, is mij het onderscheid tussen een schaap en een schelp nog steeds goed helder :)

Sorry, maar ik dacht je naar mijn reactie refereerde, ik ben al weg :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:14

boer schreef:allemaal kultuur en traditie. de engelsen hebben het makkelijk. iedereen is YOU.
(En dat in het land dat klassen en status heeft uitgevonden) In duitsland weer niet, maar Gott ist Du.
Dat zou bij de meeste nederlanders niet in hen opkomen, denk ik...

Cultuur is met een c - kultuur is een poging geweest ten tijde van de bezetting door de nazi's om cultuur meer op Kultur te laten lijken.

De Duitser (de Oostenrijker ook) zegt Sie tegen iedereen die hij niet kent of boven zich acht.

Het Engels, en zeker het Engels dat in de King James vertaling wordt gehanteerd, spreekt van Thou (Gij) en genitief Thy (Uw). Voorbeeld uit het Onze Vader: "hallowed be Thy Name" (geheiligd zij Uw Naam).

Voorts is er niets mis met cultuur noch met traditie. Wij hebben in Nederland een bepaalde cultuur en een bepaalde traditie, dat hoort bij Nederland. Integratie...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 11 feb 2012 22:32

Optimatus schreef:Het Engels, en zeker het Engels dat in de King James vertaling wordt gehanteerd, spreekt van Thou (Gij) en genitief Thy (Uw). Voorbeeld uit het Onze Vader: "hallowed be Thy Name" (geheiligd zij Uw Naam).

Kleine aanvulling: thou en thy werd in de 19de eeuw veelvuldig gebruikt hoor, als je (oud) engels leest kom je het vanzelf tegen!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:34

Oh, dat wist ik dan weer niet. Bedankt!

Terug naar “Archief”