Geboortedag Nicolas Steno

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Geboortedag Nicolas Steno

Berichtdoor Iznogoodh » 11 jan 2012 09:20

Op 11 januari 1638 werd in Kopenhagen Niels Stensen geboren, die een van de grondleggers is van de moderne geologie. Hij was de eerste die een aantal principes formuleerde van de stratigrafie, het onderdeel van de geologie dat zich bezig houdt met de bestudering van de aardlagen en hun vorming. Zoals vele geleerden latiniseerde hij zijn naam, in zijn geval tot Nicolas Steno.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Geboortedag Nicolas Steno

Berichtdoor Bertiel » 11 jan 2012 09:32

Iznogoodh schreef:Op 11 januari 1638 werd in Kopenhagen Niels Stensen geboren, die een van de grondleggers is van de moderne geologie. Hij was de eerste die een aantal principes formuleerde van de stratigrafie, het onderdeel van de geologie dat zich bezig houdt met de bestudering van de aardlagen en hun vorming. Zoals vele geleerden latiniseerde hij zijn naam, in zijn geval tot Nicolas Steno.

GEWELDIG!!!! ik ga er vanavond een borrel op drinken!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jan 2012 11:59

Iznogoodh schreef:Op 11 januari 1638 werd in Kopenhagen Niels Stensen geboren, die een van de grondleggers is van de moderne geologie. Hij was de eerste die een aantal principes formuleerde van de stratigrafie, het onderdeel van de geologie dat zich bezig houdt met de bestudering van de aardlagen en hun vorming. Zoals vele geleerden latiniseerde hij zijn naam, in zijn geval tot Nicolas Steno.

dus?

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 11 jan 2012 12:58

meribel schreef:dus?
Nou, gewoon.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jan 2012 16:22

Iznogoodh schreef:Nou, gewoon.
Op een forum is het de bedoeling dat je een topic opent om over door te praten. Dus wat wil je met dit topic?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 11 jan 2012 17:10

elbert schreef:Op een forum is het de bedoeling dat je een topic opent om over door te praten. Dus wat wil je met dit topic?
Ah zo? Wel, we zouden het over geologie kunnen hebben.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 jan 2012 22:00

Is dat actueel dan?

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 11 jan 2012 22:11

jip_86 schreef:Is dat actueel dan?
11 januari is erg actueel, net als geologie.
Zouden we het kunnen hebben over stratigrafie en de eerste aanzet tot de echte geologie, in gang gezet door een vrome monnik die toen nog niet wist dat hij door zijn onderzoek Genesis uiteindelijk onderuit ging halen? DIt lijkt me ook typisch actueel voor een forum als dit.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 jan 2012 09:42

Iznogoodh schreef:11 januari is erg actueel, net als geologie.
Zouden we het kunnen hebben over stratigrafie en de eerste aanzet tot de echte geologie, in gang gezet door een vrome monnik die toen nog niet wist dat hij door zijn onderzoek Genesis uiteindelijk onderuit ging halen? DIt lijkt me ook typisch actueel voor een forum als dit.

:roll:

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 12 jan 2012 23:02

jip_86 schreef:Is dat actueel dan?

Dat denk ik wel omdat er nog steeds (vooral in de vs) discussie over hoe oud de aarde is. Uiteraard onder gewone mensen en niet onder wetenschappers.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 jan 2012 00:37

U zult toch wat serieuzer moeten gaan discussiëren, voorlopig is er nog weinig nuttigs gezegd. Als dit zo door gaat kan ik het net zo goed op slot doen hier.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 14 jan 2012 19:08

jip_86 schreef:U zult toch wat serieuzer moeten gaan discussiëren, voorlopig is er nog weinig nuttigs gezegd. Als dit zo door gaat kan ik het net zo goed op slot doen hier.
Wat houdt je tegen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jan 2012 19:09

wellicht wordt je nog een poging geboden om van dit topic iets interessants te maken..een stelling of iets anders wat je wil bespreken?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2012 19:30

meribel schreef:wellicht wordt je nog een poging geboden om van dit topic iets interessants te maken..een stelling of iets anders wat je wil bespreken?

Het is misschien wel grappig op te merken hoe vaak monniken/priesters en dergelijke aan de basis stonden van moderne theoriën die nu door sommige gelovigen zo worden verfoeid.

George LeMaitre, een Belgische Priester, is de intellectuele vader van de Big Bang theorie
Gregor (geloof ik) Mendel deed als monnik baanbrekend werk in de erfelijkheidsleer en kan de vader van de genetica worden genoemd.
En blijkbaar was meneer Steno ook monnik.

Ik vind het allemaal erg ironisch als je er zo op terugkijkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 15 jan 2012 22:19

Mortlach schreef:Het is misschien wel grappig op te merken hoe vaak monniken/priesters en dergelijke aan de basis stonden van moderne theoriën die nu door sommige gelovigen zo worden verfoeid.

George LeMaitre, een Belgische Priester, is de intellectuele vader van de Big Bang theorie
Gregor (geloof ik) Mendel deed als monnik baanbrekend werk in de erfelijkheidsleer en kan de vader van de genetica worden genoemd.
En blijkbaar was meneer Steno ook monnik.

Ik vind het allemaal erg ironisch als je er zo op terugkijkt.
Ik kwam de naam van Steno onlangs tegen bij een artikel dat de titel droeg "History of the collapse of flood geology and a young earth".

http://www.philvaz.com/apologetics/p82.htm
http://www.bible.ca/tracks/dp-geol-column.htm

Steno deed onderzoek naar aardlagen en theoretiseerde erover. Hij geloofde overigens niet dat de aarde oud was. De overstap naar het model van een oude aarde namen christelijke geologen na hem vaak wel. Na 1840 geloofde geen enkele geoloog met kennis van zaken nog in een wereldwijde zondvloed als verklaring voor de vorming van de aardlagen.

Terug naar “Archief”