Boekenlezer schreef:Er wordt, zoals gewoonlijk, wel een schimmige bedoening van gemaakt, moet ik zeggen. Het komt altijd hier op neer:
- Als een niet-evolutionist een evolutionist citeert, doet hij dat altijd verkeerd, door de tekst uit de context te trekken. Zo suggereert hij dingen die niet bedoeld zijn. (Zouden echt álle niet-evolutionisten zo dom zijn? Hoe weet ik dat hier geen sprake is van handige slinkse vindingen, om zich er onderuit te praten, en interpretaties die goed in het evolutionistische straatje passen maar niet noodzakelijk waar, gemakkelijk gemaakt door het enorme leger evolutionisten?)
Omdat niemand zo cynisch is. Ik toon toch aan hoe het zit? Ik geef de context van het citaat toch. Je kunt het vervolgens toch zelf nalezen. Als je zelfs dat niet van me wilt aannemen, dan kunnen we net zo goed ophouden.
Maar wat is er nu waarschijnlijker? Dat er een bioloog verkeerd wordt geciteerd door mensen die daar nogal belang bij hebben, of dat de uitspraak waar is maar dat mensen vervolgens er context bij gaan verzinnen? Het spijt me zeer als je dat laatste denkt, want dat zegt nogal wat over mij en over de mensen die de moeite nemen creationistische leugenarij te bestrijden. Ik zou het intellectueel niet kunnen verdragen om andermans woorden zo te verdraaien, omdat ik namelijk wel integreteit heb.
Sterker nog, als ik erachter zou komen dat er context wordt verzonnen, zou ik daar net zo hard tegen in het geweer komen.
En wat betreft dat altijd, nee, vast niet altijd, maar ik heb toch meerdere keren laten zien dat het wel vaak voorkomt, vaak genoeg om ook als christen op je hoede te zijn voor je huichelachtige geloofsgenoten. Wat dat betreft is het pure ervaring. Ik geef mensen echt het voordeel van de twijfel wel, maar dat houdt een keer op. Liegen op het internet is gewoon een erg slecht idee, omdat er altijd wel iemand is die je leugen aan het licht brengt.
Maar het is wel weer typisch: in plaats van te accepteren dat je geloofsgenoten lopen te jokken voor de Heere, wordt de wetenschap
nog meer verdacht gemaakt... "Dat bewijs dat het een leugen is, dat is vast vervalst"... jaja, het zal allemaal wel.
- Blijf van de evolutietheorie af als je geen wetenschapper bent. Je kritische oordeel is per definitie te oppervlakkig, en dus ongeldig. (Blijkbaar speelt dat probleem dan vreemd genoeg niet bij niet-wetenschappelijke aanhangers van die theorie! Zolang je maar gelovig die theorie naspreekt leggen we je niets in de weg.)
Het is hooguit een beroep op enige bescheidenheid. Het staat raarder om het met duizenden experts oneens te zijn (en vaak op aantoonbaar ongeldige redenen) dan om het met ze eens te zijn, toch? Ik weet te weinig van theologie, daarom zal je mij niet vaak zien zeggen dat de heren en dames theologen het mis hebben.
En hoe weet ik dat het denken van dr. Margulis altijd consistent is geweest? Een mens kan ook wel eens van mening veranderen. Dat hij op het ene moment dit denkt, maar later toch anders. In zo'n geval is er geen sprake van een logisch verband tussen twee tegengestelde uitspraken.
Omdat ik eerder zou vertrouwen in de integriteit van mensen die geen belang hebben of evolutie waar is of niet, die enkel proberen leugens bloot te leggen, dan in de integriteit van mensen die er alle belang bij hebben dat evolutie niet waar is. (en blijkbaar over intellectuele lijken gaan om dat aan te tonen).
Dat is voor mij geen signaal. Ongeldig!
Pardon? Hoezo selectief?
We zitten hier middenin een discussie over of het valide is christelijk geloof en de evolutietheorie te combineren. Dan kunnen er allerlei aspecten aan de orde komen. Wat ik beweerde, is dat ik nogal wat problemen zie opdoemen, als we inderdaad aan de evolutietheorie moeten met onze bijbel in de hand. Dat ga ik dan niet noemen uit angst of luiheid, maar omdat ik een probleem zie waarvan ik zoiets heb van: dat moet je je dan wel even realiseren! Ik zou niet vreemd opkijken als de uitleg van Genesis dan het karakter gaat krijgen van een babylonische spraakverwarring.
Ja, ik zie die problemen ook wel, maar wat je nu lijkt te doen is je hoofd in het zand steken. "Help, problemen... en misschien kunnen we die niet oplossen... laten we maar net doen of ze niet bestaan dan, lekker veilig." Heb een beetje meer vertrouwen, ook in je eigen theologen, dat ze wel met een oplossing komen... Als het karakter van Genesis dan verandert, dat zij dan zo. Als je dat bij voorbaat uitsluit, zegt dat meer over je eigen gehechtheid dan over de waarheid van evolutie.