De beproefdheid van uw geloof.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

De beproefdheid van uw geloof.

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2012 10:53

2 Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, 3 want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. 4 Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet.
5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.
Jakobus

Soms weet ik het zelf niet meer, ik heb altijd geweten toen ik voor het eerst in het Woord ging lezen,
ik geloof God. Zeker weet ik dat God aan/ in ons verstand en geest werkt, dat zal ik nooit ontkennen, maar God echt geloven op Zijn woord, dat is toch iets wat de mens moet doen om tot Hem te komen.

Hierboven zegt het Woord dat ons geloof beproeft moet worden, dat we moeten volharden in geloof, is toch iets wat ons te doen staat.

Als het zo is wat menigeen zegt dat geloof een gave van God is, dan kunnen wij ons af vragen waarom ons geloof beproeft moet worden. God beproeft toch niet Zijn gave?

Zo weet ik dat het God is die ons de gave van de HG geeft door wedergeboorte, het is Zijn gave en over deze gave wordt niet geschreven dat Hij beproeft moet worden, ...wel kunnen wij de HG bedroeven en kan de HG uitdoven.

Ik zou graag weten hoe anderen hier over denken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Luke.
Mineur
Mineur

Re: De beproefdheid van uw geloof.

Berichtdoor Luke. » 17 jan 2012 10:56

wij hebben allemaal een zekere mate van geloof ontvangen, en we worden nooit beproefd boven wat we aankunnen. Onze eigen wil is er ook nog; die wordt beproefd. Iedereen heeft het geloof wel; wat er beproefd wordt is de discipline om ernaar te luisteren als de verleiding om de hoek komt kijken.
Laatst gewijzigd door Luke. op 17 jan 2012 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2012 11:29

@Luke

Dus eigenlijk zeg je dat geloof met onze wil te maken heeft.
En nergens lees ik Luke dat we ooit beproefd worden boven wat we aan kunnen, of heb de de n vergeten?

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 17 jan 2012 11:36

zeer zeker de N vergeten
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2012 12:04

zeer zeker de N vergeten

Jak. 1:6
Maar hij moet bidden in geloof, ...in geen enkel opzicht tewijfelende want wie twijfelt gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.
7. Want zulk een mens moet niet menen, dat Hij iets van de Here zal ontvangen.

Zou je deze tekst door kunnen trekken i.v.m. met het ontvangen van de HG en wedergeboorte?
Tot Christus Jezus gaan en je zonden belijden en vragen om redding en vergeving?
Een mens moet komen in geloof en met zijn hele wil.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 jan 2012 08:25

mijn gedachte in deze is dat God in alle omstandigheden ons in Zijn vrede en vreugde wil laten zijn.
maar zo vaak denken we iets van 'als eerst dit maar of als we dat berijkt hebben of hebben, dan ...

ons afgelopen half jaar was erg zwaar in velerlei opzicht. veel van wat als normaal gezien wordt (b.v. een plek om te wonen) hadden we niet. een tijd lang zeiden we tegen elkaar: "als we eerst maar weer op orde zijn, dan kunnen we aan de slag".
nadenken over mat 6 zijn we daarna toch aan de slag gegaan, maar bleven toch voor ons 'welzijn' stellen dat we een eigen plek nodig hadden. onbewust vertelden we God hoe Hij voor ons moest zorgen.
pas toen we dat beleden, kregen we vrede en konden we genieten van het leven en al het gede wat wel ons deel was. ondanks dat er uiterlijk niets veranderde.

gisteren gebeurde, na maanden, uiteindelijk het onmogelijke; buitenlanders (wij dus) mogen een huis huren en daarin wonen.

voor mij heb ik geleerd dat God onveranderlijk goed is en dat we in die goedheid mogen leven ook al zit alles zeer tegen en lijkt er ogenschijnlijk geen oplossing.

wat is ons genoeg? God en een eigen plekje om te wonen? God en gezondheid? God en een baan? God en een fijne kerk om bij te horen? God en een levenspartner? God en...? of God alleen.

ik hoop dat ik deze les niet vergeet, want de prijs ervoor was hoog.
ik ben benieuwd wat de volgende beproeving wordt, welke lessen in het verschiet liggen.
dit schrijvende zie ik dat beproeving ook een test kan zijn waarin we onze bekwaamheid kunnen tonen
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2012 09:55

mijn gedachte in deze is dat God in alle omstandigheden ons in Zijn vrede en vreugde wil laten zijn.
maar zo vaak denken we iets van 'als eerst dit maar of als we dat berijkt hebben of hebben, dan ...

Inderdaad wij willen zoveel, alsof wij weten wat goed voor ons is.

ons afgelopen half jaar was erg zwaar in velerlei opzicht. veel van wat als normaal gezien wordt (b.v. een plek om te wonen) hadden we niet. een tijd lang zeiden we tegen elkaar: "als we eerst maar weer op orde zijn, dan kunnen we aan de slag".
nadenken over mat 6 zijn we daarna toch aan de slag gegaan, maar bleven toch voor ons 'welzijn' stellen dat we een eigen plek nodig hadden. onbewust vertelden we God hoe Hij voor ons moest zorgen.
pas toen we dat beleden, kregen we vrede en konden we genieten van het leven en al het gede wat wel ons deel was. ondanks dat er uiterlijk niets veranderde.

Heel herkenbaar, alsof we recht hebben op de dingen die wij nodig hebben, maar wel is het een worsteling hoor, in vol vertrouwen alles aan Hem over te geven, heeft veel met onze wil te maken.

gisteren gebeurde, na maanden, uiteindelijk het onmogelijke; buitenlanders (wij dus) mogen een huis huren en daarin wonen
.
Fantastisch gefeliciteerd, Jan, .....en dat is zeker geen toeval....zoals op een ander topic wordt gedacht :(

voor mij heb ik geleerd dat God onveranderlijk goed is en dat we in die goedheid mogen leven ook al zit alles zeer tegen en lijkt er ogenschijnlijk geen oplossing.

wat is ons genoeg? God en een eigen plekje om te wonen? God en gezondheid? God en een baan? God en een fijne kerk om bij te horen? God en een levenspartner? God en...? of God alleen.

ik hoop dat ik deze les niet vergeet, want de prijs ervoor was hoog.
ik ben benieuwd wat de volgende beproeving wordt, welke lessen in het verschiet liggen.
dit schrijvende zie ik dat beproeving ook een test kan zijn waarin we onze bekwaamheid kunnen tonen

Bedankt voor dit getuigenis, en inderdaad vele lessen zijn te leren in dit leven.
Maar uiterst "rechts" zal zeggen....veel te veel van de mens erin.....en blijven maar zien op wat ze zijn in hun oude mens.
God is goed.

Terug naar “Archief”