Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor juffiejuf » 16 dec 2011 18:41

Hier precies hetzelfde probleem.... Borsten zijn dan na het voeden leeg en hij wil dan echt nog meer drinken. Hij is dan niet tevreden met pink, speen of iets dergelijks. Blijft echt net zo lang huilen tot hij bijvoeding krijgt. Wil er wel vanaf maar zou echt niet weten hoe. Voor mn gevoel doe ik er echt al best veel aan; kolven, veel drinken etc. Ik kan het echt niet aanhoren om mn kind uren te laten huilen. Verder gelukkig ook nog geen last van borstonstekingen, spruw etc. Hoop echt dat dat wegblijft voorlopig!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 dec 2011 19:10

hoe weet je dan zo zeker dat ze leeg zijn? als ze slap aanvoelen wil nog niet zeggen dat ze leeg zijn..

het is juist goed om de baby te laten drinken zodat de productie goed wordt afgestemd!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 dec 2011 19:40

trijntjejohanna schreef:hoe weet je dan zo zeker dat ze leeg zijn? als ze slap aanvoelen wil nog niet zeggen dat ze leeg zijn..

het is juist goed om de baby te laten drinken zodat de productie goed wordt afgestemd!

datte daarnaast kunnen je borsten instand melk aanmaken, en dat is juist de dikke voedzame melk, als je flesjes aanbied, raak je niet goed afgestemd, daarnaast is het niet zo raar dat je de eerste dagen minder hebt, het moet wel opgang komen en het komt alleen maar opgang als je je baby aanlegt en mensen die geen voeding genoeg hebben bestaan bijna niet.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 21:01

Maar 1% van alle vrouwen heeft ondanks intensieve aanpak onder professionele begeleiding niet genoeg voeding.

Juffiejuf, volgens mij schreef jij pas dat je heel weinig/heel laat stuwing had? Stuwing is juist een goed teken dat de boel goed op gang komt. Als je geen of weinig stuwing hebt zou dat een reden kunnen zijn om even een l.k. te bellen. Ik zou in dat geval het gewicht èn de plasluiers even goed in de gaten houden. Als dat normaal verloopt is er niks aan de hand qua melkproductie.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 dec 2011 22:20

Ik bleef gewoon aanleggen, al voelden mn borsten leger dan leeg.
Alleen dan krijgen ze t signaaltje: ik moet meer melk aanmaken, want Dit was niet genoeg.

Lijkt mij dat als je FV na geeft, dat je in een afbouwend spiraal komt.
De baby komt minder snel voor de volgende voeding,
dus borsten gaan minder aanmaken.

Mja, ik vond de eerste drie maanden een ramp wat BV betreft.
Vreselijk onzeker en ik was er dag en nacht mee bezig.

Zet m op, dames.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 dec 2011 22:46

AikonGirl schreef:Mja, ik vond de eerste drie maanden een ramp wat BV betreft.

Ik vond het dit keer geen ramp, de spruw wel. Maar de eerste drie maanden ervaar ik ook beide keren als minst leuke maanden.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 dec 2011 11:22

ik ook, je moet dat romatische beeld van bv loslaten dat helpt een hoop, ik doe het omdat ik weet dat het het beste is voor mijn kindje, daarnaast lekker goedkoop, en je vergeet het nooit mee te nemen, je hebt het altijd bij de hand, en geen gedoe met flessen vooral snachts. maar het is vooral de eerste 3 maanden best hard doorwerken, helemaal als je wat onzeker bent.
laat het idee van tijden ritmes , mythes die bestaan los, en ben er gewoon voor je baby, en ja dat kan een hoop tijd kosten.
maar a bel kan nu op de kop drinken bij wijze van spreken, en dan gaat het nog goed, en er is een ritme en hij is tevreden groeit lekker, je wordt er zo makkelijk in na een poosje.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 17 dec 2011 12:03

Wilde helemaal hetzelfde schrijven als de dames voor mij: geen flesje aanbieden na de borst, maar gewoon om en om blijven voeden om je productie op te krikken. Snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom een kraamzorg/ziekenhuis/verloskundige dat adviseert :oops: . Daarmee zorg je er toch juist voor dat de borstvoeding niet goed op gang komt of terugloopt? In het begin is het maagje nog zo klein als een knikker, dus hebben ze maar heel weinig nodig. En een beetje afvallen kan ook geen kwaad, de meeste baby's hebben van nature genoeg reserves om dat op te kunnen vangen. Als ze genoeg plassen etc. is er niks aan de hand. Hier wilden ze na de bevalling ook vrij snel een cupje hypoallergene voeding geven. Hij was haast 9 pond en volgens die verpleegster zou hij een ernstige suikerdip kunnen krijgen ofzo. Ze hebben het toen gegeven, maar achteraf las ik dus op borstvoeding.com dat dat echt een fabel is en dat ze echt genoeg hebben aan de colostrum en eerste voedingen die ze krijgen. Vaak aanleggen en goed naar je kind kijken/luisteren is echt het allerbelangrijkste! Een eventuele tweede keer zou ik veel meer op mijn moedergevoel en het kind afgaan en niet meer luisteren naar al die (goedbedoelde) adviezen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 dec 2011 12:23

Pluk01: prima advies van jou ! En ik wil nog toevoegen, accepteren dat je af en toe een dag hebt, waarop je baby niet verzadigd lijkt te worden en je bij wijze van spreken 10 of 12 keer aan moet leggen.
Dat zijn de zgn regeldagen. Ik dacht destijds dat dit alleen in het begin van de b.v. periode was, maar dat is niet waar. Ik had het na 7 maanden nog ! Ik heb onze jongste heel lang b.v. gegeven, vanwege mogelijke allergie voor bepaald voedsel. Ik ben op advies van de kinderarts pas na 7 maanden voorzichtig met 1 groente begonnen, elke week een andere, en dat ging prima. Daarna liet ik het fruit pas langzaam "instromen."

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 dec 2011 12:29

Volgens mij is er een beetje verwarring hier over de bijvoeding die ik heb gegeven? Mijn bv was nog niet op gang en mn meisje viel af. Opzich niet erg, maar wel als ze al 7% was afgevallen en maar net 6pond woog en haar biligehalte veel te hoog was. Het was dus erg belangrijk dat ze niet meer ging afvallen en ze vroeg ook om meer voeding. Die heeft ze gekregen met de fles en ik kolfde, zodat de bv wel opgang kwam. Duidelijk zo? :wink:
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 dec 2011 12:34

En als jij wel bijvoeding hebt gegeven zonder dat het nodig was, wat dan nog? Het is toch lekker jouw meisje?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 dec 2011 12:51

MissF schreef:En als jij wel bijvoeding hebt gegeven zonder dat het nodig was, wat dan nog? Het is toch lekker jouw meisje?

Precies :-)
Afbeelding

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 17 dec 2011 14:23

Verloskundige en kraamzorg hebben het in de kraamtijd geadviseerd omdat M. zelfs al meer dan 10% was afgevallen en hij echt niet genoeg leek te krijgen ondanks aanleggen, kolven etc.

@ schipje; heb inderdaad weinig tot geen stuwing gehad. Op dag 10 had ik een beetje het idee van; zou dit dan stuwing zijn?? :?:

Ik weet gewoon ff niet meer of die BV goed gaat komen. Nog meer aanleggen dan ik al doe dan weigert hij om te drinken omdat er niks uitkomt of hij gaat liggen slapen. Maandag ga ik L.K. bellen

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 dec 2011 14:29

gempa schreef:datte daarnaast kunnen je borsten instand melk aanmaken, en dat is juist de dikke voedzame melk, als je flesjes aanbied, raak je niet goed afgestemd, daarnaast is het niet zo raar dat je de eerste dagen minder hebt, het moet wel opgang komen en het komt alleen maar opgang als je je baby aanlegt en mensen die geen voeding genoeg hebben bestaan bijna niet.

Ik ken er toch al meerdere hoor :wink:
Afbeelding

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 dec 2011 14:45

dippie serieus 1% van de bevolking heeft te weinig voeding, dan heb je nog een paar % die slecht soort tepels hebben ingetrokken enzo(en zelfs die lukt het)
de rest komt door slechte begeleiding en te snel bijvoeden, als jij je een week op bed houdt zonder bezoek baby aanlegt bij elke kik, loopt het binnen no time, maar dat hebben de meeste er niet voor over.
en dat geeft niet die keus moet een ieder voor zich maken, maar je moet geen mythes instand houden over te weinig voeding.

Terug naar “Archief”