Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Opleiding predikant

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 13:14

Elders op dit forum wordt gesproken over een "gratis predikant". In dat topic werd ook gesproken over de (al dan niet verplichte) eisen die aan (de opleiding van) de predikant gesteld zouden kunnen worden.

Kunnen we het hier eens over hebben?

Zelf ben ik van mening dat een predikant, naast een roeping, ook een gefundeerde kennis van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws, Aramees en Grieks) dient te hebben. Verder zou een zekere psychologische achtergrond ook niet verkeerd zijn. Veel mensen komen met soms hele complexe zaken als eerste bij hun predikant terecht. Die moet hiervoor stevig in zijn schoenen staan.

Je kunt, mijns inziens, niet zomaar iemand van de straat plukken en voor laten gaan. Daar is meer voor nodig dan alleen een vlotte babbel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor Riska » 08 feb 2012 13:39

Optimatus schreef:Zelf ben ik van mening dat een predikant, naast een roeping, ook een gefundeerde kennis van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws, Aramees en Grieks) dient te hebben. Verder zou een zekere psychologische achtergrond ook niet verkeerd zijn. Veel mensen komen met soms hele complexe zaken als eerste bij hun predikant terecht. Die moet hiervoor stevig in zijn schoenen staan.
Ik kan het daar alleen maar van harte mee eens zijn. Psychologie/pastorale zorg in de praktijk zou goed zijn en meer moeten worden gegeven.
Hoewel, er is een opleiding in Amersfoort vanuit de PKN. Een cursus klinisch pastoraat, compleet met supervisie. Dat zou absoluut verplicht moeten worden voor alle predikanten - de nieuwe en de oude, voorzover dat nog niet is gedaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 13:59

@Optimatus: wat vindt jij dan van een artikel 8 predikant?
Je weet toch, dat je niet ALLE ware kennis kunt leren? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 14:03

Bij gebleken competentie heb ik daar geen bezwaar tegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 14:06

Okay fijn, want ik heb onder het gehoor mogen zitten van dit type predikanten, (soms weet je dat niet eens) en het waren zeker niet de slechtste!
Niet iedere predikant is herder, niet iedere herder is theoloog. Ook bij predikanten zul je mannen hebben met karaktereigenschappen. Ik ben wel met je eens dat er tegenwoordig behoorlijk hoge eisen aan een predikant in het algemeen gesteld worden. Vroeger preekte hij en ging op zieken- c.q.huisbezoek, maar tegenwoordig moet het een mediator zijn, communicatief vaardig, sterk in de schoenen, enz....

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 08 feb 2012 14:30

wat ik begrijp wordt er in kerkordes gesteld dat de predikant vnl een ouderling is, maar dan een speciale, met extra bevoegdheden.

predikanten zoals we in de kerken kennen (schapen met 5 poten) dat komt in de bijbel niet voor. niet de predikant maar de gehele gemeenschap is verantwoordelijk. dus als de oudsten niet de pastorale kennis in huis hebben, maar een pasbekeerde wel, dan kan het lichaam keurig functioneren door te constateren dat de pasbekeerde herderlijke talenten heeft en door die te gebruiken. waarom zou je een gemeentelid overlasten met alle kennis en de rest van de gemeente ongemoeit laten.

opleiding predikant? de gemeente is de leerschool! hier worden nieuwe ouderlingen voorbereid o hun taak, hier leren as leraren om onderwijs te geven en herders om voor de kudde te zorgen. etc etc.
en als er grondtalen nodig zijn, dan zijn daar prima hulpmiddelen voor te vinden of kan iemand die zich daarin bekwaamd heeft (evt van een andere gemeente) uikomst bieden. welk gebod dat we moeten leren onderhouden kan niet uitgelegd worden zonder de grondtalen te verstaan?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 14:34

Janvanverweg schreef:wat ik begrijp wordt er in kerkordes gesteld dat de predikant vnl een ouderling is, maar dan een speciale, met extra bevoegdheden.

predikanten zoals we in de kerken kennen (schapen met 5 poten) dat komt in de bijbel niet voor. niet de predikant maar de gehele gemeenschap is verantwoordelijk. dus als de oudsten niet de pastorale kennis in huis hebben, maar een pasbekeerde wel, dan kan het lichaam keurig functioneren door te constateren dat de pasbekeerde herderlijke talenten heeft en door die te gebruiken. waarom zou je een gemeentelid overlasten met alle kennis en de rest van de gemeente ongemoeit laten.

opleiding predikant? de gemeente is de leerschool! hier worden nieuwe ouderlingen voorbereid o hun taak, hier leren as leraren om onderwijs te geven en herders om voor de kudde te zorgen. etc etc.
en als er grondtalen nodig zijn, dan zijn daar prima hulpmiddelen voor te vinden of kan iemand die zich daarin bekwaamd heeft (evt van een andere gemeente) uikomst bieden. welk gebod dat we moeten leren onderhouden kan niet uitgelegd worden zonder de grondtalen te verstaan?

Nee, dat heb je niet goed begrepen. Een predikant wordt aangesteld door een hele gemeente en heeft een opleiding gehad. Hij wordt bevestigd (met handoplegging door collega-predikanten) en een ouderling wordt vanuit de gemeente gekozen. Hoeft geen opleiding hiervoor gehad te hebben, maar wel fijn als hij bepaalde eigenschappen heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2012 14:45

Het lijkt mij onmogelijk de Bijbel goed uit te leggen als je niet weet in welke context teksten zijn geschreven en wat er in de grondtalen staat. Vertaalwerk is ALTIJD een vorm van interpreteren, zeker als het gaat om vertaalwerk uit klassieke talen, welke in een totaal andere tijd en cultuur werden gesproken. Het is nogal naïef om te stellen dat je zonder dergelijke kennis kunt werken met geschriften die uit andere tijden en culturen stammen dan de hedendaagse West-Europese cultuur.

Verder loop je het gevaar dat als je een doe-het-zelver voor de gemeente plaatst, je allerlei ongewenste ontwikkelingen in gang kunt zetten. Een zekere organisatie is altijd beter dan totale anarchie die dergelijke Praxispredikanten kunnen veroorzaken. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van hoe dit verschrikkelijk fout kan gaan (Bijbelvorsers, Mormonen, Zevendedagsadventisten en andere sektes).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 14:50

Kor.13
Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles wat te weten is, wist en al het geloof had.....maar had de liefde niet....ik ware niets.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 feb 2012 14:53

predikanten zoals we in de kerken kennen (schapen met 5 poten) dat komt in de bijbel niet voor.

Even hiervoor las ik dit: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_621497 =D>
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 14:53

Optimatus schreef:Het lijkt mij onmogelijk de Bijbel goed uit te leggen als je niet weet in welke context teksten zijn geschreven en wat er in de grondtalen staat. Vertaalwerk is ALTIJD een vorm van interpreteren, zeker als het gaat om vertaalwerk uit klassieke talen, welke in een totaal andere tijd en cultuur werden gesproken. Het is nogal naïef om te stellen dat je zonder dergelijke kennis kunt werken met geschriften die uit andere tijden en culturen stammen dan de hedendaagse West-Europese cultuur.

Verder loop je het gevaar dat als je een doe-het-zelver voor de gemeente plaatst, je allerlei ongewenste ontwikkelingen in gang kunt zetten. Een zekere organisatie is altijd beter dan totale anarchie die dergelijke Praxispredikanten kunnen veroorzaken. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van hoe dit verschrikkelijk fout kan gaan (Bijbelvorsers, Mormonen, Zevendedagsadventisten en andere sektes).

Maar een predikant moet toch een geroepene zijn? Hoe rechtser, hoe vaker een student wordt afgewezen, zo lijkt het. :-k Er is zelfs een kerkverband met nauwelijks nieuwe aanwas. En dat is ook weer jammer.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2012 15:42

Schelpje3 schreef:Maar een predikant moet toch een geroepene zijn? Hoe rechtser, hoe vaker een student wordt afgewezen, zo lijkt het. :-k Er is zelfs een kerkverband met nauwelijks nieuwe aanwas. En dat is ook weer jammer.
Ik heb zo het gevoel dat er over totaal verschillende kerkelijke gebruiken wordt gesproken.
Binnen de Gergems - zo heb ik begrepen - mag iemand zelfs de opleiding niet volgen om wat voor reden dan ook, zoals jij beschrijft.
Binnen de PKN kun je gewoon naar een universiteit voor de studie Theologie.
Een predikant binnen de PKN moet afgestudeerd zijn in de theologie. Dar wordt aan getornd, doordat men nu lijkt te gaan toegeven aan de wens van sommigen om kerkelijk werkers aan te stellen. Maar die kerkelijk werkers hebben dan in ieder geval een stevige HBO-opleiding theologie gehad.

Of iemand geroepen is of niet - dat weet God alleen. Voordat een predikant binnen de PKN aangesteld wordt vindt er wel een onderzoek plaats in de vorm van een kerkelijk examen, waarin bepaalde zaken getoetst worden. Tenminste, dat was een paar jaar geleden nog zo.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 15:59

Dat klopt Riska, je kunt in principe gewoon theologie gaan studeren. Hoe rechtser, hoe strenger de toelatingseisen. Het curatorium toetst de aankomende student of de roeping "echt" is.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2012 16:09

Wat ik mij dan afvraag is, hoe ze dat toetsen.
Want wat de mond belijdt hoeft niet uit het hart te komen
en anderzijds kan iemand zich wellicht wat ongelukkig uitdrukken
maar toch diep in het hart weten geroepen te zijn.
Dat hoef ik jou overigens niet te vertellen...
Voor jou en mij is duidelijk: God ziet het hart aan...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 16:14

Riska schreef:Wat ik mij dan afvraag is, hoe ze dat toetsen.
Want wat de mond belijdt hoeft niet uit het hart te komen
en anderzijds kan iemand zich wellicht wat ongelukkig uitdrukken
maar toch diep in het hart weten geroepen te zijn.
Dat hoef ik jou overigens niet te vertellen...
Voor jou en mij is duidelijk: God ziet het hart aan...

Daar heb jij gelijk in, maar ik neem aan dat de predikanten die in het curatorium plaats nemen, aandachtig zullen luisteren en zullen bidden om wijsheid. Er zijn wel eens studenten (meerdere malen zelfs) afgewezen, die later toch aangenomen werden.
Iemand kan prima praten met de mond, maar een vuil hart hebben.
Het is hetzelfde als je naar de dominee en k.r. gaat om te vragen of je bel. cath. mag volgen. Meestal kennen ze je zo goed, dat ze wel weten of je dat meent of niet en in de loop van het jaar, verdiept zich dat verder.
Maar het blijft gebrekkig mensenwerk.
En het zal echt geen kwestie zijn van iets op een ongelukkige manier zeggen, want er wordt echt wel doorgevraagd. Het zijn geen 3 standaardvragen, het zijn hele gesprekken die tamelijk lang duren.

Terug naar “Archief”