Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Riska » 03 jan 2012 10:55

1a2b3c schreef:in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit.
nee, losbandigheid, orgiën, en dat is een groot verschil.
Jij maakt verschil tussen een liefdevolle relatie en losbandigheid, maar als je er vanuit gaat dat homoseksualiteit in zichzelf een gruwel is dan komt een liefdevolle relatie niet eens ter sprake.
Ook hier weer - het een is niet hetzelfde als het andere. Die twee begrippen moeten volledig van elkaar losgekoppeld worden. Vergelijk het met een heteroman die een avondje naar de hoeren gaat. Dat heeft ook helemaal niets, maar dan ook niets, te maken met een liefdevolle relatie in een huwelijk.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jan 2012 11:27

1a2b3c in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit. En Lev. hadden ze ook.
Riska schreef:nee, losbandigheid, orgiën, en dat is een groot verschil.

Orgiën is een ergere vorm van losbandigheid, maar daarom nog wel losbandig.

1a2b3c Jij maakt verschil tussen een liefdevolle relatie en losbandigheid, maar als je er vanuit gaat dat homoseksualiteit in zichzelf een gruwel is dan komt een liefdevolle relatie niet eens ter sprake.
Riska schreef:Ook hier weer - het een is niet hetzelfde als het andere. Die twee begrippen moeten volledig van elkaar losgekoppeld worden. Vergelijk het met een heteroman die een avondje naar de hoeren gaat. Dat heeft ook helemaal niets, maar dan ook niets, te maken met een liefdevolle relatie in een huwelijk.

In de Bijbel wordt hoererij duidelijk veroordeeld maar er staat nergens dat het een gruwel is als een man met een vrouw het bed deelt.
En dat staat er wel van mannen met mannen, en vrouwen met vrouwen.

Verder: waar in de Bijbel staat staat dat die twee begrippen volledig van elkaar losgekoppeld moeten worden?
Er staat niet eens iets in over een liefdevolle relatie tussen homo's.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jan 2012 11:46

Het gaat mij om het verschil tussen losbandigheid, lust en liefde.
Wat de Bijbel afkeurt is alles wat niets, maar dan ook niets met liefde te maken heeft, maar met uitspattingen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jan 2012 12:41

1a2b3c schreef: De Joden waren wel bekend met homoseksualiteit, in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit.

Eigenlijk heb ik er zo weinig trek in om tegen dit soort dingen in te gaan. Hier zijn al zo veel boeken overgeschreven.
Toch heb bovenstaande zin er uitgelicht omdat dit eigenlijk de essentie bevat van mijn herhaalde betoog en dat van anderen.

Jij haalt hier twee dingen door elkaar: homoseksualiteit en geaardheid. Het gaat in de Bijbel nérgens over geaardheid. En al zeker niet in het verhaal over Sodom en Gomorra.

Lees even mee in Genesis 19?
In vers 4 staat: Nog voor zij zich te slapen legden, omsingelden de mannen van die stad, de mannen van Sodom, van jong tot oud, het huis; heel het volk, niemand uitgezonderd.

Als je er van uit gaat dat het homo's waren, dan betekent dat, dat álle mannen in Sodom homo waren. Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Dús: lust en losbandigheid: dé reden waarom de stad is verwoest!

Ook wel frappant dat Lot daarna zijn dochters aanbiedt: Zie toch, ik heb twee dochters, die met geen man gemeenschap gehad hebben; laat mij die toch bij u brengen en doe met hen wat goed is in uw ogen.

Het lijkt me duidelijk dat de Bijbel nergens enthousiast is over homoseksualiteit. Maar evenmin lees ik in de Bijbel ook maar enige veroordeling van een relatie in liefde en trouw tussen twee gelovige mannen of vrouwen.

Tot op heden heeft ook niemand mij daat kunnen vertellen... Ik nodig je opnieuw uit.

Maar ik zie dat je zelf ook al tot die conclusie bent gekomen:
1a2b3c schreef: Er staat niet eens iets in over een liefdevolle relatie tussen homo's.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jan 2012 14:21

Riska schreef:Het gaat mij om het verschil tussen losbandigheid, lust en liefde.
Wat de Bijbel afkeurt is alles wat niets, maar dan ook niets met liefde te maken heeft, maar met uitspattingen.

Met deze reactie op zich ben ik het helemaal eens. Alleen is hier niet mee aangetoond dat een liefdevolle homorelatie dan wel kan.

1a2b3c De Joden waren wel bekend met homoseksualiteit, in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit.
JeeWee schreef:Eigenlijk heb ik er zo weinig trek in om tegen dit soort dingen in te gaan. Hier zijn al zo veel boeken overgeschreven.
Toch heb bovenstaande zin er uitgelicht omdat dit eigenlijk de essentie bevat van mijn herhaalde betoog en dat van anderen.

Jij haalt hier twee dingen door elkaar: homoseksualiteit en geaardheid. Het gaat in de Bijbel nérgens over geaardheid. En al zeker niet in het verhaal over Sodom en Gomorra.

Dat ik Sodom en Gomorra aanhaalde was om aan te geven dat Israël wél bekend was met homoseksualiteit.
Ik zie maar één ding staan in de Bijbel over homoseksualiteit, dus het lijkt me moeilijk om dan iets door elkaar te halen. Waarmee ik geen homo-geaardheid ontken!
JeeWee schreef:Als je er van uit gaat dat het homo's waren, dan betekent dat, dat álle mannen in Sodom homo waren. Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Dús: lust en losbandigheid: dé reden waarom de stad is verwoest!

De reden waarom de stad verwoest werd was: Ezch.16: 49 Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: trots, overvloed van voedsel en zorgeloze rust had zij met haar dochters. De hand van de arme en de behoeftige ondersteunde zij echter niet. 50 Ze verhieven zich boven de anderen, wat ze deden vond ik gruwelijk. Ik zag het en heb hen weggevaagd.

Het ging dus niet uitsluitend over (homo)seksuele zonden.
JeeWee schreef:Het lijkt me duidelijk dat de Bijbel nergens enthousiast is over homoseksualiteit. Maar evenmin lees ik in de Bijbel ook maar enige veroordeling van een relatie in liefde en trouw tussen twee gelovige mannen of vrouwen.

Als mijn kids iets doen wat ik niet met zoveel woorden verboden heb, komen ze er niet mee weg door te zeggen: maar je hebt nooit gezegd dat ik dat niet mocht.
Tenminste, niet als ze uit de algehele strekking kunnen opmaken dat, wat ze gedaan hebben, niet in overeenstemming is met dat wat ik ze wél opgedragen heb en regels voor gegeven heb.
JeeWee schreef:Tot op heden heeft ook niemand mij daat kunnen vertellen... Ik nodig je opnieuw uit.

Maar ik zie dat je zelf ook al tot die conclusie bent gekomen:
1a2b3c: Er staat niet eens iets in over een liefdevolle relatie tussen homo's.

Omdat ik geloof dat homoseksualiteit op zichzelf een gruwel is voor God (Lev) denk ik dat dát de reden is dat je verder niet eens iets leest over geaardheid.
Even een stom voorbeeld: God vind moord, stelen en liegen gruwelijk en dat wordt niet anders als iemand aan kleptomanie lijdt of een moordmaniak is of wanneer het in zijn aard ligt om altijd (soort van dwangmatig) de waarheid geweld aan te doen.
Als God iets al als zonde verboden heeft, hoeft Hij daar later niet nog apart op terug te komen voor degenen die voor zulke dingen een speciale aanleg hebben.

Ik zeg het nog maar even nadrukkelijk erbij: het gaat om het principe!!! niet dat ik moord, stelen e.d. met homoseksualiteit op één lijn zie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jan 2012 15:21

1a2b3c schreef: Omdat ik geloof dat homoseksualiteit op zichzelf een gruwel is voor God (Lev) denk ik dat dát de reden is dat je verder niet eens iets leest over geaardheid.

Nou vooruit, nog één keer dan: het is niet voor niets dat er vele male meer wordt gesproken over lust en losbandigheid in de heteroseksuele vorm dan in de homoseksuele vorm. ALLES wat uit het geloof niet is, is zonde.
Jouw aanname is net zo min op feitelijke schriftteksten gebaseerd als die van mij. Het "omdat ik geloof dat ..." van jou is dan net zo waardevol of waardeloos als dat van mij.

1a2b3c schreef: Even een stom voorbeeld: God vind moord, stelen en liegen gruwelijk en dat wordt niet anders als iemand aan kleptomanie lijdt of een moordmaniak is of wanneer het in zijn aard ligt om altijd (soort van dwangmatig) de waarheid geweld aan te doen. Ik zeg het nog maar even nadrukkelijk erbij: het gaat om het principe!!! niet dat ik moord, stelen e.d. met homoseksualiteit op één lijn zie.

Nee, je ziet het niet op één lijn maar zet het wel op één lijn. En inderdaad: het is een stom, héél stom voorbeeld! Ik ga toch 1 Kor. 13 voor je citeren. Alles wat jij noemt, schaadt de ander! Ook losbandige seks schaadt de ander. Liefde niet! Nooit als daar de Heere oprecht in gekend wordt.

De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jan 2012 15:41

1a2b3c: Omdat ik geloof dat homoseksualiteit op zichzelf een gruwel is voor God (Lev) denk ik dat dát de reden is dat je verder niet eens iets leest over geaardheid.
JeeWee schreef:Nou vooruit, nog één keer dan: het is niet voor niets dat er vele male meer wordt gesproken over lust en losbandigheid in de heteroseksuele vorm dan in de homoseksuele vorm. ALLES wat uit het geloof niet is, is zonde.
Jouw aanname is net zo min op feitelijke schriftteksten gebaseerd als die van mij. Het "omdat ik geloof dat ..." van jou is dan net zo waardevol of waardeloos als dat van mij.

1 Ik heb nooit gezegd dat mijn mening meer waard is dan de jouwe.
2 Ik grond mijn mening dat homoseksualiteit zonde is (o.a.) op Lev.
3 Het is zeker niet voor niets dat er in de Bijbel veel meer over hetero seksuele zonden wordt gesproken omdat de Bijbel van hetero seksuele relaties uitgaat.

1a2b3c Even een stom voorbeeld: God vind moord, stelen en liegen gruwelijk en dat wordt niet anders als iemand aan kleptomanie lijdt of een moordmaniak is of wanneer het in zijn aard ligt om altijd (soort van dwangmatig) de waarheid geweld aan te doen. Ik zeg het nog maar even nadrukkelijk erbij: het gaat om het principe!!! niet dat ik moord, stelen e.d. met homoseksualiteit op één lijn zie.
JeeWee schreef:Nee, je ziet het niet op één lijn maar zet het wel op één lijn. En inderdaad: het is een stom, héél stom voorbeeld! Ik ga toch 1 Kor. 13 voor je citeren. Alles wat jij noemt, schaadt de ander! Ook losbandige seks schaadt de ander. Liefde niet! Nooit als daar de Heere oprecht in gekend wordt.

Ik heb al eerder 4 verschillende Bijbelse soorten van liefde genoemd: Storge = genegenheid, Filia = vriendschap, Eros = geslachtelijke liefde en Agapé = liefde als keus die belangeloos is en altijd kiest wat het best voor de ander is.

Kor.13 gaat over de agape-liefde en die zal een ander nooit schaden, wat niet inhoudt dat er nooit iets gezegd wordt wat een ander pijn kan doen. Zie 2 Kor.7.
In ieder geval kun je dat van de erosliefde niet zeggen, die heeft anderen al heel wat schade toegebracht.

Zo af en toe zeg je dat een ander ook zijn eigen mening mag hebben, maar als die opgeschreven wordt schop je in het wilde weg in het rond. Je kunt die gewoon niet objectief accepteren.
En in veel reacties van jou naar anderen toe kom ik 1 Kor.13 echt niet tegen terwijl je dit wel van anderen eist.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jan 2012 16:53

Ik ook van jou hoor!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jan 2012 19:21

1a2b3c schreef:Vergeet je nu niet dat de Bijbel Gods Woord is, dat Hij door de Bijbelschijvers heen spreekt? God weet precies wat Hij van mensen kan verwachten.
Ik geloof dat er wel meer geschreven is waarvan de Bijbelschrijvers zelf de betekenis niet beseften terwijl ze toch door God geïnspireerd werden te schrijven.
Ik geloof dat God de Bijbelschrijvers zo heeft gebruikt dat ze wel gewoon hun eigen identiteit behielden in het schrijven, kun je goed zien aan de verschillende stijlen.
Maar uiteindelijk komt er inhoudelijk te staan wat God ons te zeggen heeft. De Bijbel gaat veel verder dan de kennis van de mensen.

Hiermee ga je voorbij aan het feit dat de Bijbelschrijvers ook maar gewoon mensen waren met een velletje over hun neus en met een beperkt verstand en met de kennis van hun tijd.
Denk bijvoorbeeld aan de zon die volgens de Bijbel om de aarde draait. Dat is toch gewoon niet meer en niet minder dan achterhaald?
Voordat de discussie ontploft: ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de Bijbel niet het woord van God bevat.

"1a2b3c schreef:Wat er was, zal er altijd weer zijn, wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan. Er is niets nieuws onder de zon. 10 Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’ dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
Volgens mij horen relaties hier ook bij hoor, en waaruit maak jij op dat ze niet bekend waren met homoseksualteit, alleen omdat er niets over geschreven staat?
Als er in vers 10 staat 'kijk, iets nieuw' kun je dat moeilijk plaatsen onder de dagelijkse sleur.

Misschien is het verstandig iets verder (terug) kijken dan vers 10 en Prediker 1 in zijn geheel lezen? Dan kom je er vanzelf achter dat je deze tekst niet uit zijn context kan halen en gebruiken als argument in deze discussie.

1a2b3c schreef:De Joden waren wel bekend met homoseksualiteit, in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit. En ze hadden het boek Lev. ook.
Jij maakt verschil tussen een liefdevolle relatie en losbandigheid, maar als je er vanuit gaat dat homoseksualiteit in zichzelf een gruwel is dan komt een liefdevolle relatie niet eens ter sprake.
En volgens mij is dat de reden dat er niet over gesproken wordt, en niet omdat ze er niet bekend mee waren.

Nee, het volk Israël was bekend met (homo)seksuele losbandigheid.

1a2b3c schreef:k ben van mening dat het woord gruwelijk in zichzelf wel iets verwerpelijks inhoudt. (v dale zegt: afschuw inboezemend, zeer heftig)
Nogmaals: het hele rijtje in Lev. wordt gruwelijk genoemd incl. homoseksualtiet.
Jij stelt vanuit de historische context dat het hier gaat om losbandigheid maar ik lees het gewoon als een feit.
Anders kun je ook wel zeggen dat een liefdevolle seksuele relatie met je broer of zus ook niet verkeerd is.
En een volgende wordt verliefd op een bijvrouw van zijn vader, en een anders houdt van zijn hondje.

1. Een liefdevolle seksuele relatie met je broer of zus lijkt me sowieso ongezond, want familie.
2. Met liefde voor een bijvrouw van je vader of je hondje op zich lijkt me niet zo veel aan de hand. :mrgreen:
3. Met een liefdevolle relatie tussen twee mensen van gelijk geslacht schaad je de ander en anderen niet. Dat lijkt me in de andere gevallen die je noemt aantoonbaar wel het geval. (haha, ik zie nu dat Jeewee hetzelfde schrijft.)

Ik heb het idee dat de discussie niet erg opschiet als je constant maar op andere manieren hetzelfde blijft zeggen. (Niet dat ik me daar niet schuldig aan maak hoor..)

1a2b3c schreef:Ik heb al eerder 4 verschillende Bijbelse soorten van liefde genoemd: Storge = genegenheid, Filia = vriendschap, Eros = geslachtelijke liefde en Agapé = liefde als keus die belangeloos is en altijd kiest wat het best voor de ander is.

Kor.13 gaat over de agape-liefde en die zal een ander nooit schaden, wat niet inhoudt dat er nooit iets gezegd wordt wat een ander pijn kan doen. Zie 2 Kor.7.
In ieder geval kun je dat van de erosliefde niet zeggen, die heeft anderen al heel wat schade toegebracht.

En bestaat liefde tussen homo's volgens jou alleen uit erosliefde? of ook de andere drie soorten?

Ik wil nog toevoegen aan deze discussie, mede omdat ik denk dat we nu een vastzittende grammafoonplaat lijken:

In de Bijbel wordt verschillende keren gezegd dat het niet goed is om alleen te zijn.
God zelf zegt bij de schepping: "Het is niet goed dat de mens alleen is."
De schrijver van Prediker zegt:
Prediker 4:7-12, HSV schreef:7 Opnieuw zag ik iets vluchtigs onder de zon.
8 Er is er één, en geen tweede. Hij heeft ook geen kind of broer en toch komt er geen einde aan al zijn zwoegen. Ook wordt zijn oog niet verzadigd van rijkdom. Nooit is het: Voor wie tob ik mij af en laat ik mijzelf het goede ontbreken? Ook dat is vluchtig en een treurige bezigheid.
9 Twee zijn beter dan één, want samen krijgen zij een goede beloning voor hun zwoegen.
10 Want als zij vallen, helpt de één zijn metgezel overeind. Maar wee die ene die valt, terwijl er geen tweede is om hem overeind te helpen.
11 Ook als er twee bij elkaar liggen, hebben zij warmte, maar hoe moet één alleen warm worden?
12 En als iemand de één overweldigt, zullen die twee tegen hem standhouden. Een drievoudig snoer wordt niet snel gebroken.

Paulus zegt:
1 Kor 7:8 en 9, HSV schreef:8 Maar ik zeg tegen de ongehuwden en de weduwen: Het is goed voor hen, als zij blijven zoals ik.
9 Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wat moeten homo's met deze teksten?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jan 2012 20:57

Tante Pollewop schreef:Hiermee ga je voorbij aan het feit dat de Bijbelschrijvers ook maar gewoon mensen waren met een velletje over hun neus en met een beperkt verstand en met de kennis van hun tijd.
Denk bijvoorbeeld aan de zon die volgens de Bijbel om de aarde draait. Dat is toch gewoon niet meer en niet minder dan achterhaald?
Voordat de discussie ontploft: ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de Bijbel niet het woord van God bevat.

Nee ik ga niet voorbij aan het feit dat de Bijbelschrijvers gewoon mensen waren en hun beperkingen hadden.
Maar het feit dat ze het (bijv) over de zon die om de aarde draait hadden heeft niets te maken met het wezenlijke wat God door hen wilde zeggen.
En ik ben er 100% van overtuigd dat dátgene wat God wil dat wij weten ongeschonden door de het beperkte mensenverstand is heengekomen.
Tante Pollewop schreef:
Misschien is het verstandig iets verder (terug) kijken dan vers 10 en Prediker 1 in zijn geheel lezen? Dan kom je er vanzelf achter dat je deze tekst niet uit zijn context kan halen en gebruiken als argument in deze discussie.

Ik zie het anders, het één sluit het ander niet uit.

1a2b3c: De Joden waren wel bekend met homoseksualiteit, in de geschiedenis van de verwoesting van Sodom en Gomorra was er ook homoseksualiteit. En ze hadden het boek Lev. ook.
En volgens mij is dat de reden dat er niet over gesproken wordt, en niet omdat ze er niet bekend mee waren.
Tante Pollewop schreef:
Nee, het volk Israël was bekend met (homo)seksuele losbandigheid.

Jij had het erover dat homoseksualiteit nog niet bekend was, maar nu heb je het over (homo)seksuele losbandigheid.
Je bedoelt dus ws een liefdesrelatie, en dan denk ik dat je gelijk hebt. Ik zou tenminste niet weten waar ik dat kan vinden, en hierboven geef ik ook aan wat m.i. daar de reden voor is.

Tante Pollewop schreef:1. Een liefdevolle seksuele relatie met je broer of zus lijkt me sowieso ongezond, want familie.
2. Met liefde voor een bijvrouw van je vader of je hondje op zich lijkt me niet zo veel aan de hand. :mrgreen:
3. Met een liefdevolle relatie tussen twee mensen van gelijk geslacht schaad je de ander en anderen niet. Dat lijkt me in de andere gevallen die je noemt aantoonbaar wel het geval. (haha, ik zie nu dat Jeewee hetzelfde schrijft.)

Ik heb het idee dat de discussie niet erg opschiet als je constant maar op andere manieren hetzelfde blijft zeggen. (Niet dat ik me daar niet schuldig aan maak hoor..)

Het gaat erom hoe God erover denkt.
Maar je hebt gelijk dat het een herhaling van zetten is geworden, dat is ook logisch als we geen van beiden van mening zijn veranderd.
Het lijkt me dan ook niet zinvol om er mee door te gaan.

1a2b3c: Ik heb al eerder 4 verschillende Bijbelse soorten van liefde genoemd: Storge = genegenheid, Filia = vriendschap, Eros = geslachtelijke liefde en Agapé = liefde als keus die belangeloos is en altijd kiest wat het best voor de ander is.
Tante Pollewop schreef:En bestaat liefde tussen homo's volgens jou alleen uit erosliefde? of ook de andere drie soorten?

Ik neem aan dat dat net zo persoonlijk is als bij hetero's. Er zijn contacten die puur en alleen uit lust bestaan zowel bij hetero's als homo's, maar gelukkig lang niet allemaal.
Ik zie homo's niet als enkel wellustige mensen hoor, maar gewoon net als alle anderen.
Ik zou niet weten waarom zij de andere drie soorten van liefde niet kunnen hebben.
Punt is dat we de erosliefde alleen mogen praktiseren waar God zegt dat dat mag, dan zijn er legio hetero's die schuldig zijn in dat opzicht. (en homo's)
Tante Pollewop schreef:Ik wil nog toevoegen aan deze discussie, mede omdat ik denk dat we nu een vastzittende grammafoonplaat lijken:

In de Bijbel wordt verschillende keren gezegd dat het niet goed is om alleen te zijn.
God zelf zegt bij de schepping: "Het is niet goed dat de mens alleen is."
De schrijver van Prediker zegt:
Pred.4: 7 Opnieuw zag ik iets vluchtigs onder de zon.
8 Er is er één, en geen tweede. Hij heeft ook geen kind of broer en toch komt er geen einde aan al zijn zwoegen. Ook wordt zijn oog niet verzadigd van rijkdom. Nooit is het: Voor wie tob ik mij af en laat ik mijzelf het goede ontbreken? Ook dat is vluchtig en een treurige bezigheid.
9 Twee zijn beter dan één, want samen krijgen zij een goede beloning voor hun zwoegen.
10 Want als zij vallen, helpt de één zijn metgezel overeind. Maar wee die ene die valt, terwijl er geen tweede is om hem overeind te helpen.
11 Ook als er twee bij elkaar liggen, hebben zij warmte, maar hoe moet één alleen warm worden?
12 En als iemand de één overweldigt, zullen die twee tegen hem standhouden. Een drievoudig snoer wordt niet snel gebroken.
Paulus zegt:
1 Kor 7:8 en 9, 8 Maar ik zeg tegen de ongehuwden en de weduwen: Het is goed voor hen, als zij blijven zoals ik.
9 Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wat moeten homo's met deze teksten?

Ik zou het eerlijk niet weten, daar zitten alleenstaande hetero's ook mee.
En wat moet iemand die geen kinderen kan krijgen maar het wel ontzettend graag wil met een tekst als: weest vruchtbaar en vermenigvuldig u.
Zo zijn er wel meer dingen te noemen, er zijn zoveel vragen waar we nu het antwoord niet op weten.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jan 2012 23:25

1a2b3c schreef:Nee ik ga niet voorbij aan het feit dat de Bijbelschrijvers gewoon mensen waren en hun beperkingen hadden.
Maar het feit dat ze het (bijv) over de zon die om de aarde draait hadden heeft niets te maken met het wezenlijke wat God door hen wilde zeggen.
En ik ben er 100% van overtuigd dat dátgene wat God wil dat wij weten ongeschonden door de het beperkte mensenverstand is heengekomen.

We zijn het eens over het wezenlijke wat God wilde zeggen. Wat mij betreft is dat: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Niets meer en niets minder.
1a2b3c schreef:Jij had het erover dat homoseksualiteit nog niet bekend was, maar nu heb je het over (homo)seksuele losbandigheid.
Je bedoelt dus ws een liefdesrelatie, en dan denk ik dat je gelijk hebt. Ik zou tenminste niet weten waar ik dat kan vinden, en hierboven geef ik ook aan wat m.i. daar de reden voor is.

Geaardheid en homoliefde was niet bekend. Alleen losbandigheid, en tempelprostitutie en dergelijke zaken.
1a2b3c schreef:Het gaat erom hoe God erover denkt.
Maar je hebt gelijk dat het een herhaling van zetten is geworden, dat is ook logisch als we geen van beiden van mening zijn veranderd.
Het lijkt me dan ook niet zinvol om er mee door te gaan.

Samenvattend: Jij ziet in de teksten in Lev. 18 en Rom. 1 een duidelijke afwijzing van praktiserende homoseksualiteit.
Ik zie in deze teksten enkel veroordeling van losbandigheid, tempelprostitutie en elders in de Bijbel het gebruik van schandknapen.
1a2b3c schreef:Ik neem aan dat dat net zo persoonlijk is als bij hetero's. Er zijn contacten die puur en alleen uit lust bestaan zowel bij hetero's als homo's, maar gelukkig lang niet allemaal.
Ik zie homo's niet als enkel wellustige mensen hoor, maar gewoon net als alle anderen.
Ik zou niet weten waarom zij de andere drie soorten van liefde niet kunnen hebben.
Punt is dat we de erosliefde alleen mogen praktiseren waar God zegt dat dat mag, dan zijn er legio hetero's die schuldig zijn in dat opzicht. (en homo's)
Mee eens, en we verschillen van mening over wanneer erosliefde wel en niet mag.
1a2b3c schreef:Ik zou het eerlijk niet weten, daar zitten alleenstaande hetero's ook mee.
En wat moet iemand die geen kinderen kan krijgen maar het wel ontzettend graag wil met een tekst als: weest vruchtbaar en vermenigvuldig u.
Zo zijn er wel meer dingen te noemen, er zijn zoveel vragen waar we nu het antwoord niet op weten.

Dat klopt.

Ik denk dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn. Ieder mens heeft behoefte aan een geliefde, aan liefde, aan iemand bij wie je met alles terecht kunt. Ik heb zeer veel bewondering voor homo's die het voornemen hebben alleen te blijven. Ik denk mezelf nu goed genoeg te kennen om te zeggen dat ik het niet kan.
Verder begrijp ik het rare onderscheid dat sommigen maken ook niet: Er is de laatste tijd veel te doen over het misbruik in de katholieke kerk. Een aantal mensen heeft gezegd dat dit gevolg is van het celibaat. Een priester heeft zelfs gezegd dat het celibaat voor hem een zware last was. Uit reformatorische hoek heb ik de afgelopen tijd soortgelijke geluiden gehoord, samen met "Zie je wel, dat celibaat bij Katholieke geestelijken is verkeerd, het maakt dat mensen dit soort dingen doen." Vervolgens wordt aan homo's het celibaat opgelegd.
Ik denk dat er een hoop christelijke homo's zijn getrouwd of celibatair die hun behoeften in allerlei losse contacten bevredigen. Ik ken daar ook een paar voorbeelden van.
Wat is dan verkieslijker, wat is meer naar Gods beeld? Een relatie in liefde of een leven zoals ik dat laatste beschreef?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jan 2012 23:39

Tante Pollewop schreef:Samenvattend: Jij ziet in de teksten in Lev. 18 en Rom. 1 een duidelijke afwijzing van praktiserende homoseksualiteit.
Ik zie in deze teksten enkel veroordeling van losbandigheid, tempelprostitutie en elders in de Bijbel het gebruik van schandknapen.
Volstrekt mee eens!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 jan 2012 09:54

Tante Pollewop schreef:Ik denk dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn. Ieder mens heeft behoefte aan een geliefde, aan liefde, aan iemand bij wie je met alles terecht kunt. Ik heb zeer veel bewondering voor homo's die het voornemen hebben alleen te blijven. Ik denk mezelf nu goed genoeg te kennen om te zeggen dat ik het niet kan.
Verder begrijp ik het rare onderscheid dat sommigen maken ook niet: Er is de laatste tijd veel te doen over het misbruik in de katholieke kerk. Een aantal mensen heeft gezegd dat dit gevolg is van het celibaat. Een priester heeft zelfs gezegd dat het celibaat voor hem een zware last was. Uit reformatorische hoek heb ik de afgelopen tijd soortgelijke geluiden gehoord, samen met "Zie je wel, dat celibaat bij Katholieke geestelijken is verkeerd, het maakt dat mensen dit soort dingen doen." Vervolgens wordt aan homo's het celibaat opgelegd.
Ik denk dat er een hoop christelijke homo's zijn getrouwd of celibatair die hun behoeften in allerlei losse contacten bevredigen. Ik ken daar ook een paar voorbeelden van.
Wat is dan verkieslijker, wat is meer naar Gods beeld? Een relatie in liefde of een leven zoals ik dat laatste beschreef?

Nu doe je net alsof er maar twee mogelijkheden zijn, zouden er geen priesters geweest zijn die wel 'goed' geleefd hebben? (niet dat ik vóór het opgelegde celibaat van de roomskatholieken ben)
Ik heb geen antwoord voor homo's, of alleenstaande hetero's. En wat ik al zei: er zijn zoveel vragen waarop we geen antwoord hebben. (tenminste geen ander antwoord dan 'JEZUS', maar dat is nu even niet waar we het over hebben)
Tante Pollewop schreef:Samenvattend: Jij ziet in de teksten in Lev. 18 en Rom. 1 een duidelijke afwijzing van praktiserende homoseksualiteit.

Plus het feit dat de hele Bijbel van de man/vrouw relatie uitgaat, en dat ik niet denk 'wie zwijgt stemt toe'. (bedoel niet dat jij daar zondermeer vanuit gaat)
Als iets er niet met zoveel woorden staat probeer ik de indruk die ik van de hele Bijbel krijg toe te passen.

Maar ook al zijn we het niet eens in deze, ik wens je zeker alle goeds!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jan 2012 09:56

En dan kun je twee dingen doen:
Of je gaat andersdenkenden te vuur en te zwaard bestrijden en geeft hen geen enkele ruimte voor een eigen visie op deze multi- interpretabele bijbelgedeelten...
Of je houdt gewoon je eigen mening en geeft anderen de ruimte en het respect dat ze vragen voor hun visie zoals je dat zelf vraagt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 jan 2012 10:15

JeeWee schreef:En dan kun je twee dingen doen:
Of je gaat andersdenkenden te vuur en te zwaard bestrijden en geeft hen geen enkele ruimte voor een eigen visie op deze multi- interpretabele bijbelgedeelten...
Of je houdt gewoon je eigen mening en geeft anderen de ruimte en het respect dat ze vragen voor hun visie zoals je dat zelf vraagt.

We zitten hier op een forum waar iedereen zijn mening mag opschrijven, en in mijn mening is dat er geen ruimte is in de Bijbel voor homoseksualiteit.
En nog maar eens dan: ik bestrijd geen personen!!!!!! Ik heb respect voor alle mensen want iedereen is een schepsel van God!!!!!
En zo te zien heb jij op dit forum ook aardig wat ruimte in beslag genomen voor jouw mening, dus ik snap niet waar je over klaagt.
Als in jouw mening wel ruimte is voor tweeërlei opvatting over homoseksualiteit moet jij dat weten, in de mijne niet. Als ik het anders zou zeggen zou ik tegen m'n eigen geweten ingaan.

Maar ook aan jou alle goeds gewenst!

Terug naar “Archief”