Verboden te trouwen en te eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Verboden te trouwen en te eten

Berichtdoor boer » 07 sep 2011 21:14

In 1 Tim 4:3 voorzegt de apostel, dat er in deze bedeling een afval zal zijn van het geloof en dat het kenmerk ervan is dat het huwelijk wordt verboden en het eten van bepaalde spijzen verboden.
Welk ''genootschap'' maakt zich hieraan schuldig?

Flavius
Sergeant
Sergeant

Re: Verboden te trouwen en te eten

Berichtdoor Flavius » 07 sep 2011 22:18

Als je heel precies gaat kijken, wordt het huwelijk natuurlijk niet verboden; dat zou namelijk betekenen dat níemand meer mag trouwen. :mrgreen:

Wat wel het geval is, is dat je ervoor kiest om priester te worden en zodoende er dus voor kiest om celibatair te leven; de reden daarvoor schijnt te zijn, dat een priester zich volledig kan toewijden aan de taken van God. Het is dus zeker in de lijn van Paulus, die leefde ook vrijwillig een celibatair leven; Paulus schrijft zelfs dat hij het beter acht dat men niet trouwt [edoch uit de overtuiging dat het Koninkrijk Gods spoedig zou zijn].

Zelf heb ik overigens vraagtekens bij deze verplichting en ik kan het er eerlijk gezegd niet mee eens zijn, edoch begrijp ik de argumentering van de katholieken wel.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 sep 2011 09:30

Vorige week las ik nog een verslag van het eerste concilie van Nicea, waar er door sommigen een poging ondernomen werd om het celibaat aan de geestelijken op te leggen:....

De Egyptische bisschop Paphnutus, wiens ogen uitgestoken waren tijdens vervolgingen, was ernstig tegen op het celibaat, benadrukkend, dat het huwelijk zelf eerbiedig en kuis is en waarschuwde het concilie om niet een te strikte last op te leggen, die zelf tot verleiding en zonde zou opwekken!

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 jan 2012 17:06

learsi schreef:Vorige week las ik nog een verslag van het eerste concilie van Nicea, waar er door sommigen een poging ondernomen werd om het celibaat aan de geestelijken op te leggen:....

De Egyptische bisschop Paphnutus, wiens ogen uitgestoken waren tijdens vervolgingen, was ernstig tegen op het celibaat, benadrukkend, dat het huwelijk zelf eerbiedig en kuis is en waarschuwde het concilie om niet een te strikte last op te leggen, die zelf tot verleiding en zonde zou opwekken!

h.g. Learsi

Is dit hetzelfde Nicea, waar onze ''geloofsbelijdenis'' op gestoeld is?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 jan 2012 10:26

boer schreef:Is dit hetzelfde Nicea, waar onze ''geloofsbelijdenis'' op gestoeld is?
Niet alles wat Rooms is, is per definitie fout, hoe lang moet het nog gezegd worden??????
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jan 2012 14:43

En niet alles wat protestants is, is ook goed. Daar gaat het niet over.Overigens komt RKK en protestants beiden voort uit Nicea.
De ware kerk heeft geen muren.
of hierarchie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2012 18:50

O nee? En waarom worden "opzichters" (Episkopoi) dan in de Bijbel al genoemd?

De Oosters-Orthodoxe en vergelijkbare kerken belijden Nicea overigens ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”