Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 12:28

schaapje schreef:http://www.allaboutscience.org/dutch/de-oorsprong-der-soorten-video.htm

Commentaar overbodig voor mij.

Inderdaad, 150 jaar onderzoek opzij zetten na een filmpje van 7 minuten, dan is commentaar eigenlijk zinloos. Wel knap trouwens dat die man zo veel bulls*** kwijt kan in één zo'n filmpje.

Maar toch: goed, we kunnen nog geen leven maken. Zullen we afspreken over 50 jaar nog eens te praten? Op welk eilandje trek je je terug als het dan wel kan? (ik vermoed: ja, in een lab, maar niet in 'het echt').
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 dec 2011 12:36

http://www.allaboutscience.org/dutch/de ... -video.htm

En deze wil ik ook aanraden, waarschuwing ga er voor zitten want hij duurt 1 uur!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 dec 2011 12:37

Inderdaad, 150 jaar onderzoek opzij zetten na een filmpje van 7 minuten, dan is commentaar eigenlijk zinloos. Wel knap trouwens dat die man zo veel bulls*** kwijt kan in één zo'n filmpje.

Maar toch: goed, we kunnen nog geen leven maken. Zullen we afspreken over 50 jaar nog eens te praten? Op welk eilandje trek je je terug als het dan wel kan? (ik vermoed: ja, in een lab, maar niet in 'het echt')

Heb je geen andere antwoorden Mortlach, dan 50 jaren willen wachten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 12:51

schaapje schreef:Heb je geen andere antwoorden Mortlach, dan 50 jaren willen wachten.

Het is gewoon ontzettend zwak om aan te geven wat wetenschap allemaal nog niet kan. Omdat we iets NU nog niet kunnen, betekent niet dat het onmogelijk is. Maar als dat je tactiek is, wordt je eilandje elke dag een beetje kleiner, met elke wetenschappelijke ontdekking brokkelt je verweer weer een beetje verder af.

Ook is het een valse tegenstelling: omdat de wetenschap geen antwoord heeft, is MIJN geloofsantwoord juist. Nee, zo werkt het niet. Ten eerste is het een hele negatieve aanpak. Omdat de ander iets niet kan, heb ik gelijk... Ik zou liever iets positiefs zijn waarop je je gelijk basseert, maar dat heb ik werkelijk waar nog nooit gezien en ik doe dit al heel erg lang.

Daarbij is wetenschap aanvallen altijd een beetje ondankbaar, terwijl je in je verwamde huis achter je computer zit, met meer voedsel dan je op kunt en medicijnen voor zo'n beetje elke ziekte beschikbaar.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 12:53

schaapje schreef:http://www.allaboutscience.org/dutch/de-oorsprong-van-het-leven-video.htm

En deze wil ik ook aanraden, waarschuwing ga er voor zitten want hij duurt 1 uur!

Grinnik, de eerste fout is al na 20 seconden, dat gaat goed...

na 1 minuut 20 ben ik de tel al kwijt aan hoeveel fouten ik heb gehoord, en ik ben best goed in tellen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2011 12:59

Mortlach schreef:Net ook al geprobeerd te reageren, maar toen werd de tekst ongedaan gemaakt door de kat. Poging 2.

Ik moest hier dus even aan denken en het volgende kwam in me op. Ik weet dat er een stroming is geweest waar de gedachte werd uitgewerkt dat God zich op twee manieren aan de wereld openbaart, door de Bijbel en door de natuur. 2 boeken dus.

Ik weet niet wat je van deze gedachte vindt, maar ik kan me er op het eerste gezicht wel in vinden. Het geeft in ieder geval ruimte om de 'papieren versie' van Gods woord breder te interpreteren, meer in historisch-culturele context, je hebt immers altijd Gods andere woord, de natuur nog.

2 boeken, en allebei betrouwbaar. Dat betekent alleen niet dat de boodschap identiek is, ze vullen elkaar eerder aan. Dat geeft ruimte. En als je boeken van wetenschappers leest, spreekt daar vaak een groot ontzag en grote verwondering, een gevoel dat onmiskenbaar ondertonen heeft die religieuze ervaringen ook kunnen hebben.

Natuurlijk werkt dit idee alleen als je de twee boeken niet als 'concurrerend' ziet of per sé een identieke boodschap wilt laten verkondigen. Persoonlijk verbaas ik me er regelmatig over dat de Bijbel prioriteit wordt gegeven over de natuur. Dat benoem ik wel eens gekscherend: "Als de Bijbel en de werkelijkheid elkaar tegenspreken, heeft de werkelijkheid het mis."

Een kleine aanvulling omdat ik het niet kan laten. :-) De Zondvloed, volgens het ene boek - de natuur - nooit echt gebeurt. Maar via het andere boek, de Bijbel, toch waardevol, al was het maar omdat als het goed is je bij het zien van een regenboog aan de belofte van God denkt. (en zeg nou zelf, daar kun je niet vaak genoeg aan denken).

Maar het gaat me om die regenboog. Stel even dat de Bijbelse versie historisch is. Voor de Zondvloed kwamen regenbogen dus niet voor, toch? Nu is een regenboog een gevolg van de fysieke eigenschappen van water en zonlicht. Dan blijven er maar weinig mogelijkheden over: of die eigenschappen waren voor de Zondvloed anders - en hoe wil je dat gaan onderzoeken? ; of mogelijkheid 2: God nam elke regenboog weg voordat hij verscheen, bij elke regenbui, bij elke waterval, bij elke keer dat iemand een mond vol water in de lucht sproeit. Dat wil er bij mij niet in aangezien dat een constante breuk met de natuurwetten betekent.

Dat soort - duidelijk mythische - verhalen letterlijk nemen leidt tot zo ontzettend veel problemen dat het je ervan zou duizelen.

Die kat zal wel een middel van bovennatuurlijke ingreep zijn geweest, omdat je tekst te vrijzinnig was. :mrgreen:

Ik moet ineens denken aan een hoofdstuk uit een boek wat ik recentelijk gelezen heb. Ik denk aan het hoofdstuk Het verbroken contact met het heilige: protestantisme en atheïsme (blz. 208-226) uit het boek De ondergang van het atheïsme van Alister McGrath. Een enorm interessant hoofdstuk dat mijn interesse prikkelde, en waarover het me interessant leek om daar eens een discussie te openen. (Niet hier, maar in een nieuwe draad, uiteraard.) De auteur schetst daarin het contrast tussen het oude katholicisme en het nieuwe protestantisme, dat zeg maar vanaf 1517 een rol ging spelen.

Wat het oude katholicisme betreft:
    "Het individu voelde zich gesitueerd binnen een kosmos die de glorie van God uitstraalde en een goddelijke structuur vertoonde. Het heilige was aanwezig binnen de gebeurtenissen, ritmes en patronen van de wereld. Men verwachtte het goddelijke in het dagelijks leven te ontmoeten en te ervaren." (blz. 211)

Wat het nieuwe protestantisme betreft:
    "De protestantse hervormers stonden zeer kritisch tegenover deze ideeën. ... Een onmiddelijke ontmoeting met God in de natuur was, bijna als principekwestie, uitgesloten. God had ervoor gekozen zich door de Bijbel te openbaren en daarom was de aangewezen manier om God te leren kennen de lectuur van die Bijbel en het aanhoren van de prediking die op de inhoud van de Bijbel was gebaseerd." (blz. 211)
    "De opkomst van het protestantisme leidde dus tot een afwezige God die alleen indirect gekend werd - en daarbij via het verstand en niet via de verbeelding." (blz. 213)
    "Als het bestaan van God weinig of geen uitwerking heeft op de ervaringen van het dagelijks leven kan dit leven ook wel zonder verwijzing naar Hem geleefd worden. Hugo de Groot, de beroemde Nederlandse protestantse rechtsgeleerde, wees erop dat het uiteindelijke resultaat van dit alles een wereld was waarin mensen leefden etsi Deus non daretur, 'alsof God niet bestond'. Velen waren bereid de - steeds gemakkelijker - overstap te maken van een pragmatisch atheïsme (we leven alsof er geen God bestaat) naar een ontologisch atheïsme (er is werkelijk geen God)." (blz. 214)
(Die lijn werd later dan in beperkte kring weer gecorrigeerd door het piëtisme, dat bijvoorbeeld ook stevig doorwerkte in de Nadere Reformatie. De bevindelijkheid heeft veel meer met directe godservaringen dan een niet-bevindelijke protestant.)

Wat ik weet m.b.t. de zondvloed is dit:
- Bij alle volkeren over de hele wereld zijn er zondvloedverhalen. Dat zou kunnen terugverwijzen naar een algehele zondvloed, die de toenmalige wereld vernietigde, en die volkeren met hun verhalen stammen dan af van de overlevenden van de zondvloed.
- Als je al het water van de wereld vloeibaar maakt, krijg je een waterspiegel tot aan de top van de Himalaya. Dus het is technisch mogelijk om de hele wereld onder water te zetten.
- Je zit dan alleen wel met het probleem van de immense druk die zo'n hoeveelheid water zou uitoefenen. Waarschijnlijk zullen de bergen in de loop van de tijden geleidelijk aan steeds hoger geworden zijn (bijv. door continentale druk), zodat ze in de tijd van de zondvloed lager waren. Dan zou het water minder hoog hebben hoeven staan.
- Wat wordt er bedoeld met de wereld die onder water kwam te staan? Echt de hele wereld zoals wij die nu kennen, of de toenmalige bekende wereld? Veel creationisten gaan uit van de hele wereld, maar uiteraard komt ook de beperking tot de toenmalige wereld voor als denklijn.

Genesis 10:25 wordt wel in verband gebracht met het uiteengaan van de continenten, zoals we dat kennen vanuit de continentale drift. Waarbij het opmerkelijke is dat de Hebreeuwse stam פּלג (p-l-g), waaruit de naam Peleg is opgebouwd, de stam is van het werkwoord dat 'verdelen' betekent. (nifal: geteilt werden; piel: teilen; spalten. volgens Gesenius)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 21 dec 2011 13:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2011 13:04

Mortlach schreef:Grinnik, de eerste fout is al na 20 seconden, dat gaat goed...

na 1 minuut 20 ben ik de tel al kwijt aan hoeveel fouten ik heb gehoord, en ik ben best goed in tellen.

Nou weet ik inmiddels dat jij dingen fout keurt die in mijn ogen helemaal niet fout zijn, of slechts ongelukkig gepresenteerd, zoals bleek uit de discussie tussen ons op pagina 2 van deze discussie. Dus het valt te bezien in hoeverre jouw beoordeling voor mij waarde heeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 13:15

Boekenlezer schreef:
Die kat zal wel een middel van bovennatuurlijke ingreep zijn geweest, omdat je tekst te vrijzinnig was. :mrgreen:

Met hoe hij zich soms gedraagd, zou ik het bijna gaan geloven. :-)

Ik moet ineens denken aan een hoofdstuk uit een boek wat ik recentelijk gelezen heb. Ik denk aan het hoofdstuk Het verbroken contact met het heilige: protestantisme en atheïsme (blz. 208-226) uit het boek De ondergang van het atheïsme van Alister McGrath. Een enorm interessant hoofdstuk dat mijn interesse prikkelde, en waarover het me interessant leek om daar eens een discussie te openen. (Niet hier, maar in een nieuwe draad, uiteraard.) De auteur schetst daarin het contrast tussen het oude katholicisme en het nieuwe protestantisme, dat zeg maar vanaf 1517 een rol ging spelen.

Wat het oude katholicisme betreft:
    "Het individu voelde zich gesitueerd binnen een kosmos die de glorie van God uitstraalde en een goddelijke structuur vertoonde. Het heilige was aanwezig binnen de gebeurtenissen, ritmes en patronen van de wereld. Men verwachtte het goddelijke in het dagelijks leven te ontmoeten en te ervaren." (blz. 211)

Wat het nieuwe protestantisme betreft:
    "De protestantse hervormers stonden zeer kritisch tegenover deze ideeën. ... Een onmiddelijke ontmoeting met God in de natuur was, bijna als principekwestie, uitgesloten. God had ervoor gekozen zich door de Bijbel te openbaren en daarom was de aangewezen manier om God te leren kennen de lectuur van die Bijbel en het aanhoren van de prediking die op de inhoud van de Bijbel was gebaseerd." (blz. 211)
    "De opkomst van het protestantisme leidde dus tot een afwezige God die alleen indirect gekend werd - en daarbij via het verstand en niet via de verbeelding." (blz. 213)
    "Als het bestaan van God weinig of geen uitwerking heeft op de ervaringen van het dagelijks leven kan dit leven ook wel zonder verwijzing naar Hem geleefd worden. Hugo de Groot, de beroemde Nederlandse protestantse rechtsgeleerde, wees erop dat het uiteindelijke resultaat van dit alles een wereld was waarin mensen leefden etsi Deus non daretur, 'als of God niet bestond'. Velen waren bereid de - steeds gemakkelijker - overstap te maken van een pragmatisch atheïsme (we leven alsof er geen God bestaat) naar een ontologisch atheïsme (er is werkelijk geen God)." (blz. 214)
(Die lijn werd later dan in beperkte kring weer gecorrigeerd door het piëtisme, dat bijvoorbeeld ook stevig doorwerkte in de Nadere Reformatie. De bevindelijkheid heeft veel meer met directe godservaringen dan een niet-bevindelijke protestant.)

Als je tijd/energie hebt ben ik wel geinteresseerd hoor...

Wat ik weet m.b.t. de zondvloed is dit:
- Bij alle volkeren over de hele wereld zijn er zondvloedverhalen. Dat zou kunnen terugverwijzen naar een algehele zondvloed, die de toenmalige wereld vernietigde, en die volkeren met hun verhalen stammen dan af van de overlevenden van de zondvloed.

Alleen zou dat allerlei hele interessante genetische effecten hebben die we simpelweg niet zien. Een inteeltpopulatie van 8 personen laat nogal wat sporen na. Waar zijn die sporen gebleven? Of had de mens voor de Zondvloed nog 'superDNA'?

Het is veel aannemelijker dat elk volk overstromingsmythen heeft omdat a) volken zich over het algemeen vestigen bij water en ze allemaal wel eens last hadden van een overstroming en b) verdrinking een hele diepe oerangst is voor alle mensen.

- Als je al het water van de wereld vloeibaar maakt, krijg je een waterspiegel tot aan de top van de Himalaya. Dus het is technisch mogelijk om de hele wereld onder water te zetten.

Citation needed! Reken het maar eens door voor me, want daar geloof ik helemaal niets van. Volume van de noord en zuidpool omrekenen naar een schil water van 8 kilometer. De wiskunde moet te doen zijn.

- Je zit dan alleen wel met het probleem van de immense druk die zo'n hoeveelheid water zou uitoefenen. Waarschijnlijk zullen de bergen in de loop van de tijden geleidelijk aan steeds hoger geworden zijn (bijv. door continentale druk), zodat ze in de tijd van de zondvloed lager waren. Dan zou het water minder hoog hebben hoeven staan.

We weten hoe snel bergen groeien en afslijten -bergen worden namelijk ook kleiner door erosie. Die paar duizend jaar maakt niet echt uit.

- Wat wordt er bedoeld met de wereld die onder water kwam te staan? Echt de hele wereld zoals wij die nu kennen, of de toenmalige wereld? Veel creationisten gaan uit van de hele wereld, maar uiteraard komt ook de beperking tot de toenmalige wereld voor als denklijn.

Kijk, dat klinkt al een stuk redelijker. Het leefgebied van de schrijvers van de Bijbel, oftewel een klein deel van het Midden-Oosten. Je begrijpt wel dat je dan afstapt van de letterlijke lezing hè? Voor mij geen probleem, maar voor jou misschien wel.

Genesis 10:25 wordt wel in verband gebracht met het uiteengaan van de continenten, zoals we dat kennen vanuit de continentale drift. Waarbij het opmerkelijke is dat de Hebreeuwse stam פּלג (p-l-g), de stam is van het werkwoord dat 'verdelen' betekent. (nifal: geteilt werden; piel: teilen; spalten. volgens Gesenius)

We weten hoe snel de continenten bewegen. Tenzij er vroeger buitenboormotoren aan de continenten vast zaten is deze stelling niet houdbaar. Het gaat allemaal om energie. Een continent in beweging zetten kost energie (f = m x a), een continent is heel erg zwaar, dus de energie is onvoorstelbaar groot. Ook remmen kost energie (in de vorm van hitte). ALs de continenten zo snel zouden bewegen als de bijbel lijkt te zeggen, en nu bewegen met de snelheid die we meten, waar is al die energie dan gebleven? Waarom zijn die continenten niet simpelweg verdampt door de hitte?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 13:17

Boekenlezer schreef:Nou weet ik inmiddels dat jij dingen fout keurt die in mijn ogen helemaal niet fout zijn, of slechts ongelukkig gepresenteerd, zoals bleek uit de discussie tussen ons op pagina 2 van deze discussie. Dus het valt te bezien in hoeverre jouw beoordeling voor mij waarde heeft.

Ongelukkig gepresenteerd, of Jokken voor de Heere? Creationisten krijgen wat dat betreft bij mij het nadeel van de twijfel. Ik heb al te veel kwade opzet, manipulatie en volharding in de zonde gezien.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 13:24

Boekenlezer schreef:Nou weet ik inmiddels dat jij dingen fout keurt die in mijn ogen helemaal niet fout zijn, of slechts ongelukkig gepresenteerd, zoals bleek uit de discussie tussen ons op pagina 2 van deze discussie. Dus het valt te bezien in hoeverre jouw beoordeling voor mij waarde heeft.

Argh, dat stukje rond de 10 minuten over hoe explosies geen orde kunnen veroorzaken. Te-nen-krommend gewoon! En dat is het niveau waarmee men experts probeert te weerleggen die gewoon de omstandigheden in het hart van een ster kunnen uitrekenen...

Jaaaaa, en daarna fijn de 2de wet van de thermodynamica er met de haren bijslepen. Man man man, wat een stelletje prutsers. Let ook even op de quote mine rond 12m46s. Jokken voor de Heere?

Weet je waar ik me voornamelijk aan stoor. Aan het idee dat wetenschappers allemaal een stelletje onbekwame idioten zijn. Als de thermodynamica de big Bang onmogelijk zou maken, denk je dan niet dat de natuurkundigen dat al wel zouden weten! Wat is nou aannemelijker? Dat een onopgeleide apologeet op de achterkant van een bierviltje eventjes de hele wetenschappelijke wereld op zijn kop zet, of dat de onopgeleide apologeet niet genoeg van de materie afweet om er zinnige uitspraken over te doen?

Als laatste en dan houd ik ermee op. rond de 13 minuten wordt er geargumenteerd dat de zonde de reden is dat entropie bestaat, dat alles in het universum 'afloopt' . Wie o wie legt me dan uit hoe de zon werkte voor de zondeval, want als er iets een voorbeeld van entropie is, is het wel de manier waarop de zon 700 miljoen ton waterstof per seconde verstookt. Dat kon dus niet voor de zondeval.... ra ra, hoe kan dat.

LOL, sterk staaltje inlegkunde om te beweren dat de Bijbel entropie al verklaart (15:30)... Goed jongens, en nu de Bolzmann-definitie van Entropie, of iets waar je wetenschappelijk wat aan hebt. Niet alleen een flard tekst over een versleten tapijtje citeren. Jokken voor de Heere?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 13:51

Het is soms ook best wel vermoeiend dat het allemaal zo negatief is...

evolutie kan niet want... big bang kan niet, want... het kan allemaal niet want...

Nooit, absoluut NOOIT hoor je creationisten over hoe het dan allemaal WEL gegaan is. Ja, natuurlijk hoor je ze genoeg over een 'Ontwerper' (Vishnu?) maar de 'verklaringen' komen nooit veel verder dan een beroep op toveren.

Ik zou zo graag eens een stukje POSITIEF creationistisch onderzoek zien, een paper dat niet steunt op evo-bashen, maar gewoon positief de methoden en mechanismen van een onderwerp onderzoekt. God schiep alle soorten, prima, HOE deed hij dat dan? HOE verklaar je de schijnbare verwantschap tussen soorten als je kijkt naar het DNA. Hoe verklaar je de schijnbare orde in vindplaatsen van fossielen? Kom nou eens met iets meer dan ' ja maar de wetenschap heeft geen antwoord, dus hebben wij (de Hindoes) gelijk!'

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 dec 2011 14:10

Het is soms ook best wel vermoeiend dat het allemaal zo negatief is...

Waarom vind jij het allemaal negatief, het valt me op dat je steeds bozer wordt, of lijkt het maar zo ?

evolutie kan niet want... big bang kan niet, want... het kan allemaal niet want...

Nooit, absoluut NOOIT hoor je creationisten over hoe het dan allemaal WEL gegaan is. Ja, natuurlijk hoor je ze genoeg over een 'Ontwerper' (Vishnu?) maar de 'verklaringen' komen nooit veel verder dan een beroep op toveren.

Misschien zijn creationisten niet zo dat ze denken overal een verklaring voor moeten hebben.

Code: Selecteer alles

Ik zou zo graag eens een stukje POSITIEF creationistisch onderzoek zien, een paper dat niet steunt op evo-bashen, maar gewoon positief de methoden en mechanismen van een onderwerp onderzoekt. God schiep alle soorten, prima, HOE deed hij dat dan? HOE verklaar je de schijnbare verwantschap tussen soorten als je kijkt naar het DNA. Hoe verklaar je de schijnbare orde in vindplaatsen van fossielen?

Onmogelijke vraag Mortlach....HOE schiep God alle soorten, want als wij dat konden verklaren HOE Hij dat deed, dan zouden we als God zijn.

Doet mij denken aan de woorden....gij zult als God zijn 8)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2011 14:26

schaapje schreef:Waarom vind jij het allemaal negatief, het valt me op dat je steeds bozer wordt, of lijkt het maar zo ?

Meer beledigd, want dat is wat ze in dat filmpje doen, ze beledigen mijn intelligentie met hun doorzichtige leugens en valse informatie. En ze beledigen de vaak jarenlange toewijding van echte wetenschappers aan hun vak, waardoor wij allemaal in deze overvloed kunnen leven. En ik begin me serieus af te vragen hoe je hier als oprechte Christen achter kunt staan, want het is allemaal puur list en bedrog. O ja, maar het is voor de Heere, dus dan mag het...

Misschien zijn creationisten niet zo dat ze denken overal een verklaring voor moeten hebben.

Ja, als je zo gaat beginnen... uh... moeilijk... uh... weet je wat, daar hebben we geen verklaring voor nodig. Wat een laffe houding. Ik heb er op zich geen problemen mee als ergens (nog) geen antwoord op is, maar niet bij de eerste hindernis al opgeven omdat dat veiliger is voor je wereldbeeld.

Onmogelijke vraag Mortlach....HOE schiep God alle soorten, want als wij dat konden verklaren HOE Hij dat deed, dan zouden we als God zijn.

Kijk, en dat is dus voor mij geen acceptabel antwoord. Voornamelijk omdat je jezelf in een positie brengt waarin je HELEMAAL NIETS meer kunt verklaren. Hoe werkt de zon, bijvoorbeeld? Geen idee, God schiep hem, dus kunnen wij daar niets meer mee. Hoe werkt stroom? Geen idee. Waaruit is water opgebouwd? Geen idee! Magie! Waarom werken bepaalde medicijnen? Geen idee!

Maar goed, jij hebt jezelf al eens omschreven als 'een muur' die niet te overtuigen valt. Dat is dus ook totaal niet mijn bedoeling. Ik kan echter wel aanwijzen hoe bedroevend slecht het is gesteld met je argumenten. (en dat je standpunt intern tegenstrijdig is: claimen in alles Gods woord te willen volgen -inclusief Gij zult niet liegen - en vervolgens steunen op list en bedrog van die filmpjes).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 dec 2011 14:41

Kijk, en dat is dus voor mij geen acceptabel antwoord. Voornamelijk omdat je jezelf in een positie brengt waarin je HELEMAAL NIETS meer kunt verklaren. Hoe werkt de zon, bijvoorbeeld? Geen idee, God schiep hem, dus kunnen wij daar niets meer mee. Hoe werkt stroom? Geen idee. Waaruit is water opgebouwd? Geen idee! Magie! Waarom werken bepaalde medicijnen? Geen idee!

Helemaal niets kunnen verklaren is heel wat anders dan het ontstaan van het leven kunnen verklaren,
en zoals je zelf al hebt gezegd is die verklaring er niet.....

Maar goed, jij hebt jezelf al eens omschreven als 'een muur' die niet te overtuigen valt. Dat is dus ook totaal niet mijn bedoeling. Ik kan echter wel aanwijzen hoe bedroevend slecht het is gesteld met je argumenten. (en dat je standpunt intern tegenstrijdig is: claimen in alles Gods woord te willen volgen -inclusief Gij zult niet liegen - en vervolgens steunen op list en bedrog van die filmpjes).

Dat is jouw visie toch.
Mijn argumenten zullen zeker niet naar jou zin zijn, ben me er ook terdege van bewust dat ik niet mee kan praten op het niveau wat jij met boekenlezer doet, maar dat is geen verhindering om een mening te hebben, ook ik kan meedenken ook al kan ik het niet goed uitdrukken in woorden.
Mij is het een raadsel hoe iemand kán geloven dat alles zomaar vanzelf en uit zichzelf op deze aarde
is gekomen, want daar komt het tendiepste op neer.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2011 14:53

Mortlach schreef:En daarvoor kreeg hij toch een berisping? Het is niet echt een sterk verhaal in deze discussie omdat de moraal is dat kritisch zijn wordt afgestraft.

Dat klinkt als een uitleg die bij jou is blijven hangen, vanuit een kerk of sociale omgeving die goedgelovigheid als de deugd van het geloof ziet. Ik heb eens een preek gehoord die geloof en goedgelovigheid juist nadrukkelijk van elkaar onderscheidde, en die over deze tekst ging. Die predikant legde vers 29, volgens jou de moraal van het verhaal, heel anders uit dan dat jij nu doet.

Zou Jezus werkelijk graag goedgelovigheid van ons willen zien? Iets dergelijks strijdt sowieso met deze zin, die ik kort geleden tegen kwam:
    In de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester beklaagt Jezus zich over het feit dat de kinderen van deze tijd vaak met meer overleg te werk gaan dan de kinderen van het licht (Luc 16:8). (Bron)
Twee vragen ter overweging:
  • Als het vragen om bewijzen taboe is, waarom gaat Jezus dan blijkbaar toch serieus in op die vraag? Waarom weigert Jezus dat verzoek van Thomas dan niet, en zegt hij niet direct: "Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven" (vers 29b), eventueel na een reprimande aan het adres van Thomas?
  • Is vers 29 wel bedoeld als tegenstelling tussen Thomas, en die anderen die makkelijker geloven dan Thomas omdat zij het niet hoeven te zien?
Ik heb de uitleg gehoord dat het meer zo bedoeld is: wat daar gebeurde is als getuigenis opgeschreven, om voor de lezers van die geschiedenis duidelijk te maken dat het met de opstanding van Jezus niet maar om wat vage verhalen gaat, maar om iets wat kritisch benaderd en waar bevonden is. De moraal is dan: Thomas heeft het zelf kritisch onderzocht, en het waar bevonden. ('Omdat je me gezien hebt, geloof je.') Dat mag voor als bewijs dienen dat het geloofwaardig is. Wij hebben als lezers zo meer reden om te geloven, ook al kunnen wij dit niet zo visueel onderzoeken als dat Thomas kon doen. ('Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.') Vandaar dat de verzen 30-31 er dan ook op volgen.

Mortlach schreef:We weten hoe snel de continenten bewegen. Tenzij er vroeger buitenboormotoren aan de continenten vast zaten is deze stelling niet houdbaar. Het gaat allemaal om energie. Een continent in beweging zetten kost energie (f = m x a), een continent is heel erg zwaar, dus de energie is onvoorstelbaar groot. Ook remmen kost energie (in de vorm van hitte). ALs de continenten zo snel zouden bewegen als de bijbel lijkt te zeggen, en nu bewegen met de snelheid die we meten, waar is al die energie dan gebleven? Waarom zijn die continenten niet simpelweg verdampt door de hitte?

Misschien vallen bepaalde zaken in praktijk toch anders uit dan je vanuit de theorie zou denken. Die gedachte kwam bij mij op toen ik dit artikel onder ogen kreeg: Onvoorstelbaar, die verbrandingsmotor.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 21 dec 2011 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”