Flippie Flink schreef: Kijk, dát ben ik in de korte tijd die ik hier rondneus wél gaan waarderen aan jou, je gaat volgens mij overal serieus op in. Fijn! Dankje!
Ik doe mijn best, met zo nu en dan ook wel eens een uitglijder.
Je gaat nu uit van verkeerde bedoelingen van de TS? Zou kunnen hoor, ik durf niet te zeggen dat...
Nee, totaal niet. Ik waardeer de openheid waarmee Boekenlezer zijn gedachten en twijfels met iedereen deelt. Daar is een kwetsbaarheid voor nodig die benijdbaar is.
Ik ga echter wel uit van de verkeerde bedoelingen de mensen achter van veel van de creationistische bronnen die worden geraadpleegd. Ik ben cynisch genoeg om te denken dat het grotendeels wordt gemotiveerd door een verlangen naar meer geld en meer (politieke) macht.
Euh... Is het niet zo dat wat jij correcte feiten vind, een ander dat bestempelt als 'geloven in ET' of 'interpretatie van'?
Ongetwijfeld, en dan heeft die ander dat fout. Meer kan ik er niet van maken. Ik sta voor alles wat ik met anderen deel. Ik word graag verbeterd als ik feiten presenteer die achterhaald zijn of die ik me verkeerd herinner, maar ik heb wel vertrouwen in wat ik zeg en weet.
Het Socratisch gesprek is een prachtige werkvorm! (maar soms ook irirtant)

Natuurlijk is het irritant, omdat het je dwingt/de kans geeft over dingen na te denken waar je anders niet over had nagedacht.
Ik hoop dit ook meer te gaan doen, ga bij jou in de leer, ok?

Overigens, dat is pas ná deze bijdrage!
En nee, ik ga niet in op het zijspoor 'hik'.
Jammer, want de evolutionaire verklaring is wonderbaarlijk. Het zijn precies dat soort dingen waardoor ik ervan overtuigd ben dat evolutie waardevol is. Ik had geen enkel idee waarom de mens hikt, dat was gewoon zo. Totdat ik las wat de oorzaak is en de verbondenheid met de rest van de natuur alleen maar groter werd. Het zijn dit soort hele specifieke vragen waar creationisme geen enkel antwoord op heeft.
Misschien wil je dít (evt ergens anders nader uitleggen, want daar snap ik dan weer niks van.
Ik begrijp de vraag niet. Men roept altijd dat er geen bewijs is, terwijl ik juist in alles bewijs zie, tot en met hikken toe. Het feit dat wij hikken, is bewijs voor gezamelijke afstamming.
Nee, dat mag m.i. niet. Ik denk dat (wij) orthodoxen geleerd hebben om massaal in de kramp te schieten als we 'geconfronteerd' worden met een andere mening. Wat meer apologetiek zou geen kwaad kunnen. Debatvaardigheden zijn soms ook mooi en wat minder emotionaliteit zou prachtig zijn.
Zelf-kritiek siert ons allemaal, en het onszelf houden aan de hoogste morele standaard. Daar schiet ikzelf ook tekort in, als ik me niet kan beheersen en vals wordt. Maar het doel heiligt de middelen niet. En als een christen keihard staat te liegen door bewust dingen uit context te citeren, dan moet daar tegen worden geprotesteerd, ook al ben je het met het DOEL eens...
Ik kan mij bijvoorbeeld redelijk vinden in de doelen van Richard Dawkins, maar zal me ten alle tijden fel uitspreken tegen zijn methoden als ik vind dat die niet door de beugel kunnen.