Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jan 2012 14:17

Cicero schreef:Wat prof. Gijsbert van den Brink hier zegt is mij uit het hart gegrepen:

Citaat:
Daarom is het zo gevaarlijk (...) om een nieuwe campagne te starten tegen de evolutiegedachte, en in het bijzonder tegen de verenigbaarheid ervan met het christendom. Dit kan gemakkelijk averechts werken en jongeren ertoe aanzetten het christelijk geloof niet langer serieus te nemen.

Als de evolutietheorie inderdaad waar is, dan heeft hij daar groot gelijk in.
Heeft de schepping toch plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis, dan is juist de evolutiegedachte een gevaar, lijkt mij. (Of het moet zijn, dat iets waar kan zijn, maar dat het radicaal andere idee geen gevaar vormt.)

Kortom, er staat wat op het spel. En hoe iemand dat inschat, hangt af van zijn positie hierin.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2012 15:13

="Mortlach

Als ik een mens naast een mier zet, zie ik toch echt wat anders.

Ik bedoelde de nietigheid van de mens t.o.v. van het heelal.
Maar die zogenaamde eeuwigheid is helemaal niet oneindig.

Is er weer iets nieuws ontdenkt dan, ....vor de mens is het in ieder geval oneindig.

Het is ook geen hoogmoed dat wetenschappers drijft, maar (als het goed is) pure verwondering en de drang om te willen weten...

Dat zal zeker waar zijn, maar geeft die verwondering en al die ontdekkingen antwoord op de vraag waarom wij hier op deze kleine wereldbol leven. Wat is de zin van ons bestaan op dit plekje van het heelal, deze antwoorden hoor ik niet en die antwoorden worden niet gegeven.

Bij mij en vele anderen, ging de drang om te willen weten, juist om deze laatste dingen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 15:23

[quote="schaapje"
Ik bedoelde de nietigheid van de mens t.o.v. van het heelal.[/quote]

Ik begrijp dat wel, ik zie alleen niet waarom het een argument is. De mens is zoals hij is, het universum is heel groot, DUS kunnen we niets over het universum zeggen... Dat gaat er bij mij echt niet in.

Is er weer iets nieuws ontdenkt dan, ....vor de mens is het in ieder geval oneindig.

Dat is niets nieuws. En nogmaals, het universum is heel groot, en er zijn plaatsen waar we als mens nooit zullen komen (we kunnen er niet naartoe), maar met telescopen vangen we er wel signalen van op.

Dat zal zeker waar zijn, maar geeft die verwondering en al die ontdekkingen antwoord op de vraag waarom wij hier op deze kleine wereldbol leven. Wat is de zin van ons bestaan op dit plekje van het heelal, deze antwoorden hoor ik niet en die antwoorden worden niet gegeven.

Bij mij en vele anderen, ging de drang om te willen weten, juist om deze laatste dingen.

Ik kan prima leven met het idee dat daar geen antwoord op is, niet zoals jij het waarschijnlijk bedoelt. Ik ben erg blij dat IK mijn leven beheers en dat er niet een externe bron is die mij als een soort pionnetje in een groot spel gebruikt.

Omdat wetenschap daar geen antwoorden op geeft, betekent nog niet dat het daarom niet waar is. Wetenschap kijkt alleen naar het hoe, niet naar het waarom.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 15:25

Boekenlezer schreef:Als de evolutietheorie inderdaad waar is, dan heeft hij daar groot gelijk in.
Heeft de schepping toch plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis,

Waarom heeft de mens dan een gefuseerd chimpanseechromosoom? Waarom krijgt de mens zo nu en dan de hik?

dan is juist de evolutiegedachte een gevaar, lijkt mij. (Of het moet zijn, dat iets waar kan zijn, maar dat het radicaal andere idee geen gevaar vormt.)

Dat lijkt me waardevol om uit te zoeken :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jan 2012 15:43

Mortlach schreef:Ik kan prima leven met het idee dat daar geen antwoord op is, niet zoals jij het waarschijnlijk bedoelt. Ik ben erg blij dat IK mijn leven beheers en dat er niet een externe bron is die mij als een soort pionnetje in een groot spel gebruikt.

Dan bekijk je het te negatief want juist door te geloven krijgt men hoop en hoop doet leven.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 jan 2012 16:51

mohamed schreef:door te geloven krijgt men hoop en hoop doet leven.

Loze kreet in mijn ogen. Ik geloof niet in (een) God, maar ik ben wel gelukkig, ik heb hoop en ik leef.

Ik weet dat op de kosmische schaal mijn leven, en dat van elke mens, echt h-e-l-e-m-a-a-l niets voorstelt, maar ook dat doet mij bijzonder weinig, eigenlijk niets. Ik ben blij dat ik leef, ik ben blij dat ik in deze tijd en op deze plek ben geboren. Ik ben daar dankbaar voor, maar niet dankbaar richting een god of een hogere macht, maar gewoon dankbaar. Over 20000 jaar weet (waarschijnlijk) niemand meer wie Lock&Stock nu eigenlijk was en wat hij allemaal bereikt heeft. En ook dat boeit me niet.

Het gaat maar om 1 ding; de korte tijd die je hebt gelukkig zijn, dingen doen die je leuk vindt, zorgen dat als je op je sterfbed ligt je tevreden kan terugkijken. En heel belangrijk: het geluk van andere mensen niet verderven door de dingen die je doet. Ook zij hebben maar een korte tijd in dit leven. (Zie je wel, Atheisten/Agnosten weten ook wat moraal is ;) )

Ik snap denk ik wel dat veel mensen een soort van "doel" nodig hebben, of bang zijn dat het na de dood echt helemaal over is (waar ik van overtuigd ben), ik snap daarom ook wel dat mensen geloven. Alleen ik kan dat niet, ik kan niet ergens overtuigd in geloven omdat ik graag wil dat het zo is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 16:59

Lock&Stock schreef:Het gaat maar om 1 ding; de korte tijd die je hebt gelukkig zijn, dingen doen die je leuk vindt, zorgen dat als je op je sterfbed ligt je tevreden kan terugkijken. En heel belangrijk: het geluk van andere mensen niet verderven door de dingen die je doet. Ook zij hebben maar een korte tijd in dit leven. (Zie je wel, Atheisten/Agnosten weten ook wat moraal is ;) )

Hieraan wil ik wel toevoegen dat ik het proberen verzachten van het leed van anderen erg belangrijk vind, voordat we weer worden weggezet als een soort hedonisten.

Ik snap denk ik wel dat veel mensen een soort van "doel" nodig hebben, of bang zijn dat het na de dood echt helemaal over is (waar ik van overtuigd ben), ik snap daarom ook wel dat mensen geloven. Alleen ik kan dat niet, ik kan niet ergens overtuigd in geloven omdat ik graag wil dat het zo is.

Eensch.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2012 17:17

quote="Mortlach"

Ik begrijp dat wel, ik zie alleen niet waarom het een argument is. De mens is zoals hij is, het universum is heel groot, DUS kunnen we niets over het universum zeggen... Dat gaat er bij mij echt niet in.

Ik vind het geweldig dat er ontdekkingen zijn gedaan over het universum/heelal, hoe oneindig groot het is, en dat de aarde niet het centrum is waar alles kennelijk omdraait, maar het geeft de mens een nietige plaats dat vind ik passender, dan dat de mens met al zijn aardse wetenschap meent te kunnen verklaren waar al het leven is uit ontstaan.
De mens is zoals hij is....inderdaad, zo geweldig is dat niet zoals het op deze wereldbol toegaat.

Dat is niets nieuws. En nogmaals, het universum is heel groot, en er zijn plaatsen waar we als mens nooit zullen komen (we kunnen er niet naartoe), maar met telescopen vangen we er wel signalen van op.

Dat is mij bekend, maar vangen we ook de signalen op die God naar de mens zendt.

Ik kan prima leven met het idee dat daar geen antwoord op is, niet zoals jij het waarschijnlijk bedoelt. Ik ben erg blij dat IK mijn leven beheers en dat er niet een externe bron is die mij als een soort pionnetje in een groot spel gebruikt.

Dat is het verschil met mensen die zoekende zijn, men kan zoeken in de wetenschap, droge feiten, die op aarde geldig zijn, maar men kan ook zoeken naar de zin van het bestaan. En dan wel op een eerlijke manier, zo geweldig is de mens niet, jij niet en ik niet, eigenwaarde kan men juist vinden in het toegeven en erkennen dat alles wat je doet niet zo perfect is, Niemand maakt mij wijs dat er geen daden gedaan zijn in het leven, waarvan men heel veel spijt kan hebben. Je kan denken tja volgende keer beter, ik heb er wat van geleerd, maar de verkeerde daad is gedaan en niet meer uit te wissen.

Omdat wetenschap daar geen antwoorden op geeft, betekent nog niet dat het daarom niet waar is. Wetenschap kijkt alleen naar het hoe, niet naar het waarom.

Dat bedoel ik...wat heb ik er aan, wat voegt het aan waarde toe in een leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 jan 2012 17:18

Mortlach schreef:Hieraan wil ik wel toevoegen dat ik het proberen verzachten van het leed van anderen erg belangrijk vind, voordat we weer worden weggezet als een soort hedonisten.

Uiteraard!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 17:36

schaapje schreef:Ik vind het geweldig dat er ontdekkingen zijn gedaan over het universum/heelal, hoe oneindig groot het is, en dat de aarde niet het centrum is waar alles kennelijk omdraait, maar het geeft de mens een nietige plaats dat vind ik passender, dan dat de mens met al zijn aardse wetenschap meent te kunnen verklaren waar al het leven is uit ontstaan.

Waarom sluiten die twee zaken elkaar uit? Ik zie namelijk geen tegenspraak. Je kiest nu een arbitraire grens en doet ook nog eens een uitspraak over wat jij 'passend' vindt.

De mens is zoals hij is....inderdaad, zo geweldig is dat niet zoals het op deze wereldbol toegaat.

Niet? Jij zult net als ik leven in een situatie van enorme overvloed en veiligheid, terwijl nog geen 200 jaar geleden de kindersterfte (om eens wat te noemen) zo hoog was dat maar 20% van de kinderen de leeftijd van 5 haalde.

We komen op de diepste oceaanbodem, de hoogste berg, de meest onontbeerlijke omstandigheden en de mens komt er wel. Uiteraard zie ik ook wel dat het er in grote delen van de wereld een stuk minder rooskleurig aan toegaat, maar nog deel ik die pessimitische kijk op de mensheid als geheel totaal niet.

Dat is mij bekend, maar vangen we ook de signalen op die God naar de mens zendt.

Ik ben geneigd om te zeggen dat sommigen signalen menen op te vangen waarvan ze menen dat die van God komen.

Dat is het verschil met mensen die zoekende zijn, men kan zoeken in de wetenschap, droge feiten, die op aarde geldig zijn, maar men kan ook zoeken naar de zin van het bestaan.

Dit is geen tegenspraak. Ik kan me prima vinden in de wetenschap en tegelijkertijd zoeken naar of werken aan de zin van min bestaan. En droge feiten? Dat lijkt me toch niet.

En dan wel op een eerlijke manier, zo geweldig is de mens niet, jij niet en ik niet, eigenwaarde kan men juist vinden in het toegeven en erkennen dat alles wat je doet niet zo perfect is,

Je zoekt eigenwaarde in het niet hebben van eigenwaarde? Wat apart. Natuurlijk past een zekere mate van bescheidenheid, maar het totale afbraakscenario wat jij lijkt na te streven, nee, daar geloof ik niet zo in.

Niemand maakt mij wijs dat er geen daden gedaan zijn in het leven, waarvan men heel veel spijt kan hebben. Je kan denken tja volgende keer beter, ik heb er wat van geleerd, maar de verkeerde daad is gedaan en niet meer uit te wissen.

Ja, nou en? Deel van volwassen verantwoordelijk gedrag is goed omgaan met dat soort dingen. Ik zie het probleem niet.

Dat bedoel ik...wat heb ik er aan, wat voegt het aan waarde toe in een leven.

Nou, voldoende eten, medicijnen en elektriciteit, bijvoorbeeld. Verder begrijp ik je probleem niet. Omdat wetenschap je niet bij de hand pakt en zegt 'Ondanks dat je maar een beetje een stumpertje bent die wel eens wat fout doe, houd ik toch wel van je hoor', voegt het niets van waarde toe?

Je mag het geloven hoor, je hele lange leven waarin je niet doodgaat aan cholera of polio... :-oo

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 24 jan 2012 18:11

Relgie voegt waarde toe aan een bestaan?
En als beloning krijg je dan het eeuwige leven wat die vermeende waarde direct weer uitwist.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 jan 2012 18:13

Lock&Stock schreef:Ik snap denk ik wel dat veel mensen een soort van "doel" nodig hebben, of bang zijn dat het na de dood echt helemaal over is (waar ik van overtuigd ben), ik snap daarom ook wel dat mensen geloven. Alleen ik kan dat niet, ik kan niet ergens overtuigd in geloven omdat ik graag wil dat het zo is.

Dit is een misvatting waar de ongelovige graag mee schermt om de gelovige weg te zetten als angsthaas! Het doel van ons geloof is liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. (1tim1:5). Daarin speelt angst geen rol. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.(1joh4:18). Met het stellen van deze misvatting bevestig je juist dat je het niet snapt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 18:15

JHM schreef:Dit is een misvatting waar de ongelovige graag mee schermt om de gelovige weg te zetten als angsthaas! Het doel van ons geloof is liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. (1tim1:5). Daarin speelt angst geen rol. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.(1joh4:18). Met het stellen van deze misvatting bevestig je juist dat je het niet snapt.

Tja, dat is de theorie. Maar hoe vaak is de praktijk toch anders? Je hoeft de refoweb vragenrubriek maar door te lezen en je ziet dat theorie en praktijk niet altijd goed samengaan.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 jan 2012 18:20

Mortlach schreef:Tja, dat is de theorie. Maar hoe vaak is de praktijk toch anders? Je hoeft de refoweb vragenrubriek maar door te lezen en je ziet dat theorie en praktijk niet altijd goed samengaan.

Ik snap je opmerking niet?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2012 18:24

JHM schreef:Ik snap je opmerking niet?

Het theoretische ideaal is allemaal leuk en aardig, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat sommigen toch gemotiveerd worden door een angst voor de dood.

Als de schepping niet letterlijk waar is, dan is de zondeval geen historische gebeurtenis, dan is het offer van Jezus betekenisloos, en dan is er geen leven na de dood, en dan ga ik na de door verloren. Ik wil niet verloren gaan, DUS de schepping MOET wel letterlijk waar zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”