Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

Berichtdoor JeeWee » 07 feb 2012 22:41

De zondag is tot op heden altijd ontzien als dag waarop de Elfstedentocht kan worden gehouden. Volgens SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij hem komt er op zo'n dag zoveel bij kijken dat dit een belemmering vormt voor de zondagsrust. Meteorologen verwachten dat, gezien de dooi begin volgende week, zondag de enige dag is waarop de tocht der tochten mogelijk gehouden kan worden. Ook fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob heeft een voorkeur voor een andere dag al vindt hij niet dat de Haagse politiek hier een mening over moet hebben.

Wat vind jij: moet de zondagsrust maar een keer wijken voor de Elfstedentocht?
En zo ja, waar ligt de grens?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Re: Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 22:50

JeeWee schreef:De zondag is tot op heden altijd ontzien als dag waarop de Elfstedentocht kan worden gehouden. Volgens SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij hem komt er op zo'n dag zoveel bij kijken dat dit een belemmering vormt voor de zondagsrust. Meteorologen verwachten dat, gezien de dooi begin volgende week, zondag de enige dag is waarop de tocht der tochten mogelijk gehouden kan worden. Ook fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob heeft een voorkeur voor een andere dag al vindt hij niet dat de Haagse politiek hier een mening over moet hebben.

Wat vind jij: moet de zondagsrust maar een keer wijken voor de Elfstedentocht?
En zo ja, waar ligt de grens?

De zondag is een herdenkingsdag, geen rustdag.
De een houdt zich aan een bepaalde dag, de ander niet. Voeren wij heerschappij over een andermans geloof?
Ons koninkrijk is niet van deze wereld.
Wij zijn bijwoners.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 07 feb 2012 22:56

Als je waarde hecht aan de zondagsrust dan neem je die in acht. Niemand zal je dwingen om die zondagsrust niet in acht te nemen. Doet dat dan andersom ook niet bij mensen die geen waarde hechten aan die zondagrust. Als die tocht op zondag gereden kan worden, laat de religie van sommigen het plezier van anderen dat dan niet in de weg staan.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 07 feb 2012 23:15

IT GIET OAN!!!!!
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 feb 2012 23:19

RogierV schreef:IT GIET OAN!!!!!

Ach ja een dweilorkest of een kerkorgel... What's the difference?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 feb 2012 08:25

De Elfstedentocht gaat niet door: te weinig ijs en het gaat dooien (op zondag!). Dat zal het elfstedenbestuur vanavond ook bekendmaken, dus kun je de mediahype (met extra tv uitzendingen enz.) van vandaag alvast negeren. Dat weet ik zo zeker omdat de huidige koudegolf te weinig vorst heeft opgeleverd: nu rond de 65 Hellmanpunten i.p.v. de benodigde 80 a 90 (bij ideale omstandigheden), wat we bij de aankondiging van de vorige Elfstedentocht in 1997 hadden. Jammer, maar het is gewoon een kwestie van net een paar dagen te weinig vorst. Mocht de tocht toch doorgaan, dan zou me dat verbazen. In dat geval vermoed ik dat er op dunner ijs gereden gaat worden dan de vereiste 15 cm.

Als de tocht op zondag gehouden zou worden (een hypothetische vraag dus), zou ik daar niet blij mee zijn.
De traditie van de Elfstedentocht is dat er in principe niet op zondag gereden zou worden i.v.m. het respect voor de zondagsrust.
Deze traditie hoort bij dit evenement en bovendien: als de tocht op zondag gehouden kan worden, dan kan het zeker ook op zaterdag (die ene nacht maakt niet zoveel meer uit), dus zou ik het volstrekt onnodig vinden om het op zondag te houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2012 10:56

elbert schreef:Als de tocht op zondag gehouden zou worden (een hypothetische vraag dus), zou ik daar niet blij mee zijn.
De traditie van de Elfstedentocht is dat er in principe niet op zondag gereden zou worden i.v.m. het respect voor de zondagsrust.
Deze traditie hoort bij dit evenement en bovendien: als de tocht op zondag gehouden kan worden, dan kan het zeker ook op zaterdag (die ene nacht maakt niet zoveel meer uit), dus zou ik het volstrekt onnodig vinden om het op zondag te houden.

Het is vast prettig dat er in principe rekening mee wordt gehouden, maar hoe groot is het deel dat daadwerkelijk niet kan/wil rijden op zondag? Zet dat af tegen de mensen die al... (hoe lang is het nou, 20 jaar?), wachten op een kans om de tocht te rijden. In dit geval zou ik zeggen: jammer voor de zondagsrusters, volgende keer beter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 feb 2012 11:01

Mortlach schreef:Het is vast prettig dat er in principe rekening mee wordt gehouden, maar hoe groot is het deel dat daadwerkelijk niet kan/wil rijden op zondag
Ik denk niet zoveel, maar goed, in dit topic wordt om mijn mening gevraagd en die mening is: ik zou er niet blij mee zijn, net zoals ik dat niet ben met bijv. voetballen op zondag.
Het is toch een evenement voor de hele bevolking en dat moet ook zo blijven. Daarom liever op zaterdag.

Omdat het zo'n mooi plaatje is: zelfs in de ruimte is er Eflstedenkoorts (Andre Kuipers):
http://www.flickr.com/photos/astro_andre/6840118623/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 08 feb 2012 11:35

Stiekum ben ik wel ontzettend schaatsfan.
Ik zou het echt prachtig vinden als hij weer doorgaat.

Als de zondagsrust zo belangrijk is hoef je niet mee te rijden toch?

Ik begrijp dat je de zondag belangrijk vind om die reden.
Als het mogelijk zou zijn op de zaterdag is da alleen maar beter.

Maar toch het is wel e tocht der tochten he :D.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 14:51

FrankB schreef:Als je waarde hecht aan de zondagsrust dan neem je die in acht. Niemand zal je dwingen om die zondagsrust niet in acht te nemen. Doet dat dan andersom ook niet bij mensen die geen waarde hechten aan die zondagrust. Als die tocht op zondag gereden kan worden, laat de religie van sommigen het plezier van anderen dat dan niet in de weg staan.

Naief om te denken dat het niet in de weg staat. Het staat letterlijk wel in de weg. Heel veel mensen op de been, bepaalde dorpjes stromen helemaal vol. En op straat klinkt er muziek, beetje lastig om dan een kerkdienst te houden, zonder storende elementen. Voorzover je de kerk überhaupt kunt bereiken.
We leven in een dichtbevolkt land, is het zo erg om rekening met elkaar te houden? Christenen moeten zo vaak opzij gaan voor wereldse evenementen. (al vind ik de 11stedentocht dan van een andere orde dan bijv. een voetbalkampioenschap)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2012 15:35

schelpje3 schreef: (al vind ik de 11stedentocht dan van een andere orde dan bijv. een voetbalkampioenschap)

Wat een vreeemde redenering...
Denk je dat er bij de Elfstedentocht wél plaats is voor God en zijn dienst?
O er zullen er vast wel bij zitten die God denken.
Maar dat is waarschijnlijk hetzelfde in het voetbalstadion.

De rustdag heiligen? In die drukte? Stil worden voor God? Gevoed worden in Zijn dienst?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2012 15:48

schelpje3 schreef:We leven in een dichtbevolkt land, is het zo erg om rekening met elkaar te houden? Christenen moeten zo vaak opzij gaan voor wereldse evenementen. (al vind ik de 11stedentocht dan van een andere orde dan bijv. een voetbalkampioenschap)

Ach, ik herinner me dat de landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer eens werden verzet omdat ze samenvielen met de Biddag (of de Dankdag) voor het gewas. Het is inderdaad geven en nemen. We proberen rekening met elkaar te houden, tot zover mogelijk. Dat betekent echter ook dat we niet altijd onze eigen zin kunnen krijgen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 15:55

JeeWee schreef:
Wat een vreeemde redenering...
Denk je dat er bij de Elfstedentocht wél plaats is voor God en zijn dienst?
O er zullen er vast wel bij zitten die God denken.
Maar dat is waarschijnlijk hetzelfde in het voetbalstadion.

De rustdag heiligen? In die drukte? Stil worden voor God? Gevoed worden in Zijn dienst?

Nee Jeewee, even nuanceren. Dat zei ik niet. Natuurlijk is er bij die tocht geen plaats voor God, daarom zei ik: niet op zondag! De 11stedentocht is een heel oud folkloristisch evenement waarbij geen geld verdiend wordt (helaas wel weer die commercie, maar dat is onontkoombaar bij elk evenement, al staat er zelfs refo voor :wink: )
Bij voetbal gaat het om winnen en het grote geld en wordt er gevloekt als de favoploeg verliest en zijn er grote belangen in het spel. Ik zie dit meer als een "sportief gebeuren".
De winnaar krijgt een medaille en dat is het verder toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2012 16:02

schelpje3 schreef:Natuurlijk is er bij die tocht geen plaats voor God,

Wat een bijzonder vreemde opmerking. Geen plaats voor God? Je máákt toch plaats voor God, bij wat je ook aan het doen bent?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 16:11

Mortlach schreef:
Wat een bijzonder vreemde opmerking. Geen plaats voor God? Je máákt toch plaats voor God, bij wat je ook aan het doen bent?

Was dat maar zo! Maar ons hart is vol afleidingen.

Terug naar “Archief”