De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 17 dec 2011 13:21

elbert schreef:De uitverkorene sterft ook. Want hij is met Christus gestorven op Golgotha.
Dus hoezo ongelijke behandeling: zelfde rechtszaak, zelfde oordeel, zelfde straf, het enige verschil is de Middelaar, Christus, die het oordeel voor de uitverkorene gedragen heeft. Overigens is dat genade en genade is niet verdiend, zelfs niet door ons geloof. Het geloof is het kanaal waarlangs we die genade ontvangen, maar dat is wat anders.
Dat het genade is dat zal geen christen je betwisten. maar we hebben het hier in dit topic over het ontvangen van de genade. je geeft een hoop worden maar beantwoord de vraag niet!
je wilt toch niet beweren dat hemel en hel min of meer hetzelfde is? waarom geeft God genade aan de ene zondaar en werrhoud Hij het aan de andere? DAT IS WILLKEUR! en daar ga je niet op in.
De bijbel leert dat geloof het antwoord op het genade aanbod is. dat is een duidelijke maatstaf die iedere schijn van willekeur teniet doet. Maar als je geloof ziet als ook van God verkregen en buiten ons om (de wil wordt immers buiten onze wil om veranderd!) dan is het echt willekeur. we kunnen natuurlijk een tap dieper gaan en afvragen waarom God de wil van de een wel en van de ander niet veranderd. dat doet niets aan de willekeur af.
God misleid de mens niet als Hij de mens opoept om te geloven! (in de trant van: Ach jammer, Ik roep je er wel toe op, maar heb al voor je geboorte besloten dat je niet tot geloof kan komen.)

over je matt teksten heb ik laten zien dat Jezus ons de opdracht gegeven heeft dat de gehele wereld te openbaren.
ik ontken dus niet dat he een lerend gedeelte is, maar wel deze tekst prima overeen komt met de rest van de bijbel die leren dat geloof de verwachte respons is op het genade aanbod.
elbert schreef:Kun je dan duidelijk maken dat de discipelen op dat moment (het laatste avondmaal) begrepen wat Jezus ging doen, nl. sterven aan een kruis? Ze begrepen er niets van op dat moment. En op dat moment zegt Jezus: "dit is het nieuwe verbond in Mijn bloed". Dus voordat er sprake is van geloof in de gekruisigde en opgestane Jezus, is dat verbond er al. Later zouden ze het pas gaan begrijpen.

in mat 16 is Petrus de eerste die Jezus als Christus herkent. daarvoor werd hij als leraar, profeet en wonderdoener gezien. in de week na Petrus getuigenis gaan ontmoet Jezus Elia en Mozes. ook Wordt Jezus opnieuw (net als aan het begin van zijn bediening) door God bevestigd en erkent! waarom is dit belangrijk? omdat 'van dat moment' Jezus begon te leren over zijn lijden en sterven. de bediening van Jezus verandere door de openbare belijdenis van Petrus, Hij begon het werk van verlossing te leren.
dus al in mat 16 gelooft Petrus dat Christus de verlosser is! Hoe Jezus gaat verlossen is dan nog de vraag, maar het geloof is er!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 17 dec 2011 13:56

@toen, sorry dat je het onchristelijk vind. je hebt gelijk, het staat niet in de bijbel en gaat er zelfs tegen in! dus ik ben het helemaal met je eens dat het onchristelijk is :)

je komt echter niet met bijbels onderbouwing maar verwijst naar gogmatiek vn anderen. als je die boeken zelf even naleest en dan aangeeft op welke bijbelteksten ze dat berusten, dan beantwoord je mijn vraag.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 dec 2011 22:29

......O God! dat Gij de goddeloze ombracht!.........zou ik niet haten Heere die U haten? en verdriet hebben in degenen die tegen U opstaan!.....Ik haat hen met een volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.....

Learsi

Riska

Berichtdoor Riska » 17 dec 2011 22:39

learsi schreef:......O God! dat Gij de goddeloze ombracht!.........zou ik niet haten Heere die U haten? en verdriet hebben in degenen die tegen U opstaan!.....Ik haat hen met een volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.....

Learsi
tegen wie of wat heb je het??????

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 dec 2011 23:02

Janvanverweg schreef:waarom geeft God genade aan de ene zondaar en weerhoudt Hij het aan de andere? DAT IS WILLKEUR!

Beste Jan, als je vers 12 en 13 van het eerste hoofdstuk van het Johannes evangelie leest, wat bedoelt de evangelist dan met de zinsnede ..........."maar uit God geboren zijn".....?

Wat jij willekeur vindt, wordt hier door de evangelist aan God toe geschreven. Als jij God van willekeur beticht, dan wordt je met dit soort teksten liever niet geconfronteerd!

Voor zover ik je nu ken, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen. Ga er eens echt voor zitten, en bidt de Heere om wijsheid, en schort een al te snelle conclusie eens op.

Denk je dat het woord "uitverkorenen" in Math.13:20 niet betekent wat het woord zegt? In het Grieks wordt een woord gebruikt, dat "uitkiezen" betekent. Nee, geen willekeur, maar een souverein God die verkiest.

........."want een ieder die der melk deelachtig is , die is onervaren in het Woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijs, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.......

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 dec 2011 23:06

learsi schreef:......O God! dat Gij de goddeloze ombracht!.........zou ik niet haten Heere die U haten? en verdriet hebben in degenen die tegen U opstaan!.....Ik haat hen met een volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.....

@ Riska:
Gewoon wat er staat in de Psalm die jij aanhaalde.

h.g. Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 dec 2011 23:28

Scherp opgemerkt Learsi !

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 18 dec 2011 03:08

hoi learsi
met veel respect en instemming lees ik je reacties. inhoudelijk en to the point.
[quote= NBV joh 12,13]12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.[/quote]
learsi schreef:Beste Jan, als je vers 12 en 13 van het eerste hoofdstuk van het Johannes evangelie leest, wat bedoelt de evangelist dan met de zinsnede ..........."maar uit God geboren zijn".....?

om dat de beantwoorden verwijs ik graag naar het derde hoofdstuk van hetzelfde evangelie.
Joh 3: 1-21 schreef:Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

ik heb een heel stuk aangehaald omdat er in dit gedeelte over wedergeboorte gesproken wordt en over geloof dat onderdeel van de wedergeboorte is. ook staat er duidelijk dat de zoon ezonden is om de wereld te redden. hoe ontloopt de wereld haar straf? door te geloven.

door wedergeboorte worden we uit God geboren lijkt Joh 3 te zeggen. kijken of dit Joh verklaart.
[quote= NBV joh 12,13]12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.[/quote]
we vinden geloof terug als voorwaarde; dat is in overeenstemming mt Joh3. ook staat er dat diegenen die zijn gaan geloven het voorrecht (andere vertalingen "de macht") hebben gekregen om kinderen van God te worden!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 18 dec 2011 03:39

@ learsi ver mat 22:14 (ik neem aan dat je deze tekst bedoelt)
voor de duidelijkheid plaat ik de gehele geijkenis:
Mat 22:1-14 schreef:1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis: 2 ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. 3 Hij stuurde zijn dienaren eropuit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: “Zeg tegen de genodigden: ‘Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft!’” 5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen eropaf, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken. 8 Vervolgens zei hij tegen zijn dienaren: “Alles staat klaar voor het bruiloftsfeest, maar de gasten waren het niet waard genodigd te worden. 9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt.” 10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal vulde zich met gasten voor de maaltijd. 11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij iemand die zich niet in bruiloftskleren gestoken had, 12 en hij vroeg hem: “Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aanhebt?” De man wist niets te zeggen. 13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: “Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.”’

Er wordt in deze gelijkenis 2x genodigd. de eerse groep krijgt ruim op tijd de uitnodiging. Was dat een loos gebaar van de koning? Had hij niet de intentie om deze gasten te ontvangen? waarom zegt de koning in vers 8 dat ze het niet waard waren genodigd te worden? in de versen 5-7 wordt dat duidelijk: de arrogante minachtende weigering om te komen deed de koning in woede ontsteken en liet hem zeggen dat ze het niet waard waren!
de tweede groep komt wel. maar een van hen 'did not live up to the occasion', hij wilde niet veranderen. en dat doet de koning zeggen dat slechts weinigen uitverkoren zijn.
uit deze gelijkenis maak ik op dat uitverkorenen mensen zijn die gehoor geven aan de oproep (tot bekering en geloof) en zijn gaan leven naar dat nieuwe geloof. daadwerkelijk het oude leven afleggen en het nieuwe aandoen.

frappant is dat de koning zich telkens laat leiden door gedragingen van de mens. kennelijk verkiest God mensen die voor Hem kiezen :)
Mijn vrouw is mijn uitverkoren levensgezel. dat zu ze niet zijn als ze destijds "nee" gezegd had.

klopt bovenstaande uitleg van de gelijkenis met de rest van de bijbel? ik meen van wel; het komt overeen met alle oproepen tot bekering. het komt overeen met dat geloof blijkt uit de werken, het komt overeen met also lief had God de wereld wat ik in de voorgaande reactie geschreven heb.
De andere keren dat het woord "uitverkoren" gebruikt woord in het NT gebruikt wordt gaat het specifiek over reeds gelovigen. (of over engelen ) 1Pet2:9 beging met "maar u bent een uitverkoren geslacht.." Het woordje 'Maar' wijst op een contrast dus kijken wat er aan vooraf gaat. afwijzing van Jezus gaat er aan vooraf! ongeloof! ook hier is een directe koppeling tussen geloof en uitverkiezing! Mensen zijn uitverkoren omdat ze in Jezus zijn gaan geloven en daar naar zijn gaan leven!

Ik keek hier met name naar het woord uitverkoren. over de gelijkenis valt nog veel meer te zeggen, maar daar ga ik nu iet op in.
Voor mij blijkt uit de gelijkenis dat Gods uitverkiezing mede afhangt op hoe de mens reageert op het genade aanbod.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 dec 2011 13:25

learsi schreef:Beste Jan, als je vers 12 en 13 van het eerste hoofdstuk van het Johannes evangelie leest, wat bedoelt de evangelist dan met de zinsnede ..........."maar uit God geboren zijn".....?

Vers 12 maakt duidelijk, dat er mensen gevonden zullen worden die Hem ''aannemen''. Uit het tweede deel van de tekst leren we dat dit ''aannemen'' hetzelfde is als ''in Zijn Naam geloven''.
Vers 13 is een uitspraak over die mensen die in vers 12 genoemd worden. Dit ''aannemen '' en dit ''in Zijn Naam geloven" wordt in vers 13 dan van een nadere uitleg voorzien. Dit ''aannemen'' en dit ''in Zijn Naam geloven" wordt niet uit het bloed geboren, niet uit de wil des vlezes, niet uit de wil des mans, dit "aannemen" , dit ''in Zijn Naam geloven " wordt uit God geboren.

In hoofdstuk 3 (stuk van Nicodemus) zien we eenzelfde benadering. Daar zegt Jezus:....hetgeen uit het vlees geboren is dat is vlees; en hetgeen uit de Geest geboren is is geest.

In het derde vers van Joh.3:3 staat in het Grieks letterlijk (is vertaald met wedergeboren):....van BOVEN geboren.

Zo leren we dat er een geboorte van beneden(een geboorte uit de mens zelf) en een geboorte van Boven(een geboorte uit God) is.

In de eerste Johannes brief lezen we:....Een ieder die gelooft dat Jezus de Christus is die is uit God geboren...........
Conclusie?.........Hij die gelooft is uit God geboren; en wat is dat anders dan dat het geloof van die persoon uit God geboren is?

Voor een geboorte is een baarmoeder nodig.............Wat is nu de baarmoeder waaruit het geloof geboren wordt?......

Excuus voor een verkeerde aanhaling, ik bedoelde niet Math., maar Markus13:20(had mijn bril niet op)

Ik ga nu een week op vakantie.........daarna kan ik pas weer reageren.
h.g. Learsi

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 09:12

Janvanverweg schreef:Dat het genade is dat zal geen christen je betwisten. maar we hebben het hier in dit topic over het ontvangen van de genade. je geeft een hoop worden maar beantwoord de vraag niet!
je wilt toch niet beweren dat hemel en hel min of meer hetzelfde is? waarom geeft God genade aan de ene zondaar en werrhoud Hij het aan de andere? DAT IS WILLKEUR! en daar ga je niet op in.
Jawel, ik beantwoord de vraag wel. Je maakt een vergelijking tussen Gods recht en nederlandse rechters en suggereert dat God zich niet aan Zijn eigen wet zou houden als Hij zou verkiezen en verwerpen. Daarop antwoord ik door te wijzen naar Gods recht en Gods wet: zowel de verworpene als de verkorene valt daaronder. De verworpene draagt zelf de straf, de straf voor de verkorene is gedragen door Christus en met Hem zijn we dan ook gestorven. Hij heeft aan de wet van God voldaan, volkomen, en God houdt Zichzelf daar dus ook aan. Een andere wet is er niet.
Omdat God Zich dus aan Zijn eigen recht houdt (nl. dat wie niet blijft in het boek der wet om dat te doen, vervloekt is en dat al wie in Adam is, dat dus ook is), snijdt je bewering dat Hij dat niet zou doen, geen hout. Want Christus heeft de vloek gedragen voor de uitverkorenen en zij zijn in Hem. In Hem hebben zij aan de wet voldaan.
Aangezien God Zich dus aan Zijn wet houdt en de wet alleen kan verdoemen, is het feit dat mensen desondanks behouden worden, iets dat zonder de wet geschiedt. God is daarbij dus vrij om de ene mens wel Zijn genade te geven en de andere niet. Je ontkent dat God die vrijheid heeft en je noemt het willekeur als God die vrijheid wel zou hebben. Ik noem dat geen willekeur, maar Gods welbehagen dat Hij heeft in verloren mensenkinderen.
Janvanverweg schreef:De bijbel leert dat geloof het antwoord op het genade aanbod is.
Ja, mee eens.
Janvanverweg schreef:dat is een duidelijke maatstaf die iedere schijn van willekeur teniet doet. Maar als je geloof ziet als ook van God verkregen en buiten ons om (de wil wordt immers buiten onze wil om veranderd!) dan is het echt willekeur. we kunnen natuurlijk een tap dieper gaan en afvragen waarom God de wil van de een wel en van de ander niet veranderd. dat doet niets aan de willekeur af.
Hier ben ik het dus niet mee eens: je ziet geloof nog steeds als verdienste en bovendien als iets dat niet van God komt.
Geloof is een lege hand. Een lege hand die bovendien daarvoor een gebalde vuist was richting God. Ons meningsverschil gaat over de vraag hoe het komt dat die gebalde vuist een lege hand is geworden. Volgens jou komt de mens zelf tot die verandering. Volgens mij is God hier aan het werk geweest.
Janvanverweg schreef:God misleid de mens niet als Hij de mens opoept om te geloven! (in de trant van: Ach jammer, Ik roep je er wel toe op, maar heb al voor je geboorte besloten dat je niet tot geloof kan komen.)
God misleidt de mens inderdaad niet, want het is inderdaad ook iets dat de mens moet doen: de mens moet geloven. Maar de mens doet dit niet vanuit zichzelf, daarvoor is zijn/haar wil gevallen. Die wil moet veranderd worden, zodat hij/zij gaat geloven en de beloofde genade ook daadwerkelijk ontvangt.
En dat geloof wordt gewerkt door de verkondiging van het Evangelie en door de Heilige Geest die dit woord in onze harten zaait en het daar doet ontkiemen.
Janvanverweg schreef:over je matt teksten heb ik laten zien dat Jezus ons de opdracht gegeven heeft dat de gehele wereld te openbaren.
ik ontken dus niet dat he een lerend gedeelte is, maar wel deze tekst prima overeen komt met de rest van de bijbel die leren dat geloof de verwachte respons is op het genade aanbod.
Ook de tekst dat Jezus zegt: niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem van Mijn Vader gegeven is? Volgens jou kan dit sowieso en heb je daar de Vader niet voor nodig.
Janvanverweg schreef:in mat 16 is Petrus de eerste die Jezus als Christus herkent.
Is die erkenning uit hemzelf gekomen, of is het de Vader die hem dat heeft geopenbaard, zoals Jezus zegt?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 dec 2011 10:44

learsi schreef:Voor een geboorte is een baarmoeder nodig.............Wat is nu de baarmoeder waaruit het geloof geboren wordt?......

Excuus voor een verkeerde aanhaling, ik bedoelde niet Math., maar Markus13:20(had mijn bril niet op)

dat van de baarmoeder snap ik niet. doel je op iets specifieks wat ik (of anderen :) ) moet inzien? graag dan voor mij iets minder cryptisch. nu lijkt het er voor mij op dat het gehele geestelijke geboorteproces synchroon moet lopen aan het natuurlijke geboorte proces en dat we alles vandaaruit kunnen duiden. ik denk dat je hier niet op doelt. en ga daar ook niet op in. ik wacht af of je het later wat duidelijker maakt.

markus 13:20 schreef: En als de Heer die tijd niet had verkort, zou geen enkel mens worden gered; maar omwille van de uitverkorenen, die hij tot de zijnen heeft gemaakt, heeft hij die tijd verkort.
ik ben blij dat je je bril niet op had :wink: dat gaf me aanleiding om de andere teksten becommentariseren. vanuit die matteus teksten is er geen probleem met deze tekst uit Markus: God verkiest de mensen die in geloof op het genade aanbod reageren. want ook in deze tekst zijn de uitverkoren reeds gelovig.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 dec 2011 11:02

elbert schreef:God is daarbij dus vrij om de ene mens wel Zijn genade te geven en de andere niet.

en dat is willekuur. zie de definitie die ik eerder geplaats heb. ik betwist niet dat God niet vrij is om het te doen, maar wel dat God dat zonder maatstaf doet. je gaat heel ver in het aantonen dat er geen maatstaf is. en vervolgens ontken je dat het willekeur is.
van wie zu je dat nog meer accepteren? vandaar mijn verwijzing naar de rechters.
of er is een maatstaf of er is willekeur! de DL leert dat het willekeur is omdat het elke maatstaf afwijst!
de bijbel laat keer op keer zien dat er wel een maatstaf is: geloof!

het is ws. je opvoeding die je zo huiverig maakt voor 'eigen verdienste' dat je daar in door schiet. ooit werkte ik net een maand in een winkel keten. het jaar ervoor was er een soort wedstrijd geweest tussen de winkels van die keten. mijn winkel had gewonnen. (dat was dus voordat ik erwerkte) de prijs werd uitgerijkt aan al het personeel die er tijdens de uitrijking werkte. ook ik mocht 2 weken geheel betaald naar griekenland. Dankbaar heb ik die prijs aangenomen! is dat mijn verdienste? heb ik bijgedragen aan het verkrijgen van de prijs? geen weldenkend mens zal dat bevestigen. toch wordt dat exact zo gedaan als het over 'het genade aanbod' gaat. plotseling is het aannemen van het aanbod een 'verdienste' geworden. een eigen bijdrage aan het genade aanbod!
deze kromme leer komt voort uit de foute vraagstelling. in de ijver om eigen verdienste te weerleggen en uit te bannen zijn de calvinisten óver de top' gegaan en veel verder dan verantwoord. en hierdoor werd deze leer onbijbels en brengt het verwarring.

toch wordt het nog steeds zo geleerd. en hebben mensen deze 'eigen verdienste' bril op.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 11:11

Janvanverweg schreef:en dat is willekuur. zie de definitie die ik eerder geplaats heb. ik betwist niet dat God niet vrij is om het te doen, maar wel dat God dat zonder maatstaf doet. je gaat heel ver in het aantonen dat er geen maatstaf is. en vervolgens ontken je dat het willekeur is.
Waar heb je deze conclusie van willekeur vandaan? Uit de Bijbel?
Nee.
We zullen het met de Bijbel moeten doen en niet met wat je willekeurig vindt of niet, of wat je eerlijk vindt of niet.
Daarom toon ik met de Bijbel aan (en niet op basis van wat ik willekeur vind) dat God Zich ontfermt over wie Hij wil. En Hij doet dat door de verkondiging van het Woord en de werking van de Heilige Geest. Zo brengt Hij mensen tot het heil, zodat ze gaan geloven en zo het door Christus bewerkte heil ontvangen/aannemen.
Daarbij zeg ik dus net als jij dat geloof onmisbaar is (sola fide), maar zeg ik ook dat alles wat onmisbaar is voor het heil, door God aan ons wordt geschonken. Hij schenkt niet alleen de genade, maar ook het voertuig waardoor we de genade ontvangen, het geloof, want ook dat is genade.
Dat is alleen maar iets om ons over te verwonderen: soli Deo gloria.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 dec 2011 11:24

elbert schreef:aar heb je deze conclusie van willekeur vandaan? Uit de Bijbel?

ik beweer niet dat de bijbel een willekeurige God leert! De DL is geen onderdeel van mijn bijbel! :)

als de DL de maatstaf (geloof) uit de bijbel weghaalt, dan is er sprake van willekeur.
willekeur is een gewoon nederlands wordt. je hoeft niet vanuit de bijbel met een definitie van willekeur te komen. sinds wanneer is de bijbel een woordenboek? maar woorden hebben wel een ondubbelzinnige betekenis. (hoewel sommige woorden er meerdere hebben) zonder deze ondubbelzinnigheid zoe communicatie onmogelijk zijn. Toch zijn er tal van woorden die vanuit een calvinistische leer een dubbele betekenis krijgen. een normale en een geestelijke om de bijbel op hun manier te kunnen uitleggen.
zo wordt wat in alle andere gevallen als willekeur wordt gezien opeens 'rechtvaardig'
zo wordt ontvangen opeens 'bijdragen aan het verkrijgen'
zo wordt geloven opeens iets wat je niet vanuit jezelf kunt doen.

en het is mij om het even of God het geloof zou geven of buiten de wil van de mens zijn wil zou veranderen zodat hij wil geloven. in beide gevallen is er sprake van het ontbreken van een maatstaf.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”