schaapje schreef:Helemaal niets kunnen verklaren is heel wat anders dan het ontstaan van het leven kunnen verklaren,
en zoals je zelf al hebt gezegd is die verklaring er niet.....
Correctie: nog niet...
Dat is jouw visie toch.
Maar wel aantoonbaar... Het is altijd verbazingwekkend hoe hard de christelijke hakken in het zand gaan als je gewoon laat zien dat een van hun apologeten staat te jokken.
Mijn argumenten zullen zeker niet naar jou zin zijn, ben me er ook terdege van bewust dat ik niet mee kan praten op het niveau wat jij met boekenlezer doet, maar dat is geen verhindering om een mening te hebben, ook ik kan meedenken ook al kan ik het niet goed uitdrukken in woorden.
Daar zal ik je ook zeker niet op veroordelen, maar ook jij moet onderscheid kunnen maken tussen de kwaliteit van de argumenten en om kunnen gaan met de gevolgen die ik al aangaf. Volgens de creationisten zijn wetenschappers allemaal een stelletje onbekwame prutsers die te dom zijn om in te zien dat wat zij zeggen helemaal niet kan om wat voor reden dan ook, thermodynamica of iets dergelijks. Nu kun jij je toch ook wel afvragen wat waarschijnlijker is... dat alle wetenschappers in de afgelopen 200 jaar inderdaad allemaal onbekwame prutsers zijn, of dat jouw creationistische jokkenbrok zomaar wat uit zijn duim zuigt voor de Heere.
Dat je de uitgangspositie van iemand deelt, betekent niet dat je niet meer kritisch moet zijn en al zijn list en bedrog voor zoete koek moet slikken. Onderzoek alles en behoudt het goede, is het toch? Daar zie ik gewoon te weinig van. Het is meer "deze man zegt wat ik graag wil horen, dus moet het wel kloppen!" Daar erger ik me aan.
Mij is het een raadsel hoe iemand kán geloven dat alles zomaar vanzelf en uit zichzelf op deze aarde
is gekomen, want daar komt het tendiepste op neer.
'zomaar vanzelf' en 'uit zichzelf' zijn al hele typerende uitdrukkingen. Door mutatie, overerving van eigenschappen en natuurlijke selectie is niet ' zomaar vanzelf'. Het zijn dingen die we zien gebeuren, die je zelfs in een lab keer op keer kunt herhalen.
Voorbeeldje: er is een experiment met algen. Algen zijn 1-cellig. Kweek een bak van die eencelligen op en ze zijn allemaal 1-cellig. Dan voer je een rooforganisme in dat die algen opeet. Binnen de kortste keren verschijnen er klompjes algen tot wel 100 cellen groot maar uiteindelijk zullen alle alg-organismen 8 cellen groot zijn. Blijkbaar is 8 cellen de ideale mix tussen veiligheid tegen roofdieren (groot genoeg om niet te worden opgegeten) en efficientie (klein genoeg om voor een effectieve energiehuishouding). Meercelligheid, "helemaal vanzelf", namelijk door mutatie, overerving van eigenschappen en natuurlijke selectie.
Over hoe de aarde zich ontwikkeld heeft zijn ontzettend accurate modellen. Meer dan een berg stof en zwaartekracht heb je daar niet voor nodig.