GezinsGids - Matigheid - starten met tweedehands inrichting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ScribentGG

GezinsGids - Matigheid - starten met tweedehands inrichting

Berichtdoor ScribentGG » 24 jan 2012 09:27

Beste forummers,

In april komt GezinsGids met een bijlage over Matigheid, waarin ook een artikel gewijd zal worden aan de (on)mogelijkheden bij het inrichten van je (nieuwe) woning.
De inrichting die nodig is om van je kale huis een leefbare ruimte te maken, is in diverse woonwinkels volop te verkrijgen, in alle wensbare soorten en maten die je maar wilt. Ze heeft meestal wel één ding gemeen: alles bij elkaar kost het een hoop geld. Wellicht veel te veel om op te kunnen brengen als starter..

Het kan natuurlijk ook anders.. je snuffelt eens hier en zoekt daar.. Marktplaats, tweedehands winkels, familie... en zo komt het huis van lieverlee ook wel vol. Niet nieuw, maar wellicht even zo knus en gezellig (of misschien wel nog wel meer). 't Heeft je in ieder geval veel minder geld gekost en ermee/erin leven kun je zo evengoed!

Voor dit artikel ben ik dan ook op zoek naar een (pasgetrouwd) stel die het op die wijze heeft gedaan. Ik zou hen hierover graag willen interviewen en ben benieuwd wat de reden was om hiervoor te gaan en ook hoe ze dit hebben aangepakt. Nog tegen bepaalde dingen aangelopen? Hoe reageerde de omgeving? En hoe bevalt het uiteindelijk? Enz. Enz.

Daarom... reageer gerust als je/jullie je hierin herkennen en deel je verhaal in GezinsGids. In het kader van matigheid (in deze zo grootverbruikende maatschappij) ook zeker het publiceren waard!

Hartelijke groeten en tot horens!
ScribentGG

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: GezinsGids - Matigheid - starten met tweedehands inricht

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2012 09:53

Wij hebben in het begin van ons huwelijk veel tweedehands spullen aangeschaft en mee genomen (want van twee huishouden naar 1 heb je al vrij snel tweede hands). Nog steeds zijn we van het tweedehands spul. =D>

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 24 jan 2012 10:58

Leuk idee voor een artikel!!!

Wij hebben hier in huis een beetje een mix: sommige spullen nieuw, andere via marktplaats of familie etc. Toen we onze zoon kregen, hebben we vooral via marktplaats en familie aangeschaft! Schandalig duur al die kinderspullen en sommige dingen van de 'lijst' heb je niet eens nodig!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 jan 2012 12:32

Toen we pasgetrouwd waren (ik net 19, hij 21) hadden we echt geen cent en hebben we op het bed na alles van zijn werkgever gehuurd (luchtmacht). Pas toen ik na 3 maanden een baan vond en we wat geld te besteden hadden, zijn we het eea gaan kopen. Pas nu, na 8 jaar huwelijk, hebben echt de spulletjes die we allebei echt mooi vinden.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 24 jan 2012 12:38

Bankstel 2e hands van ouders.
Salontafel 2e hands gekregen, zelf geschuurd en gelakt.
Eethoek nieuw gekocht.
Babykamer 2e hands gekregen en later vervangen door 2e hands van Marktplaats.
Keuken zat er al in.
Kast 2e hands gekregen.
Dressoir 2e hands gekregen.
Bed gekregen als huwelijkskado.
Wasmachine gekregen als kado.
Droger 2e hand van Marktplaats.
Koel/vries combinatie 2e hands gekregen.
Vaatwasser 2e hands gekregen.

Dus bijna alles 2e hands begonnen, nu een paar jaar later wel wat nieuw gekocht.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 jan 2012 12:59

Kan je helaas niet helpen, hebben werkelijk alles nieuw gekocht toen we trouwden :wink:
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2012 13:02

Toen wij trouwden, hadden we ook niet veel nieuws. Mijn man had al een appartement en we zijn begonnen met zijn "studenten"meubels.
We hebben wel een nieuwe wasmachine en slaapkamerinrichting gekocht.
Als ik zie hoe sommige stelletjes en een komplete trouwdag kunnen organiseren, EN een huis kunnen kopen MET inrichting.
Moet er wel bij zeggen dat wij in de gunstige tijd zaten, van hoogcunjunctuur, dus de inkomsten waren relatief hoog, de huur vrij laag, we hebben pas later een huis gekocht.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 24 jan 2012 18:13

@Schelpje; wij hadden een complete trouwdag, én een huis gekocht én een vrijwel helemaal nieuwe inrichting...En nee, we hebben geen van beide een hoog salaris...Ik had al jaren gespaard en m'n man ook, hij werkte al vanaf z'n 16e, ik heb vanaf m'n 19e fulltime gewerkt, en vanaf mn 16e om 't weekend en vakanties. (we waren 22 en 25 toen we trouwden, afgelopen jaar)
Dan is er vrij veel mogelijk; als je maar niet te hoge eisen stelt. Wij hebben gewone eenvoudige meubels van een budget-store, maar wel een goeie wat duurdere hoekbank, 't bed is ook niet de goedkoopste omdat ik nog wel 's rugklachten heb.
De bruiloft was ook niet t grootste van t grootste, en uiteindeiljk hadden we nog vrij veel spaargeld over!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2012 19:34

Is dat bijzonder dan? Ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik ooit bij een stel was dat alles nieuw had. Dat had ik nog nooit gezien. Ik vond het eerlijk gezegd niet gezellig, net alsof je in een woonwinkel woont...

Wij hebben veel meubels gekregen en weinig nieuw gekocht. En dat gaat ook niet zo snel gebeuren, ook al hebben we wel het geld ervoor. Het is prima zo. Waarom zou je iets weggooien wat er nog prima uitziet?

Ik vermoed dat mensen zoals Judith die al vanaf jonge leeftijd werken (maar nog wel bij hun ouders wonen) vaker een complete inrichting kopen bij het trouwen dan mensen die als arme student hebben geleefd met afdankertjes. Die neem je dan toch eerst mee, omdat je dat al hebt en er misschien ook aan gehecht bent geraakt. Ook heb je als student meestal niets om van te sparen, je maakt eerder schuld.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 24 jan 2012 20:14

Leuk onderwerp voor een artikel!
Vind het leuk als mensen het op die manier doen!
Ben wel benieuwd of je dan uiteindelijk niet steeds weer wat nieuws koopt/ iets vervangt/ veranderd enz en dan nog veel geld kwijt bent...?

Hier wel nieuwe meubels enzo. Alles past bij elkaar en na 5 jaar is alles nog mooi en goed. WIj zijn ook niet creatief en handig om dingen bij elkaar te zoeken, op te knappen enz.
WIj hebben beide tot het trouwen thuisgewoond, gewerkt (eerst bijbaantjes, later nog 2,3 jaartjes volledig) gingen niet uit, hadden geen auto, gingen keer met ouders mee op vakantie, hadden geen mobieltjes enz. Dan kun je flink sparen! Tegenwoordig lijkt het wel of jongeren niet meer kunnen sparen en weet ik niet wat uitgeven wat ze nog normaal vinden ook

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 24 jan 2012 20:54

wij hebben een combi van 2dehands en nieuw, ik vind het zowiezo leuk om koopjes te scooren daarnaast vindt ik het beter voor mijn portomonee en het mileu en de originaliteit,

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 24 jan 2012 21:49

Helemaal eens met Lalage! Ik vind alles nieuw ook al snel een beetje showroomachtig...
Wij hebben ook allebei eerst op een studentenkamer gewoond, denk dat dat echt wel scheelt.
In de omgeving waar ik vandaan kom is het niet gebruikelijk om 2e hands dingen te kopen.
Ik ben zo blij met m'n tweedehands spullen, misschien nog wel blijer dan met de spullen die we nieuw hebben gekocht. :lol:

Bij ons is het een beetje een mix: een 2e hands eettafel van Marktplaats, vind 'm nog iedere dag mooi :-) maar wel met nieuwe stoelen. Een groot 2e hands tijdschriftenrek, de boekenkasten zijn half nieuw, half uit de vroegere kamer van manlief, bank & bed zijn wel nieuw, dat vind ik wel zo fris ;-)
Wasmachine komt uit mijn studentenhuis, tvkast van marktplaats. Dat is wel echt onze topaankoop 2e hands, ben er nog trots op! Super gave massieve, white wash kast die nieuw heeeeeeeeeel duur was en wij voor 100,- op de kop hebben getikt! ::))

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 jan 2012 21:59

Toen wij trouwden had ik marktplaats nog niet echt ontdekt, maar we hebben wel onze spulletjes overal vandaan gescharreld. Mijn ouders hebben nog erg veel spullen opgeslagen staan die bij mijn grootouders vandaan kwamen, dus daar hebben we wat dingetjes uitgezocht, verder kwam er nog wat uit het huisje van manlief en regelmatig scharrelde ik wat op bij de kringloopwinkel (nog steeds, trouwens ;))
We hadden hier opzich best geld voor een compleet nieuwe inrichting, maar ik vind het dan algauw zo'n toonkamer worden, en dat past niet echt bij ons :)

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 jan 2012 09:17

Wij zijn begonnen met een minimum aan nieuwe meubels: een bed + 2 nachtkastjes, een eetkamertafel, salontafel, buffetkast, 6 rieten stoelen, een bankstel en een fauteuil. De rest van het huis hebben we in de loop van de tijd gevuld met -opgeknapte- rommelmarktspullen, Marktplaatskoopjes en krijgertjes van familie, vrienden, buren en kennissen.

Eigenlijk vind ik het jammer dat we toen nieuwe tafels en een buffetkast hebben gekocht; een antieke van Marktplaats -voor een prikje, zelf opgeknapt- geeft veel meer voldoening dan zo'n spiksplinternieuwe eiken kast waarvan de kleur nu uit de mode is ... Een bankstel zou ik persoonlijk wel altijd nieuw kopen, tenzij je weet waar 'ie vandaan komt.

Wat betreft gordijnen etc.: de stoffen ervoor komen van de markt en we hebben ze zelf gemaakt. Voor onze kamer hebben we zo'n 30 meter stof nodig, dus dat scheelde nogal met veel woonwinkels!

Op vloerbedekking voor de hal en de overloop hebben we niet bezuinigd, maar die van de slaapkamers kwam bij Leen Bakker vandaan en heeft daar 13 jaar gelegen zonder problemen! Inmiddels zijn van de beste stukken (die onder de kast/bedden lagen) een paar poppenhuizen voorzien van vloerbedekking ...

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 25 jan 2012 09:27

Wij hebben alleen de bank, eetkamerstoelen en ons bed nieuw. De rest ook tweedehands/ van marktplaats. Eigenlijk hadden we op zich het geld wel voor nieuw, maar vonden het gewoon niet echt nodig. En ik vind het altijd wel een kick om op marktplaats leuke dingen op te snorren en desnoods zelf te verven etc!

Terug naar “Archief”