Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor JHM » 24 jan 2012 18:31

Mortlach schreef:Het theoretische ideaal is allemaal leuk en aardig, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat sommigen toch gemotiveerd worden door een angst voor de dood.

Als de schepping niet letterlijk waar is, dan is de zondeval geen historische gebeurtenis, dan is het offer van Jezus betekenisloos, en dan is er geen leven na de dood, en dan ga ik na de door verloren. Ik wil niet verloren gaan, DUS de schepping MOET wel letterlijk waar zijn.

Dit lijkt mij een aanname gebaseerd op een aantal bij elkaar geraapte meningen die in jouw voordeel spreken (niet oneerbiedig bedoeld).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 18:33

JHM schreef:Dit lijkt mij een aanname gebaseerd op een aantal bij elkaar geraapte meningen die in jouw voordeel spreken (niet oneerbiedig bedoeld).

O, ik zeg niet dat het voor alle gevallen geldt hoor. Ik geloof best dat er christenen zijn die dat stadium voorbij zijn. Daarom zei ik ook 'sommigen'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 24 jan 2012 18:38

JHM schreef:Dit is een misvatting waar de ongelovige graag mee schermt om de gelovige weg te zetten als angsthaas! Het doel van ons geloof is liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. (1tim1:5). Daarin speelt angst geen rol. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.(1joh4:18). Met het stellen van deze misvatting bevestig je juist dat je het niet snapt.
Het zou ook wel erg kort door de bocht zijn om de motieven van een gelovige uitsluitend in existentiele angst te zoeken. Er zijn meer redenen waarom iemand kan geloven of net niet geloven.
Laatst gewijzigd door Iznogoodh op 24 jan 2012 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2012 18:51

[quote="Mortlach"

Waarom sluiten die twee zaken elkaar uit? Ik zie namelijk geen tegenspraak. Je kiest nu een arbitraire grens en doet ook nog eens een uitspraak over wat jij 'passend' vindt.

Wat ik zie...wat is die mens in het universum dan, kan die uitspraken doen over de oorsprong over alles.

Niet? Jij zult net als ik leven in een situatie van enorme overvloed en veiligheid, terwijl nog geen 200 jaar geleden de kindersterfte (om eens wat te noemen) zo hoog was dat maar 20% van de kinderen de leeftijd van 5 haalde.

We komen op de diepste oceaanbodem, de hoogste berg, de meest onontbeerlijke omstandigheden en de mens komt er wel. Uiteraard zie ik ook wel dat het er in grote delen van de wereld een stuk minder rooskleurig aan toegaat, maar nog deel ik die pessimitische kijk op de mensheid als geheel totaal niet.

Een beetje harteloos denk ik, ik ben wel pessimistisch over de mensheid, wel voel ik me machteloos
tegenover al die ellende.

Ik ben geneigd om te zeggen dat sommigen signalen menen op te vangen waarvan ze menen dat die van God komen.

Gelukkig zeg je dat er sommige zijn....
Dit is geen tegenspraak. Ik kan me prima vinden in de wetenschap en tegelijkertijd zoeken naar of werken aan de zin van min bestaan. En droge feiten? Dat lijkt me toch niet.

Ik vind het één totaal niet op het andere lijken.

Je zoekt eigenwaarde in het niet hebben van eigenwaarde? Wat apart. Natuurlijk past een zekere mate van bescheidenheid, maar het totale afbraakscenario wat jij lijkt na te streven, nee, daar geloof ik niet zo in.

Dat is niet wat ik bedoel, Mortlach, en als jij het hebt over een afbraakscenario, dan denk ik over een opbouwscenario

Ja, nou en? Deel van volwassen verantwoordelijk gedrag is goed omgaan met dat soort dingen. Ik zie het probleem niet.

Ja waarom zou je.

Nou, voldoende eten, medicijnen en elektriciteit, bijvoorbeeld. Verder begrijp ik je probleem niet. Omdat wetenschap je niet bij de hand pakt en zegt 'Ondanks dat je maar een beetje een stumpertje bent die wel eens wat fout doe, houd ik toch wel van je hoor', voegt het niets van waarde toe?

Je mag het geloven hoor, je hele lange leven waarin je niet doodgaat aan cholera of polio... :-oo

Ik begrijp jou manier van denken niet en jij de mijne niet...is niet erg natuurlijk, maar ik vind het jammer, dat je zovaak over gaat is een sarcastische toon, voor mij houd het dus op, maar daar zal je niet van wakker liggen denk ik.

Overigens lijkt het, als ik mijn berichten zo terug lees, alsof de mens een zoals jij zegt een stumpertje
is, maar dat ik zeker niet wat ik geloof, ik denk dat de mens heel waardevol is, de daden van een mens zijn stumperig en op het eigen ik gericht in alles.
Maar weinigen die dat toe zullen geven, en willen veranderen dat is het probleem.

groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Malafide

Berichtdoor Malafide » 24 jan 2012 20:02

Hallo allemaal,

Ik vind dit een heel interessante vraag. Ikzelf ben moslim en ook daarin zou je zeggen dat het haaks op elkaar staat aangezien wij in het geloof heel veel overeenkomsten hebben. Sterker nog wij hebben dezelfde ideeen over waar wij vandaan komen.

Dus ik heb hier ook wel over nagedacht. Ik zie dat hier zoveel pagina's met reacties zijn en eerlijk gezegd zijn het mij er teveel om allemaal door te nemen dus ga ik gewoon vertellen hoe ik persoonlijk tegen dit onderwerp aankijk.

Ik geloof niet dat ik uit een kikker, een aap of uit een vis ben ontstaan.! Naar mijn mening is dit onmogelijk.

Neemt niet weg dat ik wel geloof in evolutie tot op zekere hoogte. Ik ben ervan overtuigd dat God of Allah s.w.t planten en dieren het vermogen heeft gegeven om zich aan te passen aan hun omgeving. Dus een ontwikkeling is tot op zekere hoogte een feit zoals ik het zie. Dit is bewezen met verschillende experimenten en gewoon door goed om je heen te kijken daar kunnen we dus niet omheen.

Maar het gaat mij veel te ver om een theorie op te hangen dat we allemaal uit 1 cel zijn ontstaan miljarden jaren geleden in de zee. Ik vind dat heeeeel ongeloofwaardig.

Verder denk ik dat wetenschappers koste wat het kost het geloof willen ontkrachten. Laatst zag ik bijvoorbeeld een programma op tv waar een hooggeleerde een heel verhaal ging vertellen waarom God niet kon bestaan. Uiteindelijk kwam het erop neer dat volgens zijn theorieën het heelal uit het niks moet zijn ontstaan. En als het uit het niks is ontstaan dan kan God niet bestaan,

Maar werd er al duizenden jaren geleden niet in de Torah, de Bijbel en ook in de Koran geschreven dat het heelal uit het niks is gecreëerd? Dus het heeft deze wetenschapper heel zijn leven gekost om tot dezelfde conclusie te komen als in de heilige boeken staat en dan ook nog op zo een raar iets te komen dat het dus niet kan. Terwijl hij precies hetzelfde zegt. Wat een idioot denk ik dan, Niet gelovig oke, maar kraam geen onzin uit.

Dit is in ieder geval mijn bijdrage aan dit topic. Reacties hierop zijn ook welkom

Mvg
Malafide

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 22:05

Malafide schreef:Maar het gaat mij veel te ver om een theorie op te hangen dat we allemaal uit 1 cel zijn ontstaan miljarden jaren geleden in de zee. Ik vind dat heeeeel ongeloofwaardig.

Dat kan, maar wetenschappers denken het niet voor niets natuurlijk.

Verder denk ik dat wetenschappers koste wat het kost het geloof willen ontkrachten. Laatst zag ik bijvoorbeeld een programma op tv waar een hooggeleerde een heel verhaal ging vertellen waarom God niet kon bestaan. Uiteindelijk kwam het erop neer dat volgens zijn theorieën het heelal uit het niks moet zijn ontstaan. En als het uit het niks is ontstaan dan kan God niet bestaan,

Wat een wetenschapper op persoonlijke titel wil doen, moet hij zelf weten. Jij vindt evolutie ongeloofwaardig, die man of vrouw mag het idee van God ongeloofwaardig vinden.

Wetenschap als gemeenschap doet geen uitspraken over God.

Mvg
Malafide

Welkom, hopelijk kun je je hier net zo vermaken als ik mij vermaak. Is het toevallig trouwens, of heb je expres 'Malafide' als naam gekozen. Het betekent namelijk 'Onbetrouwbaar'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 22:16

schaapje schreef:Wat ik zie...wat is die mens in het universum dan, kan die uitspraken doen over de oorsprong over alles.

Ja. Ik zie nog steeds het probleem niet. De mens is misschien nietig, maar de menselijke geest is zeer bijzonder, zeker als er wordt samengewerkt. We kijken terug naar het begin van het universum, we leren steeds meer over de absolute bouwblokken van materie, dat geeft mij vertrouwen dat geen probleem onoplosbaar is.

Een beetje harteloos denk ik, ik ben wel pessimistisch over de mensheid, wel voel ik me machteloos
tegenover al die ellende.

Dat kan ik me wel voorstellen. Dus doen we maar wat we kunnen, al is het een druppel op de gloeiende plaat.

Ik begrijp jou manier van denken niet en jij de mijne niet...is niet erg natuurlijk, maar ik vind het jammer, dat je zovaak over gaat is een sarcastische toon, voor mij houd het dus op, maar daar zal je niet van wakker liggen denk ik.

Dat was geen sarcasme, dat was gemeend. Kijk, wat ik niet begrijp is de zorgvuldige paaltjes die je wilt slaan om wat wetenschap mag onderzoeken. Met telescopen de Melkweg onderzoeken is prima, maar niet daarbuiten kijken hoor, want dan zou je eens conclusies trekken die niet gepast zijn. Wel onderzoek doen naar DNA en het menselijke genoom, maar zodra een bepaalde conclusie in zicht komt, worden er snel wat nieuwe paaltjes geslagen.

Dat begrijp ik dus niet. Voor mij is onderzoek bij wijze van spreken 'heilig'; wat het resultaat ook moge zijn. Resultaten ontkennen omdat ze me niet aanstaan? Dat kan ik me niet voorstellen, en al helemaal niet dat je bepaalde zaken NIET zou onderzoeken omdat je dan 'ongepaste' dingen te weten komt...

Overigens lijkt het, als ik mijn berichten zo terug lees, alsof de mens een zoals jij zegt een stumpertje
is, maar dat ik zeker niet wat ik geloof, ik denk dat de mens heel waardevol is, de daden van een mens zijn stumperig en op het eigen ik gericht in alles.
Maar weinigen die dat toe zullen geven, en willen veranderen dat is het probleem.

In alles? Dat lijkt me aantoonbaar onjuist. Dan zou liefdadigheid überhaupt niet bestaan, of onzelfzuchtige inzet voor een groter goed.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2012 22:39

quote="Mortlach"
De mens is misschien nietig, maar de menselijke geest is zeer bijzonder,

Dat ben ik met je eens Mortlach, maar heeft jou evolutie-theorie daar ook een verklaring voor.
wat is de geest van de mens, waarom hebben mensen een geest.

Maar ik denk dat jij het over het menselijk verstand hebt :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 22:51

schaapje schreef: Dat ben ik met je eens Mortlach, maar heeft jou evolutie-theorie daar ook een verklaring voor.
wat is de geest van de mens, waarom hebben mensen een geest.

Maar ik denk dat jij het over het menselijk verstand hebt :D

Deels, maar niet alleen dat. Want het is niet het verstand dat mensen ertoe aanzet talloze ontberingen te ondergaan in de zoektocht naar kennis, soms letterlijk lijf en leden te riskeren. Die drang om te willen weten, dat is niet alleen verstand, dat is geest.

Maar goed, ik bedoel geest inderdaad wel wat anders dan jij doet, waarschijnlijk.

Wat betreft die oorsprong - ik word een beetje moe van die oorsprongsvragen, alsof het feit dat we ergens nog geen antwoord op hebben het onderzoek naar dat antwoord ongeldig maakt...- maar goed, dat heeft ongetwijfeld te maken met de enorme redundantie van het menselijk brein die op een gegeven moment toch een functie krijgt. (redudantie is als het ware de reservecapaciteit). Tel daarbij op de zelfverwijzende organisatie (je kunt denken OVER je gedachten) en dan is 'geest' niet zo heel ver weg meer...

Malafide

Berichtdoor Malafide » 24 jan 2012 23:19

Mortlach schreef:Dat kan, maar wetenschappers denken het niet voor niets natuurlijk.\

Er is een zeker verband zoals ik al eerder zei. Maar ik vind persoonlijk dat ze er te ver in gaan. Het is gewoon te ver gezocht. En hun sterkste argument is in principe het begrip "tijd". Want ik miljarden jaren tijd moet het kunnen gebeuren want nu is het zo dat in slechts enkele generaties tijd al een vorm van evolutie waarneembaar is. Ik noem het zelf aanpassingsvermogen. Dus met miljarden jaren zou het kunnen dat een cel uitgroeit tot een krokodil tot een aap tot een mens. Maar mijn mening is dat dat te ver gezocht is. Omdat er een kleine mate van verandering mogelijk is hoeft het nog niet mogelijk te zijn dat de theorie klopt. Maar inderdaad evolutietheorie zegt het al, het is een theorie en dus nu op dit moment nog niet te bewijzen.

Wat een wetenschapper op persoonlijke titel wil doen, moet hij zelf weten. Jij vindt evolutie ongeloofwaardig, die man of vrouw mag het idee van God ongeloofwaardig vinden.

Wetenschap als gemeenschap doet geen uitspraken over God.

Het was niet zomaar een wetenschapper hoor. Zijn naam is Stephen Hawkings. Een begrip in de wetenschap. Google zijn naam maar anders

Welkom, hopelijk kun je je hier net zo vermaken als ik mij vermaak. Is het toevallig trouwens, of heb je expres 'Malafide' als naam gekozen. Het betekent namelijk 'Onbetrouwbaar'.

Bonafide vind ik niet zo een mooi woord. Malafide wel. Ik vermaak mij wel, bedankt

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jan 2012 23:34

mohamed schreef:door te geloven krijgt men hoop en hoop doet leven.

Lock&Stock schreef:Loze kreet in mijn ogen. Ik geloof niet in (een) God, maar ik ben wel gelukkig, ik heb hoop en ik leef.

Hoop die gezien wordt is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen? Ik geloof in een God die ik nog nooit gezien heb en hoop dat hij me zal redden zodra ik mijn laatste adem uitblaas. Dat is dus wel degelijk hoop.
Lock&Stock schreef:Ik weet dat op de kosmische schaal mijn leven, en dat van elke mens, echt h-e-l-e-m-a-a-l niets voorstelt, maar ook dat doet mij bijzonder weinig, eigenlijk niets.

Dat is maar een geluk want je verandert er ook niks aan.
Lock&Stock schreef:Ik ben blij dat ik leef, ik ben blij dat ik in deze tijd en op deze plek ben geboren. Ik ben daar dankbaar voor, maar niet dankbaar richting een god of een hogere macht, maar gewoon dankbaar. Over 20000 jaar weet (waarschijnlijk) niemand meer wie Lock&Stock nu eigenlijk was en wat hij allemaal bereikt heeft. En ook dat boeit me niet.

Nu begrijp ik waarom je mijn eerdere opmerking loos vindt. Op dit moment weet al bijna niemand meer wie Elvis is, dus dat jij tussen haakjes zet dat over 20000 jaar waarschijnlijk niemand meer weet wie ene Lock&Stock op een anoniem forum.... Kortom nu begrijp ik waarom want je hallucineert, streep die nullen maar rustig weg. :clown:
Lock&Stock schreef:Het gaat maar om 1 ding; de korte tijd die je hebt gelukkig zijn, dingen doen die je leuk vindt, zorgen dat als je op je sterfbed ligt je tevreden kan terugkijken.

Waarom pas op je sterfbed? Ik ben liever nu gelukkig en bovendien al gestorven.
Lock&Stock schreef:En heel belangrijk: het geluk van andere mensen niet verderven door de dingen die je doet. Ook zij hebben maar een korte tijd in dit leven. (Zie je wel, Atheisten/Agnosten weten ook wat moraal is ;) )

Steeds weer benadruk je dat het leven kort is, waarin ik een bepaalde spijt proef die ik niet kan rijmen met je verwijt dat mijn hoop loos is. Ook ik geniet van het leven en vind het jammer dat het zomaar voorbij is en als ik niet de hoop had dat er een hiernamaals is zou ik zeggen laten we zitten en eten want morgen sterven we.
Lock&Stock schreef:Ik snap denk ik wel dat veel mensen een soort van "doel" nodig hebben, of bang zijn dat het na de dood echt helemaal over is (waar ik van overtuigd ben), ik snap daarom ook wel dat mensen geloven. Alleen ik kan dat niet, ik kan niet ergens overtuigd in geloven omdat ik graag wil dat het zo is.

Het geloof is niet voortgebracht door de wil van een mens (2 Petr 1,21) dus het gaat helemaal niet om wat jij of ik wil maar om de wil van iemand anders.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 00:11

Malafide schreef: En hun sterkste argument is in principe het begrip "tijd".

Uh, en fossielen, en DNA en populatiegenetica en embryologie en noem nog maar een paar van die mooie vakgebieden.

Maar inderdaad evolutietheorie zegt het al, het is een theorie en dus nu op dit moment nog niet te bewijzen.

Het lijkt erop dat je een verkeerd idee hebt van wat 'theorie' betekent in wetenschappelijke zin. Dat geeft niets, dat is een veelvoorkomend probleem bij mensen die zich er niet echt in hebben verdiept. Het is niet zo dat theorie zomaar een gok is, of tegengesteld aan de praktijk. Het is geen autorijles.

Een theorie in wetenschappelijke zin is een overkoepelende en samenbindende verzameling verklaringen voor feiten.

Ik zal een voorbeeld geven met 3 feiten:
1) een feit is dat als ik iets loslaat, het dan altijd naar beneden valt. (Op Aarde)
2) Het is ook een feit dat dat vallen met een vaste versnelling gebeurt, 9,81 meter per seconde. (wederom op Aarde)
3) Ook blijkt dat dingen in een vacuüm allemaal even snel vallen, onafhankelijk van het gewicht. In een vacuum valt een veer precies even hard als een aambeeld.

Goed, dat zijn feiten. De verklaring van die feiten noemen we theorie en de theorie die iedereen accepteert is dat er een aantrekkende kracht is tussen massa's die we zwaartekracht noemen en die door Isaac Newton voor het eerst wiskundig werd beschreven. De theorie heet dan ook Newtons zwaartekrachttheorie.

Een ander voorbeeld is de theorie dat je ziek wordt van microorganismen, bacteriën en virussen, dat heet de Germ theory of disease. Als ik mezelf inspuit met griepvirus, krijg ik griep. Dat komt niet omdat mijn 4 lichaamssappen uit balans zijn (wat men lange tijd dacht).

Nog een voorbeeld is de theorie dat alle materie uit atomen bestaat, toepasselijk Atoomtheorie genaamd.

Hopelijk zie je in dat we van geen van de genoemde 3 theorieën denken dat we ze niet kunnen bewijzen en dat het daarom 'maar theorieën' zijn.

Eigenlijk zouden de principes achter evolutie moeten worden verheven tot wetten, net zoals Newtons formules over zwaartekracht zwaartekrachtwetten heten, maar in dit geval zit de term evolutietheorie zo diep ingebakken in de hedendaagse cultuur dat die verandering niet zal aarden. Maar over evolutietheorie bestaat net zo veel twijfel als over zwaartekrachttheorie, namelijk 0.

Of je moet je idee uitbreiden en argumenteren dat zwaartekrachttheorie, atoomtheorie en ziektekiemtheorie ook niet te bewijzen zijn...

Het was niet zomaar een wetenschapper hoor. Zijn naam is Stephen Hawkings. Een begrip in de wetenschap. Google zijn naam maar anders

Ja, ik ken Stephen Hawkings. Ik heb verschillende van zijn boeken in mijn kast staan (en gelezen ook). Zijn laatste boek zorgde nogal voor wat ophef omdat hij daar inderdaad expliciet vermeldt een model te hebben gevonden voor het ontstaan van alles waar hij geen god meer nodig heeft. Ik vond het boek een beetje tegenvallen. Je kunt beter zijn oudere werk lezen (A brief History of Time, bijvoorbeeld.)

Bonafide vind ik niet zo een mooi woord. Malafide wel. Ik vermaak mij wel, bedankt

Prima. Mijn naam is een whiskeymerk dat ik erg lekker vind. What's in a name? zoals Shakespeare al schreef...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 00:22

mohamed schreef: is en als ik niet de hoop had dat er een hiernamaals is.

Voor veel niet-gelovigen is het idee van een hiernamaals niets om op te hopen, maar is het een straf. Een eeuwigheid leven lijkt leuk, de eerste 100 jaar misschien, misschien wel 1000 jaar, maar 1 miljoen jaar daarna? En de miljard jaar daarna...? Ik moet er niet aan denken.

Daarbij is het idee van de hemel als 'perfecte' plaats voor mij een contradictie. Het zou immers betekenen dat al je handelen zinloos is. Niets wat je doet of laat kan ook maar enige positieve bijdrage leveren aan jezelf of aan anderen. Als je immers door een handeling gelukkiger zou kunnen worden in de hemel, betekent dat dat je er voor dat handelen niet 'perfect gelukkig bent', en dat kan niet, want dan zou je de hemel kunnen verbeteren.

Een eeuwigdurend, volslagen zinloos bestaan; dat is wat de hemel voor mij betekent.

maar goed, off topic...

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 25 jan 2012 01:05

Boekenlezer schreef:Als de evolutietheorie inderdaad waar is, dan heeft hij daar groot gelijk in.
Heeft de schepping toch plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis, dan is juist de evolutiegedachte een gevaar, lijkt mij. (Of het moet zijn, dat iets waar kan zijn, maar dat het radicaal andere idee geen gevaar vormt.)

Kortom, er staat wat op het spel. En hoe iemand dat inschat, hangt af van zijn positie hierin.

Beste Boekenlezer,

Je hebt groot gelijk. Er staat heel wat op het spel. Als de evolutietheorie klopt, dan heeft dat behoorlijke theologische implicaties. Als de evolutietheorie niet klopt, dan hebben de wetenschappers heel wat uit te leggen.

Wat let je om je er in te verdiepen? Lees er een paar boeken over, dan kun je zelf vaststellen of de evolutietheorie waar is of niet. Als je daar eenmaal over uit bent, kun je kijken wat voor (theologische) implicaties dat heeft. Volgens mij is dat de meest logische volgorde.

Ik zou zeggen: verdiep je erin! Zoveel moeite is het niet, en het is reuze interessant! Lees over gevonden fossielen, lees over het gefuseerde chromosoom 2.
Een paar boekentips:
-Finding Darwin's God van Kenneth Miller (een christen). Helaas nog niet in het Nederlands vertaald.
-Het grootste spektakel ter wereld van Richard Dawkins (atheist). Dit is een toegankelijk boek dat stap voor stap de belangrijkste bewijzen voor evolutie presenteert. Als het goed is in de meeste bibliotheken wel te vinden.

Voor tegengeluiden zou je bijvoorbeeld "De zwarte doos van Darwin" van Michael Behe kunnen lezen.
Er zijn in dit topic trouwens wel meer boeken langsgekomen die het lezen waard zijn.

Als je daar geen tijd/zin in hebt, prima, geen probleem. Maar dan heeft het volgens mij niet zoveel zin om hierover te discussiëren. Er zijn al 37 pagina's hierover volgeschreven, maar vooral over bijzaken. Als de evolutietheorie niet klopt, dan is het helemaal niet nodig om Genesis te combineren met evolutie. Als de evolutietheorie wel hout snijdt, dan kunnen we hier een interessante discussie houden over hoe we Genesis 1 en 2 moeten lezen, hoe het dan zit met de zondeval en erfzonde etcetera.

Is het trouwens geen idee om dit topic te splitsen?
-topic 1: Is evolutie waar of niet?
-topic 2: Als we ervan uitgaan dat evolutie waar is, hoe is dat dan te combineren met Genesis?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 01:06

Mortlach schreef:Een eeuwigdurend, volslagen zinloos bestaan; dat is wat de hemel voor mij betekent.

maar goed, off topic...
Misschien wel een interessant onderwerp om eens bij de hand te hebben, want ik heb geen idee wat ik me bij het eeuwige leven moet voorstellen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”