Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2012 16:08

Flippie Flink schreef:Maar als de controleurs ook bril 1 ophebben ipv bril 2? Je snapt het al: wat als nu iedereen gelijk wil halen (behalve Flippie Flink natuurlijk (A)) Misschien lijden we aan een (onbewuste) kokervisie (lees:bril)...

Waarom zou de controleur het gelijk van de gecontroleerde willen bewijzen? Daarbij moet je je ook bedenken dat wetenschappers meer dan wie dan ook beseffen dat de betrouwbaarheid van wetenschappelijke conclusies belangrijk is, omdat er altijd op wordt voortgebouwd. Het scenario: 'ach, Jans onderzoek rammelt wel wat, maar ik ken zijn vader, dus knijp ik wel een oogje dicht' zie ik gewoon niet gebeuren. Daarbij, als het later zo uitkomt, heeft niet alleen Jan, maar ook de controleur een probleem...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2012 16:10

Cicero schreef:En Adam heeft nooit bestaan.

Flippie Flink schreef:Is dat een mening?

Uiteraard, maar wel een die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek naar de Bijbeltekst.

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 04 feb 2012 18:40

Flippie Flink schreef:Is dat een mening?

Cicero schreef:Uiteraard, maar wel een die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek naar de Bijbeltekst.

En welke 'bril hadden die wetenschappers op? Zie vorige pagina Mortlach vs. Flippie Flink. oa:
Mortlach schreef: Ik bedoel het niet verkeerd, maar met jouw houding zouden we helemaal niets meer weten.
Flippie Flink schreef:Ik begrijp dat je dit zegt. Natuurlijk mag je onderzoeken, maar zijn er niet verschillende grondhoudingen van waaruit je vertrekt? Zeg maar: je bril.
'Wil ik dmv mijn onderzoek mijn gelijk halen? '
'Ben ik uiterst nieuwsgierig hoe eea in elkaar zit?'
Twee verschillende houdingen.
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 04 feb 2012 18:48

Mortlach schreef:Waarom zou de controleur het gelijk van de gecontroleerde willen bewijzen? Daarbij moet je je ook bedenken dat wetenschappers meer dan wie dan ook beseffen dat de betrouwbaarheid van wetenschappelijke conclusies belangrijk is, omdat er altijd op wordt voortgebouwd. Het scenario: 'ach, Jans onderzoek rammelt wel wat, maar ik ken zijn vader, dus knijp ik wel een oogje dicht' zie ik gewoon niet gebeuren. Daarbij, als het later zo uitkomt, heeft niet alleen Jan, maar ook de controleur een probleem...

Ik bedoel meer: Als je koste wat kost wil blijven geloven in de schepping, of juist in de evolutietheorie ben je in beide gevallen vooringenomen en weeg je alles in het licht van je vooringenomenheid.

Met andere woorden: is een wetenschapper werkelijk 100% objectief tot in de kleinste details > zijn de conclusies werkelijk objectief > zijn de bewijzen objectief / betrouwbaar?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2012 18:50

Flippie Flink schreef: En welke 'bril hadden die wetenschappers op?
'Ben ik uiterst nieuwsgierig hoe eea in elkaar zit?'

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 04 feb 2012 18:59

Zijstraatje:
Ik zit nog steeds te peinzen over het feit dat de hik een bewijs is van evolutie.
Is dat omdat kikkervisjes van kieuwen overgaan op longen en daar een hik-achtig systeem voor gebruiken?
Mij ontgaat het bewijs. Is dat in een paar zinnen neer te zetten?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 04 feb 2012 19:56

Als Adam nooit bestaan heeft. Wie dan is Adam in het geslachtsregister uit Lucas 3?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2012 19:59

Als Adam nooit bestaan heeft. Wie dan is Adam in het geslachtsregister uit Lucas 3?
Die vraag kun je zelf wel beantwoorden toch?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 04 feb 2012 20:03

Cicero schreef:Die vraag kun je zelf wel beantwoorden toch?

Eigenlijk niet, dus als je zo vriendelijk wilt zijn?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2012 20:22

Dezelfde Adam als in Gen. 2-5.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 04 feb 2012 20:34

Cicero schreef:Dezelfde Adam als in Gen. 2-5.

Maar die heeft naar jouw inzien nooit bestaan. Vanwaar dan het geslachtsregister?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2012 20:48

Omdat de schrijver dacht dat Jezus van Adam afstamde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2012 21:03

Cicero schreef:Aan de eerste hoofdstukken van Genesis liggen m.i. scherpe observaties van de condition humaine ten grondslag, een reden om ze ook vandaag te blijven lezen.

mohamed schreef:Benoem die observaties dan eens en kun je misschien ook uitleggen waarom de evolutie van de uiterlijke mens stil staat sinds Adam?

Cicero schreef:De evolutie van de uiterlijke mens staat niet stil sinds de eerste mens. En Adam heeft nooit bestaan.

In wel opzicht is de uiterlijke mens dan veranderd sinds Adam?

Als Adam niet heeft bestaan dan ook Eva niet, maar er staat dat hij vijandschap zou zetten tussen hun zaad (Gen 3,15) dus dan is het net alsof fictie op een zeker moment werkelijkheid is geworden. Aangezien Paulus schreef dat eindeloze geslachtsregisters tot meer speculatie dan goeds leiden (1 Tim 1,4) denk ik dat we kunnen stellen hoe langer hoe dubieuzer, maar de evangelisten zijn over Christus zeer duidelijk:

Mattheus:

'Van Abraham tot David telt de lijst dus veertien generaties, van David tot de Babylonische ballingschap veertien generaties, en van de Babylonische ballingschap tot Christus veertien generaties.'

En Lukas schreef dat Jezus een zoon was van:

'(....) Jozef, die de zoon was van Eli, de zoon van Mattat, de zoon van Levi, de zoon van Melchi, de zoon van Jannai, de zoon van Josef, de zoon van Mattatias, de zoon van Amos, de zoon van Naüm, de zoon van Hesli, de zoon van Naggai, de zoon van Maät, de zoon van Mattatias, de zoon van Semeïn, de zoon van Josech, de zoon van Joda, de zoon van Joanan, de zoon van Resa, de zoon van Zerubbabel, de zoon van Sealtiël, de zoon van Neri, de zoon van Melchi, de zoon van Addi, de zoon van Kosam, de zoon van Elmadan, de zoon van Er, de zoon van Jozua, de zoon van Eliëzer, de zoon van Jorim, de zoon van Mattat, de zoon van Levi, de zoon van Simeon, de zoon van Juda, de zoon van Josef, de zoon van Jonan, de zoon van Eljakim, de zoon van Melea, de zoon van Menna, de zoon van Mattatta, de zoon van Natan, de zoon van David, de zoon van Isaï, de zoon van Obed, de zoon van Boaz, de zoon van Selach, de zoon van Nachson, de zoon van Amminadab, de zoon van Admin, de zoon van Arni, de zoon van Chesron, de zoon van Peres, de zoon van Juda, de zoon van Jakob, de zoon van Isaak, de zoon van Abraham'

Als Adam niet heeft bestaan, van wie was Abraham dan een nakomeling? En als Abraham niet bestond, van wie stamde David dan af? Indien David nooit leefde wie zijn er dan verstrooid? Indien de verstrooiing nooit plaatsvond wie waren dan verloren?
Cicero schreef:Die observaties zijn geen rijtjes die je kunt opsommen; dat zou geen recht doen aan de verhalen. Ik noem één ding: kennis van goed en kwaad brengt verantwoordelijkheid met zich mee (volwassen worden), waardoor de toegang tot een kinderlijke naïeve wereld voorgoed afgesneden is.

Was de wereld ooit kinderlijk naïef? Adam en Eva waren anders wel zo gehaaid om bij de boom de staan waar ze niet van eten mochten.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 04 feb 2012 21:07

Cicero schreef:Omdat de schrijver dacht dat Jezus van Adam afstamde.

Als ik het goed begrijp stel jij dat de schrijver het niet bij het juiste eind heeft?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 feb 2012 21:08

Cicero schreef:Desondanks wil ik heel duidelijk gezegd hebben dat ik het enorm waardeer als christenen niet in de ontken-modus schieten.

Klakkeloos en kritiekloos accepteren wat er op je afkomt is nog veel dommer. Zelf nadenken is echt niet verboden. Sterker nog, daar ontkomt een christen niet aan, als hij serieus met zijn geloof bezig is.

Cicero schreef:Volgens mij is wetenschap uiteindelijk niet te combineren met een klassieke en/of theïstische opvatting van het christelijk geloof.

En wetenschap heb jij hoogstaan, dat weten we. Als geloof en wetenschap iets anders zeggen, dan heeft de wetenschap gelijk volgens jou. Geheel in de traditie van de Verlichting.

Dat betekent dan dus dat we H.M. Kuitert moeten navolgen? Zijn boek Over religie als hèt lichtende voorbeeld? In het spoor van ds. K. Hendrikse?
In dat geval zou ik zeggen: dan kun je het beter gelijk goed doen, en heiden/atheïst worden.

Cicero schreef:De eerste hoofdstukken van Genesis zijn technisch gezien mythen en mythen zijn menselijke verhalen over de betekenis van het bestaan. In die zin kunnen mythen uit een ver verleden relevant zijn. Aan de eerste hoofdstukken van Genesis liggen m.i. scherpe observaties van de condition humaine ten grondslag, een reden om ze ook vandaag te blijven lezen.

Daar hebben we weinig aan. Want er hoeft maar even een geleerde op te staan die een andere theorie verzint - iets wat uiteraard vaak genoeg gebeurt - en dan is het de vraag wat je hiermee moet. Zo ontstaat er alleen maar grote verwarring.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”