Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Willem3210 schreef:Christenen zouden als tegenargument gebruiken dat de mens een vrije wil heeft gekregen en heeft het verkeerde gekozen en daarom is er plek voor het lijden.
Willem3210 schreef:Als tegenargument wordt vervolgens weer gebruikt dat niet alles door de vrije wil komt, zo komt er ook veel lijden vanuit de natuur.
Leith schreef:-christelijk tegenargument: Natuurrampen zijn een gevolg van de zondigheid van de mens.
quote="Willem3210"
God is goed
God is almachtig
Omdat er veel lijden in de wereld is kan deze God niet bestaan, Hij kan immers ingrijpen omdat Hij almachtig is. Hij is dus of niet almachtig of Hij is niet goed.
Christenen zouden als tegenargument gebruiken dat de mens een vrije wil heeft gekregen en heeft het verkeerde gekozen en daarom is er plek voor het lijden.
Code: Selecteer alles
Als tegenargument wordt vervolgens weer gebruikt dat niet alles door de vrije wil komt, zo komt er ook veel lijden vanuit de natuur.
Theodicees genoeg. Google er maar eens op. Je zult zien dat ze nogal wat argumenten van het type 'ad hoc' bevatten.Willem3210 schreef:Ik verneem graag van jullie hoe ik deze argumenten kan weerleggen!
Willem3210 schreef:Ik keek vandaag een video waarin het beste argument om niet te geloven werd genoemd. Het gaat als volgt:
God is goed
God is almachtig
Omdat er veel lijden in de wereld is kan deze God niet bestaan, Hij kan immers ingrijpen omdat Hij almachtig is. Hij is dus of niet almachtig of Hij is niet goed.
meribel schreef:zijn de meeste natuurrampen niet direct of indirect een gevolg van het eigen menselijk handelen?
En dan bedoel ik niet zoals die tv evangelisten zeggen; wij vinden homoseksualiteit onbenullig dus er wordt een tsunami gestuurd
maar meer zoals de 'groenen' zeggen ; wij verkloten de aarde door hoge uitstoot co2, uitbuiten van de aarde en bijvoorbeeld een giga bos wegkappen en dan vallen er duizenden doden door landverschuivingen.
quote="rins"
Als we ook maar enig besef hebben van Wie God werkelijk is en wat de mens in het paradijs gedaan heeft dan is elke ademteug nog genade... dan is het een groot wonder dat de wereld nog bestaat.
. Er zijn werelden die zelfs een almachtig wezen niet kan realiseren.
Cicero schreef:Hiermee toont Plantinga een logische mogelijkheid aan (niet dat het ook waar is). Immers, God kan niet een wereld scheppen waarin morele wezens moreel vrij zijn en tegelijk hen dwingen alleen goed te doen.
Leith schreef:NGB artikel 14 lijkt te zeggen dat de mens geen vrije wil heeft
Het roept bij mij de vraag op hoe moreel God eigenlijk is. Als hij alleen maar goed kan zijn is hij niet vrij.Cicero schreef:Plantinga heeft hier een beroemd argument voor bedacht.
Er zijn 4 stellingen:
1. An all-powerful (omnipotent) God could prevent evil from existing in the world.
2. An all-knowing (omniscient) God would know that there was evil in the world.
3. An all-good (omnibenevolent) God would wish to prevent evil from existing in the world.
4. There is evil in the world.
Plantinga stelde dat
1. Er zijn werelden die zelfs een almachtig wezen niet kan realiseren.
2. Een wereld met moreel vrije schepselen die alleen moreel goed doen is zo'n wereld.
Hiermee toont Plantinga een logische mogelijkheid aan (niet dat het ook waar is). Immers, God kan niet een wereld scheppen waarin morele wezens moreel vrij zijn en tegelijk hen dwingen alleen goed te doen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten