Ik ben het voor een groot deel met boer eens. Ik denk dat de volwassendoop Bijbels is en de kinderdoop niet. Dit sluit echter niet uit dat ik me laat overtuigen. Ik ben iemand die de Bijbel als absoluut begin- en uitgangspunt neemt, dus als iemand mij kan laten zien dat de kinderdoop tóch Bijbels is, zal ik daar zeker met aandacht naar luisteren. Ik heb hier 3 argumenten neergezet die wat mij betreft pleiten tegen de kinderdoop. Als iemand hier een reactie op heeft; ik zie hem graag tegemoet

1) Nergens in de Bijbel staat dat de doop een teken en zegel van Gods belofte is.
Er werd de vraag gesteld te kijken naar wat de essentie van de doop is. Welnu, ik heb een Bijbelvers gevonden waar dat haarfijn staat uitgelegd:
1 Petrus 3:21:
...Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams,
maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;
Hier staat duidelijk dat de doop een vraag om een goed geweten aan God is. De doop is de vraag om vergeving, door het bloed van Jezus Christus. Iets dat een bekeerling doet. Een vraag die iemand stelt, op het moment van zijn bekering.
2) Vaak wordt gezegd: Maar in Handelingen 2:38 toch dat de belofte voor de kinderen is?
Ja, dat staat er. Maar wat wordt daarmee bedoeld? Laten we eens kijken:
Handelingen 2:38-39
En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Hier staat inderdaad dat de belofte ook voor de kinderen is. Maar welke belofte is dit? De belofte van de Heilige Geest! Wat anders? Zou het misschien de belofte zijn, dat iedereen die gedoopt is automatisch bij het verbond hoort? Dit brengt een vervelende consequentie met zich mee, namelijk het feit dat "uw kinderen" in 1 adem genoemd wordt met "en allen die daar verre zijn". Dus, als de KINDEREN niet hoeven te geloven om gedoopt te worden, waarom ALLEN DIE DAAR VERRE ZIJN dan wel? Is er een speciaal verschil tussen die 2 groepen?
Als je aanneemt dat de belofte inhoudt, dat als je gelooft, je de Heilige Geest zult ontvangen, geeft dit vers geen enkel probleem. Als je er anders tegenaan kijkt, kunnen we maar beter zo snel mogelijk de brandweerauto pakken en iedereen die op straat loopt gaan dopen.
Nog een derde argument tegen de kinderdoop:
1) Niet iedereen heeft de Heilige Geest (Romeinen 8:9)
2) Alleen mensen die geloven en wedergeboren zijn, hebben de Heilige Geest (Efeziërs 1:13-14)
3) Kleine kinderen kunnen nog niet geloven, en hebben dus de Heilige Geest nog niet.
4) Mensen die gedoopt zijn, zijn gedoopt in de Heilige Geest (1 Korintiërs 12:13; Marcus 1:18)
5) Dus, alleen mensen die de Heilige Geest hebben, dienen gedoopt te worden, en kinderen vallen daar niet onder.
Ik heb nog wel meer argumenten, maar ik laat het voor nu hierbij; deze post is al lang genoeg

1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.