Janvanverweg schreef:beste Elbert waarom is het eerlijk dat God twee zondaren ongelijk behandelt? als de nederlandse rechters zo zouden handelen, zou je dan ook zeggen dat de rechters rechtvaardig zijn? er bestaat een uitspraak: "gelijke monniken, gelijke kappen". Gelden voor God andere maatstaven? staat God boven (los van) de wet? Nee, hoe kon Jezus anders de wet vervullen?
Beste Janvanverweg, God behandelt twee zondaren niet ongelijk onder de wet, ook al is de toekomst voor beiden verschillend. Want beide zondaren zijn veroordeeld tot de doodstraf (Gen. 2-3) volgens dezelfde wet en ze sterven ook allebei.
De verworpene sterft.
De uitverkorene sterft ook. Want hij is met Christus gestorven op Golgotha.
Dus hoezo ongelijke behandeling: zelfde rechtszaak, zelfde oordeel, zelfde straf, het enige verschil is de Middelaar, Christus, die het oordeel voor de uitverkorene gedragen heeft. Overigens is dat genade en genade is niet verdiend, zelfs niet door ons geloof. Het geloof is het kanaal waarlangs we die genade ontvangen, maar dat is wat anders.
Daarom zegt de apostel Paulus dat we "om niet" gerechtvaardigd worden (Rom. 3:24).
En aan de verzoening hebben we deel door het geloof (vers 25). Let op het woordje "door".
Dat is wat anders dan "op basis van" of "vanwege" of "omwille van".
Janvanverweg schreef:wat wil je hiermee zeggen? dat God alle Joden op een bepaalt moment gaat veranderen in hun harts-gesteldheid buiten Jezus om? of moeten we deze teksten verstaan met nieuw testamentisch inzicht? dat dit in Christus in vervulling is gegaan voor wie geloven? of zie je nog een andere optie? als het in Christus in vervulling is gegaan, dan geldt daar ook de NT-ische voorwaarde van geloof voor. (ik scheid hier de terugkeer belofte van de hart verandering belofte. door het niet los te koppelen ontstaat er een redding buiten Christus om!)
God verandert de hartsgesteldheid zo dat ze in Jezus gaan geloven! Wat is er zo onduidelijk aan deze tekst? God neemt een stenen hart weg en zet daar een vlezen hart voor in de plaats. Dat vlezen hart vertrouwt niet meer op zichzelf en eigen gerechtigheid, maar op Christus en Zijn gerechtigheid.
Zoals jij het voorstelt moet eerst het stenen hart gaan geloven en gaat God dan pas dat stenen hart vervangen door een vlezen. Stenen harten geloven niet, want die zijn dood.
Janvanverweg schreef:Lydia uit hand 16: (vrij uit de niv vertaald) "God opende haar hart zodat ze op de boodschap reageerde." Lydia reageert dus met geloof.
dit gedeelte is een verhalend gedeelte; geen leerstellig gedeelte! dit is belangrijk omdat we verhalende gedeeltes kunnen gebruiken om leerstellige gedeeltes te verduidelijken, maar niet om er leeruitspraken uit te halen.
Dit is het willekeurig indelen van bijbelteksten in "verhalende gedeelten" en "leerstellige gedeelten". Dat onderscheid is onbijbels:
2 Tim. 3:16
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot
lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is
Elke tekst heeft dus een leerstellige component, dus ook Hand. 16.
En verder heb ik genoeg teksten gegeven die ook volgens jouw definitie "leerstellig" zijn:
Matth. 11:27 "niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
Matth. 16:17 "Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is."
Joh. 6:65 Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
Fil. 1:29 het geloof is een gave van God
enz.
Janvanverweg schreef:Waar maak je dit uit op? waar staat dat de gelovigen dit niet begrepen? dit is je gekleurde bril aan het werk.
Kun je dan duidelijk maken dat de discipelen op dat moment (het laatste avondmaal) begrepen wat Jezus ging doen, nl. sterven aan een kruis? Ze begrepen er niets van op dat moment. En op dat moment zegt Jezus: "dit is het nieuwe verbond in Mijn bloed". Dus voordat er sprake is van geloof in de gekruisigde en opgestane Jezus, is dat verbond er al. Later zouden ze het pas gaan begrijpen.
Janvanverweg schreef:door dit te beweren maak je een farce van elke oproep tot bekering en geloof! want die oproep kan volgens jou niet begrepen worden.
Ik heb zo'n vermoeden dat je mijn vorige post niet helemaal begrepen hebt.

Natuurlijk maak ik geen farce van elke oproep tot bekering en geloof. Je denkt dat ik die zit te ondermijnen, maar de werkelijkheid is dat ik net zo hard als jij mensen wil oproepen tot geloof en bekering. Want in die weg zorgt God ervoor dat zijn verkorenen wedergeboren worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)