Mortlach schreef:Het zijn ook tijdsschalen die voor de mens nauwelijks meer te bevatten zijn. Het is echter precies hierom dat de argumenten dat er niet genoeg tijd zou zijn voor veranderingen niet bepaald indruk op me maken.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Overigens, dat is wel weer grappig, komt iets van mijn theologische vorming van pas bij het begrijpen van de namen van die geologische tijdperken. Namelijk: kennis van de Griekse taal. Voordat Wikipedia het mij vertelde had ik dan al zoiets van: Fanerozoïcum, 'hé, faneroun=verschijnen, heeft dat iets met verschijnen te maken?' Paleozoïcum, paleos=oud, Mesozoïcum, mesos=midden. Om het af te maken moet dat natuurlijk eigenlijk in echte Griekse letters, maar dat kost nog meer tijd.
Mortlach schreef:Ik heb er persoonlijk geen moeite mee dat Genesis is geschreven met een politieke agenda, namelijk het afzetten tegen de overheersende cultuur (de Babylonische) destijds. In dat licht gezien vallen er veel meer literaire zaken op hun plaats dan wanneer je het enkel beziet als een historisch verslag.
Een politieke agenda vind ik niet zo passend bij de Bijbel.
Volgens Gordon J. Wenham zou het scheppingsverhaal geschreven zijn als een polemiek tegen de toenmalige scheppingsverhalen. (Zie
WBC 1. Zoals bijvoorbeeld het niet noemen van de zon bij zijn naam [
שֶׁמֶשׁ sjemesj=zon], tegen eventuele afgodische associaties van die tijd, waarmee de zon ontmythologiseerd wordt tot een gewoon schepsel. Alleen God is god, en niet de zon.) Dan is er sprake van een theologische agenda. Dat kan ik beter plaatsen m.b.t. de Bijbel.
Maar dan blijf ik toch in mijn maag zitten met de bruikbaarheid van die oude verhalen. In hoeverre is de boodschap van de zondeval relevant, als Adam niet de eerste mens was en daarmee dus ook niet als collectief hoofd van de mensheid kan fungeren (
Romeinen 5:
12-21), omdat er ongetwijfeld veel meer mensen waren omdat Adam immers ook ergens vandaan moet komen?
Aangaande de mens weet ik overigens nog een leuke vraag.
De geschreven geschiedenis van de mensheid bestrijkt dacht ik zo'n 5000 jaren.
Als de mens echter circa 1.000.000 jaren oud is, wat heeft hij dan al die resterende 99,5% van zijn tijd gedaan? Was hij lui of zo? Het lijkt mij toch ietwat sterk dat hij pas de laatste 0,5% van zijn tijd op deze wereld zo snugger was om op het idee te komen dat schrijven wellicht eens een goed idee zou kunnen zijn. Het zou natuurlijk kunnen, maar ik vind het wel behoorlijk opmerkelijk.
(Ik had hier per ongeluk 3000 jaren neergezet i.p.v. 5000. Ik was even in de war met 3000 v.Chr. Sorry. Ik heb het verbeterd.)Mortlach schreef:Alleen was de ark niet zeewaardig. Ja, met moderne materialen en technieken, maar zonder stalen binnenwerk is een houten boot met de afmetingen van de ark onmogelijk. Het hout zou binnen de kortste keren kromtrekken waardoor water door talloze kieren naar binnen zou stromen.
Wellicht is de constructie niet compleet beschreven in Genesis, en zijn er technieken gebruikt waarvan we niet weten. Who knows?
Jouw bedenkingen doen niks af van het wonder van de zeewaardige afmetingen.