de val van satan

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 20:54

geaaart schreef:Ik heb er hier al aardig wat gevonden als ik sommige teksten zie.....

Wees welkom. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2011 08:44

mohamed schreef:En schaad ook jezelf niet! Dat is wat een goede vriendin je hoort te vertellen, denk daar maar eens over na.

marcel081276 schreef:helemaal mee eens! maar als je bewust ben van je leven en het leven om je heen is dat niet zo'n groot probleem

We zijn het eens over de kern, over datgene wat Jezus het belangrijkste noemde (Mat 22,40) en waar alle apostelen over schrijven: heb je naaste lief zoals/en jezelf en behandel een ander zoals jij behandeld wilt worden want dat is de wet (Mat 7,12) en de profeten. Dat jij daar geen problemen mee hebt vind ik mooi, want ik ken er genoeg die dat wel hebben maar toch beweren in God te geloven. Een oprecht geloof en een schoon geweten (1 Tim 1,5) laat zich kenmerken door een lust naar de waarheid (Zach 8,19) en vurige liefde voor de broeders (1 Petr 1,22) en zusters die ons ook liefhebben.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 dec 2011 10:56

geaaart schreef:Hallo henkie. Even een "vlekje" oftewel en misverstand uit de weg ruimen.

Dank voor je persoonlijke verhaal. Het lijkt me inderdaad niet prettig om je zoon, schoondochter en kleinkinderen niet meer te zien.

Maar mijn vraag blijft nog wel hetzelfde: hoe komt het dat ongelovigen veel minder geven dan gelovigen als je ook zonder Bijbel weet hoe je goed moet handelen?

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 16 dec 2011 08:56

Beste Henkie
Ik begrijp uw vraag niet zo goed. Heb het artikel met onderzoek waar u naar verwijst op pag. 3 van dit topic doorgelezen en ook de download. Het woord ongelovige is niet te vinden in de teksten van beide artikelen. :?:
Waaruit maakt u dan op dan ongelovigen (zoals ik) minder gul zouden geven ? (U zult er versteld van staan waar wij allemaal aan geven...)

En dit onderzoek over geven lijkt mij, op z'n zachts gezegd, ook zéér eenvoudig van opzet en zodoende niet erg onderbouwd. :roll:

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 dec 2011 09:46

henkie schreef:Maar mijn vraag blijft nog wel hetzelfde: hoe komt het dat ongelovigen veel minder geven dan gelovigen als je ook zonder Bijbel weet hoe je goed moet handelen?

Beetje jammer dat een beheerder zo offtopic gaat :).
En ook een beetje als die farizeëer die zoveel beter is dan de tollenaar..... [-X

Maar goed, wie bepaalt hoeveel een mens moet geven? Zegt de Bijbel daar iet over? Ja: een tiende. Maar ik geloof niet de deelnemers aan het onderzoek daar aan voldoen.
Ik verdenk de christenen er ook van dat zij flink bovenmodaal verdienen, dus meer over hebben om te geven.

Nu weer naar de Satan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 09:58

blijblij schreef:Ik verdenk de christenen er ook van dat zij flink bovenmodaal verdienen, dus meer over hebben om te geven.

Dan ben ik de uitzondering die de regell bevestigt! ;)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2011 17:50

blijblij schreef: Ik verdenk de christenen er ook van dat zij flink bovenmodaal verdienen, dus meer over hebben om te geven.

Waarom deze verdenking? Gaat het dan niet gewoon om de verhouding?
En als het waar is dat Christenen bovenmodaal verdienen en dus meer hebben om te geven, waarom ben jij dan geen Christen geworden? Ben je soms bang om meer te geven dan je lief is?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 16 dec 2011 18:39

mohamed schreef:De volgende artikelen zijn in het Nederlands en goed om je onderzoek mee te beginnen. Doch als je het naadje van de kous wilt weten zul je ook op zoek moeten naar internationale bronnen.

'Er bestaat in de joodse wereldvisie dus niet een persoon in welke vorm dan ook met de naam 'Satan', zoals in het christendom het geval is. Desondanks zijn er wel degelijk verhalen over 'de Satan' die met personen communiceert, zowel in als na bijbelse tijden. '

Uit: Kwaad in het jodendom.

'Nogmaals, in het Jodendom wordt geleerd dat de Satan geen concurrent van G-d is. Integendeel, de Satan is een Malach (een boodschapper, een Engel) van G-d met de taak ons op de proef te stellen en ons aan te klagen.'

Uit: Christelijke tegenwerping omtrent de Joodse satan.

'De Satan komt in de Bijbel voor als een engel die VOOR God werkt, niet tegen God. Hij kan alleen toestemming hebben van God.'

Uit: Joodse visie: de satan bestaat wel, de duivel niet.

Dank voor de informatie. Het schep geen duidelijkheid of satan wel of geen geestelijk wezen is, enkel een verschil in opvatting. Als satan geen geestelijk wezen is, hoe verklaar je demonen (matt 8:31, marc 1:34, luc 8:2, luc 8:27)?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 19:30

JHM schreef:Dank voor de informatie. Het schep geen duidelijkheid of satan wel of geen geestelijk wezen is, enkel een verschil in opvatting. Als satan geen geestelijk wezen is, hoe verklaar je demonen (matt 8:31, marc 1:34, luc 8:2, luc 8:27)?

Die verklaar ik middels het OT want er staat geschreven dat men naar de oude paden dient te vragen (Jer 6,16) om de goede weg te vinden. En in het OT was het steeds God die de boze geest zond (Ri 9:23. 1 Sam 16:15. 1 Sam 19:9.) wat dus geen wezen was met een eigen identiteit, maar een schepsel uitsluitend geschapen om de wil van zijn schepper te doen. Kun jij me redelijkerwijs aantonen waarom dat toen Jezus in het vlees kwam opeens veranderd was?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 dec 2011 18:15

mohamed schreef:Die verklaar ik middels het OT want er staat geschreven dat men naar de oude paden dient te vragen (Jer 6,16) om de goede weg te vinden. En in het OT was het steeds God die de boze geest zond (Ri 9:23. 1 Sam 16:15. 1 Sam 19:9.) wat dus geen wezen was met een eigen identiteit, maar een schepsel uitsluitend geschapen om de wil van zijn schepper te doen. Kun jij me redelijkerwijs aantonen waarom dat toen Jezus in het vlees kwam opeens veranderd was?

Dat kan ik jou redelijkerwijs niet aantonen want we zijn het eens dat boze geesten en demonen schepsels met een wil zijn, een kwade wil. Waarom zou satan dan geen schepsel zijn?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”