Stille nacht, Heilige nacht,

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Stille nacht, Heilige nacht,

Berichtdoor Pasker » 07 dec 2011 16:24

elbert schreef:quote="Pasker"]Bedankt voor deze opmerking want het ging mij in hoofdzaak om de tekst "Davids zoon"./quote]O, bedoel je dat.
Maar volgens Matth. 1:1 is Jezus Davids Zoon:
Het geslachtsregister van Jezus Christus, de Zoon van David,

Er staat alleen niet bij dat Jezus een zoon van Jozef was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2011 16:29

Pasker schreef:Nu zie ik dat dit zelfs een Protestantse versie is met de tekst "Davids zoon" en dat dat niet origineel is.

Wist ik ook niet.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 dec 2011 18:05

mohamed schreef:quote="Pasker"]
Nu zie ik dat dit zelfs een Protestantse versie is met de tekst "Davids zoon" en dat dat niet origineel is./quote]
Wist ik ook niet.

Zouden er dan wel Refo,s zijn die dit wel zingen of zingen die überhaupt geen "Stille nacht"?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2011 19:35

Op de lagere school zongen wij de protestante versie en ik ben hervormd van huis uit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 dec 2011 10:04

Pasker schreef:Er staat alleen niet bij dat Jezus een zoon van Jozef was.
Inderdaad, in het lied ook niet. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 dec 2011 10:16

ik begrijp nog niet zo goed wat Pasker met dit topic wil.

Ik hoop niet dat Pasker dit lied zo letterlijk neemt dat het betekent dat Jezus een broer is van Salomo.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 dec 2011 16:47

mohamed schreef:Op de lagere school zongen wij de protestante versie en ik ben hervormd van huis uit.

Van huis uit ben ik ook NH en zongen we ook van David,s Zoon, lang verwacht.Er moeten dus protestanten zijn die in David,s Zoon hun verlosser zien.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 dec 2011 16:50

elbert schreef: quote="Pasker"]Er staat alleen niet bij dat Jezus een zoon van Jozef was./quote]Inderdaad, in het lied ook niet. :)

Nee, dat wist ik al maar jij haalde Matteus 1 als bewijs aan.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 dec 2011 17:15

Van huis uit ben ik ook NH en zongen we ook van David,s Zoon, lang verwacht.Er moeten dus protestanten zijn die in David,s Zoon hun verlosser zien.

En wat wil je hier nu precies mee zeggen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 dec 2011 17:33

Katlheen schreef:quote]Van huis uit ben ik ook NH en zongen we ook van David,s Zoon, lang verwacht.Er moeten dus protestanten zijn die in David,s Zoon hun verlosser zien./quote]

En wat wil je hier nu precies mee zeggen?

Niks bijzonders behalve dan dat de troon van David op aarde was.
Jer 33,17
Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is;

2. Jer 33,18
en de levitische priesters zal het nimmer ontbreken voor mijn aangezicht aan een man die brandoffers offert, spijsoffers ontsteekt en slachtoffers brengt al de dagen.

Er blijkt dus ook een Troon van David op aarde te bestaan zo als gewoonlijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 dec 2011 19:52

mohamed schreef:Op de lagere school zongen wij de protestante versie en ik ben hervormd van huis uit.

Pasker schreef:Van huis uit ben ik ook NH en zongen we ook van David,s Zoon, lang verwacht.Er moeten dus protestanten zijn die in David,s Zoon hun verlosser zien.

Kennelijk, maar Jezus leerde in Lukas 20:

41 En Hij zei tegen hen: Hoe kan men zeggen dat de Christus een Zoon van David is?
42 David zelf zegt namelijk in het boek van de psalmen: De Heere heeft gezegd tegen mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,
43 totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten.
44 David dan noemt Hem zijn Heere en hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 dec 2011 20:24

In de grondtekst staat het trouwens als volgt: "hoe is Hij zijn Zoon?"

Dit is dus de vraag hoe Jezus de Zoon van David is en niet of Hij het is.
Het antwoord (met verwijzing naar Ps. 110) is dat deze Zoon van David tegelijk ook de Zoon van God is.
Want alle mannelijke afstammelingen van David mogen zich zoon van David noemen, maar Jezus is het op een heel speciale manier, nl. ook als Zoon van God, die mens geworden is en geboren is uit de maagd Maria.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 dec 2011 21:10

elbert schreef:In de grondtekst staat het trouwens als volgt: "hoe is Hij zijn Zoon?"

Dit is dus de vraag hoe Jezus de Zoon van David is en niet of Hij het is.

Dat is gewoon hetzelfde hoor. Jezus legt uit dat hij de zoon van David niet kan zijn omdat David hem zijn heer noemt. Immers, hij was al voor Abraham (Joh 8,58) en aangezien Abraham eerder geboren is dan David.....

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 08 dec 2011 23:21

De engel die tot Maria sprak zegt toch duidelijk dat Jezus de troon van Zijn vader David zal krijgen: Luk 1:31-32.
Zou me wel eens aardig lijken als een predikant dáár een preek over zou houden trouwens.

31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 dec 2011 00:38

dalethvav schreef:De engel die tot Maria sprak zegt toch duidelijk dat Jezus de troon van Zijn vader David zal krijgen: Luk 1:31-32.
Zou me wel eens aardig lijken als een predikant dáár een preek over zou houden trouwens.

31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.

Maar de vraag is natuurlijk; Zou je die predikant die in dienst staat bij David,s Zoon geloven?

Terug naar “[Religie] - Open forum”