Luke. schreef:(...)
@Gravo
Als je jezelf Christen noemt maakt dat je niet per definitie Christen. Of je Christen bent hangt (naar mijn mening) af van wie Christus voor jou is. Mijn vraag aan jou, Gravo: wie is Jezus volgens jou? (als de beheerder het ons permitteert even af te dwalen)
Toch even een reactie op bovenstaande. Het lijkt misschien wat
off topic, maar dat is het naar mijn gevoel toch niet.
Ik meen het heel serieus: ik noem mijzelf christen en benoem vrijuit en zonder blad voor de mond wat dat volgens mij inhoudt. Natuurlijk zijn er andere mensen die zich ook christen noemen die (sterk) van mening zullen verschillen met mij. Er zijn kortom vele verschillende soorten christenen; ze hebben allen naast overeenkomsten ook grote inhoudelijke verschillen. Zo'n verschil komt nu hier ter sprake in het kader van het thema homoseksualiteit.
De vraag is of jij of een andere christen een sjabloon in handen kunt hebben op grond waarvan je mijn christen-zijn kunt afwijzen. In de grond van de zaak wordt het christen-zijn toch gedefinieerd en beleden door christenen. Als iemand iets wil weten over het christendom kan hij het beste bij iemand te raden gaan die zichzelf christen noemt (niet bij een moslim, atheïst of voodoo-aanhanger). Dat lijkt mij een logische zaak. Wie dat doet merkt vanzelf wel hoe breed en divers het christendom is. Hij kan bij mij, maar ook bij jou terecht.
Kritiseren kan altijd, maar zeggen dat ik (waarschijnlijk) geen christen ben kan niet. Ik vertel je toch immers net dat ik dat wel ben. Je zult je definitie van christen-zijn moeten aanpassen. Er zijn ook christenen die homoseksualiteit wel aanvaarden. Natuurlijk kun je blijven spreken over "zichzelf christen noemende" mensen (merk de smalende aanhalingstekens op), maar dat verandert toch niets aan de werkelijkheid dat er mensen om je heen zijn die op een andere manier christen zijn dan jijzelf.
Om nog even trefzeker het verschil uiteen te zetten tussen jouw opvatting en die van mij: die verschilt waarschijnlijk vooral op de visie op de Bijbel. Ik denk dat jij de Bijbel meer als een vaste openbaring ziet dan ik. Ik denk dat we de vrijheid (en de moed en de taak) hebben om de Bijbel steeds weer opnieuw te interpreteren. De Bijbel levert niet het sjabloon op waarmee exact gemeten kan worden of iemand een echte christen is of niet.
Ik hoop overigens niet dat je van de leer bent, die meent dat bijna niemand zich 'waar christen' kan noemen dan alleen een klein aantal ware gelovigen, die zich toevallig ook nog eens ophouden in een afgescheiden bevindelijk gereformeerd protestantse kerk of kring in Nederland. Zo weinig volgelingen van Christus, zo weinig invloed van Gods Woord, zo'n kleine oogst op de witte velden, zo'n kleine schare (die iedereen op de vingers van een hand tellen kan) past toch niet bij de kracht en het gezag van het Evangelie van Jezus Christus.
Het komt zelfs voor dat mensen die te vuur en te zwaard getuigen dat zij
géén christen zijn (omdat ze zich niet kunnen of durven rekenen bij dit kleine getal der uitverkorenen) andere christenen de les lezen en hen hun geloofsgetuigenis "ik ben christen" hardhandig uit handen slaan. Met zulke mensen converseer ik niet meer...zij zijn mij als ongelovigen. Luke, maar ik geloof en hoop dat dat bij jou niet het geval is.
gravo (christen)