Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

brechteld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor brechteld » 26 jan 2012 21:31

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drenthe, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Drieskusman dansen…)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2012 21:40

Met zo nu en dan een uitzondering, lijkt het me dat je dat inderdaad kunt zeggen. Tenzij er sprake is van een grote(re) informatievrijheid, waar mensen eerlijke informatie over andere geloven kunnen vergaren, in dat geval gaat karakter een rol spelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 jan 2012 22:10

Als dat zo is, kun je vast wel antwoord geven op deze vragen: Hoe komen die christenen in China en Nood-Korea er dan? En waarom zijn de christenen uit veel landen in het Midden-Oosten een minderheid terwijl dat vroeger anders was?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 26 jan 2012 22:36

Missionaris?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 22:38

http://www.cip.nl/index_sector.asp?sector=16
Lees hier eens brechteld, heeft niet zoveel te maken met sociaal-culturele opvoeding of b.v. volksdansen!
Hier lees je over Christenen die vervolgd worden om de God zij geloven en die zij lief hebben.

En laat me raden brechteld is atheïst?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 26 jan 2012 22:45

@schaapje: niet te vlug met veroordelen hè...

wat ik me nu afvraag wordt er wel eens onderzoek gedaan over hoeveel procent van de kinderen van de atheïsten ook atheïst worden??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 22:53

Jaja...het is maar een vraag hoor!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jan 2012 23:43

ik denk wel dat religie sociaal-cultureel bepaald is.
het is een systeem, een vastgelegde norm.
Geloof is persoonlijk en laat zich niet in een systeem drukken, waarbij het systeem bepaalt wat jij moet zeggen , denken en doen.

En God Zelf al helemaal niet, daar is Hij veel te groot , ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk voor.
Daarom zegt Jezus ook, Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Wat er dan volgt is een wegbreken van mensen uit de sociale kringen(familie), die traditioneel (cultureel) bepaald zijn. dochter tegen moeder, etc etc)
Op de meest positieve manier overlappen de 2 elkaar enigszins. Een religieuze opvoeding zet dan hopelijk aan tot denken en onderzoek (Bereeers)
Maar een ieder moet het zelf doen.
Wie gelooft omdat en wat zijn ouders hem zo opvoedden, heeft de verkeerde reden. het moet een overtuiging worden, een persoonlijke overtuiging.
Laatst gewijzigd door boer op 28 jan 2012 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jan 2012 11:55

brechteld schreef:Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

Ja.
Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drenthe (...)

Vaak wel, maar in dit specifieke geval komt het omdat orthodoxe joden in de buurt van een actieve synagoge moeten wonen om koosjer te kunnen leven.
of Gereformeerden in China.

Protestanten zijn er wel in China hoor, meer dan je denkt maar veelal in het geheim. Dat zijn juist christenen die het echt doen uit overtuiging en niet omdat het cultuurbepaald is.
Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Drieskusman dansen…)

Ik ben het er helemaal mee eens, maar ik geloof dan ook dat elk mens nu maar sowieso uiteindelijk moet kiezen. Want we kunnen elkaar wel voor de gek houden, maar degene die de harten kent natuurlijk niet.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 28 jan 2012 17:04

brechteld schreef:Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drenthe, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Drieskusman dansen…)

Natuurlijk heeft religie ontelbaar veel verschijningsvormen. Die zijn er al tussen dorpen die hemelsbreed misschien maar een paar kilometer uit elkaar liggen. De taal is anders, de gebruiken zijn verschillend en de religieuze 'ligging' en rituelen kunnen heel verschillend zijn, ook al blijven de hoofdzaken hetzelfde: allemaal christen , allemaal protestants, maar toch verschillende nesten, verschillende geuren en sferen.
In het groot is het niet anders. De sterkste grens in Nederland was altijd die van de grote rivieren. Boven de rivieren heel vaak protestant, onder de rivieren Rooms Katholiek. Als we het op wereldschaal bekijken zien we duidelijke begrenzingen tussen de weredlgodsdiensten: boeddhisme, Islam, christendom, maar ook: taoisme, Bahai, Sikh-geloof, hindoeisme enz.
Kortom, land en streek zijn heel bepalend voor de aard van de religie.

Veel belangrijker lijkt voor mij de vraag: wat is religie eigenlijk. Het is natuurlijk mogelijk om alle miljoenen verschillen in religieuze cultuur, taal, overtuiging en uiting op een rij te zetten, maar hoe komt het toch dat er overal in een of andere vorm religie bestaat? Wat is de overeenkomst tussen al die religieuze cultuur?

Wie vindt dat hij de enig juiste religie aanhangt, op de enig juiste manier, met de enig juiste geloofsinhoud en de enig juiste bijpassende levensstijl is waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd in die vraag (die vraag is voor hen feitelijk al beantwoord: iedereen gaat verloren, vergist zich jammerlijk of heeft de verkeerde keus gemaakt, behalve ik en mijn religieuze verwanten), maar wie ook eens een dorp, een land, een werelddeel verder durft te kijken of te reizen zal zich dit wel afvragen: wat is toch die onbedaarlijke religieuze drijfveer van alle volken op deze aarde. Eindeloos en onophoudelijk blijft religie een belangrijke en vaak beslissende rol spelen in de menselijke culturen.
Dat interesseert mij dan weer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2012 21:12

gravo schreef:maar wie ook eens een dorp, een land, een werelddeel verder durft te kijken of te reizen zal zich dit wel afvragen: wat is toch die onbedaarlijke religieuze drijfveer van alle volken op deze aarde. Eindeloos en onophoudelijk blijft religie een belangrijke en vaak beslissende rol spelen in de menselijke culturen.

gravo

Ik denk toch vooral de wetenschap dat we sterfelijk zijn. Daardoor blijf je altijd vragen houden die uitnodigen om religieus te worden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 jan 2012 13:03

tjah als je al het eeueige leven hebt, is religie niet zo speciaal meer natuurlijk :D

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 jan 2012 16:24

Overigens.

Rastafari, is een mooi voorbeeld van een sociaal curtureel bepaalde variant op het Christendom.
Mischien beetje gek :D maar ze identificeren zich wel als christenen.

Ik verdenk mohamed ervan stiekem een rasta te zijn. (maar vertel het niet verder)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2012 18:00

RogierV schreef:Overigens.

Rastafari, is een mooi voorbeeld van een sociaal curtureel bepaalde variant op het Christendom.
Mischien beetje gek :D maar ze identificeren zich wel als christenen.

Ik verdenk mohamed ervan stiekem een rasta te zijn. (maar vertel het niet verder)

In serieuzere kring verdient het de voorkeur een aanname bevestigd te krijgen alvorens je het door brieft, maar kennelijk maak je geen onderscheid tussen feit en fictie, waarvan akte.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 feb 2012 12:52

gravo schreef:Natuurlijk heeft religie ontelbaar veel verschijningsvormen. Die zijn er al tussen dorpen die hemelsbreed misschien maar een paar kilometer uit elkaar liggen. De taal is anders, de gebruiken zijn verschillend en de religieuze 'ligging' en rituelen kunnen heel verschillend zijn, ook al blijven de hoofdzaken hetzelfde: allemaal christen , allemaal protestants, maar toch verschillende nesten, verschillende geuren en sferen.
In het groot is het niet anders. De sterkste grens in Nederland was altijd die van de grote rivieren. Boven de rivieren heel vaak protestant, onder de rivieren Rooms Katholiek. Als we het op wereldschaal bekijken zien we duidelijke begrenzingen tussen de weredlgodsdiensten: boeddhisme, Islam, christendom, maar ook: taoisme, Bahai, Sikh-geloof, hindoeisme enz.
Kortom, land en streek zijn heel bepalend voor de aard van de religie.

Dat klopt. aan de geografische verspreiding van religies zie je dat religie grotendeels cultureel bepaald is. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, met name waar flink geëvangeliseerd wordt/werd, maar over de gehele linie is het wel duidelijk. Bovendien is het vaak zo dat mensen die bijv. tot het christendom zijn bekeerd, dat nieuwe geloof vaak toch weer beleven op de oude manier of hun oude geloof ernaast blijven praktiseren.

Veel belangrijker lijkt voor mij de vraag: wat is religie eigenlijk. Het is natuurlijk mogelijk om alle miljoenen verschillen in religieuze cultuur, taal, overtuiging en uiting op een rij te zetten, maar hoe komt het toch dat er overal in een of andere vorm religie bestaat? Wat is de overeenkomst tussen al die religieuze cultuur?

Wie vindt dat hij de enig juiste religie aanhangt, op de enig juiste manier, met de enig juiste geloofsinhoud en de enig juiste bijpassende levensstijl is waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd in die vraag (die vraag is voor hen feitelijk al beantwoord: iedereen gaat verloren, vergist zich jammerlijk of heeft de verkeerde keus gemaakt, behalve ik en mijn religieuze verwanten), maar wie ook eens een dorp, een land, een werelddeel verder durft te kijken of te reizen zal zich dit wel afvragen: wat is toch die onbedaarlijke religieuze drijfveer van alle volken op deze aarde. Eindeloos en onophoudelijk blijft religie een belangrijke en vaak beslissende rol spelen in de menselijke culturen.

gravo

Het is natuurlijk wel zo dat recente uitvindingen zoals meteorologie en seismologie, veel veranderd hebben aan het wereldbeeld. voor ons in onheuglijke tijden, maar relatief heel kort geleden, kwamen overstromingen en aardbevingen gewoon 'uit de lucht vallen'. Het is wel vrij logisch dat men collectief iets bedacht wat de oogsten zou kunnen beïnvloeden. (god, goden) Religie is ook eeuwenlang een vorm van politiek geweest, priesters die hun 'onderdanen' het leven konden voorschrijven. En dat komt nog steeds wel voor. Het is een vorm van sociale controle.

Religie zit zo in het collectief bewustzijn verankerd, dat is maar zo niet verdwenen. Bovendien blijven er altijd mensen met individuele religieuze ervaringen.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”