Galateia schreef:Al die regels hebben niets met het geloof te maken, alleen voor heel veel mensen helaas toch wel.
Ik was een paar weken terug naar en doopdienst geweest bij vrienden. Ik had werkelijk waar geen idee, hoe zwaar die kerk was. Het was verschrikkelijk naar. Ik zat achter mijn vriendin en toen zij de kerk binnen was gekomen, tikte ik haar even op de schouder om te fluisteren dat haar kindje er zo mooi uit zag. Nou, mijn hemel, ze verstarde gewoon. Geen reactie. Iedereen in die kerk keek me aan met een blik van 'wat doe jij nou?'. Iedereen zag er ook hetzelfde uit. Allemaal donkergrijs, zwart, donkerblauw. Ik heb echt met verbazing gekeken. Ik zag er anders uit en werd echt weg gekeken. Ik heb geen psalmenboekje. Maar de mensen naast mij schoven nog even een paar cm van mij weg. Letterlijk. Geen idee wat er werd gezongen, niemand deelde even het gezangenboekje met mij, de indringer.
Het was naar. En zo vreselijk zwaar. Allemaal ongeschreven regels. Op een gegeven moment rolde er een knalroze Mentos in het gangpad. Ik moest een lach onderdrukken. Maar niemand die de humor inzag van de knalroze Mentos midden op die grote donkere stenen van het gebouw. Echt waar, als er een roze olifant had gestaan, dan had nog iedereen gedaan alsof deze niet bestond.
Het toppunt was wel, dat ik heel voorzichtig zwaaide naar een ontzettend lief meisje, dat me aan zat te staren. Haar moeder trok haar gezicht van me weg en haar vader keek me boos aan.
Het was echt zo naar, dat ik na afloop in de auto mijn man belde om er over te vertellen en er 's avonds in bed nog wakker van lag. Zo'n nare ervaring.
Wat heeft zo'n dienst, zo'n heel gebeuren vol van ongeschreven regels, nou toch te maken met het geloof? Wie dat weet, mag het mij zeggen.
Ik begreep toen nog meer, hoe belangrijk die hele uitschrijving voor mijn man was geweest.
En het zal ongetwijfeld niet overal zo zijn, dat geloof ik echt meteen. Maar als je daar wel middenin zit, dan moet dat verstikkend zijn.
Heel herkenbaar, uit zo'n kerk kom ik ook.de koster heb ik in 15 jaar tijd nog nooit een keer zien lachen.
Inmiddels ga ik niet meer, en zeker niet naar doopdiensten.
dergelijke kerken hebben ook geen nieuwe aanwas en nooit mensen van een nader ras, omdat ze totaal in zichzelf gekeerd zijn.de enige aanwas is van nieuw geborenen.EN iedereen die er mee opgroeid, ziet de sekte-achtige kenmerken ook niet, denk ik.
Als je dezelfde mensen op maandag weer ziet, geloof je je ogen vaak niet

Een beetje de schriftgeleerden en farizeers van het christendom, en net als hen de toegangspoort zo dicht mogelijk houden voor iedereen.
En dat lukt ze dus aardig op die manier.
Helaas.