Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2012 21:02

Cathy schreef:Verder denk ik dat het OT heilsgeschiedenis bevat en geen wereldgeschiedenis.

De geschiedenis van de Bijbel zal met een ander doel geschreven zijn dan een geschiedenisboek dat een hedendaagse historicus schrijft. Dat ontken ik niet. Maar wil geschiedschrijving zin hebben, dan zal het toch een bepaalde mate van objectieve waarheid moeten bevatten, wil het zinvol zijn. Daar ontkom je niet aan. De stelling: 'het is heilsgeschiedenis en geen wereldgeschiedenis, dus kan het zich permitteren om in objectief opzicht volstrekte kolder te zijn' gaat in ieder geval niet op.

Cathy schreef:Misschien wil je de Goddelijke inspiratie teveel naar je eigen hand zetten?

Dat is niet mijn doel. Ik erken dat de goddelijke inspiratie iets zeer complex is, waar we niet zomaar onze vinger op kunnen leggen. God is niet gebonden aan onze categorieën, en daarom vaak niet te volgen in zijn handelen. Tenminste, daar moet je wel rekening mee houden.
Wat ik wel wil doen, is bepaalde vragen bespreken die bij mij opkomen in de confrontatie met bepaalde gedachten, in dit geval de evolutietheorie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 jan 2012 21:04

Het Scheppingsverhaal zie ik als een machtige geloofsbelijdenis. Één van de oudste, maar vrijwel onovertroffen. Het hoeft niet waar gebeurd te zijn om toch waar te zijn. De evolutietheorie kan gerust gelijkop lopen, het heeft weinig raakpunten met het geloof. Trouwens, als je goed kijkt naar Genesis 1, dan gaat de schrijver er vanuit, dat het WATER , de levenbrengende stof, er al was, vóórdat God Zijn Sceppingswerk begon. Wie heeft het water dan geschapen? Als je het verhaal als geloofsbelijdenis leest, is er verder geen vraag, maar als je de bijbel als het letterlijke Woord van God beschouwt, is die vraag van grote betekenis.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 25 jan 2012 21:09

RogierV schreef:Ik ben niet zo een fan van slavernij.
Dan kies ik nog liever mijn vrienden op basis van wederzijds respect, dan dat ik ze moet vrezen.

a) Waar komt slavernij vandaan?
b) vrezen kan in twee opzichten...
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 jan 2012 21:12

Boekenlezer schreef:Het darwinisme zoals dat vandaag de dag er is, zal er niet geweest zijn, aangezien Darwin ergens in het midden van de negentiende eeuw met zijn bekende boek kwam. Maar jouw eerste zin suggereert voor mij zoiets als: de toenmalige wereld was een eitje, vergeleken met waar we vandaag de dag mee te maken hebben. En dat geloof ik niet zomaar.

Sowieso had je in die tijd evengoed bepaalde heersende opinies. Bijvoorbeeld het idee dat de wereld en de materie al van eeuwigheid af bestaan. Ook dat staat haaks op de schepping, zoals de Bijbel die leert. Naturalisme zal ook al wel bestaan hebben, vermoed ik. Daar deden sommige oude Griekse filosofen toch al aan?
De filosofie van de Grieken zal behoorlijk indrukwekkend geweest zijn. Paulus wist ervan, zien we een waarschuwing tegen het seculiere denken, om daardoor niet meegesleurd te worden.

Maar ik bedoel met een kind van zijn tijd niet dat Paulus en Jezus dom waren of dat het leven makkelijk was!
Ik bedoel alleen te zeggen dat zij te maken hadden met het wereldbeeld van die tijd, en de kennis van die tijd.
Ik denk dat het onjuist is om over Jezus te zeggen dat hij wist hoe alles werkt/ontstaan is, maar er niets over heeft gezegd. = de accomodatietheorie.

@JHM: Jezus was ook mens volgens de geloofsbelijdenissen/Bijbel en droeg ook de kleren van zijn tijd en woonde in een huis van zijn tijd en heeft het onderwijs van zijn tijd gehad.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 21:32

jaapo schreef:Trouwens, als je goed kijkt naar Genesis 1, dan gaat de schrijver er vanuit, dat het WATER , de levenbrengende stof, er al was, vóórdat God Zijn Sceppingswerk begon. Wie heeft het water dan geschapen?

Hoe kom je daar zo bij jaapo? De eerste zin in Genesis is dat God hemel en aarde schept. Daarna zweefde Gods geest over het water, wat dus deel uit maakt van de aarde en dus schepping.

In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. Gen1:1
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2012 21:40

quote="JHM"

[i]In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. Gen1:1

En dat was nog niet de eerste dag,..... daarna begon de schepping 6000 jaar geleden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 21:40

Boekenlezer schreef:Sowieso had je in die tijd evengoed bepaalde heersende opinies. Bijvoorbeeld het idee dat de wereld en de materie al van eeuwigheid af bestaan. Ook dat staat haaks op de schepping, zoals de Bijbel die leert. Naturalisme zal ook al wel bestaan hebben, vermoed ik. Daar deden sommige oude Griekse filosofen toch al aan?

De oude Grieken hebben letterlijk zo'n beetje alles al een keer bedacht in concept tenminste - atoomtheorie, big bang, noem het maar op. Er zal ongetwijfeld een denker zijn aan te wijzen die naturalistisch dacht. Het punt - destijds en nu nog steeds - is dat iets bedenken wel leuk is, maar jij of iemand anders moet vervolgens wel met het mechanisme komen waardoor de wereld werkt zoals die werkt. Dat was in de Griekse tijd ongetwijfeld erg lastig, en bovennatuurlijk ingrijpen is het mechanisme wat alles kan verklaren.

Dat is het bijzondere aan Darwins denken, dat hij voor het eerst met een plausibel mechanisme komt waardoor de naturalistische uitleg min of meer overtuigend kan werken - zeker toen niet lang daarna Gregor Mendel genen ontdekte.

In Kolossenzen 2:8 zien we een waarschuwing tegen het seculiere denken, om daardoor niet meegesleurd te worden.

Natuurlijk wordt er tegen gewaarschuwd. Het is toch nu nog steeds zo dat men ertegen waarschuwt uit angst dat de leegloop van de kerken nog harder zal gaan. Het ironische - zoals ik het zie dan - is dat het waarschijnlijk meer kwaad doet dan goed. De mensen die de waarschuwing negeren en in aanraking komen met de heel eigen schoonheid van de wetenschap zullen juist vanwege die waarschuwingen harder weglopen, en de mensen die blijven krijgen te maken met een behoorlijke versmalling van de realiteit. Lose-lose, zoals ik het zie.

Uiteraard moet je je niet laten meeslepen, en zeker door "holle en misleidende theorieën", de vraag is echter of evolutietheorie dat is, nou ja, dat is allang geen vraag meer. En anders moet je met dezelfde logica ook voor de ziektekiemtheorie en de zwaartekrachttheorie waarschuwen, want die zijn toch ook echt "op menselijke tradities [...] gebaseerd" en die "richten [zich] op de machten van de wereld en niet op Christus."

Vraagje: Hoe vaak hoor je tijdens een preek de dominee waarschuwen voor het verderfelijke gedachtengoed van Isaac Newton?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 21:46

blijblij schreef:@JHM: Jezus was ook mens volgens de geloofsbelijdenissen/Bijbel en droeg ook de kleren van zijn tijd en woonde in een huis van zijn tijd en heeft het onderwijs van zijn tijd gehad.

Dat is ook niet meer dan logisch want Hij leefde in Zijn tijd, wat natuurlijk niets zegt over Zijn wijsheid. Door Hem is de wereld geschapen en tenslotte kent enkel Hij de Vader, en wie kan dat zeggen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2012 21:52

Cicero schreef:En prof. j. Douma:
...De boodschap die binnen dat kader gebracht wordt, is voor alle tijden en alle mensen."

Genesis, GihsvhOT 1 p. 40-42.

Daar kunnen we in ieder geval wat mee, die geciteerde zin.

Ik heb dat boekje van dr. J. Douma wel, en ik wil zijn behandeling van Genesis 1 op dit punt wel eens goed lezen.

Dit vind ik ook wel waardevol:
    We worden in Genesis 1 niet ingelicht over hoe wij ons intellectueel het scheppingsproces voor moeten stellen, maar hoe wij existentieel aan God de Schepper verbonden zijn. Dat heeft zeker ook betekenis voor ons intellect en, heel specifiek, voor ons oordeel over evolutietheorieën. Komt zo'n theorie in strijd met ons geloof in God de Schepper, dan moeten we haar verwerpen. Wie beweert dat een ongericht toevalsspel van mutaties en recombinaties van genen de basis is voor alle ontwikkeling, gaat niet uit van het geloof dat God aan al het geschapene zijn doel geeft. Wie de wording en de toekomst van de mens afhankelijk maakt van toevalligheden, waarin de stroom van de evolutie ons verder drijft, weerspreekt de belijdenis van God als Schepper en herschepper van deze wereld. De mens is geen toevalsproduct in een lange keten van leven, maar door God geschapen met een taak die op een bewust gewild doel voor de mens en zijn wereld uitloopt.
(blz. 45)

Hier trekt hij een zeer waardevolle grens, die door lang niet iedereen in deze discussie getrokken wordt. In ieder geval niet door diegenen die alleen de evolutie voor ogen hebben. Er zijn personen in deze discussie die overduidelijk lak hebben aan het christelijk geloof, voor wie dat geen enkele rol speelt, maar die toch aan deze discussie deelnemen. Dan discussieer je wel over de evolutietheorie, maar of dat dan te combineren is met het christelijke geloof speelt voor zo iemand dan helemaal niet. Dat kan de discussie hier erg bemoeilijken.
Ik heb zelf ook wel eens gesteld dat de belijdenis van God als Schepper behoort tot het essentiële belijden van de kerk der eeuwen, waar we nooit afstand van kunnen nemen. Ik zie dat ik hierin met dr. J. Douma overeenstem.

Het is niet zo, dat ik iedere jota of tittel van Genesis 1 per definitie superletterlijk wil opvatten. Ik zie in dat daar best grenzen aan kunnen zitten. Bijvoorbeeld als bepaalde passages een wereldbeeld beschrijven die niet klopt met hoe de wereld in werkelijkheid in elkaar zit. (Ik heb daarvan hier al eens een voorbeeld genoemd.) Ook dat zijn gegevens waarmee je iets moet, en die je maar beter niet kunt negeren. Daar moet je eerlijk in zijn. Irrationele krampachtigheid is niet goed.
Maar als ik ergens moeite voel, zal ik het wel ter sprake brengen. Ik heb wel zoiets van: er zijn bepaalde grenzen, en je zal toch op zijn minst moeten proberen om die grenzen een beetje in beeld te krijgen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 22:03

@Boekenlezer, is het boek Genesis van J. Douma het kopen / lezen waard?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 22:20

Boekenlezer schreef:Wie de wording en de toekomst van de mens afhankelijk maakt van toevalligheden, waarin de stroom van de evolutie ons verder drijft, weerspreekt de belijdenis van God als Schepper en herschepper van deze wereld. De mens is geen toevalsproduct in een lange keten van leven, maar door God geschapen met een taak die op een bewust gewild doel voor de mens en zijn wereld uitloopt.

Het hangt er hier maar net vanaf wat je precies onder 'de mens' verstaat. De soort homo Sapiens? Ik zie er geen probleem in als de vorm waarin wij zijn 'gegoten' puur toevallig is. Hadden zaken anders gelopen, dan waren we in een andere 'vorm' ontstaan, nog steeds 'geschapen en gewild' in Gods evenbeeld. (tenzij je zo gehecht bent aan het beeld van God als homo Sapiens dat je zelfs dat niet kunt loslaten).

Hier trekt hij een zeer waardevolle grens, die door lang niet iedereen in deze discussie getrokken wordt. In ieder geval niet door diegenen die alleen de evolutie voor ogen hebben. Er zijn personen in deze discussie die overduidelijk lak hebben aan het christelijk geloof, voor wie dat geen enkele rol speelt, maar die toch aan deze discussie deelnemen. Dan discussieer je wel over de evolutietheorie, maar of dat dan te combineren is met het christelijke geloof speelt voor zo iemand dan helemaal niet. Dat kan de discussie hier erg bemoeilijken.

Al speelt het christelijke geloof in mijn leven geen enkele rol, dat betekent niet dat ik er lak aan heb. Ik hang hier toch niet voor niets al jaren rond. Ik vind dit een interessant onderwerp en ik ben oprecht geïnteresseerd in de standpunten en bedenkingen die mensen, waaronder jij, hier met ons allemaal delen.

En hoewel ik inzie hoe mijn bijdragen de discussie kunnen bemoeilijken - omdat ik misschien lastige dingen zeg - hoop ik toch ook een positieve bijdrage te kunnen leveren door een enigszins genuanceerd beeld te geven van wat evolutie nou precies inhoudt. Als de enige informatie over evolutie die je krijgt komt van de dominee, bij wijze van spreken, dan kun je er donder op zeggen dat je er niet uit zult komen.

Ik heb zelf ook wel eens gesteld dat de belijdenis van God als Schepper behoort tot het essentiële belijden van de kerk der eeuwen, waar we nooit afstand van kunnen nemen. Ik zie dat ik hierin met dr. J. Douma overeenstem.

In Finding Darwins God van Kenneth Miller schrijft hij in het laatste hoofdstuk dat hij ruimte ziet in het toevallige proces van mutatie. Voor ons lijkt het dan toevallig, maar God is daar aan het werk, in zijn ogen. Mij overtuigde het niet, maar ik neem aan dat meneer Miller oprecht is. Schepping door evolutie dus...

Het is niet zo, dat ik iedere jota of tittel van Genesis 1 per definitie superletterlijk wil opvatten. Ik zie in dat daar best grenzen aan kunnen zitten. Bijvoorbeeld als bepaalde passages een wereldbeeld beschrijven die niet klopt met hoe de wereld in werkelijkheid in elkaar zit. (Ik heb daarvan hier al eens een voorbeeld genoemd.) Ook dat zijn gegevens waarmee je iets moet, en die je maar beter niet kunt negeren. Daar moet je eerlijk in zijn. Irrationele krampachtigheid is niet goed.
Maar als ik ergens moeite voel, zal ik het wel ter sprake brengen. Ik heb wel zoiets van: er zijn bepaalde grenzen, en je zal toch op zijn minst moeten proberen om die grenzen een beetje in beeld te krijgen.

Je moet niet met je moeilijkheden blijven zitten, dat is niet goed. Het probleem lijkt me echter dat je op de conclusie vooruitloopt. Je 'voelt' dat er een bepaalde grens is, maar hebt die niet goed in beeld, toch? Nu, kan het dan zo zijn dat bij het proberen in beeld te krijgen van die grens, je er achter komt dat die grens niet lag waar je dacht dat hij lag? Misschien zelfs dat zo'n grens er helemaal niet is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jan 2012 22:27

@boekenlezer, goed dat we tot op zekere hoogte kunnen overeenstemmen over Genesis 1!

Douma schreef:De mens is geen toevalsproduct in een lange keten van leven, maar door God geschapen met een taak die op een bewust gewild doel voor de mens en zijn wereld uitloopt.

De vraag is of je als je de ET accepteert, ook moet aannemen dat de mens een toevalsproduct is. Wat de ET doet, is een beschrijving geven van hoe het leven is ontwikkeld. De evolutiebiologie heeft niet de tools om hierin een doel vast te stellen. Ook kan de wetenschap niet vaststellen dat het wel op de mens had moeten uitlopen.

Maar dat betekent niet noodzakelijk dat je dat moet geloven. De ET geeft inderdaad de mogelijkheid te zeggen: we hadden er net zo goed niet kunnen wezen. Maar dat is niet een interpretatie die uit de wetenschap zelf volgt. Het is een interpretatie die naast de mogelijk interpretatie staat dat God het zo geleid heeft dat de mens ontstaan is. (Of: dat er zelfbewust leven zou ontstaan.)

Je zou het kunnen vergelijken met de conceptie van ieder individueel mens. Als je kijkt naar het proces om tot "paring" te komen en het proces van bevruchting, dan kun je zeggen: ik had er net zo goed niet kunnen wezen. MAar dat is geen dwingende gevolgtrekking. Je kunt ook zeggen: ik geloof dat God het zo geleid heeft en dat God mij bedoeld heeft.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2012 22:49

JHM schreef:@Boekenlezer, is het boek Genesis van J. Douma het kopen / lezen waard?

In de eerste plaats is het boek een deel in een reeks, die het hele Oude Testament behandelt. (Link naar website uitgever.) Het maakt deel uit van een reeks van 11 delen. Je hebt daarmee dus een klein commentaar op het hele Oude Testament.

Ik vind Douma's reeks over het Oude Testament zeker de moeite waard om te hebben. En dan vooral vanuit het oogpunt van het hebben van (ook overzichtelijk) bijbelstudiemateriaal, wat je bij het lezen van de Bijbel erop na kan slaan.
Met bepaalde stellingnames heeft hij wel bij sommigen kritiek opgeroepen in orthodoxe hoek. Zoals zijn wat minder letterlijke opvatting over Genesis 1. En zo zul je wellicht nog wel wat meer dingen kunnen tegenkomen, die niet iedere orthodoxe gelovige zal onderschrijven. Zo kwam ik bij het lezen over Prediker dit tegen:
    Ik acht het aannemelijk dat het boek Prediker, o.a. op grond van het daarin gehanteerde Hebreeuws, niet van Salomo is. Het staat tussen het klassieke en het nabijbelse Hebreeuws in. ...
    De 'ik-figuur' is Prediker, die in 1:12-2:26 de rol aanneemt van 'de zoon van David, koning te Jeruzalem' (Pred. 1:1), dus niemand anders dan Salomo, omdat deze zoon van David zeer rijk en zeer wijs was.
(Spreuken, Prediker, Hooglied, blz. 62)
Iemand als dr. M.J. Paul (SBOT) benadert de zaken anders. Meer in lijn met klassieke opvattingen.
Vind ik op zich niet zo storend. Ik ben het inmiddels wel gewend dat je in commentaren allerlei meningen tegen kunt komen die uiteen kunnen lopen, ook minder orthodoxe. Exegeten hebben nu eenmaal ook hun meningen, die verschillen. Ook zij zijn mensen. Een wetenschappelijke functie maakt dat niet echt anders.
Maar dat is zoals ik het zie.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 jan 2012 01:43

Boekenlezer schreef:Het is niet zo, dat ik iedere jota of tittel van Genesis 1 per definitie superletterlijk wil opvatten. Ik zie in dat daar best grenzen aan kunnen zitten. Bijvoorbeeld als bepaalde passages een wereldbeeld beschrijven die niet klopt met hoe de wereld in werkelijkheid in elkaar zit. (Ik heb daarvan hier al eens een voorbeeld genoemd.) Ook dat zijn gegevens waarmee je iets moet, en die je maar beter niet kunt negeren. Daar moet je eerlijk in zijn. Irrationele krampachtigheid is niet goed.

In mijn ogen leg je die grenzen net zo subjectief als iemand die Paulus een kind van zijn tijd noemt, zonder nu opnieuw die discussie op te starten. Om maar een goed reformatorisch beeld te gebruiken: dit is een hellend vlak. Want wanneer is de werkelijkheid bepaald en geven we God de credits voor iets? Gister en eergisteren is duidelijk geworden dat de wateren zich niet onder de aarde begeven, dat de zon niet om de aarde draait, en wat morgen? De engel die aan de poort van het paradijs staat is niet te vinden. Dat kan in mijn ogen een volgende stap zijn.

Nog een keer: wat versta jij onder inspiratie?
Is letter voor letter gedicteerd? Nee, want beelden die niet passen bij jou wereldbeeld neem je niet letterlijk.

@Douma: probleem is, althans ik vind, dat hij een ethicus is, geen expert op het gebied van het O.T. (bij mijn weten)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 26 jan 2012 10:16

De filosofie van de Grieken zal behoorlijk indrukwekkend geweest zijn. Paulus wist ervan, getuige bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 1:22. En dan komt hij aan, met zijn tegendraadse boodschap voor dat soort mensen... (zie vers 23).

Dat was het zeker zijn tijd ver vooruit.
Jammer dat toen het Christendom het staatsgeloof werd van het Imperium Romana, vrijwel alle leerinstellingen werden gesloten/vernietigd en de filosofen op de brandstapel gegooid. De boeken verbrand.

Ik zeg dit niet vanuit kijks es hoe slecht ze wel niet zijn, maar dat is echt gebeurd.
Eeuwenlang was het verboden vanuit de kerk om Plato,Socrates te bestuderen.
Ik ben de Arabieren van toen ook erg dankbaar dat zij die kennis wel bewaart hebben.
Allicht ironisch als jekijkt naar het intelectuele zwarte gat waar de arabische wereld nu in zit, dankzij islamtisch dogma.

En er waren een hoop mooie denkers toen.
Niet alleen Plato of Socrates, maar vooral ook Xenophanes s`wereld eerste echte agnost.
En Epicurus die ons leerde dat we allemaal hedonisten zijn.(die overigens zelf verschrikkelijk sober leefde) ooit zij hij breng mij een stukje kaas dat ik een feestje kan vieren mocht ik dat willen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “[Religie] - Open forum”