Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2012 15:09

elbert schreef:Dat er een opdracht aan christenen is om alle mensen tot discipel van Christus te maken, is helemaal juist. Dat het de plaatselijke cultuur zou vervangen is niet juist. De cultuur wordt wel gekerstend (d.w.z. ontdaan van niet-christelijke elementen) maar tegelijkertijd blijft de cultuur van dat land wel behouden, in dit geval China.

Hoe kan het dat je hoofd niet onploft na het opschrijven van zo'n tegenspraak binnen 1 zin.

Er is geen geloof dat zo multicultureel is als het christendom. Stap bijvoorbeeld maar eens een Afrikaanse (bijv. Ghanese) kerk binnen en vergelijk de dienst daar met een Nederlandse dienst. Cultureel gezien een wereld van verschil, waarin toch hetzelfde christelijk geloof wordt beleden.

Prima, en het oorspronkelijke spiritistische geloof in Ghana maakte geen deel uit van de Ghanese cultuur?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jan 2012 16:03

Mortlach schreef:Hoe kan het dat je hoofd niet onploft na het opschrijven van zo'n tegenspraak binnen 1 zin.
Omdat het geen tegenspraak is, maar een nuancering van wat je neerschreef. :)
Het christelijk geloof vervangt geen culturen (zoals je stelt), maar verandert die (zoals ik zeg). Er is een verschil tussen vervangen en veranderen.
Mortlach schreef:Prima, en het oorspronkelijke spiritistische geloof in Ghana maakte geen deel uit van de Ghanese cultuur?
Het is de vraag of een geloof deel uit maakt van een cultuur. Dat lijkt me voor bijv. de islam een vraag die je met ja moet beantwoorden: de islam is helemaal gekoppeld aan de arabische cultuur. Daarom moet de koran ook eigenlijk in het Arabisch gelezen worden, i.t.t. de Bijbel, die zoveel mogelijk in de eigen taal wordt vertaald. In het geval van het christendom zou ik dan ook met nee antwoorden.
Maar om je vraag wat concreet toe te passen: het feit dat we bijv. kerst op 25 december vieren, heeft alles te maken met de vroegere (heidense) zonnewende feesten. Dus dat culturele element zit er nog steeds in, maar is wel gekerstend, dus heeft een verandering van haar inhoud ondergaan (van lichtfeest naar feest van het Licht der wereld), terwijl de vorm er nog wel is qua datum.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2012 16:10

elbert schreef:Het is de vraag of een geloof deel uit maakt van een cultuur.... . In het geval van het christendom zou ik dan ook met nee antwoorden.

Dus de Joods-christelijke cultuur waar onze vrind Greet Wilders het steeds over heeft bestaat niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 05 jan 2012 22:09

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2012 08:21

Mortlach schreef:Dus de Joods-christelijke cultuur waar onze vrind Greet Wilders het steeds over heeft bestaat niet?
Het is wel zo dat de samenleving van de afgelopen 1500 jaar in Nederland gestempeld is door het christendom. Om daarmee te spreken over een joods-christelijke cultuur, is iets wat veel te generaliserend is. De tijd van de Middeleeuwen (met de bijbehorende cultuur) was heel anders dan nu. Daarmee is deze typering ook niet meer dan een politieke uitspraak, waarbij Wilders, als puntje bij paaltje komt, naar mijn mening helemaal niet zo joods-christelijk stemt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jan 2012 10:37

De berekeningen van het europese weermodel voor de komende 2 weken. Kijk en huiver (diagram linksonder)! :o

Afbeelding

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 28 jan 2012 19:28

Thats it!

Ik pak de boot naar de Bahamas wie mee! (2 kamers over)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2012 19:41

Ik wil wel mee Rogier, maar dan moet duffel ook mee.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2012 19:42

Ooohh... maar eerst gaan we van het heerlijke koude weer genieten. En daarna gaan we het vliegtuig pakken richting Madrid om daar van het zonnetje te genieten! Wie gaat mee? :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2012 20:10

Van het koude winterweer genieten mw? brrr mij niet gezien, ik zat al in de lente-sferen, en de natuur ook, alle narcissen komen ook al uit de grond.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2012 20:14

Ik kan daar van genieten ja! Heerlijk door de sneeuw banjeren, of gewoon de vrieskou trotsren en een flinke boswandeling maken! En als ik thuiskom met een plaid, goed boek en een beker warme chocolademelk op de bank neerploffen. Of een wandeling langs het water. Als er een laagje ijs ligt, een winterzonnetje schijnt, een zachte wind waait... *zwijmelzwijmel*
Maar eerlijk is eerlijk, ook ik zie er tegenop. Heb komende week nachtdiensten, en waarneer het 's avonds gaat sneeuwen dan is het niet fijn rijden. 's Avonds niet en de volgende ochtend met een slapering hoofd en een reactievermogen van 0,0 niet...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2012 20:17

Nou je beschrijft het ook zeer romantisch zeg :lol:
Vooruit dan, laten we zeggen een dag of drie winterweer met veel sneeuw, maar dan moet het wel over zijn :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2012 20:27

Lekker weer voor de refowebmeeting dus :) Kom gezellig mee wandelen en pannenkoeken eten!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2012 20:33

Inderdaad, dan gaan wij je leren genieten van het mooie winterweer :-oo

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 jan 2012 11:33

Gelukkig geven ze ook een zonnetje bij de vrieskou op, en ik ben van plan om lekker achter het glas van dat zonnetje te gaan genieten.
En wat die wandeling betreft ... ik loop wel een paar rondjes om de salontafel heen! =D>

Terug naar “Archief”