Tsjonge zeg, verdedig je een keer een orthodox standpunt, is men niet blij, maar verengt men de grenzen van wat Ware Christenen (sic) zijn.

Wat betreft herschrijven van de Bijbel: dat is onzin, er zijn alleen verschillende interpretaties.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
quote="Cicero" uit je laatste post blijkt dat je niet zo goed begrijpend leest en dat je ook weinig kaas van theologie gegeten hebt.
Wat betreft herschrijven van de Bijbel: dat is onzin, er zijn alleen verschillende interpretaties.
Ook als je al het kwaad toeschrijft aan de zondeval, moet je vragen: maar wie heeft de zondeval toegelaten of zelfs gewild?
schaapje schreef:Kijk en hier komt de aap uit de mouw, wie is er schuld aan de zondeval...volgens de schrijver/ster
is dat niet de mens, maar wordt indirect de vinger gewezen naar God zelf.
Hij heeft het toegelaten ...of misschien wel gewild?
Over laster gesproken!
schaampje schreef:Paulus spreekt wel degelijk over een opstanding, over de opstanding van de doden, en verschillende keren in zijn brieven.
Maar ik zie het probleem wel, alles heeft te maken met toegeven een zondaar te zijn, dus is het makkelijker een weg te zoeken om de Bijbel, en vooral de zondeval en het scheppingsverhaal af te doen als poëtisch of iets dergelijks, weet ik het wat er van gemaakt wordt.
Jammer ....twijfel, twijfel en twijfel is er wat er over blijft, en steeds maar weer zoeken naar tegenstelling in de Bijbel.
schaapje schreef:Er is maar één interpretatie...lezen wat er staat, en er niet iets "dichterlijks" van maken.
En als men er totaal iets anders in ziet dan er staat, maak je een er "eigen godsdienst" van, een totaal andere bijbel.
En dat is mijn mening.
jaapo schreef:Een paar pagina's terug noemde ik het Scheppingsverhaal een fantastisch mooie geloofsbelijdenis, en derhalve geen gebeurde geschiedenis. Daarop wordt niet gereageerd. De andere forumschrijvers vinden dat dan zeker ook.
jaapo schreef:Over het water: Toen God Zijn Scheppingsarbeid begon, was het levenbrengende water er al. Hoe lang? Waarom heeft God gewacht met verder Scheppen? Vervolgens schept Hij leven met als laatste de mens. De volgorde sluit verrassend aan bij de evolutietheorie, zij het dan in grove lijnen.
jaapo schreef:Nog iets: er werd wel licht geschapen, maar daarna pas de zon, onze lichtbrenger. Verklaring?
jaapo schreef:En de mens? Pleegde Kain incest? Overigens: het verhaal zelf, spreekt over andere volkeren die het teken van Kain moesten zien. Verklaring?
quote="blijblij"
Vlees kan geen deel krijgen aan de onvergankelijkheid volgens Paulus.
schaapje schreef:Een niet wedergeboren mens kan het koninkrijk van God niet zien zijn de woorden van Jezus.
Hoe wordt een mens wedergeboren, ...door te geloven dat Jezus is gesorven voor de zondige mens
en opgestaan is uit de dood als eerste Mens.
Dat is dus wat jij ontkent, blijlij
Lees nou eens zorgvuldig schaapje!
Ik ontken helemaal geen opstanding!
Plaats alleen vraagtekens bij een leeg graf.
schaapje schreef:Dit lege graf heeft alles te maken met het leven van Jezus wat zonder zonde was, daarom kon de dood Hem niet vast houden, want de eis van de wet der zonde ...was de dood.
Hij was de eerste uit de opstanding der doden.
En natuurlijk moet ons lichaam veranderd worden omdat het vergankelijk is.
Maar miscchien ga ik later hier nog op in, blijblij, ik heb geen tijd meer.
blijblij schreef:Zo kon hij door dichte deuren en ramen binnen komen (dat kan niet met een aards lichaam), konden zijn volgelingen hem niet herkennen en kon hij na een tijd bij het meer van Tiberias verschijnen.
schaapje schreef:Er is maar één interpretatie...lezen wat er staat, en er niet iets "dichterlijks" van maken.
En als men er totaal iets anders in ziet dan er staat, maak je een er "eigen godsdienst" van, een totaal andere bijbel.
En dat is mijn mening.
Boekenlezer schreef:Vind je het erg, als ik zeg, dat ik ook niet allemaal weet hoe dat verklaard zou moeten worden? Weten we eigenlijk wel voldoende van het beschreven gebeuren af om het te kunnen verklaren? God kan de wonderlijkste dingen doen, en is niet gebonden aan de natuurwetten. Dat bemoeilijkt het verklaren sterk.
Ook deze vraag laat ik open, aangezien we zo weinig weten over die wereld van toen. Alles wat we bedenken is speculatie.
In de oude wereld werden mensen blijkbaar erg oud, getuige Genesis 5, dus wellicht dat het daarom mogelijk was dat volken Kaïns teken konden zien.
Ik heb ooit wel gehoord dat de eerste mensen nog geen andere optie hadden dan te kiezen voor een eigen zus als partner. Dat zou toen nog kunnen vanwege genetische rijkdom. Wie weet is dat zo. We zijn er niet bij geweest, en hebben het nooit kunnen onderzoeken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten