Tja, het blijft altijd weer interessant die (voor)verkiezingen.
Obama benoemde een aantal goede punten in z'n State of the Union speech op dinsdag, maar helaas is de afgelopen drie jaar gebleken dat ook hij niet echt z'n best heeft gedaan om veel samen te werken. De eerste twee jaar had hij immers het voordeel van een grote meerderheid in het Huis en de Senaat, zodat hij weinig moeite hoefde te doen om met Republikeinen samen te werken. En daar zijn er natuurlijk altijd wel een paar die vrij gematigd zijn; weinig comprissen nodig dus.
Sinds de tussentijdse verkiezingen zijn de Republikeinen weer 'in', en helaas zijn er toen heel wat Tea Party kandidaten verkozen. Die zijn medeverantwoordelijk voor de politieke patstelling. Het laat maar weer goed de zwakte van het twee-partijensysteem zien.
Wat betreft de huidige kandidaten lijkt mij Romney het meest geschikt. Hij heeft een goede achtergrond als goeverneur van Massachusetts en veel ervaring in het zakenleven. Juist in een tijd als deze is dat hard nodig. Daarnaast is hij geen conservatieve kandidaat, en zal dus waarschijnlijk meer bereid zijn om samen te werken met de Democraten. Dat zal ook wel hard nodig zijn. Het huidige congres heeft zeer weinig voor elkaar gekregen en loopt de kans om ook als
'Do-Nothing Congress' de geschiedenis in te gaan.
Als Europeaan vind ik het zelf altijd lastig om nu precies te zeggen waar je op zou stemmen. Als Christen zou ik principieel nooit voor iemand willen stemmen die abortus goedkeurt, dus dan zit je al gauw bij een Republikeinse kandidaat. Als je daarentegen hun sociaal-economische standpunten bekijkt, kan ik me daar ook niet in vinden. Over buitenlands beleid zit ik niet zo in; de Republikeinen gebruiken doorgaans wat meer patriotistisch taalgebruik met meer nadruk op Amerikaans overwicht, maar het buitenlands beleid van zowel Republikeinse als Democratische presidenten
volgt meestal dezelfde lijn (Bush Jr. als uitzondering).
Dat gezeur om die belastingen is ook zoiets volslagen belachelijks. Als Romney slim is, gebruikt hij dit tot z'n voordeel. Hij hoeft niet meer belasting te betalen dan dat hij heeft gedaan. De Republikeinen zijn tegen elke vorm van belastingverhoging en vóór lagere belastingen voor de rijken. Dan moeten ze nu ook niet gaan zeuren om Romneys inkomen, want dan mogen ze eerst hun standpunt wel eens collectief wijzigen (maar ja, dat wil
Grover Norquist vast niet).