marin schreef:Kurie is in de R.K.Kerk de pauselijke regering, zij die het kerkelijk bestuur uitoefenen.
Huh? Κυριε [
kurie] is de aanspreekvorm (vocativus) van κυριος [
kurios]. Dat is volgens mij heel wat anders.
marin schreef:De vraag, met het oog op de kerken, mag gesteld, of ‘Jezus’ een gestructureerde en georganiseerde godsdienst heeft gewild en opgericht, met gebouwen en een geestelijke stand? Heeft God een kerk als organisatie nodig?
Zoals de Koran over de islam spreekt als de door God geïnstitueerde godsdienst, zo spreekt de Bijbel niet over het jodendom of christendom, als zou het gaan om de optie die dan de voorkeur heeft. Zoals de Koran over de islam spreekt, komt het op mij over van: je hebt een zooi godsdiensten, en de islam is de godsdienst van God; van al die opties moet je de islam kiezen. (Voorbeelden:
Soera 3:19, 3:85,
5:3,
110:2)
In de Bijbel gaat het er niet om, dat je tot een bepaalde religie behoort, maar of je het ware geloof hebt. De Bijbel is persoonlijker, om het zo eens te zeggen. Zo wordt er door Mozes niet opgeroepen om toch vooral tot het jodendom te behoren, maar om God te dienen en zijn geboden te onderhouden.
Dat betekent echter niet, dat de Bijbel zou blijven hangen in individualisme. God heeft zijn kerk in deze wereld, als zijn gemeenschap van gelovigen. En er zijn ook ambten in de kerk. Paulus schrijft daarover in
1 Timotheüs 3. Daaruit leid ik af, dat het organisatorische de kerk bepaald niet vreemd is, bijbels gezien.
Een gebouw als plaats van samenkomst zal niet verplicht zijn, maar ook niet verboden.
Volgens mij heeft de kerk de opdracht om licht te verspreiden in deze geestelijk donkere wereld. Het licht van het evangelie. Dat zul je als gelovigen individueel doen, maar dat moet de kerk ook als gemeenschap doen.
marin schreef:De Heiland heeft nooit een kerk of organisatie ingesteld, noch een stelsel in het leven geroepen. Hij kan immers in het laatste oordeel geen kerk dagvaarden, geen organisatie of stelsel ter verantwoording roepen.
Alleen personen! Hij dient vrij te zijn.
Je legt de accenten wel erg individualistisch. En individualisme is volgens mij meer een product van de moderne cultuur, dan van de Bijbel. Het zal bij jou vooral een afzetten zijn tegen de Rooms-Katholieke Kerk, die indruk krijg ik. En afzetten heeft het risico van doorschieten in zich.
In de kerk is echter ieder persoonlijk verantwoordelijk, maar de gemeente is tevens een collectief. Dat was ten tijde van het Oude Testament ook al zo.
"De Heiland heeft nooit een kerk of organisatie ingesteld" schrijf je. O nee? En
Mattheüs 16:
18 dan?
Bij ons heeft
kerk ook als betekenis hebben gekregen:
kerkgebouw, gebouw waarin de gemeente samenkomt, en het lijkt mij dat die betekenis in de Bijbel niet zo voorkomt. Maar er is wel sprake van de gemeente, als een volk dat door Christus verzameld wordt. Zo ken ik de uitdrukking: het kerkvergaderend werk van Christus.
Het is zelfs zo, dat God niet maar een individueel Persoon is. God is Eén. Ja, maar niet eenzaam. Als Vader, Zoon en Heilige Geest is Hij tegelijkertijd gemeenschap. Het is bij God niet het een of het ander.
Dat heeft ook als consequentie dat je in de filosofie niet hoeft te dubben over de vraag, of het individuele of het collectieve het meest wezenlijke is in onze werkelijkheid (zoals de oude Grieken konden dubben over dat soort vragen en er niet uit kwamen), maar dat die twee begrippen beiden een plaats mogen hebben, en niet tegen elkaar uitgespeeld moeten worden.