De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 12:24

Optimatus schreef:Het gaat mij om de afbeelding. Het is een interpretatie van de tekenaar.
Bovendien vraag ik me af of het in overeenstemming is met
1. het tweede gebod
2. de werkelijkheid

Je mag wel afbeeldingen maken maar niet om ze te vereren.
De afbeelding is een illustratie van Matt.3:15 die nog niet tot u is doorgedrongen als het nieuwe gebod.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2012 12:52

Allen die het zo zeker weten: breng je deze zaken wel eens in het gebed? Heere wijst U de weg die ik gaan moet? Getuigt het niet van arrogantie dat je als individu het beter zou weten dan miljoenen voor je?
Twee weken geleden nog gehoord in een preek, dat het onze kerken ook niet meer voorbij gaat. In de rechterflank wordt er nu ook gedacht over opnieuw dopen of laten ontdopen.
M.i. is het de geest van de tijd, hij zaait tweedracht. De duivel vindt het prachtig dat veel mensen zich richten op de dode letter. I.p.v. hun hart open te stellen.
Als je een doopdienst bijwoont, raak je ontroerd dat zo'n klein pasgeboren mensje al een teken van Hem ontvangt. Dat er toch nog ouders zijn die belijden dat hun kindje in zonde ontvangen en geboren is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2012 12:59

Luke. schreef:De doop: volwassendoop of kinderdoop?

Het is niet of, we hoeven niet te kiezen.
Het is: volwassendoop en kinderdoop.
Anders zou je niet gedoopt kunnen worden als je op volwassen leeftijd tot geloof komt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 13:56

schelpje3 schreef:Allen die het zo zeker weten: breng je deze zaken wel eens in het gebed? Heere wijst U de weg die ik gaan moet?
Natuurlijk schelpje3. God geeft mij meer en meer indachtmakendegenade dat volwassendoop veel duidelijker en de bedoeling is als kinderdoop.
schelpje3 schreef:Getuigt het niet van arrogantie dat je als individu het beter zou weten dan miljoenen voor je?
Één Individu ging ons voor en die willen wij graag volgen, niet die miljoenen.
schelpje3 schreef:Twee weken geleden nog gehoord in een preek, dat het onze kerken ook niet meer voorbij gaat. In de rechterflank wordt er nu ook gedacht over opnieuw dopen of laten ontdopen.
Precies, overdopen hoeft en is geen verloochening, eens zullen ook de reformatorische kerken tot bewustzijn komen.
schelpje3 schreef:M.i. is het de geest van de tijd, hij zaait tweedracht. De duivel vindt het prachtig dat veel mensen zich richten op de dode letter. I.p.v. hun hart open te stellen.
Hoe kan je volwassendoop iets van de duivel noemen. Jij volgt toch ook Christus die besneden was en zich bij de Jordaan liet overdopen.
schelpje3 schreef:Als je een doopdienst bijwoont, raak je ontroerd dat zo'n klein pasgeboren mensje al een teken van Hem ontvangt. Dat er toch nog ouders zijn die belijden dat hun kindje in zonde ontvangen en geboren is.
Ook ouders die voor volwassendoop zijn belijden dat hun kindje in zonde ontvangen en geboren zijn maar niet in een teken van de doop omdat het niet Bijbels is en ook nergens wordt bevolen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 feb 2012 14:04

schelpje3 schreef:Allen die het zo zeker weten: breng je deze zaken wel eens in het gebed? Heere wijst U de weg die ik gaan moet?

Tuurlijk! En God antwoord ook, daarom weet ik het voor mezelf heel zeker. En ik zou ongehoorzaam zijn geweest als ik dan vervolgens niet de weg was gegaan die Hij me gewezen heeft.
En het was zo mooi, bij de persoonlijke boodschap heeft degene die me gedoopt heeft een aantal dingen over me gezegd die hij helemaal niet weten kon.
En niet van die vage algemene dingen die met een beetje goede wil wel op iedereen van toepassing kunnen zijn.
Ik ben er zeker van dat hij me verder helemaal niet kent, ik woon 200 km. verderop, ik heb wel even een tijdje moeten zoeken naar iemand die dopen wilde zonder dat je lid werd van die gemeenschap. (niet dat het van mij persé in een officiële gemeente moest gebeuren, maar dat was wel m'n eerste optie)

schelpje3 schreef:Getuigt het niet van arrogantie dat je als individu het beter zou weten dan miljoenen voor je?

Als Luther ook zo had gedacht hadden we de reformatie niet gehad.
schelpje3 schreef:Twee weken geleden nog gehoord in een preek, dat het onze kerken ook niet meer voorbij gaat. In de rechterflank wordt er nu ook gedacht over opnieuw dopen of laten ontdopen.
M.i. is het de geest van de tijd, hij zaait tweedracht. De duivel vindt het prachtig dat veel mensen zich richten op de dode letter. I.p.v. hun hart open te stellen.
Als je een doopdienst bijwoont, raak je ontroerd dat zo'n klein pasgeboren mensje al een teken van Hem ontvangt. Dat er toch nog ouders zijn die belijden dat hun kindje in zonde ontvangen en geboren is.

Maar als God die dode letter levend voor je maakt is het een zaak van het hart geworden hoor!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 14:09

schelpje3 schreef:Allen die het zo zeker weten: breng je deze zaken wel eens in het gebed? Heere wijst U de weg die ik gaan moet? Getuigt het niet van arrogantie dat je als individu het beter zou weten dan miljoenen voor je?
Twee weken geleden nog gehoord in een preek, dat het onze kerken ook niet meer voorbij gaat. In de rechterflank wordt er nu ook gedacht over opnieuw dopen of laten ontdopen.
Natuurlijk breng je deze zaken in het gebed, vraag jij niet om licht en inzicht in deze vertroebelde wereld van duizenden verschillende denominaties?
Als ik op mensen af moest gaan.... of het er nu miljoenen zijn of miljarden.
Trouwens , er zijn miljoenen baptisten hoor, om maar een van de groepen aan te halen die voor de doop als belijdenis, zijn. En zelfs die hebben het echt niet allemaal voor elkaar, de bijbel spreekt van slechts een klein kuddeke, helaas!
Ook zevende dags adventisten, messiaanse joden (het overblijfsel?) ze dopen (en of zij het nu goed doen of niet,(gelovige joden houden zich zeker aan de Schrift en doen NOOIT aan babydoop)
Zoals ik al eerder aanhaalde, Jezus kwam ook om tweedracht te zaaien. Zijn Woord is als een tweesnijdend zwaard en verdeelt tot op het merg.
Je weet het.
Je kunt wel ontroerd raken van een baby, maar zeg nu eens waar ik in de Schrift kan vinden dat de doop van een babytje een teken is?
Uit iedere doop die beschreven wordt in de Bijbel, lees ik dat deze vergezeld ging van een geweten, dat getuigt van zijn/haar geloof of bekering.
Als je nu eens 1 bijbeltekst kunt geven..eentje maar.
Ontdopen zou niet nodig zijn, als je een kind niet zonder vragen doopt. Een ''geloofsbelijdenis'' is toch ook niet af te dwingen?
PS: De duivel vindt het denk ik helemaal niet prachtig, dat mensen gaan nadenken waarom en wat ze geloven.
En dat deze mensen zo eerlijk genoeg zijn, dat ze onpartijdig nog eens gaan onderzoeken en lezen in de Schrift zonder de bril op van het kerkverband waar ze toevallig in zijn opgegroeid.
ALs een bepaalde leer kloppend gemaakt moet worden met allerlei onbijbelse termen als genade-erf, veronderstelde wedergeboorte, pleiten op doop, raak ik wantrouwend.Jij niet?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 feb 2012 14:43

Ik vind het verhaal van Spurgeon ook altijd boeiend, zijn opa had hem als kind besprenkeld.
Toen Spurgeon later een keer in gesprek was met een voorganger die tegen de kinderdoop was, was hij eerst heel verontwaardigd.
Maar toen die voorganger om een Bijbelse argumentatie vroeg liep Spurgeon snel vast, en zei tenslotte dat hij wat tijd nodig had om op zijn gemak alle bewijzen voor de kinderdoop in de Bijbel op te zoeken.
Toen Spugeon na een eerlijk onderzoek die voorganger weer ontmoette, erkende hij volmondig dat de geloofsdoop de Bijbelse was.
Hij liet zich dopen door onderdompeling, en toen zijn moeder dat hoorde zei ze geschokt: "ik heb altijd gebeden dat je een christen zou worden, niet een baptist".
Spurgeon zei: "och moeder, God heeft uw gebed naar Zijn gebruikelijke gulheid verhoord, boven bidden en boven denken".

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2012 14:47

benefietdiner schreef:Ook ouders die voor volwassendoop zijn belijden dat hun kindje in zonde ontvangen en geboren zijn maar niet in een teken van de doop omdat het niet Bijbels is en ook nergens wordt bevolen.

Nou ja, dat denken ze. Omdat ze geen tekst weten die dat letterlijk en direct zo zegt.
Hier speelt echter de vraag: hoe lees je de Bijbel? Moet er voor alles een letterlijke tekst te vinden zijn, of kan het ook zijn dat er zaken zijn die je niet zo letterlijk vindt, maar dat je die uit het geheel van de Schrift af moet leiden? De eerste benadering wordt ook wel biblicisme genoemd, en wordt veel gepraktizeerd in de evangelische wereld. De tweede benadering is de benadering van de gereformeerde theologie, en is veel doordachter als je het mij vraagt. Die vraagt niet slechts of er een letterlijke tekst voor iets te vinden valt, maar vraagt bijvoorbeeld ook hoe de lijnen van Oude naar Nieuwe Testament lopen. In dit geval: welke plaats hadden de kinderen in het Oude Testament? Het antwoord is dan: die behoorden volledig tot Gods volk. Om dat in het Nieuwe Testament dan ineens te gaan veranderen, is een zeer rigoureuze verandering, die zeker zijn schriftelijke sporen nagelaten zou hebben in het Nieuwe Testament. Het zou een revolutie inhouden, die meer opschudding gegeven zou hebben, dan het doorzetten van de oudtestamentische lijn.

Een voorbeeld van een leer, waarvan de directe bewoording niet zo in de Bijbel voorkomt, maar die uit het geheel van de Bijbel is afgeleid, is de leer van de drieëenheid. Nergens vind je het woord drieëenheid. (Ik zou er ook geen Grieks woord voor weten. Het Engelse woord triunity suggereert voor mij het bestaan van het Latijnse woord triunitas.) Alleen wijzen evangelischen dat dan gek genoeg weer niet af.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 07 feb 2012 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2012 14:50

In het NT kunnen wij lezen dat de kinderen geheiligd zijn door het geloof van de ouders!
Is er ook zo'n tekst in het OT?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2012 15:14

Ik heb vrienden die in een evangelische gemeente kerken, waar kinderen worden opgedragen en op volwassen leeftijd kiezen om al of niet gedoopt te worden. Maar het grote verschil is toch echt dat zij niet geloven dat hun kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn! Maar gewoon goed vanaf het begin, zeker als ze zelf later kiezen. Bekering en echte zondekennis is er niet. Ze blijven dicht bij de Heer, ze geloven in Jezus, Hij deed en doet alles. Dus dat is een heel verschil met de reformatorische leer!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2012 15:16

Ik heb vrienden die in een evangelische gemeente kerken, waar kinderen worden opgedragen en op volwassen leeftijd kiezen om al of niet gedoopt te worden. Maar het grote verschil is toch echt dat zij niet geloven dat hun kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn! Maar gewoon goed vanaf het begin, zeker als ze zelf later kiezen. Bekering en echte zondekennis is er niet. Ze blijven dicht bij de Heer, ze geloven in Jezus, Hij deed en doet alles. Dus dat is een heel verschil met de reformatorische leer!

Ik denk echt schelpje dat je dát verkeerd begrepen hebt. Ik zou daar nog eens navraag naar doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2012 15:18

Dat hoeft niet, want we hebben hier regelmatig gesprekken over. Gelukkig in liefde en begrip, maar de kloof wat dat betreft, blijft. Ellende, verlossing en dankbaarheid is voor hen abracadabra, de dankbaarheid is er wel, elke dag zelfs.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2012 15:26

Dat hoeft niet, want we hebben hier regelmatig gesprekken over. Gelukkig in liefde en begrip, maar de kloof wat dat betreft, blijft. Ellende, verlossing en dankbaarheid is voor hen abracadabra, de dankbaarheid is er wel, elke dag zelfs.

Oh dan begrijp ik het, jij denkt en leert dat een mens voortdurend zich in de ellende moet wentelen en daar ook zeker mee te koop moet lopen, maar er is een tijd (God's Wedergeboorte) dat dat in de mens veranderd in een nieuw leven en dan leert de Bijbel dat wij geheiligd zijn in Hem.
Maar dat betekent niet dat er in dat leven geen zonden meer zijn schelpje, en dat zullen zij zeker beamen. En de dankbaarheid en liefde tot God is groot, als men weet wat vergeving is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 15:43

schelpje3 schreef:Dat hoeft niet, want we hebben hier regelmatig gesprekken over. Gelukkig in liefde en begrip, maar de kloof wat dat betreft, blijft. Ellende, verlossing en dankbaarheid is voor hen abracadabra, de dankbaarheid is er wel, elke dag zelfs.
Het verschil is, denk ik, dat de leer omtrent ellende verlossing en dankbaarheid een formule is, die niet voor iedereen zo opgaat.
Afgezien dat er geen nekel voorbeeld te vinden is in de Bijbel van dat het zo moet gaan, zegt de Schrift ook dat dxe heilige Geest is als een wind die niemand ziet, en wij weten niet hoe God individueel met iedereen weer anders, werkt.
Die ellende ziet men pas na de bekering, tot die tijd leeft men in vrede en onbezorgd, men ziet geen enkel gevaar..Het creeren van stadia, stappen en hoe het volgens een mens moet gaan, past ons niet.Dat behoort geheel tot God's verborgen Raad.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 feb 2012 15:53

schelpje3 schreef:Ik heb vrienden die in een evangelische gemeente kerken, waar kinderen worden opgedragen en op volwassen leeftijd kiezen om al of niet gedoopt te worden. Maar het grote verschil is toch echt dat zij niet geloven dat hun kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn! Maar gewoon goed vanaf het begin,

Afgezien van wat Schaapje en Boer al gezegd hebben, één gezin of één evangelische gemeente staat toch niet model voor de rest!

Terug naar “Archief”