Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 jan 2012 23:20

Dank voor het delen, Riska!

@learsi: ik zou heel veel kunnen inbrengen tegen wat je roeptoetert, maar dat doe ik niet. Lees vers 1 en 2 van hetzelfde hoofdstuk, en bedenk daarbij hoe veel kerken met homoseksuelen omgingen / omgaan.
Ik weet dat dit aanvechtbaar is, maar tenslotte is wat learsi zegt minstens even aanvechtbaar. :)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 29 jan 2012 23:39

learsi schreef:De kennis die wij de laatste honderd honderdvijtig jaar hebben....Wij moeten de gelijkwaardigheid van het Koninkrijk Gods door laten werken in de samenleving.....De laatste eeuw zijn wij dat gaan zien......Ons voortschreidend inzicht......Ik wil de teksten uit de bijbel bevrijdend laten spreken......Bekijk het onderwerp in het perspectief van de gehele geschiedenis....We zijn de bijbel toch anders gaan lezen.....Oerverhaal van de bevrijding, hoe kunnen we dit in stand houden als we Exodus lezen.....Bij nadere lezing is de bijbel verrassend modern.......De periode voor Jezus was een periode van emancipatie.....Van Jezus hebben we geen enkele veroordeling over homosexualiteit.....Paulus begon het te zien,hij begon het in de vingers te krijgen, maar hoe het verder moest zag hij nog niet....Paulus laat zich te conservatief uit over deze materie....Hij kon zich de vrijheid van deze drie groepen nog niet voorstellen, toch ging hem een lichtje op......Menselijke gelijkwaardigheid is niet meer weg te denken.........Paulus had er geen goede voorbeelden van.....en als laatste mag Anselm Grun wat zeggen??.......(...)Learsi

Bovenstaande citaten van learsi beogen kennelijk inzicht te geven in 'afschuwelijke' hedendaagse relativeringen van vrijzinnige christenen, die haaks staan op de Bijbel. Ik denk dat learsi in zekere zin gelijk heeft in zijn visie. Inderdaad vind je geen van onderstaande citaten in de Bijbel. Maar helaas, learsi, als christen ben ik het toch met aantal genoemde citaten wel eens. Dat kan kennelijk: iemand kan zich kennelijk zonder gewetensbezwaren christen noemen en het toch oneens zijn met veel uitspraken uit de Bijbel. Je reactie zal wel zijn: je bent geen echte christen. Welnu, je moet denken wat je denkt, maar niets weerhoudt mij (en velen met mij) ervan om mijzelf christen te noemen. Wie zich christen noemt, is per definitie christen toch? Wie zou anders moeten bepalen wat een christen is dan degene die zegt dat hij het is? En dat er meningsverschillen zijn in het christendom, ja, dat weten we al 2000 jaar!
Kortom: ik heb als christen een andere visie op de Bijbel dan de zich orthodox noemende christenen van vandaag. Ik ben daarmee een representant van een zich veranderend christendom. Maar dat is niets nieuws...het christendom heeft zich in de loop van de tijd constant vernieuwd en de theologie werd steeds herschreven. Waar zou je anders al die opeenvolgende theologen voor nodig hebben, wanneer de Bijbel alles al eens zonneklaar gezegd zou hebben? Je kunt toch moeilijk volhouden dat al die theologen van nul tot nu niets anders deden dan de Bijbelverzen kopiëren. Ze dachten allemaal heel hard na en kwamen stuk voor stuk met iets nieuws, met eigen interpretaties, vondsten, theologische systemen, nieuwe inzichten, frisse leerstukken of nieuwe gebruiken.
Maak je borst maar nat: er komen nog veel grotere veranderingen aan in de theologie. Ik blijf mij opgewekt en vastberaden christen noemen en zal mijn huidige visie en de voor mij geldige interpretatie van de Bijbel met verve verkondigen, omdat ik meen dat het een weg tot behoud is voor alle mensen.

Want orthodoxe christenen moeten nu niet gaan denken dat de overige christenen zich iets gelegen laten liggen aan hun oordeel over de vraag of anderen (ikzelf dus en met mij vele anderen) nu echte christenen zijn of niet...dat maken we namelijk zelf wel uit. Net zo makkelijk als jullie dat doen.

En, o ja... inderdaad vind ik het geen probleem als homo's samenleven. Waar ik wel moeite mee heb is de praktijk van vele vluchtige seksuele contacten. Maar dat is niet iets exclusiefs voor de homoscene. Ook in man-vrouw relaties worden deze overspelige praktijken vaak onterecht verheerlijkt. Jezus' verwijt "Want u hebt vijf mannen gehad, en die u nu hebt is uw man niet" kan zowel mannen als vrouwen gelden.

groetjes,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 jan 2012 00:57

Riska schreef:Afgelopen zondag is in onze gemeente gepreekt over homoseksualiteit.
Het is een bijzondere preek.
Ik zet hieronder de link. Even doorspoelen naar Bijbellezing en preek.
Kun je zo nodig of gewenst de rest overslaan.
http://www.kerkomroep.nl/?mp=10649
Dienst van 9.30 uur in de Grote Kerk.

De kerkdienst is er een vanuit de PKN.

Ik denk dat het heel helder weergeeft wat o.a. Tante Pollewop probeert te zeggen.

Prachtig en bedankt!!!
Maar ik ben bang dat nauwelijks iemand hier de moeite zal nemen om de preek te beluisteren... :-k
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2012 07:56

Dat is eigen keuze toch?
Ik heb hem erop gezet met grote aarzeling, want ik begrijp wel
dat het voor sommigen anders ligt. (om het voorzichtig te zeggen).
Maar dit geluid moest toch ook gehoord worden.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 31 jan 2012 08:52

@Riska @Jeewee Ik ga de preek zeker beluisteren.

@Gravo
Als je jezelf Christen noemt maakt dat je niet per definitie Christen. Of je Christen bent hangt (naar mijn mening) af van wie Christus voor jou is. Mijn vraag aan jou, Gravo: wie is Jezus volgens jou? (als de beheerder het ons permitteert even af te dwalen)
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 31 jan 2012 20:35

gravo schreef:........ maar niets weerhoudt mij (en velen met mij) ervan om mijzelf christen te noemen. Wie zich christen noemt, is per definitie christen toch? Wie zou anders moeten bepalen wat een christen is dan degene die zegt dat hij het is?

Luke maakte er al een opmerking over. Eigenlijk gaat het er zelfs niet om wie Christus voor je is. Er zijn christenen die van zichzelf denken dat ze in zullen kunnen gaan. De gelijkenis van de wijze en dwaze maagden maakt duidelijk, dat er mensen zijn die denken in te kunnen/zullen gaan maar tot wie Christus zegt:....Ik ken u niet.......

Arglistig is het hart, meer dan enig ding....

Hij kent de zijnen en de zijnen kennen Hem. Dat hoort bij elkaar. En Hij gaat voorop.

Het gaat er dus om wat Hij (straks) van mij zal zeggen. Niet wat ik over mijzelf zeg.

h.g. Learsi

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 jan 2012 23:10

Ik vraag me altijd weer af waarom er zo aan het geloof van anderen getwijfeld wordt.
Als iedereen in plaats van het geloof van anderen te bekritiseren en in twijfel te trekken naar zichzelf kijkt, scheelt dat al een heleboel onrust onder gelovigen.
Het geloof is een zaak tussen God en jou. Daar heeft een ander helemaal niets mee te maken.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 feb 2012 00:43

Luke. schreef:(...)
@Gravo
Als je jezelf Christen noemt maakt dat je niet per definitie Christen. Of je Christen bent hangt (naar mijn mening) af van wie Christus voor jou is. Mijn vraag aan jou, Gravo: wie is Jezus volgens jou? (als de beheerder het ons permitteert even af te dwalen)

Toch even een reactie op bovenstaande. Het lijkt misschien wat off topic, maar dat is het naar mijn gevoel toch niet.

Ik meen het heel serieus: ik noem mijzelf christen en benoem vrijuit en zonder blad voor de mond wat dat volgens mij inhoudt. Natuurlijk zijn er andere mensen die zich ook christen noemen die (sterk) van mening zullen verschillen met mij. Er zijn kortom vele verschillende soorten christenen; ze hebben allen naast overeenkomsten ook grote inhoudelijke verschillen. Zo'n verschil komt nu hier ter sprake in het kader van het thema homoseksualiteit.

De vraag is of jij of een andere christen een sjabloon in handen kunt hebben op grond waarvan je mijn christen-zijn kunt afwijzen. In de grond van de zaak wordt het christen-zijn toch gedefinieerd en beleden door christenen. Als iemand iets wil weten over het christendom kan hij het beste bij iemand te raden gaan die zichzelf christen noemt (niet bij een moslim, atheïst of voodoo-aanhanger). Dat lijkt mij een logische zaak. Wie dat doet merkt vanzelf wel hoe breed en divers het christendom is. Hij kan bij mij, maar ook bij jou terecht.

Kritiseren kan altijd, maar zeggen dat ik (waarschijnlijk) geen christen ben kan niet. Ik vertel je toch immers net dat ik dat wel ben. Je zult je definitie van christen-zijn moeten aanpassen. Er zijn ook christenen die homoseksualiteit wel aanvaarden. Natuurlijk kun je blijven spreken over "zichzelf christen noemende" mensen (merk de smalende aanhalingstekens op), maar dat verandert toch niets aan de werkelijkheid dat er mensen om je heen zijn die op een andere manier christen zijn dan jijzelf.

Om nog even trefzeker het verschil uiteen te zetten tussen jouw opvatting en die van mij: die verschilt waarschijnlijk vooral op de visie op de Bijbel. Ik denk dat jij de Bijbel meer als een vaste openbaring ziet dan ik. Ik denk dat we de vrijheid (en de moed en de taak) hebben om de Bijbel steeds weer opnieuw te interpreteren. De Bijbel levert niet het sjabloon op waarmee exact gemeten kan worden of iemand een echte christen is of niet.

Ik hoop overigens niet dat je van de leer bent, die meent dat bijna niemand zich 'waar christen' kan noemen dan alleen een klein aantal ware gelovigen, die zich toevallig ook nog eens ophouden in een afgescheiden bevindelijk gereformeerd protestantse kerk of kring in Nederland. Zo weinig volgelingen van Christus, zo weinig invloed van Gods Woord, zo'n kleine oogst op de witte velden, zo'n kleine schare (die iedereen op de vingers van een hand tellen kan) past toch niet bij de kracht en het gezag van het Evangelie van Jezus Christus.

Het komt zelfs voor dat mensen die te vuur en te zwaard getuigen dat zij géén christen zijn (omdat ze zich niet kunnen of durven rekenen bij dit kleine getal der uitverkorenen) andere christenen de les lezen en hen hun geloofsgetuigenis "ik ben christen" hardhandig uit handen slaan. Met zulke mensen converseer ik niet meer...zij zijn mij als ongelovigen. Luke, maar ik geloof en hoop dat dat bij jou niet het geval is.

gravo (christen)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 01 feb 2012 12:55

@Gravo

bedankt voor je uitleg :) ik ben het niet met je eens. Ik ben inderdaad van mening dat de Bijbel Gods woord is en dat die autoritair is op ieder gebied. Ik vind dat de Bijbel wel uitlegt wie wel en geen Christen zijn, maar ik ben zelf voorzichtig met mijn oordeel over wie er naar de hemel of hel gaat. Ik ben inderdaad niet van de groepering die claimt dat vrijwel niemand gerechtigd is zich Christen te noemen, maar ik denk ook weer niet dat het Christendom zo breed is als jij beschrijft. Ik denk wel dat er mensen zijn die zich Christen noemen die het niet zijn, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me hiervoor op de Bijbel beroep. Op het moment dat je de Bijbel in een zodanig breed kader gaat zien dat iedereen die zich Christen noemt ook een Christen is, zul je niets hebben aan mijn redenering over dit onderscheid omdat mijn mening en jouw mening dan appels en peren zijn. Maar ieder zijn ding; alleen God mag oordelen :)

Luke. (ook Christen)
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 feb 2012 14:12

Luke schreef:Ik vind dat de Bijbel wel uitlegt wie wel en geen Christen zijn, maar ik ben zelf voorzichtig met mijn oordeel over wie er naar de hemel of hel gaat. Ik ben inderdaad niet van de groepering die claimt dat vrijwel niemand gerechtigd is zich Christen te noemen, maar ik denk ook weer niet dat het Christendom zo breed is als jij beschrijft.
Je mag ,mijns inziens helemaal geen enkel oordeel hebben over wie er naar de hemel of de hel gaat. Dat is uitsluitend en alleen aan God en aan niemand anders.

Voor mij is een christen iemand die belijdt afhankelijk te zijn van de gekruisigde en opgestane Heer en een relatie heeft met Hem. "Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn".
Zijn kind zijn - met alle lek en gebrek.
En dan kan het zijn dat de Bijbel iets anders geïnterpreteerd wordt - wat voor een groot deel ook afhangt in welke kerkelijke gezindte iemand is opgegroeid - maar de kern is dezelfde: je dagelijks afhankelijk weten van de genade en openstaan voor Gods leiding.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 feb 2012 20:34

Riska schreef:Je mag ,mijns inziens helemaal geen enkel oordeel hebben over wie er naar de hemel of de hel gaat. Dat is uitsluitend en alleen aan God en aan niemand anders.

Voor mij is een christen iemand die belijdt afhankelijk te zijn van de gekruisigde en opgestane Heer en een relatie heeft met Hem. "Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn".
Zijn kind zijn - met alle lek en gebrek.
En dan kan het zijn dat de Bijbel iets anders geïnterpreteerd wordt - wat voor een groot deel ook afhangt in welke kerkelijke gezindte iemand is opgegroeid - maar de kern is dezelfde: je dagelijks afhankelijk weten van de genade en openstaan voor Gods leiding.

In mijn geval hangt de manier van Bijbellezen niet af van mijn opvoeding. Ik ben zelfs nog steeds lid van de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats.

Maar goed, voor de rest ben ik het met je eens.
Hiermee hebben we denk ik ook een antwoord op de topicvraag.
Het antwoord is namelijk niet aan ons.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 13:37

Ben je ook van plan daar lid te blijven? (wat een goede zaak zou zijn)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 feb 2012 09:07

Zolang het kan wel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 feb 2012 19:19

@tante Pollewop.

Homoseksuele activiteit wordt veroordeeld in de bijbel. We lezen het nu zo dat het nu eenmaal veroordeelt wordt als het plaatsvindt niet in een relatie van liefde en trouw, omdat een relatie van liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht niet bekend was mogelijk. En dat geaardheid al helemaal niet bekend was, dus dat het aangeboren en niet te veranderen is.

Dat lijkt me een reden om als christen te zeggen. Ik geloof van harte in God, en wil Zijn wil doen en ben overtuigd dat een relatie met iemand van hetzelfde geslacht niet tegen zijn wil indruist.

Maar de vraag die in me opkwam.
Stel..dus puur hypothetisch ,, maar stel JEzus zou er wel wat duidelijks over hebben gezegd. Iets waar dus niet over te discussieren valt. En dan Jezus en niet in het OT. En ook niet Paulus maar Jezus zelf. Stel Hij zou hebben gezegd, ondanks je geaardheid mag je toch van mij geen relatie of seksuele activiteiten aangaan met iemand van hetzelfde geslacht. dus zoiets duidelijks.
Zou jij dan ( en ik weet dit is een persoonlijke vraag, als je hem niet wilt beantwoorden dan hoeft dat niet ) zeggen ; 'dan is het duidelijk, dan ga ik geen relatie aan en blijf ik dus de rest van mijn leven celibitair'. Of zou je die uitspraak van Jezus dan niet kunnen verenigen met jezelf en toch stoppen met Christus volgen?

ik weet het is een hypothetische kwestie maar ik bedoel, zou je bereid zijn dan zo'n groot deel van jezelf op te geven als het wel duidelijk was dat Hij het vroeg?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 19:45

Tante Pollewop schreef:Zolang het kan wel.

Of zolang ze niet weten hoe je leeft?(Hierbij veroordeel ik je niet hoor, ik vraag me alleen af in hoeverre je je punt verdedigt en ook daar naar leeft)

Terug naar “Archief”