Atro schreef:Een historisch geloof is wel degelijk verkeerd, als God gemist wordt in je leven! De duivelen geloven namelijk ook, maar alleen als we geboren zijn uit 'water en Geest' dan geloven we echt! Want dan is het niet uit ons, maar uit God. Ik ben het dus ook met Janvanverweg eens, dat een historisch geloof niks is als er geen vertrouwen is in God.
Dus jij vind het verkeerd als iemand gelooft dat alles wat er in de Bijbel staat waar is ??? Het enige alternatief is dat hij dan maar niet moet geloven dat de Bijbel waar. Da's wel goed dan? het moet toch één van twee zijn.
Als het daar bij blijft is het niet genoeg want je moet ook met je hart geloven (heb ik al een paar keer gezegd) maar dat maakt historisch geloof niet fout.
Waar in de Bijbel kun je vinden dat het verkeerd is om de waarheid verstandelijk te geloven? (nogmaals:HET IS NIET GENOEG)
Atro schreef:Ik zeg niet dat er wat mis is aan een historisch geloof. Maar ik zeg een historisch geloof is verkeerd, wanneer God gemist wordt in je leven.
Ik lees wel in de Bijbel over een zaligmakend geloof. Namelijk in Jakobus 1:17: (en op nog veel meer plaatsen)
Jakobus 1:17Alle goede gave en alle volmaakte gift is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is of schaduw van omkering.
Dan is alleen het 'geschonken' geloof waar! Dan kan je alleen in de gave van God rusten, namelijk in Christus!
Da's wel heel vrij vertaald zeg! In Jak.1:17 staat iets wat God doet, wat Hij geeft.
Ik dacht dat we het hadden over iets wat de mens moet doen: geloven/vertrouwen zodat we niet beschaamd uitkomen.
God zegt gewoon dat we ons moeten bekeren en geloven (ongeveer 350 keer) en niet: "geloof met zaligmakend geloof".
Het geloof zelf maakt je niet zalig maar DOOR het geloof wordt je zalig.
Als je zegt 'zaligmakend geloof' dan zou je door je eigen geloof zalig worden maar de zaligheid ligt toch echt buiten ons, in Hem.
Door Zijn volbracht werk, Zijn bloed worden we zalig en het middel om daar deel aan te krijgen is het geloof in Hem en Zijn werk.
Een zaligmakend geloof??? Wij hoeven niets zaligmakends te doen, dat heeft Jezus gedaan, Hij is de Zaligmaker
En als je dan gelooft weet je meteen ook dat Hij het gegeven heeft. Van Gods kant bezien spreek je over het geloof als gave en van de kant van de mens bezien is het opgave. En dat sluit elkaar niet uit maar in!
Jezus zegt: uw geloof heeft u behouden.