Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2011 17:33

schelpje3 schreef:De stufi is niet eens genoeg om het collegegeld van te betalen :(
Mijn inwonende zoon krijgt ong 100 euro per maand, hij moet ruim 1600 euro aan de uni betalen.
De rest moeten ouders bijleggen.

Mwa,. die 400 euro (plus geld voor boeken en dergelijke) kan íe er zelf wel bijwerken, toch? Uitwonend wordt het helemaal leuk. Ik ben waarschijnlijk nog 10 jaar bezig de leningen uit die tijd terug te betalen, want stufi en studentenkamerhuur gaan ook niet goed samen.

Het is voor kinderen van bijstandsouders heel moeilijk om te studeren.
Ik ben er speciaal voor gaan werken ! Momenteel studeert er een kind, de 2e studiebol komt er ook aan. We gunnen het ze van harte en moedigen het ook aan, maar ondanks het feit dat mijn man echt wel goed verdient (modaal) vallen wij buiten alle leuke toeslagen en kan het alleen van het salaris van pa echt niet.

Hebben we het nu nog steeds over 400 euro per JAAR?

Edit: ik weet dus uit ervaring dat studeren wel wat meer kost dan alleen collegegeld, en ik ken de situatie van jullie verder natuurlijk ook niet, daarom kan ik het misschien niet helemaal volgen.

Ik weet al niet meer wat ik van mijn ouders kreeg toen ik begon met (uitwonend) studeren.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 23 dec 2011 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2011 17:35

schaapje schreef:Ik vind het alsmaar asocialer worden,

Aan de andere kant, mensen die meer krijgen dan waar ze recht op hebben, dat is ook niet bepaald sociaal voor de mensen die het allemaal moeten opbrengen, toch?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 dec 2011 17:55

quote="Mortlach"

Aan de andere kant, mensen die meer krijgen dan waar ze recht op hebben, dat is ook niet bepaald sociaal voor de mensen die het allemaal moeten opbrengen, toch

Ik denk dat niet dat mensen veel méér krijgen dan waar ze recht op hebben, of er moeten fouten gemaakt worden, of mensen frauderen, maar daar hebben we het toch niet over 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 dec 2011 18:11

quote="Bertiel"

mee eens, en daarom vind ik het juist zo absurd dat de SGP die zegt voor de zwakkeren op te komen hier voor stemt!!!
De zwakkeren van de SGP zijn enkel de één-verdienende refogezinnen met een inkomen van boven de EUR 50K.... want alle refogezinnen die minder verdienen zullen het toch samen moeten doen...

SGP......! Deut.15:11
Want armen zullen nooit in het land ontbreken, daarom gebied ik u aldus: Gij zult uw hand wijd openen voor uw broeder, voor de ellendige en de arme in uw land.

Mango

Berichtdoor Mango » 31 dec 2011 16:20

Ben ik vervelend als ik zeg dat ik niet veel merk van de SGP aan de macht?
Hier nog steeds volop koopzondagen, volgends mij zijn het er zelfs meer geworden, en ander seculier jolijt.
Er zijn wel meer christelijke issues in het nieuws zoals de leraar in Oegstgeest (toch?) die ontslagen zou worden omdat hij praktiserend homo is en de weigerambtenaren. Maar ik weet niet of dit persé aan de SGP ligt alswel aan een algehele tendens

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 dec 2011 16:40

schaapje schreef:Want armen zullen nooit in het land ontbreken, daarom gebied ik u aldus: Gij zult uw hand wijd openen voor uw broeder, voor de ellendige en de arme in uw land.

Arm...in Nederland!? :-k

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 31 dec 2011 17:11

henkie schreef:Arm...in Nederland!? :-k

JA!!! want we kunnen wel naar de VN regel van USD 1 per dag kijken, maar in een land waar alles vergeleken bij andere landen extreem duur is, komt hier zeker armoede voor!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 dec 2011 21:48

Dat doet me denken aan een stukje uit de Today Show met John Stuart, een show die het dagelijkse nieuws op de hak neemt. Ze lieten een stukje zien van Fox News, de nieuwszender van oer-conservatief, republikeins, godsvrezend, zeer rechts Amerika, waarin men beweerde dat het met de armoede in Amerika enorm meevalt, immers - was hun redenatie - van de mensen die volgens Amerikaanse maatstaven arm zijn hebben 98% wel een koelkast en 73% zelfs een magnetron.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 jan 2012 10:46

"henkie"

Arm...in Nederland!? :

Er zijn natuurlijk mensen die niet zo'n dure racefiets kunnen aanschaven, en zijn ook mensen die niet een klein autootje kunnen aanschaffen, als waar ik in rijd, de vraag is, ben je dan arm, het antwoord is NEE.
Maar misschien is voor jou arm, als mensen in lompen lopen en dagen niet te eten hebben.

@Mortlach
Dus je bent pas arm als je geen koelast en magnetron hebt?
Die dingen verdien je als je met een "goed" stel hersens op de kosten van de maatschappij hebt kunnen studeren en daardoor een goed salaris ontvangt en je al deze dingen kan aanschaffen?
Oh ja....dat verdien je dan hé?

Ook wel eens gedacht aan mensen die niet met een goed stel hersens geboren zijn? die zwak begaafd zijn en ook altijd zullen blijven?
Ook wel eens gedacht hoe deze mensen aan die koelkast en magnetron komen? Ik ken ze de armen ze zijn vaste klant bij de kringloopwinkel en kopen de goederen die jij en ik weggooien in onze overvloed.

Ik heb het niet over mensen die door eigen handelen in de schulden zijn gekomen en daardoor bij de voedselbank terecht komen. Ik heb het ook niet over mensen die fraude plegen of die te lui zijn om te werken!

Ik heb het over onze medemens waar het vooruitzicht is altijd arm te zijn en te blijven, die afhankelijk zijn van onze goedwillendheid, om hun leven een beetje aangenamer te maken.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 jan 2012 21:15

Wat jij arm noemt, noem ik waarschijnlijk 'krap bij kas zitten' ;-)
Rutte zei het vrijdagavond nog duidelijk: "Je kunt niet over arm spreken als je bedenkt dat we een van de hoogste bijstandsuitkeringen ter wereld hebben."
En als je niet zo'n goed stel hersenen hebt, kun je toch wel een krantenwijkje lopen of zaterdags de post rondbrengen om die vakantie of dat autootje te betalen?

Ik heb het over onze medemens waar het vooruitzicht is altijd arm te zijn en te blijven, die afhankelijk zijn van onze goedwillendheid, om hun leven een beetje aangenamer te maken.

Ik zou het niet prettig vinden om op deze manier in de slachtofferrol gedrukt te worden en zo mijn hand op te houden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 jan 2012 22:06

quote="henkie"Wat jij arm noemt, noem ik waarschijnlijk 'krap bij kas zitten' ;-)

Zo zou het kunnen noemen ja, ...maar dan niet tijdelijk maar uitzichtloos!

Rutte zei het vrijdagavond nog duidelijk: "Je kunt niet over arm spreken als je bedenkt dat we een van de hoogste bijstandsuitkeringen ter wereld hebben."

Heeft hij er ook bij gezegd dat de huur en gas en licht prijzen waarschijnlijk ook de hoogste zijn?

En als je niet zo'n goed stel hersenen hebt, kun je toch wel een krantenwijkje lopen of zaterdags de post rondbrengen om die vakantie of dat autootje te betalen?

Daarmee geef je wel aan dat er een tekort is, en niet voor een autootje of een vakantie!

Ik zou het niet prettig vinden om op deze manier in de slachtofferrol gedrukt te worden en zo mijn hand op te houden.

Jij niet nee, dan ben ik blij voor je dat dat niet nodig is. Maar als het zo gesteld is dat die oude fiets gerepareerd of vervangen moet worden en er geen geld voor is.....en zelfs geen geld voor een buskaart dan ben je wel blij als er iemand is die je helpen wil.

We kunnen heir lang of kort over spreken, maar ik heb niet het idee dat je mensen kent die onder het bestaansminimum moeten leven, en dat zonder dat ze daar schuldig aan zijn.
Ik persoonlijk ken ze wel en ik kan je vertellen dat het heel moeilijk is.

Ik zelf heb een aantal jaren moeten leven van een uitkering met opgroeiende kinderen, alles ging precies goed kon alle rekeningen op tijd betalen, maar als er onvoorziene omstandigheden kwamen, en dat heb je zeker met kinderen, heb ik wel eens gebeden tot God om wijsheid hoe alles op te lossen, en henkie, die oplossing kwam er altijd, en weet je hoe God dat deed....door de handen en daden van medegelovigen!

gr.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jan 2012 16:08

helemaal eens met schaapje.

ik ken een aantal dichtsbijzijnden die bij de voedselbank werken...vrijwilligen dan.
En er is meer verborgen armoede dan je denkt in nederland.
Wel of niet eigen schuld. Doet er niet toe mijn inziens. Hulp is er als het goed is voor iedereen.

dat rutte zegt dat de bijstandsuitkering nergens zo hoog is als hier dat is nogal relatief. Rutte kan natuurlijk altijd goed recht praten wat krom is. Dat is één van zijn talenten.
Ik zeg niet dat de bijstand omhoog moet, maar om nu op basis daarvan te zeggen dat nederland dus geen armoede kent. Nee, dan moet je je eerst eens in andere kringen begeven blijkbaar, dan kom je het helaas ontzettend veel tegen.

betreft studerende kinderen. Er is voor alle studenten een heel aantrekkelijke leenmogelijkheid via de ib-groep waar je geen registratie in tiel mee opbouwt en die je na je studie heel rustig kan terugbetalen. Via die mogelijkheid is studeren in nederland m.i. weggelegd voor iedereen. Zelf hebben mijn ouders ook niets ( kunnen ) meebetalen maar geld wat je niet 'bijgewerkt' krijgt ( kan me goed voorstellen dat dát je eerste optie is ) kan je echt gerust lenen.
Een investering in jezelf. Net zoals je geld leent voor een huis.

Wat dat betreft is het in nederland naar mijn mening juist goed geregeld. En is studeren voor iedereen mogelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2012 01:26

meribel schreef:Wel of niet eigen schuld. Doet er niet toe mijn inziens. Hulp is er als het goed is voor iedereen.

Ja, maar als iemand al zijn geld vergokt, hoeft hij of zij wat mij betreft niet te rekenen op een cent meer dan het minimum.

dat rutte zegt dat de bijstandsuitkering nergens zo hoog is als hier dat is nogal relatief. Rutte kan natuurlijk altijd goed recht praten wat krom is. Dat is één van zijn talenten.
Ik zeg niet dat de bijstand omhoog moet, maar om nu op basis daarvan te zeggen dat nederland dus geen armoede kent. Nee, dan moet je je eerst eens in andere kringen begeven blijkbaar, dan kom je het helaas ontzettend veel tegen.

Ik geloof 100% dat er in Nederland echt armoede bestaat - niet te vergelijken met armoede in de Derde Wereld, allicht, maar wel relatief gezien. Dat is betreurenswaardig en de mensen in die situatie verdienen alle steun om eruit te komen, en als dat niet kan, om een menswaardig bestaan te kunnen leiden en mee te kunnen doen in de maatschappij. De vraag is natuurlijk wat je daaronder verstaat en in hoeverre je het als taak/plicht van 'de rijken' (iedereen die niet op bijstandsniveau leeft) om daarvoor te betalen.Een menswaardig bestaan, ja, maar voor alles meer mag je toch met behoorlijk overtuigende argumenten komen...

betreft studerende kinderen. Er is voor alle studenten een heel aantrekkelijke leenmogelijkheid via de ib-groep waar je geen registratie in tiel mee opbouwt en die je na je studie heel rustig kan terugbetalen. Via die mogelijkheid is studeren in nederland m.i. weggelegd voor iedereen. Zelf hebben mijn ouders ook niets ( kunnen ) meebetalen maar geld wat je niet 'bijgewerkt' krijgt ( kan me goed voorstellen dat dát je eerste optie is ) kan je echt gerust lenen.
Een investering in jezelf. Net zoals je geld leent voor een huis.

Yep, het probleem is alleen dat je een huis kopen wel kunt vergeten als je niet 'academisch' verdient na een studie. Ik betaal al 5 jaar, en zal nog ongeveer 10 jaar moeten terugbetalen. (nu nog 150 euro per maand maar dat gaat elk jaar omhoog)

Nu ben ik in de gezegende positie dat ik dat kan missen nu ik wel aardig verdien in Ierland, maar toen ik 2 jaar geleden mijn maximale hypotheek wilde berekenen kwam ik daar niet heel ver mee en iets redelijks huren kun je ook wel vergeten. En mijn studieschuld valt nog alleszins mee, nog maar 19.000 euro. *na 5 jaar aflossen. Ik heb vrienden die daar het dubbele van aan schuld hebben.

Wat dat betreft is het in nederland naar mijn mening juist goed geregeld. En is studeren voor iedereen mogelijk.

Inderdaad, je moet je er ook absoluut niet door laten tegenhouden, maar aan het begin kun je nog nauwelijks bevatten wat voor impact het zal hebben op je leven...

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 10 jan 2012 06:46

yep, inderdaad, te belachelijk voor woorden. Denkt de SGP nu echt dat als de VVD in een eventueel volgende kabinet geen steun van de SGP nodig heeft, nog één moment de SGP-beginselen in hun besluitvorming meeneemt? Christelijke stemmen verkwanseld voor een machtspositie, de SGP zeer onwaardig. Ik moet bij de volgende stemmingsronde er nog eens goed over nadenken of ik wel SGP wil stemmen!

Natuurlijk denken de SGP'ers dit niet. Ook al worden ze vaak voor achterlijk versleten, zelfs door mensen die bij hun achterban zouden moeten horen zijn ze niet gek.
Misschien is dit hét bewijs dat ze niet wereldvreemd zijn! :)
Welke partij zou je dan willen stemmen? Een die niet rotzooit met zijn stemmen? Ben benieuwd of je die tegen de volgende verkiezingen al gevonden hebt. Ik zou maar snel beginnen! ;)
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 jan 2012 07:05

kijk, dat bedoel ik nu.
Het ''gij geheel anders'' wordt slechts toegepast op uiterlijke onzin als gewaad, gelaat en praat,, en blijkt ook nu weer slechts een selectief begrip te zijn.''Wie niet wedergeboren is, kan het koninkrijk der hemelen niet zien", zegt de bijbel.
Dat koninkrijk is niet van deze wereld, wij zijn vreemdelingen hier en zullen moeten lijden en dienen, nooit heersen.
Je niet in laten enten of verzekeren, maar wel een stevige vinger in de pap willen hebben om een homohuwelijk of een koopzondag tegen te houden en goedkeuring geven over bommen op Libie, waar ineens de overheid niet door God is ingesteld, selectief beoordeeld door een paar mannetjes ....oh ja, een mens mag en kan zich ook niet zellf bekeren, of laten dopen, want het initiatief mag niet bij de mens liggen, toch?
Staatkundig gereformeerd beweren dat staat en religie toch gescheiden zijn.je blijft je eigenlijk verbazen, nietwaar?

Terug naar “Archief”