Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 20:50

schelpje3 schreef:Er vallen mij een aantal zaken op. Je weet niet eens hoe je catechisatie moet schrijven !
Ook heb je je opleidingEN stopgezet. Hoeveel opleidingen volgde je dan ?
Volgens mij is er meer aan de hand met jou en niet alleen het afzetten tegen het geloof, maar sowieso tegen alle volwassen regels.

Schelpje3, je bent nu wel enorm mieren aan het leren kennen (in Bijbelse betekenis), maar zelfs als je gelijk hebt, nou en? Welke 18-jarige doet dat niet in meer of mindere mate?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 jan 2012 20:51

Mwah... uit het hele verhaal is denk ik maar 1 conclusie te trekken: de topicstarter is opgevoed/opgegroeid met regels,regels, regels en nog eens regels. Maar of die doorvoed waren van Gods liefde,wil trouw en vergeving durf ik op basis van zijn verhaal te betwijfelen. En als dat ontbreekt, dan is het niet zo gek dat het aanvoelt als een harnas en dat hij daar zo snel mogelijk uit wil. En dat je dan niet goed weet hoe je catechisatie moet schrijven is dan maar bijzaak en totaal niet belangrijk :roll:

@Insane: 't is niet gemakkelijk joh! Ik weet hoe het aanvoelt (tjah... dat zogenaamde Urk hè) om alleen maar regels opgelegd te krijgen. Maar hopelijk vergeet je God zelf niet!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 04 jan 2012 22:06

Wat gebeurt hier allemaal? Zit ik echt op Refoweb of heb ik een andere link gevolgd...?

Mw, ik denk dat je gelijk hebt. Apart dat het pas door iemand op pagina 4 wordt opgemerkt.
Insane, heb je weleens wat horen vertellen door iemand die dicht bij de Heere leeft? Of gelezen dan? Dan gaat het niet om regeltjes of zo... Dat is werkelijk een WELGELUKZALIG leven. Zulke mensen zijn er vast ook in jouw GG.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 22:43

haagwinde schreef:Wat gebeurt hier allemaal? Zit ik echt op Refoweb of heb ik een andere link gevolgd...?

Wat is dan christelijker? Tegen iemand die oprecht weg wil maar niet weet hoe zeggen "dat weten we wel, maar dat zeggen we lekker niet? (oftewel vastbinden aan de kerkbank)" Of zeggen "Joh, wat vervelend. We respecteren en betreuren je keuze, maar weet dat Gods deur altijd voor je open staat mocht je je in de toekomst nog eens bedenken"?

Insane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Insane » 04 jan 2012 23:41

schelpje3 schreef:Er vallen mij een aantal zaken op. Je weet niet eens hoe je catechisatie moet schrijven !
Ook heb je je opleidingEN stopgezet. Hoeveel opleidingen volgde je dan ?
Volgens mij is er meer aan de hand met jou en niet alleen het afzetten tegen het geloof, maar sowieso tegen alle volwassen regels.

Wat nu alleen het rare is als ik niet met volwassenmensenregeltjes om kan gaan zoals jij dat zo mooi zegt, is dat ik ze juist opzoek. Als ze maar onderbouwd zijn en ja dan kan je zelfs emmers uit zee naar de rivier die in zee uitmond dragen.

wat mankeer ik ''nog meer'' dan?

zo ook me eer weer verdedigt.

mw schreef:
@Insane: 't is niet gemakkelijk joh! Ik weet hoe het aanvoelt (tjah... dat zogenaamde Urk hè) om alleen maar regels opgelegd te krijgen. Maar hopelijk vergeet je God zelf niet!

haha neej ik kom niet uit urk.

haagwinde schreef:Wat gebeurt hier allemaal? Zit ik echt op Refoweb of heb ik een andere link gevolgd...?

Mw, ik denk dat je gelijk hebt. Apart dat het pas door iemand op pagina 4 wordt opgemerkt.
Insane, heb je weleens wat horen vertellen door iemand die dicht bij de Heere leeft? Of gelezen dan? Dan gaat het niet om regeltjes of zo... Dat is werkelijk een WELGELUKZALIG leven. Zulke mensen zijn er vast ook in jouw GG.

ja dat heb ik tevaak horen vertellen en dat is het probleem waarschijnlijk :o
Laatst gewijzigd door Insane op 03 feb 2012 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 jan 2012 04:02

haha neej ik kom niet uit urk.

Haha, ik bedoel dat ik daarzelf woon. Zie dus om mij heen heel veel dat er regels opgelegd worden, zonder ook maar 1 duidelijke uitleg erbij.
En al wordt er wel duidelijk uitgelegd, wanneer je je niet aan die regels uit vanuit de liefde voor God dan is het zinloos.

Ik kan je alleen maar aanraden om mensen op te zoeken die ooit net als jou gedacht hebben. Zij kunnen je adviseren en helpen om je eigen keuzes te maken, zonder dat je die keuzes maakt vanuit frustratie.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2012 07:35

Riska schreef: Klopt niet helemaal. Het gaat hier om een wisseling van kerkgenootschap. Dat moet toch echt door attestatie op te vragen. Als je al lid bent van de PKN klopt het wat verhuizen betreft. Maar je attestatie zelf inleveren bij het kerkelijk bureau wordt zeer op prijs gesteld! :wink:

Het klopte wel wat ik zei, maar je vult het nog wat aan, dat is prima. Ik ben een keer overgeschreven terwijl ik eerder had aangegeven dat ik dat niet wilde. Was niet zo handig, ik kwam erachter toen ik een brief kreeg of ik geld wilde geven aan de plaatselijke PKN-gemeente.

Voor uitschrijven heb je dus twee opties:
1. uitschrijfformulier invullen,
2. attestatie opvragen, die kan je later dan eventueel ergens anders inleveren.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 05 jan 2012 10:51

[quote="Mortlach"]Of zeggen "Joh, wat vervelend. We respecteren en betreuren je keuze, maar weet dat Gods deur altijd voor je open staat mocht je je in de toekomst nog eens bedenken"?

Zoals je dit schrijft, daar kan ik me in vinden.
Wat mij betreft had dit geen lange topic moeten zijn. Gewoon een vraag (evt. in de vragenrubriek) met een kort, zakelijk antwoord en dan jouw hierbovenstaande toevoeging.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 05 jan 2012 10:53

(waarom krijg ik nou niet zo'n mooie balk bij m'n quote? Hoe werkt dat?)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2012 11:38

haagwinde schreef:(waarom krijg ik nou niet zo'n mooie balk bij m'n quote? Hoe werkt dat?)

omdat je je citaten moet eindigen met "[*/quote]" maar dan zonder *

[*quote] citaat [*/quote]

sterretjes weghalen (ik heb ze ingevoegd omdat de site ze anders als code herkent) en dan moet het goed gaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2012 11:57

mohamed schreef:Wil je soms beweren dat je vergeten was dat je gedoopt bent

Mortlach schreef:Nee, daarvoor drink ik blijkbaar nog niet genoeg

Het is net 2012 dus nog tijd zat voor een goed voornemen.
mohamed schreef:en wat dat betekent? ](*,)

Mortlach schreef:Ik kan zeggen wat het voor mij betekent, dat ik als zuigeling een keer ben natgespetterd door een man in een gewaad. Wat het voor de kerk betekent kan me werkelijk waar niets schelen.

Benieuwd het je ook niet of je volgens de RKK gered bent of niet?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2012 12:23

mohamed schreef:Benieuwd het je ook niet of je volgens de RKK gered bent of niet?

Het zal me werkelijk waar worst wezen wat de RKK allemaal vindt of niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jan 2012 14:24

[quote="Insane"]

Ik volgde 2 opleidingen, de eerste was een jaar bij defensie maar die werd door de bezuinigingen stop gezet (luchtmobiel, elite eenheid, discipline 1ste prio) en de 2e was bij de politie die niet doorging omdat ik kleurenblind bleek te zijn.

Wat nu alleen het rare is als ik niet met volwassenmensenregeltjes om kan gaan zoals jij dat zo mooi zegt, is dat ik ze juist opzoek. Bij defensie heb je maar dom te gehoorzamen en achteraf pas hoor je waarom het was. Ik was nummer 5 op een groep van 70 dus dat laat denk ik wel een beetje zien hoe ik met grotenmensenregeltjes om kan gaan. Als ze maar onderbouwd zijn en ja dan kan je zelfs emmers uit zee naar de rivier die in zee uitmond dragen.

wat mankeer ik ''nog meer'' dan?

zo ook me eer weer verdedigt.

-----------------------------------

En bij defensie hebben ze je niet getest op kleurenblindheid ?
Als jij het zo ziet, "dom gehoorzamen", is het maar goed dat je niet bij het leger verder bent gegaan. Stel je voor, als iedereen een discussie aan zou gaan met de bevelvoerder, chaos zou het worden en onnodig levens kosten !

Wat mankeer je nog meer dan, vraag je. Dat weet ik niet. Maar je taalfoutjes zie je zelf kennelijk niet.
Het gaat mij erom dat er hiaten in je verhaal zitten.
Noem nou eens wat van die strenge regels waar je echt tegenaan liep en niet te veranderen waren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2012 14:59

Dag Insane, het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar ben je afgeknapt op de regeltjes of op het geloven als zodanig? Regeltjes kunnen voortkomen uit een interpretatie van het geloof, maar geloof is - althans, zo ervaar ik het - iets anders dan een pakket regeltjes en sancties.

Zelf ben ik lid (en organist) in een brede Hervormde gemeente en speel ik bij de buren (PKN/Gereformeerd en Oud-Katholiek). Dat zijn allemaal gemeenten waar de regeltjes niet als een blokkade voor geloof worden ervaren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 jan 2012 15:02

Zeg, ik krijg het idee dat de topicstarter zich hier aan bepaalde mensen moet verantwoorden voor het verlaten van zijn kerk. Wat een liefdevolle christelijk waardige manier van reageren. * kotszakje pakken doet....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”