Berichtdoor jaapo » 05 jan 2012 21:36
Sorry,@blijblij, je suggesties vind ik echt onzin. Er staat inderdaad nergens, dat de zonen van Abraham magiërs waren. Er staat zelfs in de hele bijbel verder niets over die zonen van Abraham en Ketura, waaruit je zou kunnen opmaken, dat Abraham toen al op zeer hoge leeftijd nog eens vijf of zes keer vader werd. En Laban? Balak? paradijs? Wat zou de diepere betekenis ervan moeten zijn, dat ook nakomelingen van Laban en Balak en mensen?, andere dan de genoemden, bij Jezus zouden moeten komen? Ik kom zelf tot de volgende mogelijkheden: Lucas laat zien, dat de Boodschap het eerst gehoord werd door de minsten van het volk, want herders waren in die dagen de onderkant van de samenleving, en Mattheüs toont ons juist, dat de Boodschap ook voor de rijken en welgestelden en wetenschappers was. Alleen, waarom schreven ze beide dan niet over alle geledingen? Mattheüs schreef vooral voor de Joden, vandaar mijn link met Genesis 25 (niet zelf bedacht, zoals ik al schreef), maar Lucas vooral voor de heidenen , maar noemt dus geen "buitenlanders"in zijn geboorteverhaal. Verwarrend allemaal. Grote kans, dat beide geboorteverhalen niet echt zo gebeurd zijn. Paulus rept er immers met geen woord over. @samantha: inderdaad een mannenmaatschappij toen. Maar in het O.T. komen toch een paar belangrijke vrouwen voor en Mattheüs noemt er een paar in zijn register. In de evangeliën zien we vooral bij Johannes hoe de vrouwen een prominente plaats krijgen in zijn boek. Bij Paulus is het weer minder positief. Totaal verschillende achtergronden en uitgangspunten van hun Geschriften!
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB