Horen christenen bij hun aanbidding het kruis te gebruiken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Horen christenen bij hun aanbidding het kruis te gebruik

Berichtdoor JHM » 29 dec 2011 11:13

Mortlach schreef:ik begon te lezen en dacht meteen 'Hé, weer een Jehova's Getuige die even komt vertellen dat de rest het allemaal fout doet. Gezellig."

Ha mortlach, alles goed met je, fijne kerstdagen gehad? Zo'n vermoeden rees mij ook direct. Ik wilde nog even wachten met het stellen van die vraag. Maar nu kan ik het net zo goed doen, beste topic starter welke Bijbelvertaling lees jij?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2011 11:18

JHM schreef:Ha mortlach, alles goed met je, fijne kerstdagen gehad? Zo'n vermoeden rees mij ook direct. Ik wilde nog even wachten met het stellen van die vraag. Maar nu kan ik het net zo goed doen, beste topic starter welke Bijbelvertaling lees jij?

ja hoor, hier is alles prima en de kerstdagen zijn ook weer overleefd :-)

Om verder ook wat positiefs bij te dragen; nee, natuurlijk aanbidden christenen het kruis niet. Het is slechts een herinnering, een symbool, voor iets groters. In principe maakt de vorm van dat symbool niet uit, zolang de link maar wordt gelegd met het offer van Jezus/God. Je zou bij wijze van spreken een cdtje aan de muur kunnen hangen als dat je eraan deed denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2011 11:26

quote="Mortlach

Om verder ook wat positiefs bij te dragen; nee, natuurlijk aanbidden christenen het kruis niet. Het is slechts een herinnering, een symbool, voor iets groters. In principe maakt de vorm van dat symbool niet uit, zolang de link maar wordt gelegd met het offer van Jezus/God. Je zou bij wijze van spreken een cdtje aan de muur kunnen hangen als dat je eraan deed denken.

Mortlach wat scherp ben je weer, zo is het helemaal......je lijkt wel een echt christen met jou antwoord.....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2011 11:29

quote="janneke7337"
Ik ben OGG en heb zelfs een kruis om m'n nek hangen, wel in samenspraak met een hart en een anker

Bedankt janneke, dan ken ik van nu af aan ook christenen die een kruisje dragen :wink:
En dat symbool van geloof hoop en liefde is erg mooi :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 29 dec 2011 11:45

schaapje schreef:Mortlach wat scherp ben je weer, zo is het helemaal......je lijkt wel een echt christen met jou antwoord.....

Mortlach is idd het voorbeeld van een niet christen met wie je op een leuke respectvolle manier kunt discussieren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2011 12:50

jongens, jongens, ik ga ervan blozen :wink:

bijbelse onderwerpen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bijbelse onderwerpen » 01 jan 2012 11:53

de bijbel is er om ons te leren hoe wij kunnen leven en wat Gods wil is voor ons, als in de bijbel staat dat je geen
Kruis mag gebruiken bij aanbidding om dat het afgoderij is, waarom is het zo moeilijk om dit te begrijpen, als je een gezin hebt en je leert je kinderen om niet te liegen en ze doen dit toch dan geef je hun de raad om dit niet meer te doen en je word verdrietig als zij toch dingen blijven doen die jij als hoofd van het gezin niet wil dat zij doen. zo is het ook met God hij heeft ons de bijbel gegeven om ons te leren naar zijn wil te leven, en ja soms is dat moeilijk.

dit is niet iets wat mensen zeggen maar Gods heeft het ons gezegd door zijn woord de bijbel.

(Exodus 20:4-5) Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, die straf voor de dwaling van vaders brengt over zonen, over het derde geslacht en over het vierde geslacht, wanneer het hen betreft die mij haten,

(Jeremia 10:3-5) Want de gebruiken der volken zijn slechts een ademtocht, want het is niets dan een boom uit het woud die men heeft omgehakt, het werk van de handen van de kunsthandwerker met het snijwerktuig. 4 Met zilver en met goud smukt men het op. Met spijkers en met hamers zet men ze vast, opdat er geen waggelt. 5 Ze zijn als een vogelverschrikker in een komkommerveld, en kunnen niet spreken. Zonder mankeren worden ze gedragen, want ze kunnen geen stap doen. Weest niet bevreesd wegens ze, want ze kunnen niets rampspoedigs doen en, wat meer is, ze zijn niet bij machte iets goeds te doen.”

bijbelse onderwerpen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bijbelse onderwerpen » 01 jan 2012 12:02

Omdat de bijbel door God geïnspireerd is, is hij "nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten"
(2 Timotheüs 3:16) De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,

God dient aanbeden te worden in geest en waarheid en niet via symbolen, kruizen, beelden en anderen voorwerpen die mensen gebruiken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2012 12:50

bijbelse onderwerpen schreef:God dient aanbeden te worden in geest en waarheid en niet via symbolen, kruizen, beelden en anderen voorwerpen die mensen gebruiken.

Jij ook een gelukkig 2012, en ik hoop dat je in dit jaar wat mag opsteken over symboliek en menselijke psychologie... :-oo

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2012 13:18

Mortlach schreef:ik begon te lezen en dacht meteen 'Hé, weer een Jehova's Getuige die even komt vertellen dat de rest het allemaal fout doet. Gezellig."

Dat dacht ik nou ook. Het is dat de deurbel het nog niet doet...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 jan 2012 13:51

bijbelse onderwerpen schreef:de bijbel is er om ons te leren hoe wij kunnen leven en wat Gods wil is voor ons, als in de bijbel staat dat je geen
Kruis mag gebruiken bij aanbidding om dat het afgoderij is, waarom is het zo moeilijk om dit te begrijpen, als je een gezin hebt en je leert je kinderen om niet te liegen en ze doen dit toch dan geef je hun de raad om dit niet meer te doen en je word verdrietig als zij toch dingen blijven doen die jij als hoofd van het gezin niet wil dat zij doen. zo is het ook met God hij heeft ons de bijbel gegeven om ons te leren naar zijn wil te leven, en ja soms is dat moeilijk.

dit is niet iets wat mensen zeggen maar Gods heeft het ons gezegd door zijn woord de bijbel.

(Exodus 20:4-5) Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, die straf voor de dwaling van vaders brengt over zonen, over het derde geslacht en over het vierde geslacht, wanneer het hen betreft die mij haten,

(Jeremia 10:3-5) Want de gebruiken der volken zijn slechts een ademtocht, want het is niets dan een boom uit het woud die men heeft omgehakt, het werk van de handen van de kunsthandwerker met het snijwerktuig. 4 Met zilver en met goud smukt men het op. Met spijkers en met hamers zet men ze vast, opdat er geen waggelt. 5 Ze zijn als een vogelverschrikker in een komkommerveld, en kunnen niet spreken. Zonder mankeren worden ze gedragen, want ze kunnen geen stap doen. Weest niet bevreesd wegens ze, want ze kunnen niets rampspoedigs doen en, wat meer is, ze zijn niet bij machte iets goeds te doen.”

Leeft u nog onder de wet? Weet u dan niet dat Christus voor en door de wet gestorven is, en wij met Christus dood zijn voor de wet.

Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. Romeinen 7:4-7

Zouden wij nog de orde van de oude wet dienen, waar is Christus dan voor gestorven?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2012 14:47

JHM schreef:Zouden wij nog de orde van de oude wet dienen, waar is Christus dan voor gestorven?

Doe geen moeite, JHM. Het is inderdaad een Jehova's getuige, of in ieder geval iemand die uit de JG-vertaling leest en aangezien dit (kruis of stok) een van de meer kenmerkende dingen is die de sekte/afscheiding van JG onderscheidt van meer 'mainstream' christendom, zal elke tegenwerping zinloos zijn. Toegeven betekent namelijk je eigen geloofsstroom om zeep helpen.

En hoewel het laatste wat ik wil is dat iemand zich niet welkom voelt op RW, wil ik de topic starter toch aanraden zich eens goed te bezinnen op het nut van dit gesprek - gegeven het bovenstaande dat geen van beide kanten enige toezegging zal doen. Van naar elkaar toegroeien en een vermeerderd begrip voor elkaar zal dan ook weinig tot geen sprake zijn.

Daarnaast zou het netjes zijn geweest van de topic-starter direct duidelijk te maken vanuit welke hoek hij/zij komt. Nu er zo 'geheimzinnig' over wordt gedaan lijkt het mij alsof er iets te verbergen valt en dat doet een open gesprek ook geen goed.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 jan 2012 15:51

Lees 2 Cor 5:16 nog maar eens.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 jan 2012 16:23

Mortlach schreef:Doe geen moeite, JHM. Het is inderdaad een Jehova's getuige, of in ieder geval iemand die uit de JG-vertaling leest en aangezien dit (kruis of stok) een van de meer kenmerkende dingen is die de sekte/afscheiding van JG onderscheidt van meer 'mainstream' christendom, zal elke tegenwerping zinloos zijn. Toegeven betekent namelijk je eigen geloofsstroom om zeep helpen.

En hoewel het laatste wat ik wil is dat iemand zich niet welkom voelt op RW, wil ik de topic starter toch aanraden zich eens goed te bezinnen op het nut van dit gesprek - gegeven het bovenstaande dat geen van beide kanten enige toezegging zal doen. Van naar elkaar toegroeien en een vermeerderd begrip voor elkaar zal dan ook weinig tot geen sprake zijn.

Daarnaast zou het netjes zijn geweest van de topic-starter direct duidelijk te maken vanuit welke hoek hij/zij komt. Nu er zo 'geheimzinnig' over wordt gedaan lijkt het mij alsof er iets te verbergen valt en dat doet een open gesprek ook geen goed.

Ben het met je eens. Ik heb de topic starter ook gevraagd welke Bijbelvertaling ze leest, maar geen antwoord op gekregen. Nu is een vriend van me jaren in de leer geweest bij JG's, dus ik ben redelijk bekend met hun manier van geloven. Ik ben dus ook wel benieuwd of de topic starter een JG is?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jan 2012 12:27

JHM schreef:Ben het met je eens. Ik heb de topic starter ook gevraagd welke Bijbelvertaling ze leest, maar geen antwoord op gekregen. Nu is een vriend van me jaren in de leer geweest bij JG's, dus ik ben redelijk bekend met hun manier van geloven. Ik ben dus ook wel benieuwd of de topic starter een JG is?
De vertaling die gebruikt wordt in dit topic meldt de naam Jehova, dus het lijkt mij volstrekt duidelijk....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”