Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 17:16

Cathy schreef:Alleen…alle interpretaties zijn menselijke vernuften en die mogen wat mij betreft ter discussie staan. Zeker de eerste hoofdstukken waar niemand bij was.

Grappig, meestal wordt dit als argument gebruikt juist tégen twijfel aan een letterlijk Genesis...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 jan 2012 17:28

Boekenlezer schreef:Op deze manier kom je in een troebelheid terecht, die niet meer te doorzien valt. Genesis 1-11 is dan historisch gezien onzin, maar daar moeten wij dan maar wat uit zien te maken? De schrijver van Genesis 1-11 zal literair mooi werk afgeleverd hebben, maar dat is het dan ook wel? We kunnen slechts veronderstellen en gissen wat er zoal door zijn gedachten ging, en dat doen we dan ook ijverig. We weten niet eens meer in welke tijd hij leefde, er zijn hooguit wat wetenschappelijke gissingen over (en in hoeverre weet ik dan dat die waar zijn?). Nog minder weten we van de persoon in kwestie. Ondertussen staan we voor de taak om te raden wat er door zijn gedachten ging. Als dat al niet meevalt bij een persoon die ons bekend is, hoe onmogelijk is die opgave bij iemand van wie we eigenlijk niet eens weten wie hij is?!
Kun je echter zeggen: 'zo en zo is het gebeurd', dan beschik je over gegevens die houvast bieden. Dan zullen mensen tot verschillende uitleggingen komen, maar je hebt wel iets waarvan je kan zeggen: 'dat zijn de vaste gegevens'.

Je kunt ook zeggen zo en zo is het gebeurd en veel houvast hebben, totdat het moment dat blijkt dat, zeg de zondvloed, nooit heeft plaatsgevonden. Dan dondert je houvast meteen in duigen.

Boekenlezer schreef:Maar wij weten beter?
Nou, ik vrees dat we op die manier helemaal niets meer weten, en dat iedere reden om christen te zijn dan vervalt. Immers, als er geen betrouwbare bron is voor dat geloof, dan ben ik als mens aan mijzelf overgeleverd. Dan leef ik in onkunde over het waarom van mijn leven. Op de publieke opinie (heersende denkbeelden) kan ik ook niet afgaan, want wat mensen denken is te subjectief om wat mee te kunnen. Dan leef ik in een grote stille leegte die slechts beangstigend kan zijn. De onwetendheid waarin ik dan leef is enorm. Of er moet een ander geloof zijn met wèl zo'n betrouwbare gids? Maar die is mij tot op heden onbekend.

Dit is wel heel dramatisch. Waarom kan er in de troebelheid geen waarheid zitten?
Mag ik vragen wat jij onder inspiratie verstaat?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 17:32

Boekenlezer schreef:Als Jezus en Paulus niet meer waren dan kinderen van hun tijd, en als er geen inspiratie van God is geweest bij Paulus, ja, dan heb je wel een héél serieus probleem als gelovige. Dan wordt het wel zeer twijfelachtig om op zoiets als de Bijbel je geloof te gaan bouwen. Dan heb je feitelijk niets aan de Bijbel als het gaat om het komen tot het zien van je levensbestemming. Tenmiste, niet als je enige objectieve geldigheid wenst in dat antwoord op je levensvragen. En die objectieve geldigheid is toch nodig, wil het zin hebben.

Boekenlezer je hebt helemaal gelijk.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 17:32

blijblij schreef:En als Jezus e.a. verwijzen naar genesis 1 denk ik: ja, zij waren een kind van hun tijd.

Wanneer je God die in een vlees gekomen is 'een kind van zijn tijd' noemt, dan kun je de schrift in zijn geheel ombuigen naar je eigen hand! Want wie ben jij een mens te stellen dat Jezus 'een kind van zijn tijd' is. Het doet me denken aan de Schriftgeleerden die Jezus beproefden, zij konden Zijn wijsheid ook niet op waarde schatten.
Laatst gewijzigd door JHM op 25 jan 2012 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jan 2012 17:41

Boekenlezer schreef:Aangaande de mens weet ik overigens nog een leuke vraag.
De geschreven geschiedenis van de mensheid bestrijkt dacht ik zo'n 3000 jaren. (correctie: 6000 jaar)
Als de mens echter circa 1.000.000 jaren oud is, wat heeft hij dan al die resterende 99,7% van zijn tijd gedaan? Was hij lui of zo? Het lijkt mij toch ietwat sterk dat hij pas de laatste 0,3% van zijn tijd op deze wereld zo snugger was om op het idee te komen dat schrijven wellicht eens een goed idee zou kunnen zijn. Het zou natuurlijk kunnen, maar ik vind ik wel behoorlijk opmerkelijk.

Dat is zeker een leuke vraag, daar ben ik ook wel nieuwschierig naar. Wie kan hier meer over vertellen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2012 18:37

Mortlach schreef:Tja, de werkelijkheid/waarheid past zich echter zelden aan aan onze wensen. Ik begrijp het probleem wel, je laat een hoop zekerheid los op het moment dat je erkent dat het schijnzekerheid is en komt op een onzekere plaats terecht, maar eerlijk gezegd is het hier zo kwaad nog niet. ;)

Wat die onrust betreft: een kerkvader van heel lang geleden, Aurelius Augustinus (351-430), heeft eens gezegd: "Onrustig is ons hart, tot het rust vind in U."
Hij wist het uit eigen ervaring, omdat hij eerst van God los heeft geleefd.
Zou een dergelijke onrust een indicatie kunnen zijn van ons levensdoel?

Ik geef toe: ik kijk dan breder dan met een puur rationele blik. Maar volgens mij zijn de niet-rationele aspecten van het leven er niet voor noppes.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 18:49

Boekenlezer schreef:Wat die onrust betreft: een kerkvader van heel lang geleden, Aurelius Augustinus (351-430), heeft eens gezegd: "Onrustig is ons hart, tot het rust vind in U."
Hij wist het uit eigen ervaring, omdat hij eerst van God los heeft geleefd.
Zou een dergelijke onrust een indicatie kunnen zijn van ons levensdoel?

Ik geef toe: ik kijk dan breder dan met een puur rationele blik. Maar volgens mij zijn de niet-rationele aspecten van het leven er niet voor noppes.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet doe aan van hogerhand opgelegde levensdoelen. Ik heb recent een hele videoreeks bekeken van een ex-christen die zijn ervaring en deconversie naar atheist op een bijzonder persoonlijke en integere manier beschrijft. Ik wil de link wel delen als er interesse is, maar vanwege het thema zal ik het niet zo plompverloren op het forum zetten.

Anyway, is atheisme allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, absoluut niet, maar wel iets waar je mee kunt (of moet) leren leven, ook met de minder rationele aspecten. Het is misschien niet zoals je het wenst, maar ja, de situatie is nu eenmaal zoals die is en dan zul je er het beste van moeten proberen te maken.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 25 jan 2012 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2012 18:58

JHM schreef:
Dat is zeker een leuke vraag, daar ben ik ook wel nieuwschierig naar. Wie kan hier meer over vertellen?

Dat is natuurlijk best een leuke vraag. Er zijn dan ook veel logische antwoorden op. In plaats van de veronderstelling dat iemand als Kaïn, de allereerste landbouwer, floepsie, wist hoe graan gekweekt kon worden, dieren gedomesticeerd, (Abel z'n afdeling) verfijning van de jachttechnieken, huisvesting, het herkennen van eetbare/ geneeskrachtige planten, kun je ook anderzijds bedenken de eerste H. Sapiens met vrij weinig mensen moesten leren overleven zonder alles al floepsie te weten.

Wie in een kleine groep leeft zonder al die kennis, en alleen maar weet dat ie een mammoet aan z'n speer moet zien te krijgen om de familie te voeden en leert hoe hij vervolgens de huid, hoorn etc etc kan gebruiken, die vooral bezig om een goed wapen te maken. Men weet ook niet precies wanneer de taal echt ontwikkeld was. Ook geen kleinigheid om over het hoofd te zien.

Overigens begint de 'beschaving' niet met de uitvinding van het schrift, maar 7000 jaar eerder toen de landbouw op gang kwam en vee werd gedomesticeerd. Waardoor de mensheid in aantal toenam en door steeds meer handel behoefte kwam aan administratie en dus het schrift.

Het één leidt tot het ander. Waarom duurde het na de ontwikkeling van het schrift eigenlijk nog 6000 jaar voor er een computer kwam?? Dat komt dan weer door de industriële revolutie.

Tis hollen of stilstaan. Wie had honderd jaar geleden bedacht dat we via skipe gezellig kunnen kletsen met je zus in Nieuw Zeeland?
Ook gif is geschapen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jan 2012 19:39

Laat ik ook iets zeggen over Genesis. Het lijkt me verstandig om dat stukje bij beetje te doen en niet meteen bijv. Paulus erbij te halen.

Eerder linkte ik naar een artikel van dr. Stefan Paas over Genesis 1. Zijn conclusie is:

"Wat ik meen te weten, is dat Genesis 1 in eerste instantie op zichzelf moet worden gelezen, als een lofprijzende en polemische verkondiging ten aanzien van het geschapen-zijn van onszelf en deze wereld. Dat gebeurt in een voorhanden taal en in toentertijd beschikbare literaire vormen die niet allereerst bedoeld zijn als een beschrijving van ‘hoe het allemaal ging’."

D.w.z. Genesis 1 bedoelt te vertellen dat de wereld en wij daarin geschapen zijn. De manier waarop dat verteld wordt is een literaire inkleding. M.a.w. je morrelt niet aan het schriftgezag als je Genesis niet helemaal letterlijk als geschiedenis leest, want zo is het niet bedoeld.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jan 2012 19:48

En prof. j. Douma:
"Zouden we Genesis 1 letterlijk nemen, dan verstrikken we ons in onoplosbare problemen. ...
Het kader waarin Genesis 1 over God de Schepper bericht - de scheppingsweek - is schematisch. De boodschap die binnen dat kader gebracht wordt, is voor alle tijden en alle mensen."

Genesis, GihsvhOT 1 p. 40-42.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 19:57

mohamed schreef:Nee hoor, lees Genesis 8,21 maar:

'want het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan...'

Boekenlezer schreef:Maar dat was na de zondeval, nadat de mens voor het kwaad had gekozen. Dat is dus wat anders.
De vraag was of God de mens met het kwaad in hem geschapen had.

Dat lijkt me wel want de zonde leefde al in Eva voordat ze van de vrucht had gegeten (Gen 3,6) en ook Adam stond bij de verboden boom, wat hem op zijn minst verdacht maakt toch?

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 25 jan 2012 20:16

Cicero schreef:
D.w.z. Genesis 1 bedoelt te vertellen dat de wereld en wij daarin geschapen zijn. De manier waarop dat verteld wordt is een literaire inkleding. M.a.w. je morrelt niet aan het schriftgezag als je Genesis niet helemaal letterlijk als geschiedenis leest, want zo is het niet bedoeld.

Genesis 1 en 2, okee. Maar hoe zit het dan met Genesis 3?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 jan 2012 20:35

Genesis 2 en 3 zijn een doorlopend verhaal, dus als je 2 oke vindt ligt het voor de hand ook 3 okee te vinden.

Maar ik begrijp dat je doelt op de historische zondeval?

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 25 jan 2012 20:52

Inderdaad.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2012 20:54

blijblij schreef:Op het gebied van evolutietheorie moet je toch met mij erkennen dat ze daar geen weet van hadden.
Als genesis 1 in de eerste eeuw een afdoende verklaring is geweest konden ze ook niet anders: er was ook geen alternatief (ja, andere religeuze verhalen) (met dezelfde waarheidsclaim als de Bijbel)

Het darwinisme zoals dat vandaag de dag er is, zal er niet geweest zijn, aangezien Darwin ergens in het midden van de negentiende eeuw met zijn bekende boek kwam. Maar jouw eerste zin suggereert voor mij zoiets als: de toenmalige wereld was een eitje, vergeleken met waar we vandaag de dag mee te maken hebben. En dat geloof ik niet zomaar.

Sowieso had je in die tijd evengoed bepaalde heersende opinies. Bijvoorbeeld het idee dat de wereld en de materie al van eeuwigheid af bestaan. Ook dat staat haaks op de schepping, zoals de Bijbel die leert. Naturalisme zal ook al wel bestaan hebben, vermoed ik. Daar deden sommige oude Griekse filosofen toch al aan?
De filosofie van de Grieken zal behoorlijk indrukwekkend geweest zijn. Paulus wist ervan, getuige bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 1:22. En dan komt hij aan, met zijn tegendraadse boodschap voor dat soort mensen... (zie vers 23).
In Kolossenzen 2:8 zien we een waarschuwing tegen het seculiere denken, om daardoor niet meegesleurd te worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”