Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 16:17

quote="Optimatus"

Verder loop je het gevaar dat als je een doe-het-zelver voor de gemeente plaatst, je allerlei ongewenste ontwikkelingen in gang kunt zetten. Een zekere organisatie is altijd beter dan totale anarchie die dergelijke Praxispredikanten kunnen veroorzaken. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van hoe dit verschrikkelijk fout kan gaan (Bijbelvorsers, Mormonen, Zevendedagsadventisten en andere sektes).

Jij hebt de zevendedagadventisten wel eens vaker in zo'n rijtje van allerlei dwaalleer en sektes geplaatst, op welke grond doe je dat. Zevendedagadventisten kennen Jezus als hun verlosser, of zie ik dat fout?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 feb 2012 17:36

Optimatus schreef:Het lijkt mij onmogelijk de Bijbel goed uit te leggen als je niet weet in welke context teksten zijn geschreven en wat er in de grondtalen staat. Vertaalwerk is ALTIJD een vorm van interpreteren, zeker als het gaat om vertaalwerk uit klassieke talen, welke in een totaal andere tijd en cultuur werden gesproken. Het is nogal naïef om te stellen dat je zonder dergelijke kennis kunt werken met geschriften die uit andere tijden en culturen stammen dan de hedendaagse West-Europese cultuur.

Verder loop je het gevaar dat als je een doe-het-zelver voor de gemeente plaatst, je allerlei ongewenste ontwikkelingen in gang kunt zetten. Een zekere organisatie is altijd beter dan totale anarchie die dergelijke Praxispredikanten kunnen veroorzaken. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van hoe dit verschrikkelijk fout kan gaan (Bijbelvorsers, Mormonen, Zevendedagsadventisten en andere sektes).

Vergeet de RKK niet, zeg, of heb je geen geschiedenis gehad, over kruistochten en inquisitie etc?
Aan hedendaagse RK misstanden hoef ik je vast niet te herinneren.

Dat zie ik de 7de dags adventisten nog niet doen hoor. Wat is er eigenlijk onbijbels aan deze gelovigen.
Ik las laatst dat ze het meest bijbelgetrouw waren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 17:56

schaapje schreef:Jij hebt de zevendedagadventisten wel eens vaker in zo'n rijtje van allerlei dwaalleer en sektes geplaatst, op welke grond doe je dat. Zevendedagadventisten kennen Jezus als hun verlosser, of zie ik dat fout?

boer schreef:Dat zie ik de 7de dags adventisten nog niet doen hoor. Wat is er eigenlijk onbijbels aan deze gelovigen.
Ik las laatst dat ze het meest bijbelgetrouw waren.

De ZDA's vinden het nodig aan het zogeheten Apostelconvent (Handelingen 15) voorbij te gaan en menen dat zij zich aan allerhande joodse wetten zouden moeten houden. Verder vindt (al dan niet) een deel van hen het nodig om Christus' wederkomstdatum te "voorspellen", terwijl Jezus toch heel duidelijk is geweest aangaande Zijn wederkomst. De datum is geen mens (en geen engel) bekend en de waanzin om dan toch tot voorspellingen over te gaan, grenst aan blasfemie.

boer schreef:Vergeet de RKK niet, zeg, of heb je geen geschiedenis gehad, over kruistochten en inquisitie etc?
Aan hedendaagse RK misstanden hoef ik je vast niet te herinneren.

De kruistochten waren niet een uitsluitend religieus gemotiveerde bezigheid van een groep Middeleeuwers. Daar zaten ook politieke en vooral economische motieven achter. Ik denk dat ik op dat punt meer van Middeleeuwse geschiedenis weet dan jij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 19:02

Eendrachtig met andere geloven
Zevende-dags Adventisten geloven dat Gods volgelingen te vinden zijn in alle christelijke kerken. Alle kerken die het evangelie van Christus verkondigen hebben een wezenlijke functie in het verlossingsplan. Adventgelovigen hebben grote waardering voor mede-christenen in andere kerken, die zich inzetten voor een betere wereld in het perspectief zoals de bijbel dat geeft. De evangelieverkondiging zoals die door de adventisten wordt voorgestaan, is allerminst alleenzaligmakend. Een nieuwe aarde staat niet open voor leden van een bepaalde kerk, maar voor allen die naar eer en geweten het offer van Christus aanvaarden en hun leven dienovereenkomstig inrichten.

Dit vond ik op een site, kan je nog wat van leren Optimates, let vooral op de laatste regel!!!
Ik zou het wel wat prettiger vinden als je ze niet meer afserveert als groepering met een dwaalleer of één of andere sekte.

Dat ze niet alles eten doen ze voor de Heer, en anderen mogen daar geen oordeel over uitspreken.
Dat ze hechten aan een bepaalde dag doen ze voor de Heer, en hier mogen anderen ook niet over oordelen.
Maar ik neem aan dat je dit wel geleerd hebt van de dominee die heeft hiervoor een studie gevolgd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 22:33

Is het niet misleidend om te roepen: "Op die en die dag komt Jezus terug." terwijl Jezus Zelf heeft gezegd dat het niet aan ons is om die datum te kennen, laat staan rond te bazuinen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 22:50

Is het niet misleidend om te roepen: "Op die en die dag komt Jezus terug." terwijl Jezus Zelf heeft gezegd dat het niet aan ons is om die datum te kennen, laat staan rond te bazuinen?

Het zijn jouw woorden dat een deel (al dan niet) het nodig vindt om de wederkomst te voorspellen.
Ik zelf heb dat nog niet uit de mond van een zevendedagadventist gehoord, maar kennelijk vind je het nodig om hiervan een feit te maken en de hele groep weg te zetten als zijnde een sekte die dwalen.
Ik heb de indruk dat jij over erg veel overmoed beschikt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 22:52

Blijkbaar is het niet overmoedig om die datum rond te bazuinen?

Verder dwaal je aardig af van het topic. Open een nieuw topic over ZDA's etc.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 22:55

Geef nou eens antwoord op mijn bovenste bericht, b.v. hoe zij kijken naar andere christenen.
Je draait gewoon om de dingen heen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 22:57

Niet in dit topic.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 23:00

Ook goed Optimates, valt me een beetje tegen, ik had wel verwacht dat je eerlijk zou zijn.
Maar als mensen jou niet bevallen en je vindt het normaal om ze een walrus te noemen,
tja dan zegt mij dat genoeg.
Dan vraag ik me af waarom je ze genoemt hebt, als het of-topic is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 23:04

Volgens mij gaat dit topic over de opleiding van predikanten en niet over een minister in staatsdienst.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 23:12

Volgens mij gaat dit topic over de opleiding van predikanten en niet over een minister in staatsdienst

Scherp opgemerkt, rookgordijntje? ... voel je vooral niet aangesproken! :D
Maar wat heeft de opleiding van predikanten te maken met de zevendedagadventisten, het gaat toch over predikanten uit jou denominaties.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 23:16

Laten we het nu eens even heel ontopic hebben over de opleiding van predikanten.

Ben jij van mening dat deze over een zekere vooropleiding moet beschikken (of, zoals Schelpje opmerkte, over bepaalde gaven) of dat je elk willekeurig gemeentelid moet kunnen laten voorgaan? Ik meen dat dit laatste bij de Vergadering van Gelovigen min of meer gebruikelijk is, maar zo goed ken ik deze gemeenschap niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 23:23

Ik ben van mening dat een ieder die God kent een woord kan geven tijdens een dienst, zelf heb ik dat ook wel eens gedaan. Als een gelovige vervuld is met de Heilige Geest kan hij/zij ook een preek houden, wel moet er scherp op toegezien worden dat er niets tegen het woord ingaat.
Wel ben ik van mening dat er voor oudsten een opleiding noodzakelijk is en voor mij hoeft dat niet op een theologische universiteit te zijn.
Denk dat de apostelen dat ook niet hadden, maar er werden mannen gekozen die vol waren van de Geest en aan verschillende voorwaarden moesten voldoen.
Ook zijn er in onze (evangelische) gemeente die de brontalen beheersen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 feb 2012 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 23:37

En wie ziet er op toe dat het gepredikte niet tegen de door jouw gemeente aangehangen leer ingaat? En wat wordt er dan ondernomen, mocht het toch niet goed gaan?

Terug naar “Archief”