Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schaapje » 06 dec 2011 20:12

quote="Riska"O jawel, ik begrijp het.
Het is - een heel oneerbiedige vergelijking - een ui, die je moet afpellen.
Een kern is een kern van iets (of iemand als het om een mens gaat). Anders is het geen kern.

Als ik aangeef dat de kern voor mij is dat Christus de gekruisigde en opgestane Heer is, als verzoening van onze zonden, dan is de schil eromheen het gebod om God lief te hebben met geheel het hart, verstand en de ziel en de naaste als onszelf.
En dat we heel erg moeten uitkijken dat we ons niet een juk opleggen dat niet bedoeld is. Het juk van: "we moeten zus en zo handelen, denken en doen", anders zijn we geen christen. Zoiets.

En dan komen de verschillen in opvatting. Regels van de kerk - en die zijn van kerkgenootschap tot kerkgenootschap anders, omdat de Bijbel steeds weer anders wordt uitgelegd.
De kunst is om, als christenen, te respecteren dat die uitleg soms sterk van elkaar verschilt.

Dat was mijn antwoord ook over de richtlijnen hoe een gemeente te besturen, en dat het jammer is dat er zoveel zaken bij gekomen zijn die niet in de Bijbel terug gevonden kunnen worden.

Daarom snap ik het antwoord van TK niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 dec 2011 10:35

T.A.F. schreef:Er is maar EEN Geest, EEN Ware leer, EEN versie.

daarvan uitgaande, is die ENE Ware leer soms dat diversiteit mag bestaan..
maar dat geld zeker niet voor elk punt.

Sommige punten gaan zo ver, zo gruwelijk, zo onfatsoenlijk dat ik een kerk die zegt dat dat in orde is, gewoon geen kerk meer is.

of om het simpeler te vertalen : de dordse leerregels afwijzen, opwekking zingen, en als vrouw broeken dragen en voorgaan is tot daar aan toe... maar een kerk die homohuwelijken inzegend, of uitspreekt dat het niet uitmaakt of je nou christen, boedhisht, moslim, etc bent, want alle wegen leiden naar God... IS geen kerk.

er is een grens aan tolerantie... een ui kan ook rot zijn!
De kerk is dan wel kerk, maar de voorganger die dat zegt is geen goede voorganger..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 dec 2011 10:48

Schaapje, wat ik probeer te zeggen is dit:

Er is (helaas!) in de gereformeerde gezindte (maar net zo goed daarbuiten) een heleboel tot "wet en regel" verheven, wat het helemaal niet is. En vervolgens vergeet men de kern, waarover we het hier eens zijn!
Dat is een inhoudsloze vorm geworden.

Wat gebeurt er? Mensen herontdekken de kern, en dat is geweldig!
Echter... In het weggooien van allerlei menselijke verzinsels, wat niet erg is, gaat men zo ver dat Bijbelse gegevens over allerlei zaken, er ook niet meer toe doen.

Om in de ui-beeldspraak te blijven: men pelt niet alleen de losse rokken van de ui, maar pelt ook het eetbare gedeelte van de ui er maar af.

Om het heel anders te zeggen: Jezus is niet los verkrijgbaar. Hij wordt ons geopenbaard in het Woord. We kunnen niet dat stukje van het Woord nemen, dat wat expliciet over Hem gaat, en de rest weglaten.

Eén voorbeeld, met het gevaar dat we daar over gaan twisten, wat niet mijn bedoeling is.
Paulus geeft in zijn brieven voorschriften voor kleding. Welke? Even kort samengevat: matig en eerbaar/kuis.
De voorschriften over kleding zijn een beetje ontaard hier en daar, de norm van Paulus is nogal ver ingevuld. Er lijkt maar één invulling mogelijk, bijvoorbeeld voor een vrouw: rok tot minstens de enkels.
Het gevolg: mensen ontdekken dat dit helemaal niet is wat Paulus en heel de Bijbel voorschrijft.
De conclusie is dan: kleding maakt niets uit.

Met de menselijke inzetting is zo alleen wel het woord van Paulus ook geschrapt. Kleding maakt wel degelijk uit, anders had hij er niet over hoeven schrijven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 dec 2011 11:52

@TheKeimpe,

Ik snap nu wat je bedoelt en kan er helemaal mee eens zijn.
Men kan wel zeggen Christus te kennen, maar dat zal dan duidelijk moeten worden is een veranderd gedrag en een verandering van denken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 09 dec 2011 19:27

Mooi TK, zoals jij het verwoordt. Zo zie ik het ook.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 13 dec 2011 23:33

T.A.F. schreef:Er is maar EEN Geest, EEN Ware leer, EEN versie.

daarvan uitgaande, is die ENE Ware leer soms dat diversiteit mag bestaan..
maar dat geld zeker niet voor elk punt.

Sommige punten gaan zo ver, zo gruwelijk, zo onfatsoenlijk dat ik een kerk die zegt dat dat in orde is, gewoon geen kerk meer is.

of om het simpeler te vertalen : de dordse leerregels afwijzen, opwekking zingen, en als vrouw broeken dragen en voorgaan is tot daar aan toe... maar een kerk die homohuwelijken inzegend, of uitspreekt dat het niet uitmaakt of je nou christen, boedhisht, moslim, etc bent, want alle wegen leiden naar God... IS geen kerk.

er is een grens aan tolerantie... een ui kan ook rot zijn!

Aan duidelijkheid niets te wensen overlatend. Nu begrijp ik ook wat meer uw reaktie op mijn schrijven.
Ik hoop wel dat u goed leest wat anderen hier steeds schrijven "hebt uw naasten lief gelijk uzelf".....
U moet wel een behoorlijk orthodoxe kerk aanhanger zijn als ik uw aanmatigende en zelfgenoegzame stukjes over andersdenkenden zo lees hier en daar zeg pfff..(?)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2011 20:35

"U moet wel een behoorlijk orthodoxe kerk aanhanger zijn als ik uw aanmatigende en zelfgenoegzame stukjes over andersdenkenden zo lees hier en daar "

Lees ik hier niet een verschrikkelijke generalisatie... Mensen die aanmatigend en zelfgenoegzaam zijn, moeten wel behoorlijk orthodoxe kerk aanhangers zijn...

Dat meen je toch niet?

De leider van Noord-Korea was ook aanmatigend en zelfgenoegzaam, maar niet zo orthodox kerkelijk, bijvoorbeeld...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 17 jan 2012 12:48

'k vind dat refoweb nu wel heeeeeeeeeeeeeeel erg naar rechts zwabbert gezien het laatste antwoord van ds pieters... of lees ik het nu verkeerd?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 17 jan 2012 13:25

Bertiel schreef:'k vind dat refoweb nu wel heeeeeeeeeeeeeeel erg naar rechts zwabbert gezien het laatste antwoord van ds pieters... of lees ik het nu verkeerd?

Bezwaar ? :roll:
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jan 2012 13:43

Bertiel schreef:'k vind dat refoweb nu wel heeeeeeeeeeeeeeel erg naar rechts zwabbert gezien het laatste antwoord van ds pieters... of lees ik het nu verkeerd?

ja volgens mij lees jij het verkeerd. refoweb is neutraal in deze, het is de vraagsteller die het volgende vraag:

Aan een dominee uit de rechterflank van de Ger. Gezindte. Waarom komen er vrijwel geen dominees uit de rechterflank van de Ger. Gezindte

hij stelt een vraag aan een zo rechts mogelijke ds. Nu, daar krijgt hij antwoord van.
En hij vraagt waarom uit die kant weinig ds ergens komen. Wel, wederom een eerlijk antwoord van een ds die er zelf niet naartoe gaat. Duidelijker antwoord is er niet ( of jij het eens bent met het antwoord doet er verder niet toe lijkt me )

Ik zie niet waarom refoweb hierin naar links of naar rechts zwabbert.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 17 jan 2012 14:02

Het remonstrantisme is hetgeen op de synode in Dordt werd veroordeeld en buiten de kerk werd gezet. Dominees die een volledige gereformeerde leer aanhangen en die verkondigen remonstrantse getint te noemen is een onterechte en beledigende benaming van iets wat niet in ds Pieters straatje past!
Ik zie heus wel in dat het antwoord op de juiste plaats is gekomen en dat het een eerlijk antwoord is, maar ik vind het ontzettend vreemd dat een dusdanige veroordeelende beantwoording, wat een klap in het gezicht moet zijn van andere dominees die er spreken en ook in de vragenrubriek antwoorden, voluit wordt geplaatst door refoweb!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jan 2012 14:49

Bertiel schreef:Het remonstrantisme is hetgeen op de synode in Dordt werd veroordeeld en buiten de kerk werd gezet. Dominees die een volledige gereformeerde leer aanhangen en die verkondigen remonstrantse getint te noemen is een onterechte en beledigende benaming van iets wat niet in ds Pieters straatje past!
Ik zie heus wel in dat het antwoord op de juiste plaats is gekomen en dat het een eerlijk antwoord is, maar ik vind het ontzettend vreemd dat een dusdanige veroordeelende beantwoording, wat een klap in het gezicht moet zijn van andere dominees die er spreken en ook in de vragenrubriek antwoorden, voluit wordt geplaatst door refoweb!

kijk, jij bent het niet eens met het antwoord, en niet eens met de plaatsing van het antwoord tov andere ds. ( dat kan ik me best voorstellen )

maar nog steeds ik blijf bij mijn mening, dit betekent niet dat refoweb ineens een heel rechts zwabbert, dat is toch wat je in eerste instantie vroeg

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 17 jan 2012 14:53

meribel schreef:kijk, jij bent het niet eens met het antwoord, en niet eens met de plaatsing van het antwoord tov andere ds. ( dat kan ik me best voorstellen )

maar nog steeds ik blijf bij mijn mening, dit betekent niet dat refoweb ineens een heel rechts zwabbert, dat is toch wat je in eerste instantie vroeg

Het was ook meer cynisch bedoeld, zo van: Refoweb steunt alles van jijdaar en als er iets tegen jijdaar wordt gepost of op het forum of in de vragenrubriek dan zijn omega en henkie er als de spreekwoordelijke kippen bij, en nu wordt opeens zo'n antwoord geplaatst!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 jan 2012 15:14

Het zou toch wat zijn als er antwoorden werden gecensureerd :shock:
ds. Pieters geeft gewoon heel duidelijk aan waarom hij zelf niet op de Jij-daaravonden spreken wil En daarom is hij een van de predikanten die de vragensteller bedoelt en daarom kan hij die vraag beantwoorden. Ds Pieters heeft een mening over de sprekers op de Jijdaaravond, en gebruikt die mening om te verduidelijk waarom hij daar niet wil spreken.
Nee, 'k geloof dat ik je probleem niet snap.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jan 2012 15:51

mw schreef:Het zou toch wat zijn als er antwoorden werden gecensureerd :shock:
ds. Pieters geeft gewoon heel duidelijk aan waarom hij zelf niet op de Jij-daaravonden spreken wil En daarom is hij een van de predikanten die de vragensteller bedoelt en daarom kan hij die vraag beantwoorden. Ds Pieters heeft een mening over de sprekers op de Jijdaaravond, en gebruikt die mening om te verduidelijk waarom hij daar niet wil spreken.
Nee, 'k geloof dat ik je probleem niet snap.

sterker nog, vlgs mij zegt die ds Pieters ( die ik verder overigens niet ken ) dat hij geen mening over de sprekers op de jijdaar avonden heeft anders dan de mening dat ze van een andere denominatie zijn, en dat het om verwarring te voorkomen dan beter is dat hij daar niet staat. lijkt me prima.

waar de mensen die reacties geven over struikelen zijn vlgs mij dat dominee pieters die andere ds remonstrants-achtig noemt. ach...Je moet het beestje toch een naampje geven zou ik zo zeggen.

Terug naar “Archief”