Mortlach schreef:...Niets bijzonders en de voorkeur voor de judeo-christelijke mythe is volledig arbitrair. ...
Ik ervaar mijn voorkeur voor dat judeo-christelijke verhaal niet als arbitrair. Maar goed, jouw bedenking heeft in ieder geval deze terechte ondergrond: als je aangetoond hebt dat er een God moet zijn, kun je niet meteen zeggen dat die God de joods-christelijke God moet zijn. Dat moet dan vervolgens ook aangetoond worden.
Wat dat betreft is apologetiek een enorm veelomvattend vak, waar een christen niet gauw op uitgestudeerd is. Tim Keller kan de dingen heel overzichtelijk opschrijven in zijn boeken, maar je merkt tegelijkertijd een enórme belezenheid bij hem op, die achter zijn schrijven schuil gaat. In de tijd van Augustinus werd de apologetiek op een heel serieuze manier bedreven, heb ik vrij kort geleden gehoord, veel serieuzer dan de christelijke kerk van vandaag gewend is om dat te doen. Theologen waren in die tijd de geleerdste mensen, omdat die zich voor hun opleiding nog in werkelijk alles moesten verdiepen. O.a. een zeer diepgaande vorming in de filosofie. Van de huidige predikanten heb ik helaas toch meer het beeld, dat de meesten ongetwijfeld heel aardige gemeentewerkers zijn, en dat ze ook nog redelijk kunnen preken (al ervaar ik het helaas vaak als intellectueel onbevredigend), maar dat ze ook weer niet getraind zijn om al te lastige vragen aan te kunnen.
Mortlach schreef:Hij kan niet zomaar ineens God aanroepen als zijn vergelijkingen over zwarte gaten niet mooi uitkomen.
Dat komt mij ook nogal arbitrair over, als iemand dan plotseling van zijn wetenschappelijke methode afstapt, en zo'n uitvlucht maakt. Het eerste wat mij logisch lijkt als je theorie niet blijkt te kloppen, is niet de uitvlucht maken "dat zal God wel zijn", maar me eens rationeel te bezinnen over die niet kloppende theorie. Iets anders proberen op te stellen wat beter zou kunnen zijn.
Ik zal niet zeggen dat er geen dingen kunnen zijn die direct met God te maken hebben. Dat kun je rationeel nooit uitsluiten. Maar je kan God er ook niet te pas en te onpas bij halen.
Mortlach schreef:En dat mag natuurlijk. Ik heb er ook geen problemen mee. Het enige waar ik een probleem van maak is als religie zich vermomt als wetenschap.
Mee eens. Al mogen geloofsstandpunten natuurlijk wel altijd rationeel overwogen en besproken worden. Wie een geloofsstandpunt uitspreekt, waar een ander het niet mee eens is, mag op zijn geloofsstandpunt bevraagd worden. Dat geldt in alle richtingen: jij naar mij, en andersom. Misschien kom je dan niet tot overeenstemming, maar een uitwisseling van gedachten kan geen kwaad.
Mortlach schreef:Dat is prima, ik kijk terug op ruim 4 miljard jaar en zie genoeg mogelijkheden voor complexiteit om natuurlijk te ontstaan.
4 miljard is een onvoorstelbare hoeveelheid.
Het getal 1000 lukt me nog om te overzien. Een rij van 1000 beeldpunten passen wel op een beeldscherm.
1.000.000 is al 1000 van die duizendtallen. Dat wordt al lastig om me dat zo voor de geest te halen, dat ik tegelijkertijd mijn aandacht kan houden bij iedere afzonderlijke beeldpunt. Maar goed, 1.000.000 beeldpunten zou eventueel nog kunnen passen op een beeldscherm.
Doe je dat nog een keer maal 1000, dan is het onderhand niet echt meer te overzien. Dus ja, wat moet je dan denken van een miljard?
Er zijn mensen die zeggen, dat ook 4 miljard jaar te weinig is om een dergelijke complexiteit te doen ontstaan. Ondanks mijn onvermogen om goed met die grote getallen om te kunnen gaan, blijf ik het ontstaan van die complexe opeenstapeling van complexiteit (complexiteit in het quadraat dus) toch een zeer sterk verhaal vinden.
Mortlach schreef:Onze 'common sense' is geevolueerd om om te gaan met de situatie waarin we ons bevonden en bevinden. In extreme omstandigheden, relativistische snelheden of op de kwantumschaal hebben we helemaal niets aan ons gezond verstand.
Volgens mij is onze 'common sense' door God gegeven om betrouwbare informatie te kunnen krijgen uit onze omgeving, en daar mee om te kunnen gaan. Dat onze 'common sense' het dan wel eens laat afweten als het bijvoorbeeld gaat om quantummechanica, is niet zo vreemd, omdat dat een specialisme is waar de normale burger niet mee van doen heeft in zijn gewone leven. De 'common sense' heeft een doel, en dat doel is niet onbeperkt.
Als je de 'common sense' zo verklaart als jij doet, zitten daar toch wel vrij huiveringwekkende consequenties aan. Dat geeft namelijk grond voor een extreem scepticisme, zoals diverse filosofen dat uitgewerkt hebben. David Hume is er een voorbeeld van, en bij de oude Grieken kom je het ook tegen, om niet meer te noemen. Zekerheid over een objectief juiste logica is dan ook verdwenen. Logica is dan slechts een functie van onze hersenen, om te kunnen overleven. Iedere garantie dat het bruikbaar is voor het bepalen van objectieve waarheid, is dan weg. Dan is een vertrouwen op een evolutionair verhaal ook erg arbitrair geworden.
Mortlach schreef:Je breidt je aanname nu al verder uit. Eerst begin je met het idee dat er uberhaupt een God IS, en nu meen je ook al vanalles over de aard van die God te kunnen zeggen. Je legt je idee van God direct beperkingen op, omdat je blijkbaar wel aanvoelt dat Almacht een zeer lastig te bedwingen beest is.
Dat doe ik niet omdat God ineens lastig blijkt te zijn, maar omdat ik God zo ken vanuit de Bijbel en vanuit mijn dagelijkse werkelijkheid. Uitgaan van bepaalde brongegevens voor kennis en conclusies - voor een christen o.a. de Bijbel - is volgens mij een nogal logische manier van werken.
Op die manier is de kerk ook tot de leer van Gods drieëenheid gekomen. Door door te denken over de bijbelse gegevens. Dat lijkt mij beter, dan de Bijbel dicht te laten en zelf wat uit de losse pols te gaan zitten verzinnen. Wil je God kennen, dat zal Hij zich moeten laten kennen. Anders kun je niks zinvols over Hem zeggen.
Mortlach schreef:Daarbij, goed, laten we uitgaan dat je gelijk hebt. Neem Newtons zwaartekrachtwetten. Werken als een tierelier. Totdat, 300 jaar later de techniek ver genoeg is gevorderd om een kleine afwijking in de omloopsnelheid van Mercurius te ontdekken. Is dat nu Gods ingrijpen? Ja, hoezo dan? Nee, hoezo dan niet?
Je gaat natuurlijk niet zomaar aan Gods ingrijpen denken. Je moet er dan wel een goede reden voor hebben. Die kleine afwijking in de omloopsnelheid is logischer om eerst natuurlijk proberen te verklaren. Het is niet logisch om direct van een bovennatuurlijk wonder uit te gaan.
Je gaat pas denken aan iets bovennatuurlijks, als dat ook de meest voor de hand liggende verklaring is. Thomas, die door de kerk vaak ten onrechte is uitgemaakt voor 'ongelovige Thomas' omdat hij niet goedgelovig was, geloofde ook niet direct het sterke verhaal van de discipelen dat zij de gestorven Jezus gezien hadden, maar eiste bewijzen daarvoor (
Johannes 20:
24-31).
Mortlach schreef:Nog een voorbeeldje uit de praktijk. In de tijd dat men net het binnenwerk van atomen in kaart begon te brengen, dacht men dat atomen poreus waren. Er werden experimenten gedaan waarin protonen op een zeer dunne laag goud werden afgeschoten en dan werd gekeken hoeveel de protonen afbogen. Tot de wetenschappers in kwestie, gewoon voor de grap, besloten te kijken of er ook protonen zouden terugstuiteren. Nu bleek dat zo te zijn en dat zette het atoommodel op zijn kop. De wetenschapper in kwestie vergeleek het met een artilleriekogel die afketste op een papieren zakdoekje. Het zou toch wat geweest zijn als de wetenschappers hadden gezegd 'O, dat is uitzonderlijk, dus God...'
Je hebt mij nog nooit horen zeggen dat je op een dergelijke gemakkelijke wijze God erbij mag halen. Ik vind dit meer een voorbeeld van zweverigheid, dan van geloof in God.
Mortlach schreef:Het gevolg van jouw standpunt is dat je je Almachtige God allerlei beperkingen op moet leggen over wanneer en waarom hij wel op niet kan ingrijpen, wil je zinnige uitspraken over de werkelijkheid kunnen blijven doen.
Ik denk niet dat dat een kwestie is van beperkingen opleggen aan God, maar uitgaan van bepaalde kennis over Hem. De Bijbel leert niet dat God te pas en te onpas ingrijpt in de natuurlijke orde. Is een methodologisch atheïsme in feite ook al niet een geloofsuitgangspunt?
Goed, dan zul je vrij diverse wetenschap krijgen, als de wetenschappers uiteen gaan in geloofsgroepen. Dat heb je ook al een beetje met evolutionisten en ID-ers, bijvoorbeeld. Verschillend uitgangspunt zullen we maar zeggen. Ik ben daar geen tegenstander van, ik vind dat juist interessant. Zo krijg je tenminste een beetje variatie in de wetenschap. Dan zien we vanzelf wel wie met de beste verklaringen komt.