Leven volgens de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Leven volgens de Bijbel

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2012 22:53

Met enige regelmaat wordt er hier op het forum gezegd dat "we" "terug" moeten naar "Bijbelse normen" of "we" moeten "leven" zoals de "eerste gemeente". Dit wordt onder andere gezegd in het zoveelste topic over kinderdoop.

Wat wordt er verstaan onder het leven zoals de eerste gemeente? Is dit een pleidooi om alle kerkgenootschappen af te schaffen? Of zijn er andere ideeën over. Ik wil hier graag eens wat meer over lezen, dus wie zich geroepen voelt om hier iets over te schrijven, je bent van harte welkom.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Leven volgens de Bijbel

Berichtdoor 1a2b3c » 03 feb 2012 23:30

Optimatus schreef:Met enige regelmaat wordt er hier op het forum gezegd dat "we" "terug" moeten naar "Bijbelse normen" of "we" moeten "leven" zoals de "eerste gemeente". Dit wordt onder andere gezegd in het zoveelste topic over kinderdoop.

Wat wordt er verstaan onder het leven zoals de eerste gemeente? Is dit een pleidooi om alle kerkgenootschappen af te schaffen? Of zijn er andere ideeën over. Ik wil hier graag eens wat meer over lezen, dus wie zich geroepen voelt om hier iets over te schrijven, je bent van harte welkom.

Zoals het nu veelal gaat is dat in de kerk alles door elkaar zit: mensen die nog niet wedergeboren zijn, baby's, kinderen en volwassenen in het geloof.
En allemaal krijgen ze dezelfde kost, terwijl de één melk nodig heeft en de ander vast voedsel en een volgende die nog niet wedergeboren is heeft een evangelist nodig.

1 Kor.3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

Kun je natuurlijk zeggen dat we van alles wat in één preek stoppen maar als het al gebeurd dan werkt het vaak niet.
De mensen die nog niet wedergeboren zijn gaan met de dogmatiek aan de gang, en/of de baby's in het geloof verslikken zich in het vaste voedsel, en de volwassenen in het geloof worden vaak weinig of niet gevoed.

Efz.4:11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
Bij ons is een dominee zo'n beetje alles in één, dit vind ik heel wat belangrijker dan kinderdoop versus geloofsdoop.

Hoe je één en ander dan wel in moet vullen is natuurlijk zo makkelijk nog niet, het is allemaal zo massaal geworden en ik weet niet of dat nou wel zo'n vooruitgang is. Ik geloof dat meerdere kleine gemeentes beter zou zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat er in vroeger tijden 's morgens een dienst was voor mensen die Jezus nog niet kenden en 's middags voor de gelovigen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 feb 2012 23:49

quote="Optimatus"Met enige regelmaat wordt er hier op het forum gezegd dat "we" "terug" moeten naar "Bijbelse normen" of "we" moeten "leven" zoals de "eerste gemeente".

Wij hebben wel eens een preek van een voorganger die graag zou willen dat we leefden zoals de eerste gemeente, maar ik denk dat dat heel moeilijk zal gaan, alles samen delen, voortdurend samenkomsten, wel is het natuurlijk zo dat we moeten leven volgens Bijbelse normen, en die staan duidelijk in het Woord en is verkondigd door Jezus, de eerste twee geboden heb uw God lief en uw naaste als u zelf.
Dit wordt onder andere gezegd in het zoveelste topic over kinderdoop.

Ik lees in de bijbel over een volwassendoop, maar als anderen daar anders over denken en het anders zien heb ik daar geen probleem mee, als er een echt levend geloof aanwezig is.

Ik denk dat kerkgenootschappen niet afgeschaft moeten worden, maar wel dat alle denominaties wat dichter bij elkaar moeten zien te komen en elkaar moeten aanvaarden in Christus zoals Christus ons allen aanvaard. ( Letwel de kerkgenootschappen die de Bijbel zien als Gods Woord.)
Eigenlijk gaat het over elkaar willen liefhebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 feb 2012 11:56

quote="1a2bc
Zoals het nu veelal gaat is dat in de kerk alles door elkaar zit: mensen die nog niet wedergeboren zijn, baby's, kinderen en volwassenen in het geloof.
En allemaal krijgen ze dezelfde kost, terwijl de één melk nodig heeft en de ander vast voedsel en een volgende die nog niet wedergeboren is heeft een evangelist nodig.

1 Kor.3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

Kun je natuurlijk zeggen dat we van alles wat in één preek stoppen maar als het al gebeurd dan werkt het vaak niet.
De mensen die nog niet wedergeboren zijn gaan met de dogmatiek aan de gang, en/of de baby's in het geloof verslikken zich in het vaste voedsel, en de volwassenen in het geloof worden vaak weinig of niet gevoed.

Efz.4:11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
Bij ons is een dominee zo'n beetje alles in één, dit vind ik heel wat belangrijker dan kinderdoop versus geloofsdoop.

Hoe je één en ander dan wel in moet vullen is natuurlijk zo makkelijk nog niet, het is allemaal zo massaal geworden en ik weet niet of dat nou wel zo'n vooruitgang is. Ik geloof dat meerdere kleine gemeentes beter zou zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat er in vroeger tijden 's morgens een dienst was voor mensen die Jezus nog niet kenden en 's middags voor de gelovigen.

Na nog eens goed nalezen, heb je helemaal gelijk, als het zo is dat de meeste kerkgangers komen om te consumeren, dan klopt dat niet hoe een gemeente moet functioneren, daar is lef voor nodig om dit stramien te veranderen. Een dominee kan nooit alles in één zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 10:44

Kun je buiten de kerk de sacramenten bedienen? Kun je buiten de kerk gedoopt worden of het Heilig Avondmaal vieren? Volgens mij niet, daar is een gemeenschap voor nodig.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 feb 2012 10:54

Optimatus schreef:Kun je buiten de kerk de sacramenten bedienen? Kun je buiten de kerk gedoopt worden of het Heilig Avondmaal vieren? Volgens mij niet, daar is een gemeenschap voor nodig.

Volgens mij wel, een gemeenschap bestaat niet uit een kerk (al is dat natuurlijk ook een gemeenschap) maar uit mensen, in dit geval moeten dat gelovige mensen zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 11:21

Eens 1a2bc3

Bijbels gezien is een groep gelovigen,, de gemeente, het lichaam van Christus, met Jezus als Hoofd,
en aan alle gemeenteleden is er een gave toebedeelt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 feb 2012 11:26

de bijbel spreekt over het priesterschap van alle gelovigen. in handelingen verspreiden gewone gelovigen het evanglie en (in b.v. antiochie) dopen deze normale gelovigen in water en met Heilige Geest! Als Barnabas erheen gestuurd wordt dan zegt hij: "prima, ga zo door!"
de tweedeling tussen apartgezetten en leken is verfoeilijk! elke christen is apart gezet en heeft de opdracht gekregen om al Gods geboden te onderhouden. inclusief die van het dopen van nieuwe discipelen. :)
hebr 5 zegt dat we allemaal allang leraren hadden moeten zijn. maar omdat de kerk een onheilig partnerschap met de academische wereld aangegaan is mag alleen een zielig klein aantal van Gods gemeente naar God wil leven en moet de rest tevreden gehouden worden met toehoorderschap als de gemeente samenkomt.

de kerk opgedeelt in specifieke groepen waar je dan bij hoort is m.i. ook een vreemd iets. De kerk is een grote familie waarin vele gezinnen zijn. in die gezinnen worden de jongeren door de ouderen opgevoed (discipelschap) zodat die nieuwe gezinnen kunnen stichten.
Door gelovigen voor een postadres te claimen werhoud je dat die gelovige groeit en uiteindelijk zelf vader of moeder van een nieuw gezin wordt. ook ontstaat er zo partijschappen omdat er een nnatuurlijke scheiding wordt aangebracht.
in kleine gezinsstructuren spelen familieleden uit andere gezinnen een grote rol zonder dat er de angst bestaat dat een gezinslid 'gestolen' wordt.
ooit een gezin van 1000 leden zien functoneren? zou de vader alle kinderen even goed kennen? komen al die kinderen tot ontplooing?
een gezin van 1000 leden heeft iets ongebreidels, iets ziekelijks! zo ook een grote gemeente. er zit (om een ander beeld te gebruiken) teveel vet in het lichaam. een lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid aan, de rest gaat het lichaam ongewild tegenwerken. zo ook in de gemeente.

de bijbelse voorwaarden voor de ambten zijn losgelaten en vervangen door academische maatstaven. dit verhinderd dat de kinderen in de gemeente in de gemeente zelf tot wasdom kunnen komen.

kleine groepen, of dat nu huisgroepen in een grote kerk zijn of huiskerken zijn in staat om alle leden te laten groeien. iedereen kan met zijn of haar talenten en gaven aan de slag. zelfs het ''alles gemeenschappelijk hebben' ideaal komt soms in de kleine groep aardig nabij omdat er intens met elkaar meegeleefd wordt. is er dan een nood, dan springt iedereen bij, ook als dat financiele offers vraagt. daar wordt niet druk over gedaan, want je bent er immers voor elkaar. net zoals in een familie!

over het vieren van het avondmaal; gelovigen worden opgeroepen om dat te vieren als ze bijeen zijn. waar twee of drie bijeen zijn is Gods Geest. in een vreemdogende manier is de kerk op dat moment daar. een probleem als je in termen als gezag, ambt, leer etc. denkt. maar volkomen normaal als je samen een in Christus bent en daat uiting aan wilt geven! er is niks in de bijbel te vinden die dat tegengaat. er bestaan geen leken in gods gemeente! wij zijn allen geheiligd en volkomen toegerust! we zijn (net als aaron en zijn zonen) allen door bloed (in ons geval van Christus) gereinigd. een exte ordinatie is heiligschennid omdat het de reeds aanwezige heiliging door Christus bloed ontheiligd!

iederen wordt in een gezin geboren. (niemand is zonder bevalling in een weeshuis terecht gekomen!) net zo in Gods koninkrijk, we worden in een geestelijk gezin wedergeboren. de doop hoort daarbij. daarom kan m.i. doop niet los van een geestelijk gezin staan.
maar laten we wel wezen; dat geestelijke gezin kan heel klein zijn 2 of 3 gelovigen. en dat gezin heeft geen dubbel geheiligde voorgangers nodig.

het mag duidelijk zijn dat ik iets tegen de uitbesteding van oudstentraining aan de academische wereld en tegen de tweedeling priester (dominee)/ leek heb. het heeft in de kerk de nadruk gelegd op theologie in plaats van het naleven van al wat god geboden heeft. en daarmee leeft de kerk in zonde.

academische opleidingen, denominaties en kerkordes hebben valse leren niet kunnen tegen houden en heeft de kerk niet op een hoger plan gebracht. de europese kerk van vandaag is een zwak afgietsel van wat was en van wat elders is en van wat mogelijk is
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 11:30

quote="Optimatus"Kun je buiten de kerk de sacramenten bedienen? Kun je buiten de kerk gedoopt worden of het Heilig Avondmaal vieren? Volgens mij niet, daar is een gemeenschap voor nodig.

Denk je dat een ondergrondse groep gelovigen, waar het Christendom verboden is, dat de gelovigen geen avondmaal vieren, of niet zullen dopen? Omdat ze geen "kerk" zijn met één of andere naam.
Hoe zie je dat Optimates?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 11:41

Ik denk dat er dan ook sprake is van een (zij het zwaar vervolgde, ondergrondse) kerkgemeenschap.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 12:22

quote="Optimatus"Ik denk dat er dan ook sprake is van een (zij het zwaar vervolgde, ondergrondse) kerkgemeenschap.

Waarom het woord "kerkgemeenschap" ze worden vervolgd om Jezus wil, er zijn ook kerken die onder controle zijn van de regering die niet vervolg worden, omdat ze naar de pijpen van de regering dansen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 feb 2012 20:40

Janvanverweg schreef:de bijbel spreekt over het priesterschap van alle gelovigen. in handelingen verspreiden gewone gelovigen het evanglie en (in b.v. antiochie) dopen deze normale gelovigen in water en met Heilige Geest! Als Barnabas erheen gestuurd wordt dan zegt hij: "prima, ga zo door!"
de tweedeling tussen apartgezetten en leken is verfoeilijk! elke christen is apart gezet en heeft de opdracht gekregen om al Gods geboden te onderhouden. inclusief die van het dopen van nieuwe discipelen. :)
hebr 5 zegt dat we allemaal allang leraren hadden moeten zijn. maar omdat de kerk een onheilig partnerschap met de academische wereld aangegaan is mag alleen een zielig klein aantal van Gods gemeente naar God wil leven en moet de rest tevreden gehouden worden met toehoorderschap als de gemeente samenkomt.

de kerk opgedeelt in specifieke groepen waar je dan bij hoort is m.i. ook een vreemd iets. De kerk is een grote familie waarin vele gezinnen zijn. in die gezinnen worden de jongeren door de ouderen opgevoed (discipelschap) zodat die nieuwe gezinnen kunnen stichten.
Door gelovigen voor een postadres te claimen werhoud je dat die gelovige groeit en uiteindelijk zelf vader of moeder van een nieuw gezin wordt. ook ontstaat er zo partijschappen omdat er een nnatuurlijke scheiding wordt aangebracht.
in kleine gezinsstructuren spelen familieleden uit andere gezinnen een grote rol zonder dat er de angst bestaat dat een gezinslid 'gestolen' wordt.
ooit een gezin van 1000 leden zien functoneren? zou de vader alle kinderen even goed kennen? komen al die kinderen tot ontplooing?
een gezin van 1000 leden heeft iets ongebreidels, iets ziekelijks! zo ook een grote gemeente. er zit (om een ander beeld te gebruiken) teveel vet in het lichaam. een lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid aan, de rest gaat het lichaam ongewild tegenwerken. zo ook in de gemeente.

de bijbelse voorwaarden voor de ambten zijn losgelaten en vervangen door academische maatstaven. dit verhinderd dat de kinderen in de gemeente in de gemeente zelf tot wasdom kunnen komen.

kleine groepen, of dat nu huisgroepen in een grote kerk zijn of huiskerken zijn in staat om alle leden te laten groeien. iedereen kan met zijn of haar talenten en gaven aan de slag. zelfs het ''alles gemeenschappelijk hebben' ideaal komt soms in de kleine groep aardig nabij omdat er intens met elkaar meegeleefd wordt. is er dan een nood, dan springt iedereen bij, ook als dat financiele offers vraagt. daar wordt niet druk over gedaan, want je bent er immers voor elkaar. net zoals in een familie!

over het vieren van het avondmaal; gelovigen worden opgeroepen om dat te vieren als ze bijeen zijn. waar twee of drie bijeen zijn is Gods Geest. in een vreemdogende manier is de kerk op dat moment daar. een probleem als je in termen als gezag, ambt, leer etc. denkt. maar volkomen normaal als je samen een in Christus bent en daat uiting aan wilt geven! er is niks in de bijbel te vinden die dat tegengaat. er bestaan geen leken in gods gemeente! wij zijn allen geheiligd en volkomen toegerust! we zijn (net als aaron en zijn zonen) allen door bloed (in ons geval van Christus) gereinigd. een exte ordinatie is heiligschennid omdat het de reeds aanwezige heiliging door Christus bloed ontheiligd!

iederen wordt in een gezin geboren. (niemand is zonder bevalling in een weeshuis terecht gekomen!) net zo in Gods koninkrijk, we worden in een geestelijk gezin wedergeboren. de doop hoort daarbij. daarom kan m.i. doop niet los van een geestelijk gezin staan.
maar laten we wel wezen; dat geestelijke gezin kan heel klein zijn 2 of 3 gelovigen. en dat gezin heeft geen dubbel geheiligde voorgangers nodig.

het mag duidelijk zijn dat ik iets tegen de uitbesteding van oudstentraining aan de academische wereld en tegen de tweedeling priester (dominee)/ leek heb. het heeft in de kerk de nadruk gelegd op theologie in plaats van het naleven van al wat god geboden heeft. en daarmee leeft de kerk in zonde.

academische opleidingen, denominaties en kerkordes hebben valse leren niet kunnen tegen houden en heeft de kerk niet op een hoger plan gebracht. de europese kerk van vandaag is een zwak afgietsel van wat was en van wat elders is en van wat mogelijk is

Je hebt je er goed in verdiept.Ben het er mee eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 22:11

schaapje schreef:Waarom het woord "kerkgemeenschap" ze worden vervolgd om Jezus wil, er zijn ook kerken die onder controle zijn van de regering die niet vervolg worden, omdat ze naar de pijpen van de regering dansen.

Op zich een goede vraag, ik zal proberen een duidelijk antwoord te geven.

Een kerkgemeenschap - zo zie ik het althans - is een gemeente die in Christus' Naam bijeenkomt. Een gemeente noem ik dan doorgaans kerkgemeenschap. Zo zijn er kerkgenootschappen/kerkgemeenschappen die wel naar der regering pijpen dansen en er zijn er die dat niet doen.

Misschien was het woord kerkgenootschap wel duidelijker, ik vind echter het woord kerkgemeenschap op de een of andere manier iets minder afstandelijk of institutioneel klinken. Misschien een kwestie van smaak. Is het je nu duidelijk wat ik eigenlijk bedoelde?

@Janvanverweg

Je kunt wel permanent schoppen tegen de "gevestigde Europese kerken", maar de zogenaamd "christelijke" sekten als die van de Bijbelvorsers ("Jehova's Getuigen), Mormonen, Zevende-Dag-Adventisten en andere Praxis-"kerken" hebben nu ook niet echt een vurig elan aan de dag gelegd, behalve dat zij van deur tot deur gaan om hun praatjes te verkopen. Sommigen ontekennen zelfs de Drieënigheid van God. Je moet het lef maar hebben om Hem te ontkennen zoals Hij is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 22:27

Als jij zegt Optimates dat een gemeente een groep gelovigen zijn die in Christus naam bijeen komen, dan kunnen die ook dopen en het Heilig Avondmaal vieren.

Kerk is het gebouw waarin we samen komen, of je praat over ecclesia dat is een groep gelovigen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 22:29

Kyriakè :)

Terug naar “Archief”