En tot welke categorie hoort deze vraag?

Moderator: Moderafo's
T.A.F. schreef:voor mij primaire zaken :
Roken : een christen mag niet roken.
Alchohol : een christen mag niet aangeschoten of dronken zijn (een enkel wijntje mag wel, maar hou het bij 2,3 drankjes max)
Tatoages : een christen mag geen tatoeages
Sexualiteit : een christen mag geen sex buiten het huwelijk
Echtscheiding : een christen mag nimmer echtbreken
homofilie, etc : homosexualiteit, en verwante perversiteiten zoals pedofilie, bestaliteit, necrofilie etc zijn verboden voor christenen.
Uitgaan : een christen gaat niet uit in wereldse plaatsen (uitgezonderd het primaire doel daar te evangeliseren onder de verlorenen)
Piercings : rituele piercings hoort een christen niet te hebben, beperkte piercings passend bij de versiering van jouw cultuur zonder geestelijke lading zijn wel toegestaan.
Drugs : een christen hoort nimmer enige vorm van drugs te gebruiken
Muziek : een christen hoort zeer matig te zijn in het luisteren van seculiere muziek
------------------------------------------------------------------------
Secundaire zaken :
Muziek : hele noten of hossen voor de Here.
Kleding : dracht, rok, broek, hoed of geen hoed
Leer : armenius of gomarus
Orde : katholiek, protestant, evangelisch, orthodox, anders..
Code: Selecteer alles
quote="TheKeimpe"Dat is wel de kern, maar er staat meer in het Woord. Je geeft zelf bijvoorbeeld de tien geboden al aan, ook als leefregel als dankbaarheid. Daarnaast staat er nog een heleboel in over Christelijk leven etc.
Het moge heel helder zijn, dat dat allemaal ook pas werkelijk betekenis krijgt als we Christus kennen. Anders is het wel waar, maar hebben we er niets aan om te weten dat het waar is.
quote="TheKeimpe"Volgens mij kom je, als je leest van Genesis 1 t/m Openbaring 22 nog een heleboel andere dingen tegen.
Praktische dingen, over hoe de kerk bestuurd moet worden, denk aan de brieven aan Timotheüs en Titus, over het Avondmaal, zie Korinthe
Ook over de leer wordt veel geschreven, met name door Paulus. Dat kun je niet zomaar negeren. Zeker is deze leer geen losstaand iets, maar staat het ook ten dienste van het "Wij bidden u van Christuswege, alsof God door ons bade, laat u met God verzoenen." (2Kor5:11, zo uit mijn hoofd)
Toch kun je niet enkel het offer van Christus beschouwen, en de andere gedeelten uit de Bijbel weglaten.
quote="TheKeimpe"Tja, ik denk dat je een lastige discussie krijgt als je wilt vaststellen wat wel en wat niet direct uit de Bijbel af te leiden is aan regels.
Ik ga hem maar niet voeren.
Soms bekruipt mij wel het gevoel dat mensen alleen willen spreken over de kern, en dat ze vergeten dat een kern pas een kern is als er ook iets omheen zit. Wat bedoel ik te zeggen: spreken over alleen de kern doet vaak geen recht aan allerlei andere dingen die ook in de Bijbel staan, omdat ze genegeerd worden.
Overigens wil ik dit niet toepassen op jullie, maar is het wel iets wat ik zie.
...Om het zo te zeggen: men is zo afgeketst op een inhoudsloze vorm, dat men een vormloze inhoud voor gaat staan. En dat kan niet
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten