meribel schreef:Wel of niet eigen schuld. Doet er niet toe mijn inziens. Hulp is er als het goed is voor iedereen.
Ja, maar als iemand al zijn geld vergokt, hoeft hij of zij wat mij betreft niet te rekenen op een cent meer dan het minimum.
dat rutte zegt dat de bijstandsuitkering nergens zo hoog is als hier dat is nogal relatief. Rutte kan natuurlijk altijd goed recht praten wat krom is. Dat is één van zijn talenten.
Ik zeg niet dat de bijstand omhoog moet, maar om nu op basis daarvan te zeggen dat nederland dus geen armoede kent. Nee, dan moet je je eerst eens in andere kringen begeven blijkbaar, dan kom je het helaas ontzettend veel tegen.
Ik geloof 100% dat er in Nederland echt armoede bestaat - niet te vergelijken met armoede in de Derde Wereld, allicht, maar wel relatief gezien. Dat is betreurenswaardig en de mensen in die situatie verdienen alle steun om eruit te komen, en als dat niet kan, om een menswaardig bestaan te kunnen leiden en mee te kunnen doen in de maatschappij. De vraag is natuurlijk wat je daaronder verstaat en in hoeverre je het als taak/plicht van 'de rijken' (iedereen die niet op bijstandsniveau leeft) om daarvoor te betalen.Een menswaardig bestaan, ja, maar voor alles meer mag je toch met behoorlijk overtuigende argumenten komen...
betreft studerende kinderen. Er is voor alle studenten een heel aantrekkelijke leenmogelijkheid via de ib-groep waar je geen registratie in tiel mee opbouwt en die je na je studie heel rustig kan terugbetalen. Via die mogelijkheid is studeren in nederland m.i. weggelegd voor iedereen. Zelf hebben mijn ouders ook niets ( kunnen ) meebetalen maar geld wat je niet 'bijgewerkt' krijgt ( kan me goed voorstellen dat dát je eerste optie is ) kan je echt gerust lenen.
Een investering in jezelf. Net zoals je geld leent voor een huis.
Yep, het probleem is alleen dat je een huis kopen wel kunt vergeten als je niet 'academisch' verdient na een studie. Ik betaal al 5 jaar, en zal nog ongeveer 10 jaar moeten terugbetalen. (nu nog 150 euro per maand maar dat gaat elk jaar omhoog)
Nu ben ik in de gezegende positie dat ik dat kan missen nu ik wel aardig verdien in Ierland, maar toen ik 2 jaar geleden mijn maximale hypotheek wilde berekenen kwam ik daar niet heel ver mee en iets redelijks huren kun je ook wel vergeten. En mijn studieschuld valt nog alleszins mee, nog maar
19.000 euro. *na 5 jaar aflossen. Ik heb vrienden die daar het dubbele van aan schuld hebben.
Wat dat betreft is het in nederland naar mijn mening juist goed geregeld. En is studeren voor iedereen mogelijk.
Inderdaad, je moet je er ook absoluut niet door laten tegenhouden, maar aan het begin kun je nog nauwelijks bevatten wat voor impact het zal hebben op je leven...